2015-04-08, 19:10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Hur högt måste jag gå för att få ut en redig Pull-Up?

Har tyvärr för lågt tak så är kanske 1 decimeter mellan topp-position och tak.

Fråga nummer 2:

Marklyft
Skivstångsrodd
Shrugs
Militärpress

Är dessa övningar tillräckligt för Rygg och Axlar?

Tack!
1. Hakan över stången, annars är det en "nose-up" och det är jättetöntigt.
2. Beror på vad syftet är, men för en generell styrkeökning räcker det om du kör dessa regelbundet. Shrugs är eventuellt redundant om du kör press med hela rörelsen (det vill säga en "shrug" på toppen så att skulderbladen följer med), men det beror som sagt på vad du siktar på.
Citera
2015-04-08, 19:53
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
1. Hakan över stången, annars är det en "nose-up" och det är jättetöntigt.
2. Beror på vad syftet är, men för en generell styrkeökning räcker det om du kör dessa regelbundet. Shrugs är eventuellt redundant om du kör press med hela rörelsen (det vill säga en "shrug" på toppen så att skulderbladen följer med), men det beror som sagt på vad du siktar på.

Tack för svaret!

Har en följdfråga då: Om jag kör Militärpress och kommer i toppläget, är det ett stopp och sedan en Shrug eller är det Militärpress+Shrug i en och samma rörelse.

Om du förstår vad jag menar!?

Gissar på att det är förstnämnda, men bättre att vara säker än osäker.
Citera
2015-04-08, 20:37
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Gärna svenska. Har endast hittat Bodys som har ett par avsnitt som låter intressanta.
Tyngre radio kan jag rekommendera. Annars finns Maxstyrka radio och AVpodd men dessa har jag inte lyssnat på.
Citera
2015-04-08, 20:45
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Tack för svaret!

Har en följdfråga då: Om jag kör Militärpress och kommer i toppläget, är det ett stopp och sedan en Shrug eller är det Militärpress+Shrug i en och samma rörelse.

Om du förstår vad jag menar!?

Gissar på att det är förstnämnda, men bättre att vara säker än osäker.
Det är en och samma rörelse. Du fortsätter pressa upp mot taket som om det inte fanns något stopp så att säga, sträck upp armarna så högt det går. Här har du en video hur man pressar. Notera det axelbreda greppet, många greppar alldeles för brett vilket förkortar rörelsebanan.
Citera
2015-04-08, 20:50
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är en och samma rörelse. Du fortsätter pressa upp mot taket som om det inte fanns något stopp så att säga, sträck upp armarna så högt det går. Här har du en video hur man pressar. Notera det axelbreda greppet, många greppar alldeles för brett vilket förkortar rörelsebanan.

Intressant! Fick inte så bra kontakt med Shrugs idag, så ska självklart testa detta.

Tack för hjälpen!
Citera
2015-04-09, 04:25
Medlem
Citat:
Intressant! Fick inte så bra kontakt med Shrugs idag, så ska självklart testa detta.

Tack för hjälpen!

Det är inte direkt klokt att låsa armbågarna. Se till att stanna precis innan du låser armbågarna när du pressar. Det gäller egentligen alla typer av utförelser - undvik alltid att låsa leder.
Citera
2015-04-09, 10:14
Medlem
eshkoshkas avatar
Hur räknar folk vikter vid tex knäböj? Lägger man på 40kg per sida, böjer man 80 då eller 80 + stångvikt? Vad väger en stång? Känns väldigt olika.

e; På tal om vikt. Ska man maxa i en övning och sedan köra en viss % av maxvikt vid repetitioner? Nu har jag bara huttat upp en vikt och köra på det, vilket ändå gått rätt bra tycker jag. Har alltid varit kämpigt med sista reppen i alla set. Tänkte ändå att det kanske är bra med någon form av teknik för att sätta vikter.
Senast redigerad av eshkoshka 2015-04-09 kl. 11:10.
Citera
2015-04-09, 11:53
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Hur räknar folk vikter vid tex knäböj? Lägger man på 40kg per sida, böjer man 80 då eller 80 + stångvikt? Vad väger en stång? Känns väldigt olika.

e; På tal om vikt. Ska man maxa i en övning och sedan köra en viss % av maxvikt vid repetitioner? Nu har jag bara huttat upp en vikt och köra på det, vilket ändå gått rätt bra tycker jag. Har alltid varit kämpigt med sista reppen i alla set. Tänkte ändå att det kanske är bra med någon form av teknik för att sätta vikter.

Man räknar alltid med stången.
Citera
2015-04-09, 12:26
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:

En tävlingsstång, vilket du troligen använder, väger 20 kilo.

Det finns ingen anledning att maxa om du ändå tänker träna med fler reps per set. Det är liksom inte enklare att hitta sitt 1RM än sitt 5RM. Sen är det ju iofs kutym att skryta med sitt 1RM, så om du vill göra det utan att maxa får du antingen skatta det med en lämplig formel eller bara hitta på ett.
Citera
2015-04-09, 15:07
Bannlyst
Frågar lite mycket men men.. Jag kör 10-12 reps på Cable pushdown på ca 12.5kg och får jävligt bra tryck utav det i triceps men jag kan även köra på 17.5kg men inte känna nånting alls, ska man gå efter pump och kontakt eller köra tungt och skita i kontakten på isolationsövningarna? Kör för endast för volym och skiter i om jag är stark eller inte
Citera
2015-04-09, 16:21
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Man räknar alltid med stången.
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
En tävlingsstång, vilket du troligen använder, väger 20 kilo.

Det finns ingen anledning att maxa om du ändå tänker träna med fler reps per set. Det är liksom inte enklare att hitta sitt 1RM än sitt 5RM. Sen är det ju iofs kutym att skryta med sitt 1RM, så om du vill göra det utan att maxa får du antingen skatta det med en lämplig formel eller bara hitta på ett.
Tack. Okej, då skiter jag i det och kör på som vanligt. 👍
Citera
2015-04-09, 21:07
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Frågar lite mycket men men.. Jag kör 10-12 reps på Cable pushdown på ca 12.5kg och får jävligt bra tryck utav det i triceps men jag kan även köra på 17.5kg men inte känna nånting alls, ska man gå efter pump och kontakt eller köra tungt och skita i kontakten på isolationsövningarna? Kör för endast för volym och skiter i om jag är stark eller inte
Det viktiga är att du utför övningen korrekt och att du har en progression i din träning. Om du kan köra 10-12 repetitioner med både 12.5 kg och 17.5 kg misstänker jag att tekniken skiljer sig åt. Pumpen i sig är inget kvitto på att du får resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in