2016-03-16, 23:26
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Ang placera sig i rondeller så är det väl nu för tiden tillåtet enligt regelverk att köra i vilken fil man vill oavsett man ska ut ur rondellen?
Jag tror detsamma som du, men jag försöker iaf placera mig så jag inte slickar ytterfilen i onödan.http://www.ntf.se/Halland/bilder/cikrulationsplats-rov.gif
Citera
2016-03-17, 00:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Haveriet som sådant kan man sannolikt inte rå för. Däremot så ligger det på förarens ansvar att vidta åtgärder så att övriga bilister upptäcker situationen. Varningsblinkers, varningstriangel m m. Dom flesta bilar går ju dessutom att knuffa ner i diket med lite hjälp.

Tar man väskan och spatserar iväg utan att göra något så ligger man illa till.
Fick rådet av killen som bärgade mig vid ett haveri.
Varningsblinkers, triangel o sedan försvinn från bilen. Jag gjorde två av tre då jag hade sköna säten.
Då var detta på en påfart till vägen som leder upp på Ölandsbron.

Att börja knuffa sin bil i det läget när vänsterfilsHarry kommer i 180 var inte att rekomendera.
Citera
2016-03-17, 07:57
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
omkörning i höger körfält är olagligt, finns undantag men inte i det fall du nämner. Det är denna lag som bildar dessa köer. Det är troligen bara den som ligger först i det vänstra filen som gör fel att inte gå in till höger fil resten vill bara köra om.

Förstår att det är irriterande men man får ändå inte bryta mot lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det du beskriver är ett oskick och bidrar inte till en bra trafikmiljö.

Varför är det egentligen olagligt att köra om i höger körfält? Körde om en idiot som låg i vänsterfilen i ca 90 på en 110 väg i höger körfält när idioten inte ville flytta sig. Sur blev han men vad bryr jag mig om det? Vägen var helt fri och han hade ingen anledning att ligga där.

I övrigt har jag också passerat jättemånga bilar när det varit kö på motorvägen i högerfilen för att högerfilen flyter fram och vänsterfilen är full med döskallar som tidigare försökt komma förbi kön genom att ligga i vänsterfilen. Jag skrattar åt dom och hoppas de får hjärntumörer
Citera
2016-03-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Jag tror detsamma som du, men jag försöker iaf placera mig så jag inte slickar ytterfilen i onödan.http://www.ntf.se/Halland/bilder/cikrulationsplats-rov.gif

Det är som på bilden du länkade till, som jag lärde mig i trafikskolan när jag tog körkort (som jag också tycker duger utmärkt) - men sen har något snille ju tydligen bestämt att man viss ska få ligga i högerfilen om man ska svänga vänster. Detta gör jag bara i undantag i vissa rondeller som har dubbelfiliga vägar .
Citera
2016-03-17, 09:13
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Det som irriterat mig mycket på senare tid (i takt med mer pendling) är den så kallade "omkörningsfilssjukan" på motorvägen. Det ligger en personvagn med mätaren på hundra i vanliga filen. Det ligger en annan i omkörningsfilen med mätaren på hundratio. Sedan ligger kanske tio bilar på raken i omkörningsfilen på detta.

Kör du inte om någon. Lägg dig i vanliga filen. Att bara ligga efter en annan bil är inte att köra om någon.

Själv ligger jag och kollar gps för hastighet så min mätare står närmare hundratjugo (då de slår ca. 10% uppåt). Det medför att varje gång jag stöter på en sådan köbildning lägger mig i vanliga filen, kör om många bilar och sen blinkar ut och kör om den bilen som ligger i högra körfältet.
De som blir omkörda på det här sättet blir givetvis super-irriterade. Kanske hade de varit mindre irriterade om de lyckats göra som man bör, dvs att ligga i höger körfält och köra ut när det är en faktisk omkörning på g och inte utifall att man någon gång skulle behöva kanske köra om en annan bil? Vem vet.

Det fetstilade, håller med. Det är så jävla irriterande, ska man köra om så gasa på istället för att köra om 10 km mer eller ge fan o köra om håll i vänsterfilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Min sambo pendlar på E4:an o ibland blir man mörkrädd över de historier hon berättar om bilar hon kör om o du ligger hon ändå inte o pressar utan klarar körkortet med råge om polisen skulle ta henne.

O precis det du skriver är vad hon upplever.

Gör inte det alltid, men är det nån jag vill sätta på plats så.. Gör absolut inga idiot omkörningar, är det mycket trafik så tar jag det lugnt med.
Citera
2016-03-17, 09:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Varför är det egentligen olagligt att köra om i höger körfält? Körde om en idiot som låg i vänsterfilen i ca 90 på en 110 väg i höger körfält när idioten inte ville flytta sig. Sur blev han men vad bryr jag mig om det? Vägen var helt fri och han hade ingen anledning att ligga där.

I övrigt har jag också passerat jättemånga bilar när det varit kö på motorvägen i högerfilen för att högerfilen flyter fram och vänsterfilen är full med döskallar som tidigare försökt komma förbi kön genom att ligga i vänsterfilen. Jag skrattar åt dom och hoppas de får hjärntumörer

Du får reda på anledningen till varför man inte får köra om bilar på fel sida på motorvägen den dagen du börjar övningsköra.

Den dagen får du också reda på skillnaden mellan uttrycken passera och omkörning.

Lycka till!
Citera
2016-03-17, 11:52
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du får reda på anledningen till varför man inte får köra om bilar på fel sida på motorvägen den dagen du börjar övningsköra.

Den dagen får du också reda på skillnaden mellan uttrycken passera och omkörning.

Lycka till!

Den punkten missade de uppenbarligen (eller så lyssnade jag inte) och den fanns inte på provet. Jag fick bara veta att det var olagligt. Och eftersom svenskar är dumma paragrafryttare kanske de aldrig tänkte på att någon skulle ifrågasätta den.

Illuminera mig visdomens kylskåp, varför får jag inte köra om en idiot som envisas med att ligga i vänsterfilen långt under hastighetsgränsen på en närmast fri motorväg?

Jag följer bara lagar som passar mig
Citera
2016-03-18, 00:13
Medlem
vasaduellers avatar
  • Folk som accelererar medan man kör om dem. Speciellt på enfiliga vägar. Det är olagligt och livsfarligt.
  • Folk som saboterar andras omkörningar på annat sätt. (Finns ingen annan anledning är ren illvilja och barnslighet.)
  • Folk som ligger och blockerar omkörningsfilen väldigt länge.
  • Folk som inte håller uppsikt, och inte är medvetna om trafiksituationen utanför en radie av typ 50 m.
  • Folk som på grund av ovanstående förstör trafikrytmen för alla andra.
  • Folk som inte visar hänsyn till de som vill köra fortare än de själva gör.
  • Folk som inte visar hänsyn till de som vill köra långsammare än de själva gör.
Senast redigerad av vasadueller 2016-03-18 kl. 00:16.
Citera
2016-03-18, 00:15
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Den punkten missade de uppenbarligen (eller så lyssnade jag inte) och den fanns inte på provet. Jag fick bara veta att det var olagligt. Och eftersom svenskar är dumma paragrafryttare kanske de aldrig tänkte på att någon skulle ifrågasätta den.

Illuminera mig visdomens kylskåp, varför får jag inte köra om en idiot som envisas med att ligga i vänsterfilen långt under hastighetsgränsen på en närmast fri motorväg?

Du har rätt. Och det känner du inom dig. Låt sossarna vara avundsjuka i sina SAAB:ar, och kör om dem som det passar dig, om de leker blockmongo.
Citera
2016-03-18, 01:04
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Det är som på bilden du länkade till, som jag lärde mig i trafikskolan när jag tog körkort (som jag också tycker duger utmärkt) - men sen har något snille ju tydligen bestämt att man viss ska få ligga i högerfilen om man ska svänga vänster. Detta gör jag bara i undantag i vissa rondeller som har dubbelfiliga vägar .
Den känns ju mest logisk. En gång råkade jag lägga mig i ytterfilen och skulle vänster men blev då "prejad" och tvungen att ta ut höger för att undvika krock, efter det har jag blivit en klippa på rondeller.
Citera
2016-03-18, 16:10
Medlem
Amanites avatar
Citat:

Det får du, enligt mig
Jag kör ofta om folk på höger sida som inte har vett nog att hålla uppsikt i sina backspeglar på 2 filiga vägar. Ibland ligger ju idioter i vänsterfilen precis som du säger på en tom motorväg, då är det bara till att göra en flygande omkörning på högersida och samtidigt tuta som fan precis när du kör förbi mongot. De flesta brukar hoppa till lite för att sedan glida in i högerfilen (med andra ord fatta vinken).
Citera
2016-03-23, 23:46
Medlem
Lastbilar som tvunget ska göra omkörningar. Själviskt, förstör trafikflytet och framförallt ytterst farligt. Igår körde jag i vänsterfilen på motorväg med ett antal bilar framför när en lastbil utan släp kämpade sig förbi en annan lastbil. Allt möjligt bråte flög från lastbilen och jag är glad att jag höll avstånd då bilarna framför alla åkte på olika former av stenskott och lackskador.

Ett annat störningsmoment som ändå är aningen charmigt är ungdomar i gamla 3-serier, halvt pimpade bilar samt den obligatoriska kepsen. Inte sällan gör de försök till att provocera genom vårdslösa omkörningar och den eviga avsaknaden av förståelse för avståndssäkerhet. Jag själv med en bil som passar motorväg delar nöjet med lite fortare körning så länge det sker under förhållandevis "säkra" omständigheter, motorväg t: ex under icke-rusning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in