Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-16, 12:57
Medlem
cold17s avatar
Hermandad

JV går efter sin egen Bibel och följer sina egna ledare som (inte för att vara elak) hjärntvättar dessa människor. "Låt dem vara. De är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind, faller båda i gropen."

Den som söker Gud från hela sitt hjärta, kommer att finna Honom och det spelar ingen roll om det är JV eller liknande villolära.
Citera
2015-07-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
JV går efter sin egen Bibel

Jag har i princip alltid citerat Bibel2000 eller Folkbibeln när jag argumenterat bibliska frågor, det har gått utmärkt under alla dom åren jag varit med här.
Citera
2015-07-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför ska jag bortse det? Du dömer mig som lögnare trots att jag inte har ljugit.
Jehovas Wiggers ljuger när de hävdar att bara vissa ska äta brödet och dricka vinet. I stället lovar de evigt liv till medlemmarna!

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Joh 6:53
Citera
2015-07-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Hermandad

JV går efter sin egen Bibel och följer sina egna ledare som (inte för att vara elak) hjärntvättar dessa människor. "Låt dem vara. De är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind, faller båda i gropen."

Den som söker Gud från hela sitt hjärta, kommer att finna Honom och det spelar ingen roll om det är JV eller liknande villolära.
Jag vet, jag gör det inte för de som går förlorade utan för de som kan räddas, de som slipper ur Djävulens fälla där de tvingas utföra Satans vilja.
Citera
2015-07-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Jehovas Wiggers ljuger när de hävdar att bara vissa ska äta brödet och dricka vinet. I stället lovar de evigt liv till medlemmarna!

Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Joh 6:53

Vad är det som hindrar mig att säga att Hemorrojden ljuger och är en lögnare?

Att kalla andra för namn är bara barnsligt, inte kristet.
Citera
2015-07-16, 13:36
Medlem
Citat:
Vad är det som hindrar mig att säga att Hemorrojden ljuger och är en lögnare?

Att kalla andra för namn är bara barnsligt, inte kristet.
Jag hindrar inte dig, men ha i alla fall anständigheten att bevisa det i så fall. Annars blir det en lögn det också!
Citera
2015-07-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Jag hindrar inte dig, men ha i alla fall anständigheten att bevisa det i så fall. Annars blir det en lögn det också!

Jag har redan bevisat massor med saker, men Hemorrojden har inte bevisat ett dugg, utan ljuger så att tungan blir lila och blå.
Citera
2015-07-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag skulle nog vilja påstå att en del av Jv har sagt samma sak varenda gång som ett mer betydande avtal har skrivits på under de senaste 40 åren. Jag har för länge sedan tappat räkningen på alla gånger som jag har hört samma sak påstås med samma övertygelse.

An har i a f sagt eller antytt möjligheten. Men det skarpate hittills var nog FNs fredsår1986.
Men kan dock inte ropa "Vargen kommer" hur många gånger om helst.
Citera
2015-07-16, 14:12
Medlem
Citat:
Jag har redan bevisat massor med saker, men Hemorrojden har inte bevisat ett dugg, utan ljuger så att tungan blir lila och blå.
Motbevisa det här då:

Citera
2015-07-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Men religion har ju nästan alltid varit grunden till all lidande på jorden, så blir det inte en självuppfyllande profetia när religionen tillslut blir förbjuden? Problemet ligger i att människan motiverar sina handlingar efter fantasier. Tänk dig själv om alla människor skulle göra det.

Vi har ju t ex fått en intressant diskussion om hus Gud ska ta hand om oss icke rättroende. Frågan är; blir det utrotning eller tortyr?

Undrar förresten vad Gud tycker om debatten mellan hans självutnämnda talesmän.
Citera
2015-07-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Jag vet faktiskt inte säkert svaret på den frågan. Vi har hela tiden och redan innan 1914 trott att Jesus började regera i himlen 1914. Hur 1874 kom in i bilden har jag ingen koll på. Men det är inget årtal som har varit aktuellt i våran trosuppfattning dom senaste 100 åren iaf.

Här ser vi detta tydligt! Även hos en uppriktig typ som Apollos.

1874 dök inte upp efter 1914....1914 smögs in och ersatte 1874. OCh detta skedde runt 1930. Mellan 1914 och 1930 var 1914 bara ett i raden av misslyckade årtal.
Organisationen lurar alltså sina egna medlemmar att försvara en historierevision. Detta är synnerligen pinsamt...i synnerhet för en sån gök som Apollos som verkar vara öppensinning och reko.

Dock....skulle jag kalla Apollos för lögnare? Njet, han tror säkert uppriktigt på det tillrättalagda historieskrivningen........men vore jag Apollos så skulle jag vara fly förbannad för att Sällskapet Vakttornet inte varit uppriktiga med sin egen historia. Inte ens inför sina egna medlemmar.

Apollos...kommer du ihåg boken med ångloket och den stora skara på 411 miljoner? Den kom 1917 och stollogheterna i den var officiell JV-teologi under 1920-talet! Och ja den boken har hela vägen 1874 som årtal för Jesu osynliga återkomst.
Citera
2015-07-16, 14:51
Medlem
Citat:
Nu retar du upp mig igen, du kunde inte låta bli, eller hur? Du vill alltså ta upp detta igen? Det hela startade med att du betedde dig suspekt genom att skicka litteratur anonymt till mig efter diskussioner på ett forum där jag inte hade avslöjat min identitet. Detta helt utan förvarning om att du visste vem jag var (eller egentligen bara misstänkte, du kunde ha misstagit dig och skickat litteraturen till någon helt annan, hur tror den personen hade känt sig då att få en anonym försändelse?).

Och mycket annat hemskt som du höll på med senare, bland annat lögner om hur det hela gick till, jag mådde jättedåligt efter det. Och i samma veva kom det också anonyma telefonsamtal till mitt hem, som jag uppfattade hotfullt. Jag säger inte att det var du, men tydligen är mitt namn spritt bland avfällingarna.

Ditt agerande mot mig var inte schysst, jag visste inte vem du var, och du vägrade ge mig ditt namn, inte ens via personliga meddelanden, eller varför inte skicka ett vykort? Men turligt nog kom jag på varifrån du kände mig, och jag kom ihåg din debattstil och dina ämnen, och jag kunde koppla dig till ett riktigt namn och inte bara ett alias. Då kändes det i alla fall bättre när jag visste vem det var som hade skickat litteraturen.

Du säger att du inte är denna person, ok, men skicka mig ett vykort och berätta vem du är, då kan jag få mer respekt för dig. Du vet ju allt om mig, varför är du så rädd att avslöja vem du är?

Annars är jag inte intresserad av att fortsätta detta, kan du lämna mig ifred nu?

Efter denna bredsida måste jag bemöta dig:

1) Jag avsåg inte alls att reta upp dig igen, och jag trodde inte heller att du skulle bli uppretad.

2) Jag skickade litteratur anonymt till dig för länge sedan, men du visste att det var Eberhard som sände litteraturen. Att jag skickade ett trosdokument i 30 punkter som jag varit med om att sammanställa berodde på att du direkt efterfrågat vad jag trodde på. Hade du inte uttryckligen frågat om mina uppfattningar skulle jag aldrig ha sänt någonting till dig. Jag visste vem du var eftersom du använt ditt riktiga namn på ett annat forum. Och det namnet kunde jag inte missta mig på, vilket jag inte heller gjorde, eftersom du fick materialet, som du också senare erkände.

3)Jag har inte spridit några lögner om hur detta gått till. Men en annan person skrev på det forum vi först debatterade på att han kom ihåg hur du hade tackat för materialet. Det minns jag också. Jag själv tar inte illa vid mig om jag får någon anonym försändelse, vilket sker allt emellanåt.

4) Anonyma telefonsamtal till dig har inga som helst samband med mig. Jag har givetvis inte själv ringt till dig, och diskuterat dig och ditt namn med andra har jag inte heller gjort. Först när du upprepade gånger direkt försökt identifiera mig med ett namn du angav på detta andra forum pekade jag ut dig som person där. Det skedde nog ett par gånger efter det att du direkt föreslagit vem jag är. Du är alltså själv skuld till detta.

5) jag har inte sagt att jag inte är den person du föreslagit och inte heller har jag sagt att jag är identisk med denna. Jag har hela tiden framhållit att jag varken bekräftar eller dementerar sådana påståenden.

6) Jag kommer inte att skicka något kort till dig, och om det innebär att du inte har någon respekt för mig, så kan jag leva med det. Jag tror att du i verkligheten inte alls skulle uppskatta att få ens ett vykort från mig. Andra har den respekt som du säger dig sakna och det får jag ofta bekräftat genom privata meddelanden och på andra sätt. Jag vet inte alls allt om dig, men det jag vet har du själv genom olika officiella inlägg avslöjat.

7) Så länge du postar meddelanden med negativa omdömen om mig får du räkna med att bli bemött. Och du får givetvis också räkna med att jag kan motsäga dig i dina teologiska inlägg. Den som inte klarar av mothugg bör naturligtvis sluta att skriva här.
Senast redigerad av Eberhard 2015-07-16 kl. 15:02. Anledning: felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in