2015-12-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nyckelord: "Till viss del". Sen kan du och andra cherrypickera föra dom vanliga ändlösa quoteminingskrig om detaljerna i "vissdelhet".

Ja till en viss del, och vad som gäller kan man läsa svart på vitt och man behöver inte cherrypicka, om vi t.ex. tar detta med sabbaten

"Och ni, som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset. Han avväpnade härskarna och makterna och utsatte dem för allas förakt, när han triumferade över dem genom Kristus.

Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus.
(Kol 2:13-17 Bibel2000)
Citera
2015-12-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Principen är densamma, att det är ett krav från Gud att inte stjäla och det är ett krav att man blir döpt när man inser vem Gud är.

Jo det är sant att Gud kräver att hans tjänare inte stjäl, läs detta:

*** w72 15/9 sid. 413 Tar du Guds namn och rykte i försvar? ***

När vi till exempel får veta att Gud kräver att hans tjänare skall leva moraliskt — inte stjäla,

Ok, det går att säga så men det låter konstigt.

Det är ett grundläggande krav för kristna, detta har jag inte förnekat, men det är en ny mening som talar om överlevnad, där dopet är ett viktigt steg, inte ett krav.

Dopet är inte ett krav för överlevnad, inte heller att man är fullkomlig och inte stjäl eller gör andra synder.

Det är också i bibelns värld att inte alla som kallar sig för kristna är det:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja."(Matteus 7:21 Bibel2000)

Jämför själv, för du ignorerar orden "för alla kristna", det grundläggande kravet att bli döpt är "för alla kristna" och dopet är " ett viktigt steg (inte ett krav) för att få överleva den stora vedermödan".

Du hittar inget citat där det skulle sägas att dopet är ett krav för överlevnad, för då hade du tagit fram det redan.

Du har fått många tidigare i denna tråd, så också detta ställe. OM det hade varit en ny mening, så kanske man hade kunna stödja din vinkling. Men nu är det inte en ny mening som skiljer kravet från steget utan det står mycket tydligt t.o.m med orden syftande på varandra genom ordet "och"
Gräsligt besvärligt att citera med telefonen från andra inlägg samtidigt som man påbörjat så jag får helt enkelt bara uppmana dig: Läs om, läs rätt!
Citera
2015-12-24, 18:41
Medlem
Citat:

Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus.[/b] (Kol 2:13-17 Bibel2000)

Ändå är det så allvarligt för ett JV att fira jul eller äta blodmat så att det kan sluta med uteslutning.
Citera
2015-12-24, 19:07
Medlem
Citat:
Jesus kom med ett nytt förbund som ersatte lagförbundet:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Jesus kom alltså med ett nytt förbund med lagar och bud som till en viss del var baserade på Guds lagar i det tidigare förbundet:

Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”(Matt 22:36-40 Bibel2000)

Man skulle alltså från och med Jesu död uppfylla Kristi lag istället för lagförbundet:

"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)

Vad detta att uppfylla "Kristi lag" innebar förklarade Jesus och dom första kristna. T.ex. innebar det att man inte behövde följa lagen om sabbaten och många andra lagar som hade med nationen Israel att göra eftersom kristna skulle leva under många olika nationer och inte ha en egen nation med t.ex. lagar som gällde rättsväsendet eller ha en krigsmakt.

Och det betydde också att bördan som lagförbundet innebar, kunde lyftas bort:

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”(Matt 11:28-30 Bibel2000)

Lagen skulle nu istället skrivas i hjärtat:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan . Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk." (Jer 31:31-33 Bibel2000)
Det första budet gäller relationen till Gud, det andra budet relationen till människor. Det finns INGA lagar eller bud vi MÅSTE följa - vi avgör själva genom att lyssna till vårt samvete. Om någon tycker att det du gör är fel ska du låta bli, så uppfyller du det andra budet. Trots det, som någon redan påpekat, firar JV inte jul och födelsedagar, även om apostlarna säger att vi får avgöra själva hur vi firar högtider m m. Ni följer alltså MÄNNISKORS bud för att de har ett svagt samvete och menar att det är hedniska fester, vilket är BS eftersom det inte finns några avgudar.
Citera
2015-12-24, 19:50
Medlem
Fråga om Jehovas Vittnen.

Är uppvuxen med mina föräldrar som är JV, och alltid varit sedan jag och min storebror föddes.

Jag är 22 år och lämnade när jag var 14/15 år, odöpt och min bror lämnade ungefär ett halvår efter, döpt. Han räknas alltså som utesluten/avfälling, men inte jag. Mina föräldrar bryr sig inte alls om att vi inte ville längre, och älskar oss för dom vi är. Dom har inte särbehandlat oss, eller lämnat oss, som de flesta tror händer.

Vill egentligen bara säga att ni som har frågor om hur det är inom en församling, om man blir hjärntvättad osv, STÄLL era frågor till mig så ska jag svara.
Citera
2015-12-24, 19:55
Medlem
garm76s avatar
Hur mycket av inkomsten är du skyldig att betala till församlingen?
Citera
2015-12-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Hur mycket av inkomsten är du skyldig att betala till församlingen?

Ingenting alls, finns en låda i församlingslokalen där alla får lämna frivilliga bidrag men är inget som helst krav.
Citera
2015-12-24, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja till en viss del, och vad som gäller kan man läsa svart på vitt och man behöver inte cherrypicka, om vi t.ex. tar detta med sabbaten

Vartefter du sättar igång med att cherrypicka.
Citera
2015-12-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Du har fått många tidigare i denna tråd, så också detta ställe. OM det hade varit en ny mening, så kanske man hade kunna stödja din vinkling. Men nu är det inte en ny mening som skiljer kravet från steget utan det står mycket tydligt t.o.m med orden syftande på varandra genom ordet "och"
Gräsligt besvärligt att citera med telefonen från andra inlägg samtidigt som man påbörjat så jag får helt enkelt bara uppmana dig: Läs om, läs rätt!

Läs om och läs rätt själv, och jag behöver inte ens läsa för jag vet att Jehovas vittnen har den syn som jag har, det är bara att fråga vilket Jehovas vittne som helst.
Citera
2015-12-24, 20:08
Medlem
Är det inte krav på att man ska gå runt och värva nya medlemmar och sprida budskapet flera gånger i veckan för alla medlemmar?
Citera
2015-12-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ändå är det så allvarligt för ett JV att fira jul eller äta blodmat så att det kan sluta med uteslutning.

Det här med att äta blod är hur tydlig som helst i bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28,29 Bibel2000)
Citera
2015-12-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det inte krav på att man ska gå runt och värva nya medlemmar och sprida budskapet flera gånger i veckan för alla medlemmar?

Krav och krav.... Det skulle jag inte säga, det är en viktig del av tron, men du blir inte straffad, eller mindre omtyckt om du inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in