2016-02-02, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då frågar jag dig vad detta skulle ha med trådens ämne att göra? För vad jag vet så har ingen påstått att några samtal med vanliga mobiltelefoner gjordes från 10 000m höjd i något av planen i 9/11.

Beroende på teknik och omständigheter kan det gå att ringa från flygplan på 10 000m höjd, men det går generellt sett inte med en vanlig mobiltelefon med ett vanligt abonnemang då den knappast kan få kontakt med mobilmasterna på marken från den höjden.
Då missuppfattade jag filmen...
Citera
2016-02-02, 10:42
Bannlyst
Nej jag missuppfattade tydligen inte filmen, det ringdes många mobilsamtal från omkring den höjden.
Citera
2016-02-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hataflashbackigen
Nej jag missuppfattade tydligen inte filmen, det ringdes många mobilsamtal från omkring den höjden.

Då får du redovisa var i filmen de påstår det, och vilken typ av telefoner det verkligen användes.

Vad jag vet så fanns det ”In plane Phones” på dessa flyg vilka kan användas för samtal, och dessa funkar inte som vanliga mobiltelefoner. Vissa samtal ringdes från sådana till marken.

Sen ringdes om jag minns rätt några samtal med vanliga mobiltelefoner men det bör ha skett när planen var närmare marken.

Det är inte totalt omöjligt att få kontakt med vanlig mobiltelefon på hög höjd, men normalt är det svårt. Jag flyger massor i jobbet och har ibland haft signal på min mobil på hög höjd.

En sak ska du ha kilart för dig, och det är att om du kikar på konspirationsfilmer så påstås det ofta en jäkla massa som helt enkelt inte är sant, utan de förvränger väldigt ofta fakta eller helt enkelt ljuger för att det ska passa deras agenda och verka spännande och lurar godtrogna. Så ett tips är att verkligen kolla upp fakta.

Är du förresten säker på att det var just 10 000 meter? Eller var det 10 000 feet? Det blir en viss skillnad det..... Från 10 000 feet är det ofta fullt möjligt att ringa med en vanlig mobiltelefon om man är i civilicerade trakter med gott om mobilmaster.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-02-02 kl. 11:48.
Citera
2016-02-02, 12:48
Bannlyst
Kolla 1 timme och 46 min in i filmen och några minuter framåt så visar dom ett diagram över höjden som mobiltelefonerna ringde ifrån.
https://m.youtube.com/watch?v=O1GCeuSr3Mk
Citera
2016-02-02, 13:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kolla 1 timme och 46 min in i filmen och några minuter framåt så visar dom ett diagram över höjden som mobiltelefonerna ringde ifrån.
https://m.youtube.com/watch?v=O1GCeuSr3Mk

Här diskuteras såväl samtalen som tas upp i filmen samt andra samtal från hög höjd, flygplanstelefonerna etc. Det verkar helt enkelt variera beroende på var man är, väder och även vilken sorts mobiltelefon man har, där t.ex. äldre analoga mobiler ofta hade kraftigare sändare än dagens.

http://www.911myths.com/html/mobiles_at_altitude.html
Citera
2016-02-03, 04:30
Medlem
Citat:
Hejsan!
Jag hoppas ni ursäktar att jag ställer dumma frågor men jag är novis på detta.
Jag såg precis The New Pearl Harbor och jag undrar vad ni har för synpunkter på om det går att ringa från en mobiltelefon från ett plan på 10 000 meters höjd?

Omöjligt att ringa från den höjden i mobiltelefon. De ändrade även "versionen" när man insåg att det inte gick att ringa från 10 000 meter och den modifierade versionen är att man ringde från flygets interna två telefoner. Snälla kapare som lät så många passagerare ringa hem
Citera
2016-02-03, 07:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Omöjligt att ringa från den höjden i mobiltelefon. De ändrade även "versionen" när man insåg att det inte gick att ringa från 10 000 meter och den modifierade versionen är att man ringde från flygets interna två telefoner. Snälla kapare som lät så många passagerare ringa hem

På den tiden hade alla säten en telefon installerad i de aktuella flygplansmodellerna - de togs dock bort fr.o.m 2002 eftersom folk slutade använda de dyra ombord-telefonerna allteftersom de fick tillgång till mobiltelefoner. Så din uppgift om "två interna telefoner" är förstås fullständigt nonsens - som vanligt när du sätter igång...

Här är pressreleasen från 2002 där AA utannonserade att de började ta bort telefonerna:
"Almost since their installation in 1996, we've seen a dramatic decrease in the use of these phones," said American Airlines spokesman Todd Burke, who added that the service averages about three calls a day per aircraft.
http://www.cnet.com/news/airline-grounds-in-flight-phone-service/
Citera
2016-02-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
På den tiden hade alla säten en telefon installerad i de aktuella flygplansmodellerna

Tips: När du hämtar information om vad flyg (eller annat) har för utrustning så titta på fakta från tillverkaren. När du letar och hittar diskussioner på forum eller någon artikel i en tidning så är det inte samma sak som att det är sant. Det är endast åsikter

Nej, flygen har inte haft telefoner på varje säte
Citera
2016-02-03, 15:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Tips: När du hämtar information om vad flyg (eller annat) har för utrustning så titta på fakta från tillverkaren. När du letar och hittar diskussioner på forum eller någon artikel i en tidning så är det inte samma sak som att det är sant. Det är endast åsikter

Nej, flygen har inte haft telefoner på varje säte

Du vet att du är patetisk va?

Källan som jag bifogade från flygbolagen missade du antar jag, och nej - det är inte upp till Boeing att avgöra ifall ett flygbolag ska ha telefoner i flygplanet
Citera
2016-02-03, 18:32
Medlem
Citat:
Du vet att du är patetisk va?

Källan som jag bifogade från flygbolagen missade du antar jag, och nej - det är inte upp till Boeing att avgöra ifall ett flygbolag ska ha telefoner i flygplanet

Källan var cnet. De har än så länge inte tillverkat några Boeing...
Citera
2016-02-03, 18:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Källan var cnet. De har än så länge inte tillverkat några Boeing...

Inte ens det fick du rätt - källan var Todd Burke på American Airlines. Du borde verkligen ta en kurs i engelsk (och kanske svensk) läsförståelse, du får ju knappt ett enda rätt...

Nu får du tramsa själv ett tag och försöka dölja dina fadäser med otaliga inlägg om ingenting precis som du brukar så fort du blir motbevisad - vilket ju sker sanslöst ofta..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-02-03 kl. 18:54.
Citera
2016-02-03, 18:59
Medlem
Citat:
Inte ens det fick du rätt - källan var Todd Burke på American Airlines. Du borde verkligen ta en kurs i engelsk (och kanske svensk) läsförståelse, du får ju knappt ett enda rätt...

Nu får du tramsa själv ett tag och försöka dölja dina fadäser med otaliga inlägg om ingenting precis som du brukar så fort du blir motbevisad - vilket ju sker sanslöst ofta..

Tidningar på nätet eller i pappersform har skribenter som skriver vad de vill. Normalt bör man skriva saker för läsaren för annars riskerar man att tappa dem. Det finns inga som helst krav på hålla sig till korrekt fakta. Många tidningar kopierar texter från andra

Förövrigt, var i texten står det att varje säte har sin egen telefon?
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2016-02-03 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in