Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-26, 17:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Hej, hade tänkt göra lite skinksås sen till pasta. Ska ha champinjoner i, dock har dom legat i frysen, tinar dom nu. Hur gör jag för att dom inte ska bli så blaskiga? Steker dom separat först? Eller bara försöka hälla av så gott det går, det handlar om en handfull kanske.
Man brukar svetta ur vätskan på svamp, innan man skickar ner det i såsen/grytan.
Sen om man sätter färg på svampen eller inte, det är helt upp till dig.
Citera
2015-07-27, 02:10
Medlem
Isnatts avatar
Är det nån skillnad i smak på mjölken på sommaren - vinterhalvåret? Jag tänker att kossera äter mer grönt gräs och så på sommarhalvåret och torkad föda på vintern?
Jag köper ägg av en lantbrukare och där märker jag stor skillnad eftersom äggen smakar mer 'grönt' eller hur man ska beskriva det, dom smakar mer klorofyll, nästans som en uns av friskt gräs. På vintern smakar dom bra men den där gröna smaken är borta.
Hur är det med mjölken?
Citera
2015-07-27, 02:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är det nån skillnad i smak på mjölken på sommaren - vinterhalvåret? Jag tänker att kossera äter mer grönt gräs och så på sommarhalvåret och torkad föda på vintern?
Jag köper ägg av en lantbrukare och där märker jag stor skillnad eftersom äggen smakar mer 'grönt' eller hur man ska beskriva det, dom smakar mer klorofyll, nästans som en uns av friskt gräs. På vintern smakar dom bra men den där gröna smaken är borta.
Hur är det med mjölken?
När jag var yngre, så tyckte jag mig kunna känna skillnad.
Men nu dricker jag mjölk så sällan, att jag inte känner detta längre.
Dricker du mycket mjölk?
Kan tänka mig om man gör detta, så skulle man nog känna när de går och får annan mat.
Citera
2015-07-27, 02:33
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När jag var yngre, så tyckte jag mig kunna känna skillnad.
Men nu dricker jag mjölk så sällan, att jag inte känner detta längre.
Dricker du mycket mjölk?
Kan tänka mig om man gör detta, så skulle man nog känna när de går och får annan mat.
Nej jag dricker inte mjölk så som barn gör, har det i kaffet eller om jag tar ett glas oboy till kvällsmackan men då känner jag ju inte mjölksmaken.
När jag dricker mjölk är det till pannkakor och det är sällan, och dessutom för sällan för att jag skulle i minnet minnas smakskillnaden. Men skulle vara kul att veta om det är skillnad.
Citera
2015-07-27, 02:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nej jag dricker inte mjölk så som barn gör, har det i kaffet eller om jag tar ett glas oboy till kvällsmackan men då känner jag ju inte mjölksmaken.
När jag dricker mjölk är det till pannkakor och det är sällan, och dessutom för sällan för att jag skulle i minnet minnas smakskillnaden. Men skulle vara kul att veta om det är skillnad.
Då dricker du mjölk som mig, i vad jag dricker till.
Blir rätt sällan för mig dock.

Vi får väl hoppas nån här dricker mycket mjölk, eller känner nån unge som dricker ofta.
Nu när du frågade, så blev man själv lite intresserad.
Citera
2015-07-27, 13:40
Medlem
Funkar det bra att frysa in en påse köpt grönkål?
Lidl har bra pris på det nu så tänkte köpa på mig ett gäng och frysa in isåfall
Citera
2015-07-28, 18:16
Hittade annan mer relevant tråd, ursäkta. Ta bort mitt inlägg.
Citera
2015-07-28, 21:01
Medlem
zepofans avatar
Att skära grillkorven i till en spiral är ju lite kul, men jag hittar ingen "riktig" korv som är hyfsat rak. Finns det någon bra korv för detta? Denniskorv och liknande befattar jag mig inte med!

https://www.youtube.com/watch?v=NyieI2bxyIk
Citera
2015-07-28, 21:12
Medlem
Rydbergs charkuteri har grillkorv som innehåller 80% kött och som är raka! Vet inte om Rydbergs finns överallt dock. Kanske är lite lokalt här på västkusten.
Citera
2015-07-29, 00:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Att skära grillkorven i till en spiral är ju lite kul, men jag hittar ingen "riktig" korv som är hyfsat rak. Finns det någon bra korv för detta? Denniskorv och liknande befattar jag mig inte med!

https://www.youtube.com/watch?v=NyieI2bxyIk

Måste den vara rak? träpinnen borde ju gå att pressa in i en lite krokig kabanoss som hålls rak mot skärbrädan antar jag. Har inte testat dock, men det såg ju jäkligt fiffigt ut.
Citera
2015-07-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Rent spontant, så är det antagligen för om man kokar.
Så sipprar vitaminer och det nyttiga ut i vattnet lättare, än med ångkokt.
Som i princip bara ger värme.

Hehe, din dina bokstäver blev roliga.
Men tydde dom rätt hopas jag.
Yes, du tolkade helt riktigt. Jag har hört detta också, att vitaminerna lakas ur under kokningen. Men ångkokta grönsaker svettas likväl en del också. Förstår inte hur det ena blir bättre än det andra. Med det sagt så ångkokar jag nästan alla mina grönsaker.
Citera
2015-07-29, 18:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Yes, du tolkade helt riktigt. Jag har hört detta också, att vitaminerna lakas ur under kokningen. Men ångkokta grönsaker svettas likväl en del också. Förstår inte hur det ena blir bättre än det andra. Med det sagt så ångkokar jag nästan alla mina grönsaker.
Sen funderar jag inte om man kokar det längre än vad man ångar.
Jag kokar sällan grönsaker mjukt, då jag gillar det lite al dente på mina grönsaker.

Och jo, den glömde jag, vissa vitaminer förstörs ju av hög värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in