2018-11-01, 17:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det där med att inte blinka vänster i en rondell förstår jag inte hur man kan störa sig på. Jag behöver nästan aldrig stanna i onödan. Det spelar ingen roll om jag ser att den bil som är inne i rondellen inte tänker korsa min väg först när jag har några meter kvar till linjen - jag brukar ändå ofta ha 15-20 km/h kvar när jag släpper bromsen och rullar in.
Då är det ju inte heller så jag rullar fram och tvärnitar på slutet, utan jag planerar alltid efter att stanna på linjen - sen om man i slutet av inbromsningen ser att det inte behövs, så släpper jag bara av och rullar in.

Grejen är att jag brukar "tima" dom flesta inbromsningar (inte bara rondeller) så dom blir ungefär lika kraftiga hela vägen från påbörjad till stopp - jag tycker det är härligt när man får såna där långa "sugande" inbromsningar som slutar med en knyck - och så spar det ju lite tid i en del fall. Då blir det naturligt så att sista biten ner till 0 tar nästan ingen sträcka alls (farten går ner med kvadratroten av sträckan som är kvar). Detta är helt klart fördelaktigt vid rondeller.
Dom flesta brukar inte göra så, utan bromsar tidigare/mer i början och släpper sen av bromsen mot slutet av inbromsningen.
Problemet blir nog då att när dom väl kommit fram tillräckligt nära linjen för att se om det är fritt att rulla in, har dom nästan stannat redan. Då släpper en del av tidigare (medans dom fortfarande har rull) och chansar på att dom som kommer från motsatt infart och ska "vänster" (från deras håll sett) ska blinka vänster. Sen blir dom sura på som som inte gör det. Jag vet flera såna förare jag åkt med som chansar och sen blir sura, hahaha

Sen har man ju "eco-drivarna" som medvetet tar ner farten extra tidigt - för att sen rullar sakta in mot rondellen och försöka tima en lucka och slippa stanna. Deras planering faller ju också ifall dom inte se tidigt vart folk är på väg.
Lastbilarna kan man ju förstå lite, då dom är så tunga och ekonomi är ju viktigt i deras fall - så jag kan ha överseende med att dom kör lite "störst går först" i rondellerna Får man tvärnita för att undvika krock där, så har man dålig framförhållning.
Problemet med dina kraftiga inbromsningar är att jag inte vet om du har tänkt dig att stanna och släppa fram mig eller bara tvinga dig fram.
Därför sänker jag farten för att vara beredd och det innebär, om du inte är biltjuv, att du får vänta längre innan jag är förbi.
Citera
2018-11-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Nej kör man sakta ska man vänta tills det är helt fritt innan ni tar vänsterfilen i beslag.

Nej då, bara för att någon gillar att köra fort är det ingen rätt att påkalla fri väg. Lika lite som du vill sakta ner vill jag sakta ner till lastbilsfart.

Man bör hålla avstånd till framförvarande även om man ska köra om. Sen försöker man ju planera så gott det går för att ingen ska känns sig störd i onödan men alla måste ju få komma fram.
Citera
2018-11-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Här ska jag ge dig något du kommer gå igång på.
Nu kunde detta varit irriterande även för mig.

Råkade hamna på E4 under långtradarracet.
När jag kör på vägen så går jag ut precis före en Volvo 850. Ja, det blev tight men han kunde ha bytt fil vilket gjorde att jag fick öka farten för att komma in.
Denna bil ligger sedan några km bakom mig även när jag kör om lastbilar. Inte så att han slickade röv utan på ett ok avstånd.
I backspegeln ser jag två bilar komma i högre hastighet medan jag lunkar på i 130 på farthållaren.
Nu jävlar ska 850:in om.
Det roliga är att denna förare immiterade min körning. Bakom mig så blinkade han vid filbyten samt gick ut i god tid innan långtradarna.

Jaha.
Nu låg jag fyra i denna karavan som då ökade farten.
Jag ser framför mig hur denna 850 går in mellan lastbilarna medan de två bakom ökar hastigheten. Nu kryper han upp i röven på lastbilarna o sedan slänger sig ut framför de andra två o då utan att blinka.
Detta resulterar i att de övriga två får bromsa hårt.
Samma sak upprepas fem ggr.
När de väl är om honom så hänger han på dem. Det är nu jag ökar hastigheten för att fortsätta bevittna denne persons färd.
De övriga två ökar avståndet o då sänker denna person sin hastighet till 130 igen.
Vi kommer fram till ännu en lastbil som han återigen kryper upp i röven på innan han slänger sig ut framför mig. Jo, jag såg den komma.
Tydligen såg han att jag blinkade o gick ut i god tid eftersom denna person efter detta gjorde samma sak ända till jag svängde av.

Hade jag haft brått så hade jag svurit eder bakom ratten.
Citera
2018-11-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej då, bara för att någon gillar att köra fort är det ingen rätt att påkalla fri väg. Lika lite som du vill sakta ner vill jag sakta ner till lastbilsfart.

Man bör hålla avstånd till framförvarande även om man ska köra om. Sen försöker man ju planera så gott det går för att ingen ska känns sig störd i onödan men alla måste ju få komma fram.

Fri väg? du FÅR INTE byta till vänster körfält om någon bakom är i det och kör snabbare än dig. Du får heller inte ligga 200 meter innan i det och 200 eter efter. Kan du inte byta fil utan att hindra övriga trafikanter, även om det kör snabbare än dig så är det lastbilsfart som gäller.
Citera
2018-11-01, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
något säger mig att ni kanske har stött på varann :-)

Det finns tusentals som kör sakta och bara svänger ut utan att se sig för, behöver inte vara samma person.
Citera
2018-11-01, 23:25
Medlem
Citat:
Fri väg? du FÅR INTE byta till vänster körfält om någon bakom är i det och kör snabbare än dig. Du får heller inte ligga 200 meter innan i det och 200 eter efter. Kan du inte byta fil utan att hindra övriga trafikanter, även om det kör snabbare än dig så är det lastbilsfart som gäller.

Där har du fel.
Det som har betydelse är om de som kommer bakom kan anses ha påbörjat en omkörning eller inte. Ligger någon 1000m bakom har denne inte påbörjat en omkörning även om den kör fort som fan.

Lastbilar och bussar hindrar ju alltid andra när de kör om varandra men det anses i normalfallet ok.

Givetvis får man inte byta körfält precis framför andra, men det var inte det som diskuterades här utan när någon kommer ifatt under pågående omkörning)
Senast redigerad av Engineer 2018-11-01 kl. 23:45.
Citera
2018-11-02, 14:19
Medlem
Citat:
Du tolkar lagen på ett sätt, andra tolkar det på ett annat sätt.
Vill jag göra en omkörning och det finns plats att byta fil, ja då gör jag det.
Om det innebär att nån blådåre som kör alldeles för fort måste släppa på gasen eller, hemska tanke, t.o.m bromsa..............ja men då får han/hon göra det. Inga problem.

I vilken takt jag gör en omkörning bestämmer jag själv, ingen annan.
Citera
2018-11-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Korkade fula hetskukar som MÅSTE trycka upp sin fjantiga bil i baken efter min bil, fast man ändå ligger i legal hastighet plus 10 km/h... När detta händer så släpper jag gaspedalen direkt, och kör 5 km/h långsammare än stipulerad hastighet som "straff" för "brottet" hetsande av annan... Att ligga efter en fruktpizza och hetsa lönar sig aldrig! Visst, vill någon köra om - självklart, inga problem. Men utsätt mig för faran att bli påkörd med risken att få en whiplashskada - bli hindrad och ännu mera irriterad som "belöning"...
Haha, sådär brukar jag också göra. Fast jag kan få för mig att köra ännu saktare än 5 km under begränsningen
Citera
2018-11-03, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Problemet med dina kraftiga inbromsningar är att jag inte vet om du har tänkt dig att stanna och släppa fram mig eller bara tvinga dig fram.
Därför sänker jag farten för att vara beredd och det innebär, om du inte är biltjuv, att du får vänta längre innan jag är förbi.

Det handlar mer om timing, än om att bara bromsa in kraftigt. Vid t ex halka eller om man t ex har grejer man inte vill ska fara runt i bilen brukar jag inte alls bromsa så kraftigt - men jag brukar sällan behöva stanna i onödan ändå. Även med en rätt lugn inbromsning så behöver inte många meter från t ex 10-0 km/h, förutsatt man inte lättar på bromsen innan man stannar.

Att någon tror jag ska köra ut framför, händer inte heller så ofta (inte som man ser iaf att nån saktar ner eller "bromsar till" sådär som man kan göra).
Visst, om kommer man precis i fel timing så (så att en bil passerar ens infart precis samtidigt som man kommer fram till linjen) kan det kanske bli så. Men oftast så har man ju antingen ganska långt kvar till linjen när den andra bilen befinner sig "på kritiskt avstånd" eller så står man redan still.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Här ska jag ge dig något du kommer gå igång på.
Nu kunde detta varit irriterande även för mig.

Råkade hamna på E4 under långtradarracet.
När jag kör på vägen så går jag ut precis före en Volvo 850. Ja, det blev tight men han kunde ha bytt fil vilket gjorde att jag fick öka farten för att komma in.
Denna bil ligger sedan några km bakom mig även när jag kör om lastbilar. Inte så att han slickade röv utan på ett ok avstånd.
I backspegeln ser jag två bilar komma i högre hastighet medan jag lunkar på i 130 på farthållaren.
Nu jävlar ska 850:in om.
Det roliga är att denna förare immiterade min körning. Bakom mig så blinkade han vid filbyten samt gick ut i god tid innan långtradarna.

Jaha.
Nu låg jag fyra i denna karavan som då ökade farten.
Jag ser framför mig hur denna 850 går in mellan lastbilarna medan de två bakom ökar hastigheten. Nu kryper han upp i röven på lastbilarna o sedan slänger sig ut framför de andra två o då utan att blinka.
Detta resulterar i att de övriga två får bromsa hårt.
Samma sak upprepas fem ggr.
När de väl är om honom så hänger han på dem. Det är nu jag ökar hastigheten för att fortsätta bevittna denne persons färd.
De övriga två ökar avståndet o då sänker denna person sin hastighet till 130 igen.
Vi kommer fram till ännu en lastbil som han återigen kryper upp i röven på innan han slänger sig ut framför mig. Jo, jag såg den komma.
Tydligen såg han att jag blinkade o gick ut i god tid eftersom denna person efter detta gjorde samma sak ända till jag svängde av.

Hade jag haft brått så hade jag svurit eder bakom ratten.

Helt sanslös idiot alltså... Hobbypolis deluxe

Citat:
Där har du fel.
Det som har betydelse är om de som kommer bakom kan anses ha påbörjat en omkörning eller inte. Ligger någon 1000m bakom har denne inte påbörjat en omkörning även om den kör fort som fan.

Lastbilar och bussar hindrar ju alltid andra när de kör om varandra men det anses i normalfallet ok.

Givetvis får man inte byta körfält precis framför andra, men det var inte det som diskuterades här utan när någon kommer ifatt under pågående omkörning)

Jo, men det är ändå inte ok att gå ut 200 m innan t ex en lastbil man ska köra om. Kanske inte finns någon direkt lag mot det, men likväl ett beteende som skapar stor frustration.
I dom lägena har jag istället för att bromsa bytt till högerfil och sen blåst förbi där och sen direkt vänster igen och om lastbilen. Ibland visar dom sin uppskattning genom att blinka med helljuset
I somras när jag var på väg tillbaka från en bilträff var det en stor turistbuss som körde om en bil som körde skitsakta och när jag kom ikapp hade den dragit på sig en kö på 3-4 bilar. Ok, tänkte jag - den måste väl också får köra om. Men sen gick han inte över i högerfilen för sådär 200 m längre fram var det en lastbil som körde lite, lite långsammare - WTF! liksom
Så man ligger där i 96-97 km/h och småsvär lite. Efter en stund så är bussen inkl hela raddan om den långsamma bilen.
Då ser jag en chans och byter till högerfil och trycker plattan i mattan och drar om hela raddan, vänster in framför bussen och sen om lastbilen. Efter det var vänsterfilen tom och jag kom upp i 192 km/h (max vad bilen gick) medan jag ser bussen och lastbilen fort försvinna där bak (dom låg fortfarande jämsides så långt jag kunde se). Hade varit kul att se den chaufförens reaktion
Citera
2018-11-03, 07:52
Medlem
Citat:
Där har du fel.

Teknikalitet, jag har rätt. Är bakomvarande person 1000 meter bakom så hindrar du den inte när du byter fil. Det fattar du väl? Det är när du genomför filbytet du ska hindra den inte 5 minuter efter. Om du genomför ett filbyte och filbytet då innebär att någon måste bromsa samtidigt har du hindrat den.
Citera
2018-11-03, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du tolkar lagen på ett sätt, andra tolkar det på ett annat sätt.
Vill jag göra en omkörning och det finns plats att byta fil, ja då gör jag det.
Om det innebär att nån blådåre som kör alldeles för fort måste släppa på gasen eller, hemska tanke, t.o.m bromsa..............ja men då får han/hon göra det. Inga problem.

I vilken takt jag gör en omkörning bestämmer jag själv, ingen annan.

Att mörda är inte alltid mord det beror på hur mördaren tolkar lagen och vi ska utgå från det?
Du får INTE ligga i vänster eller mittfil när inte omkörning sker såvida det inte är inom tätbebyggt område och max tillåtna hastigheten är under 80km/h, i det nämnda fallet är omkörning dock tillåten på höger sida.

Det finns även fall där folk fått böter på motorväg då de av lika anledningar inte passerat tillräckligt snabbt och hindrat trafiken i vänsterfilen.

Om bil a kör 104,9km/h och bil b kör 105km/h och passeringen tar 5km så är det inte en omkörning som skett skyndsamt som den ska göra.
Citera
2018-11-03, 09:00
Medlem
Citat:
Att mörda är inte alltid mord det beror på hur mördaren tolkar lagen och vi ska utgå från det?
Du får INTE ligga i vänster eller mittfil när inte omkörning sker såvida det inte är inom tätbebyggt område och max tillåtna hastigheten är under 80km/h, i det nämnda fallet är omkörning dock tillåten på höger sida.

Det finns även fall där folk fått böter på motorväg då de av lika anledningar inte passerat tillräckligt snabbt och hindrat trafiken i vänsterfilen.

Om bil a kör 104,9km/h och bil b kör 105km/h och passeringen tar 5km så är det inte en omkörning som skett skyndsamt som den ska göra.
Du får utgå från precis vad du vill.
Jag har sagt hur jag uppträder i trafiken.

Jag förstår inte varför du citerar mig när du inte pratar om samma sak som det jag skrev om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in