2016-12-15, 16:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"dom flesta" tolkar jag som mer än 50% har du statistik som stödjer detta?

Umm...kolla upp detta själv? Eller ännu bättre, ring Betel i USA och fråga "Why don't most Kingdom Halls in the US have any windows?" Dom kommer gladeligen svara dig, äntligen någon som inte frågar om varför dom var medlemmar i FN i nära tio års tid.
Citera
2016-12-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Umm...kolla upp detta själv? Eller ännu bättre, ring Betel i USA och fråga "Why don't most Kingdom Halls in the US have any windows?" Dom kommer gladeligen svara dig, äntligen någon som inte frågar om varför dom var medlemmar i FN i nära tio års tid.

Du har alltså ingen statistik som stödjer ditt påstående?

Gäller detta alla dina uttalanden, att du har inga bevis att komma med, utan det är vad du tycker och känner? Det skulle förklara varför jag inte känner igen mig i dina uttalanden.
Citera
2016-12-15, 17:07
Medlem
Citat:
Nej, det behöver inte vara en äldste som har hand om teokratiska skolan. Och dom fick inte tips om "vad de skulle svara på frågor och vilka bibelcitat de skulle använda", inte främst i alla fall. Skolan handlar om att lära sig att framföra och tala inför människor, några exempel på olika punkter man arbetar på är artikulation, uttal, flytande framförande, pausering, betoning, röststyrka, modulation, gester och ansiktsuttryck, ögonkontakt, användning av mikrofon o.s.v.

Rollspelet och talen som man har, har dom enskilda Jehovas vittnen själva knåpat ihop.

Nej. De fick ett ämne de skulle använda.

Ja självklart, om man ska ställa sig inför församlingen så måste man vara förberedd.

Är det äkta behöver man inte drillas i hålla.

Ja, är det något fel i det?

Men det är från hjärtat, dom har själva skrivit materialet och övat på det innan, det är inte någon äldste som dikterar hur man ska framföra det hela.

De har fått ett ämne de ska göra ett rollspel på.

Antingen var du inte uppmärksam, eller så har du hittat en udda församling, eller så har du "glömt" hur det var egentligen. Dom församlingar jag har varit på, så har det funnits många som har utvecklat svaren med bland annat egna erfarenheter och tankar. Det finns förstås dom som inte är så erfarna och kanske inte så modiga, och därför bara läser svaren, men dom håller ju med det som står där, annars skulle dom inte räcka upp handen och svara på frågan. Det är ingen som tvingar en att svara, utan man svarar för att man känner gemenskap och att man bidrar med något.

Det är nästan ett krav att svara. En församlingsmedlem som aldrig svara anses svag i sanningen.

Du måste vara ovanligt lättpåverkad som inte ser hur det egenligen är.

Det är väl ungefär så det går till i universitet, att man studerar frågorna i en bok, och läraren ställer frågor. Vad är det för konstigt med det?

Det konstiga är att det exakta svaret står. I t ex universitetet så anses det som fusk om man kopierar svaret som står i boken.

Vad hemskt?

Det är väldigt konstigt när nära vänner kallar vara syster x och broder x under ett bokstudie.

Det krävs ingenting. Hur mycket tid man väljer att engagera sig i församlingen och tjänsten är något man personligen väljer. Det är ingen som tvingar en (om det inte är för nitiska föräldrar), och man kan ägna mer eller mindre tid åt förberedelser för möten och annat.

Undrar vilken vilken verklighet du lever i. De uppmanas att jobba så lite som möjligt för att kunna gå i tjänsten så mycket som möjligt. Andra vittnen pratar om dem som inte går så mycket. Går de väldigt lite i tjänsten blir det samtal med de äldste. För alla kan förkunna. Kan de inte knacka dörr så kan de ringa folk och förkunna.
Bara för att Anders, och många andra avhoppare känner ett tvång (speciellt dom som växt upp bland Jv), så betyder det inte att alla Jehovas vittnen känner ett tvång. Det är vanligt att tonåringar i samhället överhuvudtaget tycker att föräldrarna tvingar en till saker och ting, men föräldrarna ser till barnets bästa, för det mesta.

Är det den enda åsikten du har i fallet om Anders?

Jag växte upp i en i princip ateistisk miljö, det enda "religiösa" jag fick var i skolans religionsundervisning och TV och media. Jag hade en väldigt fri uppfostran, jag har kunnat göra vad jag har velat. Under tonåren hade jag i princip en egen lägenhet på grund av att jag kunde gå ut via balkongdörren, så jag var väldigt fri jämfört med många andra tonåringar, ändå valde jag att bli döpt hos Jehovas vittnen, så dina spekulationer stämmer inte.

Människor som ingen bryttt sig om, utan fått komma och gå som de velat, blir lätta offer eftersom de verkar bry sig om personen och verkar kärleksfulla.

Däremot tror jag att ödmjuka människor väljer som vuxna att bli Jehovas vittnen, för dom genomskådar samhällets och avfällingarnas hat mot Jehovas vittnen. Jag kommer ihåg att man pratade om Jehovas vittnen på ett negativt sätt under min uppväxt, men jag kunde inte förstå varför man hade ett sådant hat mot dom, men även hat mot andra grupper som utlänningar och så.

Så du har rätt i att det är en viss typ av person som blir döpt som vuxen, en som inte hatar andra bara för att få vara med i gemenskapen i samhället.

Jag har inte haft något behov av att tillhöra en viss grupp i skolan, jag kunde umgås med alla slags människor bara dom inte var elaka, vilket dom flesta var i skolan där man mobbade andra. Jag utsattes för försök till mobbning just för att jag ställde mig utanför, men jag hanterade det på ett sådant sätt att man respekterade mig och inte fortsatte mobbingen. Jag var/är stark som person, och hatar lögner, mobbing och nedvärdering som t.ex. Jehovas vittnen utsätts för.

Du är ett ypperligt exempel på det jag talar om att man förvränger och ljuger om Jehovas vittnen. Men i ditt fall verkar det mer handla om okunnighet, andra som finns här och spyr sin galla har en gång i tiden varit döpta, och dom vet vad som är sant och falskt, och ogärna rättar till felaktigheter som t.ex. du sprider. Man är bara glad ju mer dynga som sprids om Jehovas vittnen.

Jag förrvränger inte. Så var det i den rkets sal. Sen att det kanske inte alltid måste vara en äldste, om det inte finns det, men i den församlingen där jag gick med till fanns det mängder av äldste.

Angående Anders i uppdrag granskning, så visar sådana som dig hur övergrepp på barn kan fortsätta och det bara för att ni skiter i det.
Citera
2016-12-15, 17:12
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du har alltså ingen statistik som stödjer ditt påstående?

Gäller detta alla dina uttalanden, att du har inga bevis att komma med, utan det är vad du tycker och känner? Det skulle förklara varför jag inte känner igen mig i dina uttalanden.

Hur finns det statistik utöver detta menar du? Ska det finnas en tabell på JV org? Så är det här i USA och som jag skrivit ovan, detta är lätt att ta reda på. Jag kan ringa till Betel och få det bekräftat men det är bättre om du ringer så du inte kan påstå att jag ljuger. Det går även att googla på detta, du kan även fråga i JV vänliga diskussionsforum, där endast aktiva JVn är medlemmar osv. Finns tex Facebookgrupper där du kan delta efter att du blivit godkänd. De accepterar inga avfällingar eller minsta JV kritik så du kommer känna dig som hemma direkt, det är en enda stor JV org orgie.

"Gäller detta alla mina uttalanden?" "Inga bevis?" Till vilket/vilka uttal har jag inte presterat bevis? Har jag någonsin länkat till "avfällingsmaterial"?
Senast redigerad av Vasectomater 2016-12-15 kl. 17:15.
Citera
2016-12-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag förrvränger inte. Så var det i den rkets sal. Sen att det kanske inte alltid måste vara en äldste, om det inte finns det, men i den församlingen där jag gick med till fanns det mängder av äldste.

Även om det finns många äldste så är det oftast inte en äldste som håller i det, så du har fel milt sagt, om du medvetet förvränger eller inte vet jag inte, men du har fel.

Du gör som många andra att du dömer alla Jehovas vittnen för vad man gjorde i den enda Rikets Sal som du besökte.

Hur vet du förresten att det var en äldste som höll i den teokratiska skolan? Frågade du?

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Angående Anders i uppdrag granskning, så visar sådana som dig hur övergrepp på barn kan fortsätta och det bara för att ni skiter i det.

"sådana som mig", hur menar du? Vi "skiter" inte i det.
Citera
2016-12-15, 17:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Ok, så du ÄR medveten om att problemet existerar! Förklara då precis hur ni handskas med problemet och hur ni inte bara "skiter i det".
Hur hjälper ni offren? Hur förhindrar ni så att det upprepas?
Citera
2016-12-15, 17:24
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Även om det finns många äldste så är det oftast inte en äldste som håller i det, så du har fel milt sagt, om du medvetet förvränger eller inte vet jag inte, men du har fel.

Du gör som många andra att du dömer alla Jehovas vittnen för vad man gjorde i den enda Rikets Sal som du besökte.

Hur vet du förresten att det var en äldste som höll i den teokratiska skolan? Frågade du?

Men när teokratiska skolan fanns så var det om jag förstod rätt en äldstebroder som ska vara "skoltillsyningsmannen" som ansvarar för teokratiska skolan. Och det är bara den personen som har främsta ansvaret för skolan, och om denna äldste inte kan leda skolan av nån anledning så får någon annan äldste om det är möjligt leda teokratiska skolan istället.
Citera
2016-12-15, 17:25
Medlem
Citat:
Hur finns det statistik utöver detta menar du? Ska det finnas en tabell på JV org?

Nej, Jehovas vittnen för inte statistik över detta, det är ointressant.

Citat:
Så är det här i USA och som jag skrivit ovan, detta är lätt att ta reda på.

Då kan du visa mig/ bevisa mig detta om det är så lätt.

Citat:
Jag kan ringa till Betel och få det bekräftat men det är bättre om du ringer så du inte kan påstå att jag ljuger.

Dom kommer att fundera om du har en skruv lös, varför skulle Betel ha statistik på hur många Rikets Salar har fönster eller inte?

Citat:
Det går även att googla på detta, du kan även fråga i JV vänliga diskussionsforum, där endast aktiva JVn är medlemmar osv. Finns tex Facebookgrupper där du kan delta efter att du blivit godkänd.

Ok, du vet detta fastän du inte varit del av ett sådant forum?

Citat:
De accepterar inga avfällingar eller minsta JV kritik så du kommer känna dig som hemma direkt, det är en enda stor JV org orgie.

Så du är en avfälling?

Citat:
"Gäller detta alla mina uttalanden?" "Inga bevis?" Till vilket/vilka uttal har jag inte presterat bevis? Har jag någonsin länkat till "avfällingsmaterial"?

Det du säger stämmer inte med min erfarenhet, därför vill jag ha bevis på dina påståenden.

Så hur bevisar du påståendet att "de flesta Kingdom halls här i Nordamerika är helt utan fönster"?

Jag frågade dig hur många Rikets Salar i Nordamerika som du har besökt, men du svarade inte.

Jag antar att du enbart besökt en enda Rikets Sal, högst två eller tre, och det baserar du dina påståenden på, det är inte vetenskapligt.
Citera
2016-12-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Men när teokratiska skolan fanns så var det om jag förstod rätt en äldstebroder som ska vara "skoltillsyningsmannen" som ansvarar för teokratiska skolan. Och det är bara den personen som har främsta ansvaret för skolan, och om denna äldste inte kan leda skolan av nån anledning så får någon annan äldste om det är möjligt leda teokratiska skolan istället.

Nej, det behövde inte vara en äldste.
Citera
2016-12-15, 17:29
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Nej, det behövde inte vara en äldste.

nähä det trodde jag! Men ordinarie vakttornsstudieledare så ska det vara en äldste har nån sagt!?
Citera
2016-12-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
nähä det trodde jag! Men ordinarie vakttornsstudieledare så ska det vara en äldste har nån sagt!?

Nej det tror jag inte heller måste vara så. Jag har varit i många olika församlingar där det funnits förordnade bröder, inte äldste, som hållit både i skolan och Vakttornsstudiet, men jag kan ha fel på det sättet att man helst vill ha äldste, det är jag inte insatt i.

Problemet är bara om det inte finns tillräckligt med äldste, så måste en broder ta ansvaret, detta gäller alla slags förtroendeuppdrag. Man kan inte ställa in ett möte bara för att det inte finns en äldste som kan hålla en programpunkt.

Oavsett så är det inte så att äldste tvingar och kontrollerar församlingen, utan leder, vägleder och har ett ansvar att församlingen fungerar och skyddas från onda krafter.

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)
Citera
2016-12-15, 17:50
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Nej det tror jag inte heller måste vara så. Jag har varit i många olika församlingar där det funnits förordnade bröder, inte äldste, som hållit både i skolan och Vakttornsstudiet, men jag kan ha fel på det sättet att man helst vill ha äldste, det är jag inte insatt i.

Problemet är bara om det inte finns tillräckligt med äldste, så måste en broder ta ansvaret, detta gäller alla slags förtroendeuppdrag. Man kan inte ställa in ett möte bara för att det inte finns en äldste som kan hålla en programpunkt.

Oavsett så är det inte så att äldste tvingar och kontrollerar församlingen, utan leder, vägleder och har ett ansvar att församlingen fungerar och skyddas från onda krafter.

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)

Det kan vara så visst. Det var så i min församling minns jag för över 2 års sen inför en områdessammankomst(typ helgen innan) så var det bara en församlingstjänare bland dessa förordnade bröder på mötet(förutom en gammal äldstebroder som förmodligen inte klarar leda programpunkter). Det var tänkt att församlingstjänare skulle tillfälligtvis leda vakttornstudiet tills då en äldstebroder dök upp strax innan mötet börjar.
Det verkar vara så gällande förtroendeuppdrag i församlingen(många av de), kan ingen äldstebroder ta på sig denna, så ska främst en församlingstjänare ta det, annars vilken kvalificierad döpt broder som helst, annars som sista utväg en döpt syster.
Senast redigerad av CrazyPriest 2016-12-15 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in