2015-10-24, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Tänkte du visa nåt om nån förutsägelse om det, eller tar du bara upp det i allmänhet? Tror du att det är ett tecken eller vad är syftet med din oneliner?

Den globala uppvärmningen syns tydligt och läsa om världsförhållandena står i Matt kap 24 och 1 Tim 3:1.5
Citera
2015-10-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Den globala uppvärmningen syns tydligt och läsa om världsförhållandena står i Matt kap 24 och 1 Tim 3:1.5

Och vad menar du står om miljöförstöringrn?
Citera
2015-10-24, 12:36
Medlem
Citat:
Och vad menar du står om miljöförstöringrn?

Har du läst Matt kap 24 och Lukas kap 21 om det sammansatta tecknet
Citera
2015-10-24, 14:19
Medlem
cold17s avatar
Citat:

Den globala uppvärmningen? Uppenbarelseboken ger en tydligare bild av Guds dom över jorden och det ser verkligen inte ut som global uppvärmning.
Citera
2015-10-24, 15:09
Medlem
Citat:
Har du läst Matt kap 24 och Lukas kap 21 om det sammansatta tecknet

Ja och det står tyvärr inget om miljlförstöring där.
Om du sedan jämför statistik, lyssna tex på några av Hans Roslings tal, så kommer du att märka att 'tecknen' inte alls utmärker denna tid på något annat sätt än att allt har blivit mycket bättre.
Citera
2015-10-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ja och det står tyvärr inget om miljlförstöring där.
Om du sedan jämför statistik, lyssna tex på några av Hans Roslings tal, så kommer du att märka att 'tecknen' inte alls utmärker denna tid på något annat sätt än att allt har blivit mycket bättre.

Om nu inte det finns en skapare som du menar, då är klimathotet ett verkligt hot.

http://www.jw.org/sv/publikationer/b...or/1102008390/
Citera
2015-10-24, 18:03
Medlem
Citat:
Om nu inte det finns en skapare som du menar, då är klimathotet ett verkligt hot.

När sade jag det?
Citera
2015-10-25, 10:27
Medlem
Citat:
När sade jag det?

Jag sade det, säger du enot
Citera
2015-10-25, 20:55
Medlem
Citat:
Jag sade det, säger du enot
Det är väl rätt oväsentligt, tråden handlar inte om mig.
Jag ser gärna en kommentar på mina inlägg ang jehovas vittnen däremot.
Citera
2015-10-25, 21:06
Medlem
Eftersom du inte tagit fram det ännu så skall ge dig den vers som kan tolkas som miljöförstöring.
Upp 11:18
Citat:
Folken vredgades, men din vredes dag har nu kommit, och den tid då de döda skola få sin dom, och då du skall löna dina tjänare profeterna och de heliga och dem som frukta ditt namn, både små och stora, och då du skall fördärva dem som fördärva jorden.

Men varför tog du inte fram den då? Jo ser du, det är för att då skulle inga från I-länderna få vara med. JV är tex inga förebilder när det gäller att ta vara på miljön, vilket jag tycker är oerhört märkligt. Iaf tidigare fanns aldrig minsta uppmaning till medlemmarna att spara energi, återvinna eller välja ekologiskt hållbart.
Anledningen är ju att ni tror att Gud ska rena jorden efter Harmageddon och därför behöver ni inte vara med och hjälpa till nu eftersom skeppet ändå skall sjunka.
Citera
2015-10-25, 21:11
Medlem
qbits avatar
Citat:

1. Klimathotets "verklighetsvärde" säger varken bu eller bä om en hypotetisk guds eventuella existens/icke-existens.

2. Oavsett om gud hypotetiskt existerar eller inte, så är klimathotet ett verkligt hot. Och eftersom det är människors aktiviteter som till stor del bidragit till detta hot, är det därför inom mänsklighetens kontroll att göra någonting åt det, i alla fall människans bidrag. Att sitta med händerna i kors och hoppas att en hypotetisk gudom vars existens mig veterligen ingen kunnat bevisa kommer att ingripa och rädda oss undan en möjlig global ekologisk kollaps vore höjden av oansvarighet.
Senast redigerad av qbit 2015-10-25 kl. 21:41.
Citera
2015-10-26, 10:05
Medlem
Citat:
Eftersom du inte tagit fram det ännu så skall ge dig den vers som kan tolkas som miljöförstöring.
Upp 11:18

Men varför tog du inte fram den då? Jo ser du, det är för att då skulle inga från I-länderna få vara med. JV är tex inga förebilder när det gäller att ta vara på miljön, vilket jag tycker är oerhört märkligt. Iaf tidigare fanns aldrig minsta uppmaning till medlemmarna att spara energi, återvinna eller välja ekologiskt hållbart.
Anledningen är ju att ni tror att Gud ska rena jorden efter Harmageddon och därför behöver ni inte vara med och hjälpa till nu eftersom skeppet ändå skall sjunka.

Dessutom handlar det i Uppenbarelseboken inte om fysisk förstöring av jorden utan om andlig, som Upp. 19:2 visar. Där sägs det att den stora skökan "fördärvade jorden genom sin otukt". Vår debattör har tidigare ofta kommit med Upp. 11:18 ("fördärva dem som fördärva jorden") till stöd för Jvs förkunnelse om miljöförstöringen och jag har flerfaldiga gånger tuktat den uppfattningen genom att framhålla den andliga aspekt som Upp. 19:2 pekar på. Bibeln innehåller inga profetior om den s k miljöförstöringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in