2015-08-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Rundad övre rygg är överlag okej om man lyfter konventionell stil - med viss reservation. Vid maxlyft och vikter i den storleken kommer man börja tappa form, och medvetet rundad övre rygg har ofta fördelar. Men man bör veta vad man håller på med så att man inte gör fel.

Men om även lättare lyft ser ut så här så kan man fundera lite. Det kan då vara bättre träning att försöka hålla övre rygg rak för att träna de musklerna bättre. De som inte gör det har en tendens att börja missa sina tunga lyft i utlåsningen, de klarar inte "curla upp" övre rygg i toppläget.

Även fast jag rundar övrerygg klarar jag att "curla upp" övre rygg i toppläget. Med tanke på att jag endast får träningsvärk och inte ont i själva ryggen borde väl det menas med att jag gör rätt?
Citera
2015-08-27, 10:12
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentB
Även fast jag rundar övrerygg klarar jag att "curla upp" övre rygg i toppläget. Med tanke på att jag endast får träningsvärk och inte ont i själva ryggen borde väl det menas med att jag gör rätt?
Jo, men det är fortfarande en svag punkt som kan bli problem senare. Många tunga lyft har missats på det sättet.

Var du får träningsvärk är inget du behöver fundera över.
Citera
2015-08-27, 11:35
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentB
När jag gör mina marklyft kritiserar min polare min form. Jag får varken ont i ryggen eller haft sämre hållning sen jag började med mina marklyft. Gör jag fel eller ska jag bara köra på?

Jag tror mina marklyft ser ut ungefär så här, https://youtu.be/aQexpyc4Nas?t=7s

Med tanke på hur mkt den ryssen lyfter så borde det jag lyfter vara småpotatis, eller?
Man ska så klart banana så lite det går. Jag har stora problem med marklyft tills nyligen pga att jag är gammal brottare och därför alltid lyft lite bananigt och konstigt. Nu har jag dock fått in känslan i marklyften och efter några rep börjar man känna bananandet komma, men man känner också att det är lugnt i ryggen och rullandet gör inte ont eller känns fel på något sätt. Man får testa sig fram och känna hur det känns. Det ska däremot bara vara när du kör tungt och reppar på det.
Citera
2015-08-27, 18:07
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jo, men det är fortfarande en svag punkt som kan bli problem senare. Många tunga lyft har missats på det sättet.

Var du får träningsvärk är inget du behöver fundera över.

Jag trodde rundad rygg belastade kotorna på ett sätt som det inte är värt det, även om det tränar de musklerna bättre i ryggen. Att statisk (neutral rygg) är mindre effektivt, men mer säkert på långsikt..
Citera
2015-08-28, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Jag trodde rundad rygg belastade kotorna på ett sätt som det inte är värt det, även om det tränar de musklerna bättre i ryggen. Att statisk (neutral rygg) är mindre effektivt, men mer säkert på långsikt..
Det är potentiellt farligt att runda nedre ryggen. Att runda övre ryggen är ofarligt, dock så kan det som Killer Queen sa leda till att man får det svårare att avsluta lyftet.
Citera
2015-08-28, 08:40
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Spelar inte roll hur mycket du spekulerar - fakta är fakta. Jag tror inte ett högt proteinintag vid energiöverskott är gynnsamt, alltså tvärtom från din spekulation.

Vilken forskning? Länka.

Och det är bevis... på vad?

Det är inget bevis, jag tog upp det som att det är idiotiskt.

Ja du har här: https://www.muscleandstrength.com/wo...novice-workout

Hur går det med läsförståelsen? Det jag sa var att ligga på 2gram protein/kg är helt onödigt för ingen forskning stöder den tesen.. Vadå tvärtom från min spekulation?
Citera
2015-08-28, 08:56
Medlem
kan jag träna med förkylning just nu har jag suttit hemma sen i tisdags och varit förkyld ont i halsen feber och skit men det har gått över till svidande kli känsla i halsen och överkänsliga öron och lite små sugen på att träna men vågar inte fall det skulle bli värre igen för att man tränar,,,,,

sen tänkte jag kolla med er hur lång tid man kan räkna med innan det börjar synas att man tränar?? känner ju att man tränat musklerna blivit hårdare än vad dom va innan men vill att det ska synas lite mer:P
Citera
2015-08-28, 09:43
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
kan jag träna med förkylning just nu har jag suttit hemma sen i tisdags och varit förkyld ont i halsen feber och skit men det har gått över till svidande kli känsla i halsen och överkänsliga öron och lite små sugen på att träna men vågar inte fall det skulle bli värre igen för att man tränar,,,,,

sen tänkte jag kolla med er hur lång tid man kan räkna med innan det börjar synas att man tränar?? känner ju att man tränat musklerna blivit hårdare än vad dom va innan men vill att det ska synas lite mer:P

Har du ont i halsen ska du absolut inte träna! Vänta till du är helt frisk.
Citera
2015-08-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Har du ont i halsen ska du absolut inte träna! Vänta till du är helt frisk.

asså okay får vänta tills måndag då
Citera
2015-08-28, 10:38
Medlem
Många maskiner har siffror på båda sidorna av vikten. Vilken är kilo?

På en maskin för triceps står det på vänster sida 40 på ena plattan och 55 på nästa. Är det kilo eller något annat?
Citera
2015-08-28, 11:47
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Det är förmodligen säkrare att lyfta med neutral rygg, men det finns knappt någon som gör ett riktigt tungt lyft så med konventionell stil. Om det är värt det eller ej får vara upp till var och en.

Den generella rekommendationen bör vara att lyfta med rak rygg, men det innebär inte att den som behärskar lyft med rundad över rygg gör fel och är på väg till Snap City. Frågeställaren hade just fått kritik för att ryggen inte var helt rak, men jag menar att den kritiken kan baseras på ganska grunda förkunskaper. En del som just börjat lyfta kan bli lite anala och rätta alla som lyfter fel enligt dem, och rundad rygg i marklyft är en typisk sak de brukar kommentera på. Om det är en nybörjare som gör så – visst, då kan man kanske påpeka det. Men ligger det +200kg på stången kan det vara en medveten formförändring för att pressa ur de sista kilona.

Så överlag: lyft med neutral rygg. Börjar övre rygg runda lite vid tyngre lyft, inga större problem. Ser du ut som en skrämd katt när stången lämnar golvet gör du förmodligen fel.
Citera
2015-08-29, 12:11
Medlem
I teorin, kommer jag förlora några muskler om jag ligger runt 1000kcal per dag men ändå har ett tillräckligt högt proteinintag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in