2015-11-17, 10:15
Medlem
hogerspokets avatar
SvD/Arpi & Ludvigsson goes full flashback:
Citat:
I Sverige har vi länge ignorerat det växande problemet med radikalisering av unga muslimer företrädesvis i utanförskapsområden. Allt fler moderata imamer varnar för detta. Tyvärr har muslimska samfund varit för dåliga på att ta striden med radikal islamism.

En styrelseledamot för al-Rahmanmoskén i Eskilstuna skrev stöttande ord till en svensk IS-jihadist på Facebook. En imam i Gävle moské har likaså stöttat IS. I Göteborg knyts Bellevuemoskén ofta till extremism, även om det är oklart om det mer är en mötesplats.

De som har försökt påtala problemen har stämplats som rasister och islamofober.

Ofta är det svenska muslimska organisationer – exempelvis Sveriges unga muslimer, Muslimska mänskliga rättighetskommittén och Islamiska förbundet – som legat bakom. De är mer måna om att anklaga de som skriver om de här frågorna för islamofobi än att själva ta striden mot extremismen. Man kan undra varför. De torgför nämligen ofta samma berättelse: om en islamofob västvärld som är ute efter att bekämpa islam. Det är samma berättelse som Al-Qaida och IS använder. Även om man inte stöttar jihadism så utgör den här sortens ideologi en grogrund och ökar polariseringen i samhället.

Det måste vara slut med det nu. Man är inte för radikal islamism om man försvarar muslimer mot absurda anklagelser. Och man är inte islamofob för att man ser det stora hotet från radikal islamism.
...
Medan vänster- och högerextremism är mer av ett ungdomsfenomen i Sverige går det inte att urskilja någon skillnad mellan generationernas attityder bland muslimerna i undersökningen. Det betyder också att problemet med radikal islamism inte kommer att försvinna i första taget.
http://www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla/

Ledaren är, i princip, en kondenserad karbonkopia av (FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)

Uttrycken är fortsatt, relativt, subtila - men implikationerna av att SUM namnges skall förmodligen inte underskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ludvigsson
Dagarna efter terrordåden i Paris aktualiseras frågan om vår egen förmåga att faktiskt ha kunskap om och kontroll över vilka som vistas i landet. Att döma av SvD:s siffror kan det handla om en så hög andel som 40 procent som inte kunnat styrka sin identitet. Vad betyder det för eventuella hotbilder och riskbedömningar?

Vår öppenhet, eller om man så vill ”våra öppna hjärtan”, behöver stabila institutioner för att fortleva. En av dem är rättssäkerhet och ett asylförfarande som får de resurser som krävs – liksom entydiga krav och direktiv om vad som är absolut viktigast. Lika svensk som vår stolta öppenhet, är dessvärre dragen av undfallenhet och kravlöshet som känns igen från flera delar av den svenska offentligheten.

De som söker sig till Sverige med onda avsikter och för att bestrida vad öppenhet och frihet är, måste identifieras och hållas borta för att samma värderingar ska bestå. För att använda ett gammalt uttryck behövs ”råg i ryggen” för att öppenheten ska vara något mer än konferensprosa.
http://www.svd.se/id-krav-ar-en-foru...-for-oppenhet/

Man klipper också till med en ej undertecknad ledare som egentligen inte innehåller något nytt, rent innehållsmässigt. Men rubriksättningen känns, trots allt, nyskapande.
Citat:
Jihad har rötter i islam
http://www.svd.se/jihad-har-rotter-i-islam/

Vad får detta för konsekvenser medialt och politiskt? Jag vågar faktiskt inte spekulera. Uppenbart är dock att den mångkulturella katten är ute ur säcken och att den fortsättningsvis blir svår att fortsätta bortförklara med pojkstreck, utanförskap och strukturell rasism.

Och möjligen öppnar man, till slut, för att börja reflektera över lämpligheten i att svenska ministrar har ett förflutet inom politisk islam/SUM samt kopplingar till MB.
Citera
2015-11-17, 10:47
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

Ledaren är, i princip, en kondenserad karbonkopia av (FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)

Uttrycken är fortsatt, relativt, subtila - men implikationerna av att SUM namnges skall förmodligen inte underskattas.

http://www.svd.se/id-krav-ar-en-foru...-for-oppenhet/

Man klipper också till med en ej undertecknad ledare som egentligen inte innehåller något nytt, rent innehållsmässigt. Men rubriksättningen känns, trots allt, nyskapande.

http://www.svd.se/jihad-har-rotter-i-islam/

Vad får detta för konsekvenser medialt och politiskt? Jag vågar faktiskt inte spekulera. Uppenbart är dock att den mångkulturella katten är ute ur säcken och att den fortsättningsvis blir svår att fortsätta bortförklara med pojkstreck, utanförskap och strukturell rasism.

Och möjligen öppnar man, till slut, för att börja reflektera över lämpligheten i att svenska ministrar har ett förflutet inom politisk islam/SUM samt kopplingar till MB.

Intressant. Det verkar som fler och fler "mainstream" media anammar en hårdare ton och går lite åt höger. Tror dock det är typiskt i tider av oro. Tittar man genom historien har alltid konservativa åsikter vuxit vid tider av oro och krig.

Eftersom denna terror troligtvis kommer fortsätta några år till ser jag inget som skulle kunna stoppa högerns tillväxt. Woop woop
Citera
2015-11-17, 13:37
Medlem
hogerspokets avatar
Smålandsposten tar nu steget fullt ut och ifrågasätter 'mångkulturen' som fenomen på ledarplats. Eller ja, sågar i höjd med anklarna är väl egentligen en bättre beskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Lönnqvist
Från vänsterhåll förfäktas teorin att det är ett utanförskap i form av ekonomiska och sociala orättvisor som gör att unga män ansluter sig till ett rövarband som halshugger kristna och säljer småflickor som sexslavar på auktion. Men om så var fallet borde Sverige, med internationellt sett små inkomstskillnader, producera ett mycket litet antal IS-sympatisörer jämfört med andra länder.

Sanningen är nog den att radikaliseringen bland unga svenska muslimer beror på ett helt annat typ av utanförskap, nämligen kulturellt. Den svenska debatten kring invandring fastnar för det mesta i en diskussion om kronor och ören. Det bråkas om huruvida invandringen är en vinst eller förlustaffär för oss. Mer sällan diskuteras hur invandringen påverkar samhället som sådant.

Det går att ha en stor invandring till ett land om man också har en bra politik. Likaså kan även en ganska liten invandring medföra problem om man har en dålig politik. Problemet för Sverige är att vi under flera decennier haft en stor invandring och en urusel politik.

Svensk integrationspolitik har länge haft en överideologi i form av mångkulturalismen. I stället för att bjuda in invandrare till att utforska den svenska kulturen har de fått höra att de endast borde behålla sin särart som somalier, irakier eller afghaner. Bara de bor här ett tag så kommer de övertygas om förträffligheten i värden såsom demokrati, jämställdhet och en sekulär stat. Man missar då kopplingen mellan kultur, normer och lagar.

Mot detta har Sverigedemokraternas syn på kulturell tillhörighet ställts, där den nationella kulturen är binär – du är antingen svensk eller något annat. Det resonemanget är felaktigt, men har lockat många väljare som känt sig provocerade av hur den svenska kulturen ständigt nedvärderas i åsiktskorridoren.

Mångkulturalismen må vara välvillig, men konsekvensen har blivit att invandrare dömts till ett utanförskap som lätt leder till radikalisering. I stället för att skapa möten har politiken skapat kulturella enklaver. I stället för att skapa mångfald har enfalden förstärkts.
http://www.smp.se/ledare/valkommen-till-sverige/

Det är befriande att på ledarplats få läsa en text som man fullt ut kan ställa sig bakom - och jag antar att jag inte är ensam om detta. Någon form av form av svensk sekulär mellanmjökskonservatism, med logiskt avstamp i Formgrens 'Min Vänstra Fot' och det sunda förnuftet, har inte bara vaknat till liv, utan börjar fullt blomma ut på ledarsidorna.

Konsekvenserna av mångkulturen går inte längre att dölja ens med den bästa vilja, och jag misstänker att detta bara är startskottet på en tämligen brysk reformation av såväl de borgerliga ledarsidorna som den borgerliga partipolitiken.

Hur det kommer att te sig inom socialdemokratin och de associerade ledarsidorna vågar jag inte riktigt spekulera i, men den kognitiva dissonans som infunnit sig på SvDs och SmPs respektive ledarredaktioner torde vara en ljum bris jämfört med som upplevs av partilojala socialdemokratiska skribenter, med någon form av verklighetsförankring, som Widar Andersson.

Ett exempel ur veckan som gick är hans försvar av Staffan Danielsson.
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson
Invandringsfrågan är het, kokande och infekterad. De politiska partierna vibrerar av spänningar och viljor och oro för att ha gått fel, ha gått för sent eller ha gått för tidigt. Värst tycks det vara i Centerpartiet. I går blev det känt att C-ledningen slängt ut riksdagsledamoten Staffan Danielsson från riksdagsgruppens möten vid alla tillfällen då invandringsfrågor med bäring på den Migrationspolitiska sexpartiöverenskommelsen (MÖ) diskuteras. Gruppledningens beslut är sensationellt absurt.

Det är ingen hemlighet att Staffan Danielsson är på kant med sin partiledning i just invandringsfrågorna. Under flera år har han bland annat argumenterat för att Sverige likt andra länder borde genomföra ålderskontroller av de ungdomar som söker asyl i Sverige genom att hävda att de i lagens mening är barn; under 18 år. Han har också förespråkat sådant som tillfälliga uppehållstillstånd och skärpta regler för anhöriginvandring. Genom (MÖ) kan man säga att Danielsson har fått rätt. De frågor som han - med stöd av Östgötacentern - envetet har drivit har nu blivit högsta klokskap i riksdagen. Och då ska han sparkas ut.
http://www.folkbladet.se/opinion/en-...t-8837232.aspx

Det har sagts tidigare, men tål kanske att upprepas.

Skiljelinjen går inte längre mellan 'liberaler' och 'vänster'. Skiljelinjen går mellan 'verklighetsförankrat sunt förnuft' och 'illusioner'.

Följande är saxat från blöjliberala ÖP:
Citat:
Ursprungligen postat av Persson
Utspelen är en reaktion på att människor kräver kraftfulla åtgärder mot kraftfulla brott. Men tar vi steget och fråntar människor medborgarskap, då har vi också devalverat det. Dessutom, om staten är reda att frånta sina medborgare dess medlemskap, då har medborgarskapet utdelats på felaktiga grunder.

Rätten till medborgarskap vägleds av två principer; antingen genom blodets rätt, det vill säga att ens föräldrar är svenska medborgare eller genom jordens rätt, att man under lång tid bott och arbetat i Sverige och därmed anses förtjäna ett medborgarskap.
http://www.op.se/opinion/ledare/vard...rande-for-lagt

Hur längre dröjer det innan diskussionen om hur man ska hantera missbrukade och/eller på felaktiga grunder utdelade, medborgarskap tas upp på ledarplats?
Senast redigerad av hogerspoket 2015-11-17 kl. 13:56.
Citera
2015-11-17, 13:47
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Den ovannämnde grundaren av Global Secular Humanist Movement, irakiern Faisal Saeed al Mutar, har skrivit ett underhållande inlägg om hur relativisternas apologetiska förhållningssätt måste uppfattas av jihadisterna själva. Jag hoppas att det inte är för OT då det ger en bild av hur absurt vissa MSM-skribenters ursäktande av terrordåden verkligen är. Det skulle lika gärna kunna vara Anders Lindberg i en intervju med Jihad John eller Oisin Cantwell som förklarar för Abdelhamid Abaaoud att Hollande bara har fått lite "muslimdille".

"It’s like a bad Monty Python sketch:

“We did this because our holy texts exhort us to to do it.”

“No you didn’t.”

“Wait, what? Yes we did…”

“No, this has nothing to do with religion. You guys are just using religion as a front for social and geopolitical reasons.”

“WHAT!? Did you even read our official statement? We give explicit Quranic justification. This is jihad, a holy crusade against pagans, blasphemers, and disbelievers.”

“No, this is definitely not a Muslim thing. You guys are not true Muslims, and you defame a great religion by saying so.”

“Huh!? Who are you to tell us we’re not true Muslims!? Islam is literally at the core of everything we do, and we have implemented the truest most literal and honest interpretation of its founding texts. It is our very reason for being.”

“Nope. We created you. We installed a social and economic system that alienates and disenfranchises you, and that’s why you did this. We’re sorry.”

“What? Why are you apologizing? We just slaughtered you mercilessly in the streets. We targeted unwitting civilians – disenfranchisement doesn’t even enter into it!”

“Listen, it’s our fault. We don’t blame you for feeling unwelcome and lashing out.”

“Seriously, stop taking credit for this! We worked really hard to pull this off, and we’re not going to let you take it away from us.”

“No, we nourished your extremism. We accept full blame.”

“OMG, how many people do we have to kill around here to finally get our message across?”"

http://www.faisalalmutar.com/2015/11...-given-credit/

Märkligt raljerande inlägg. Det är väl självklart att det finns en direkt koppling mellan terror och amerikansk/brittisk/fransk utrikespolitik i mellanöstern. Kombinationen att på olika sätt bomba och destabilisera dessa länder och samtidigt släppa in 100 000-tals fighting age males från samma länder är knappast genial. Ett litet barn kan ju förstå att det förr snarare än senare leder till något sådant här.
Citera
2015-11-17, 14:41
Medlem
Visserligen är det positivt att man nu efter dåden i Paris debatterar riskerna att vi med höstens totalt okontrollerade massinvandring fått in en massa IS-folk i landet, men jag ser en fara att detta nu i alltför hög grad överskuggar övriga risker. Risken är att IS-debatten blir ett bekvämt och okontroversiellt stickspår för politikerna att växla in på och akademisera kring istället för att ta itu med de faktiskt mer allvarliga och redan tickande farorna med svensk välfärdskollaps, demografi och kriminalitet. Ser en klar risk i att man i debatten kommer att relativisera och tycka att "bara de inte åker ner till Syrien och krigar med IS så får vi vara glada om de nöjer sig med att gå på bidrag och ägna sig åt banala icke-politiska brott som rån, inbrott och våldtäkt här i Sverige".
Citera
2015-11-17, 15:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Smålandsposten tar nu steget fullt ut och ifrågasätter 'mångkulturen' som fenomen på ledarplats. Eller ja, sågar i höjd med anklarna är väl egentligen en bättre beskrivning.

http://www.smp.se/ledare/valkommen-till-sverige/
Citat:
Ursprungligen postat av Lönnqvist
Det går att ha en stor invandring till ett land om man också har en bra politik. Likaså kan även en ganska liten invandring medföra problem om man har en dålig politik. Problemet för Sverige är att vi under flera decennier haft en stor invandring och en urusel politik.
Jag vet inte om jag håller med Lönnqvist här. Har verkligen politiken varit så dålig? Man har nog gjort så gott man har kunnat, vilket är mycket mer än vad man gjort på annat håll, men det var så här det trots allt blev. Det blir inte bättre än så här.

Men mycket av svaren på alla dessa frågor fick jag svaret på när jag zappade förbi något debattprogram på dansk TV där programledaren undrade varför radikaliseringen av muslimer var mycket större i Europa än i USA. En kvinna, som jag inte snappade upp namnet på, svarade självklart -"Välfärdssystemen"-. Om man tvingas jobba hårt för att få mat på bordet så finns det inte så mycket tid över för radikalisering.

Dessutom är det givetvis olika typer av människor som söker sig till ett land där man måste jobba istället för till ett land där man kan leva på bidrag.
Citera
2015-11-17, 15:22
Medlem
Gullegubbens avatar
"Rätten till medborgarskap vägleds av två principer; antingen genom blodets rätt, det vill säga att ens föräldrar är svenska medborgare". Som utlandssvensk förälder till barn födda utomlands tycker jag att Sverige börjar bli allt mer ett land där geografisk anknytning väger mycket tyngre än etnicitet/kultur.

"Du förlorar ditt svenska medborgarskap när du fyller 22 år, så kallad preskription, om du är svensk medborgare och (1) är född utanför Sverige, (2) aldrig har bott i Sverige och (3) inte har varit i Sverige under förhållanden som visar samhörighet med Sverige."

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...tta-utomlands/
Citera
2015-11-17, 15:28
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag vet inte om jag håller med Lönnqvist här. Har verkligen politiken varit så dålig? Man har nog gjort så gott man har kunnat, vilket är mycket mer än vad man gjort på annat håll, men det var så här det trots allt blev. Det blir inte bättre än så här.

Men mycket av svaren på alla dessa frågor fick jag svaret på när jag zappade förbi något debattprogram på dansk TV där programledaren undrade varför radikaliseringen av muslimer var mycket större i Europa än i USA. En kvinna, som jag inte snappade upp namnet på, svarade självklart -"Välfärdssystemen"-. Om man tvingas jobba hårt för att få mat på bordet så finns det inte så mycket tid över för radikalisering.

Dessutom är det givetvis olika typer av människor som söker sig till ett land där man måste jobba istället för till ett land där man kan leva på bidrag.

Nej, jag tror du har rätt. Med den kravlöshet och förnekelse av det svenska som rått blir det, naturligtvis, inte bättre än så här.

Vilket är precis så jag tolkar Lönnqvist. Att det de facto är den politiserade mångkulturen han skjuter in sig på.

I USA förväntas du svära trohet till ditt nya hemland. I Sverige förväntas du känna dig kränkt när du inte, omdelebart, får hemspråksundervisning eller tillgång till tolk i swahili* samma dag som du sätter din fot i Kräkångersnoret*.

Citat:
I glesbygdskommuner är det svårt att få tag på studiehandledare på ovanligare språk till eleverna. Om rektorerna istället försöker köpa in tjänsten från andra kommuner så bryter de mot lagen. Faridah är 16 år och går i nian i Ragunda* i Jämtland, och hon har aldrig fått hjälp på sitt modersmål burmesiska*.

– Till exempel om jag går på en lektion i NO-salen och läraren pratar och jag inte förstår. Jag känner mig ledsen för att jag inte fattar. Jag känner mig konstig. Vad gör jag i klassen? Det är svårt. Jag vet inte hur man ska göra, säger hon.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6284676
*same difference...

Men ytterst beror det väl på vad man tolkar in i begreppet 'usel politik'.
Citera
2015-11-17, 15:31
Medlem
Sverige har problem, i alla fall enligt Daily Mail.
Citera
2015-11-17, 17:57
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Märkligt raljerande inlägg. Det är väl självklart att det finns en direkt koppling mellan terror och amerikansk/brittisk/fransk utrikespolitik i mellanöstern. Kombinationen att på olika sätt bomba och destabilisera dessa länder och samtidigt släppa in 100 000-tals fighting age males från samma länder är knappast genial. Ett litet barn kan ju förstå att det förr snarare än senare leder till något sådant här.

Det är inte intressant för IS. Det är just det misstaget svensk MSM och sekulära debattörer gör när de spekulerar i drivkrafterna bakom IS. Man utgår ifrån sina profana referensramar i försöken att förstå en apokalyptisk fanatiskt religiös sekt.

IS välkomnar de strider som nu intensifieras som ytterligare ett tecken på att domedagen är nära då IS medlemmar ska belönas av Allah.

Om IS terror hade haft politiska och territoriella mål skulle jihadisterna agera helt annorlunda. Då skulle man t.ex. använda gisslan för att förhandla och inte avrätta den direkt på spektakulära vis. Det går inte att blidka IS med världsliga medel och deras terror skulle inte upphöra för att Väst drar sig ur Mellanöstern.

Jihadister i andra grupperingar kritiserar t. ex. IS för att inte engagera sig i Palestina men IS är inte intresserad av nationalstater eller några andra samhällsskick som tillkommit efter Muhammeds tid. Allt de gör har religiösa motiv, annars skulle de inte slösa resurser och kraft på att förfölja maktlösa "kuffar" i regionen.

Du gör ju exakt det al Muthar ironiserar över - tar tolkningsföreträdet från jihadisterna och läser in profana motiv i deras religiösa budskap.

Läs gärna artikeln "What ISIS really want" för att få en bild av IS uttryckliga plan, inte vad andra tror att de vill.

http://www.theatlantic.com/magazine/...-wants/384980/
Citera
2015-11-17, 18:16
Avstängd
sherms avatar
Citat:

Arpi fortsätter leverera:
Citat:
Sverige har släpat fötterna efter sig för länge. Vi behöver smartare övervakning, och det fort. Vi är och har länge varit en del av kriget mot radikal islamism. Det har knappast blivit mindre så sedan vår allierade Frankrike förklarade krig mot IS.

Frågan är varför detta inte redan finns på plats.
/.../
Anna Kinberg Batra säger nu vad Anders Ygeman har sagt tidigare: Terrorbekämpningen måste hålla jämna steg med teknikutvecklingen.

I dag finns förslag på ny lagstiftning som ska läggas fram i december. Varför inte tidigare nu när samsynen finns? Sverige måste upphöra vara en fristad för jihadister.
http://www.svd.se/forbattra-overvakn...aste/om/ledare

Formuleringen "vi är och har länge varit en del av kriget mot radikal islamism" är intressant i sammanhanget. Inte minst då SUM:s Rashid Musa, i en replik till Bawar Ismail, idag formulerade sig på liknande sätt i Dagens Samhälle:
Citat:
Bawar Ismail skriver den 17 november 2015 på Dagens Samhälle om att ”vi” är i krig mot radikal islamism.
Citationstecknen säger egentligen allt om hur Rashid Musa ser på saken. Till skillnad från samhället i övrigt är Rashid och SUM inte i krig mot radikal islamism utan snarare med. Mot vad då kan ni förstås dra era egna slutsatser av. Musa och hans anhang står nu alltjämt inför utsikten att bli av med de lukrativa statsbidrag som i årtionden betalats ut av kulturpersonligheter som Alice Bah. Det är bra.

För mediekrigets del tror jag inte alls att Arpi använder den formuleringen av en slump. Det är förstås spekulativt, dock är det som vi ser en röd tråd som leder tillbaka till SUM. Det finns förstås fler intressanta aspekter av Arpis skrivelse - exempelvis vad gäller citatet av Beatrice Ask. Samtidigt ska vi förstås komma ihåg att de säkerhetsargument som nu åberopas för att inskränka friheten kommer som ett brev på posten till följd utav den gränslösa galenskap som manas av etablissemanget.
Citera
2015-11-17, 19:16
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
:
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio

Tror du missuppfattat den text som refereras till.

Vimurs inlägg refererar till en ironisk och satirmättad text, som åskådliggör just västerlandets underkännande av att folk från andra delar av världen har en egen vilja, egna mål med det de gör och faktiskt vet varför de gör det de gör. Texten som referas till ifrågasätter många västledares, västintellektuellas och allsköns kvasiintellektuellas åsikter här hos oss, som på fullt allvar tror att folk i andra delar av världen bara reagerar på det vi här i väst gör. Texten som referas till är en drift med just vår etnocentrism, vår galna föreställning om att vi i väst är världens medelpunkt, alltings måttstock, som alla överallt i hela vida världen som nåt slags självklarhet förhåller sig till. Att jihadister har egna mål, vill nåt eget, helt oberoende av vad vi i väst tycker, tänker, säger och gör, hålls för otroligt. Att andra människor har en egen vilja oberoende av oss i väst, anses av våra ledare, våra intellektuella, och möjligen också av dig, som en omöjlighet. Det är det förhållningssättet den referade texten driver med. Kanske inte så kul för dig. Men så är det. Tycker den av Vimur referade texten är mycket underhållande. Och mitt i prick. Även så din kommentar.

Satir och ironi är svåra saker. Särskilt när man tror att man på riktigt tror att man är världens medelpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in