Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-19, 12:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vad skiljer en burrito och en taco gjord på mjukt skal åt egentligen? Jag måste missat nåt fundamentalt.
Jag upplever att det är rätt vanligt att en burrito är tillagad med fyllningen.
Citera
2016-02-23, 20:14
Medlem
Jag har gjort kokat en vitvinssås vars bas som också är en vitvinsås har varit fryst. Kan jag frysa ner detta igen? Vitt vin, grädde, smör, mjölk, lök, fänkål och hummerfond(Bong fond) är det i den nya såsen. Den gamla bestod i stort sätt av samma saker förutom hummerfonden. Missuppskattade mängden sås, är ca 7-8 dl sås som är över. Kan jag frysa om den eller bör den ätas upp inom några dagar? Såsen har stått och reducerat på spisen i någon timme. Jag har alltså blandat i den gamla såsen i den nya och kokat den en timme på spisen.
Citera
2016-02-24, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colin.Cherry
Jag har gjort kokat en vitvinssås vars bas som också är en vitvinsås har varit fryst. Kan jag frysa ner detta igen? Vitt vin, grädde, smör, mjölk, lök, fänkål och hummerfond(Bong fond) är det i den nya såsen. Den gamla bestod i stort sätt av samma saker förutom hummerfonden. Missuppskattade mängden sås, är ca 7-8 dl sås som är över. Kan jag frysa om den eller bör den ätas upp inom några dagar? Såsen har stått och reducerat på spisen i någon timme. Jag har alltså blandat i den gamla såsen i den nya och kokat den en timme på spisen.

Det kan du.
Citera
2016-02-25, 23:29
Medlem
Hallå!

Tänkte göra lite pannkakor imorgon, saken är den att jag endast har vetemjöl special och inte vanligt vetemjöl. Kommer pannkisarna bli lika bra som vanligt? På vilket sätt blir pannkakorna påverkade av det som nu är så speciellt i mjölet?

Från kungsörnens hemsida.
"Det här mjölet är malt och siktat på höst- och vårvete i vår Malmökvarn. Det är ett extra starkt vetemjöl vilket betyder att glutenkvaliteten är högre än i ett kärnvetemjöl. Vetemjöl Special passar bra till luftiga bröd med mycket volym. Degen kräver ofta längre och mer intensiv bearbetning, gärna med en maskin. Men resultatet blir underbart!"

Känns som en rätt fånig fråga, men den måste ställas!
Citera
2016-02-26, 06:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krettatin
Hallå!

Tänkte göra lite pannkakor imorgon, saken är den att jag endast har vetemjöl special och inte vanligt vetemjöl. Kommer pannkisarna bli lika bra som vanligt? På vilket sätt blir pannkakorna påverkade av det som nu är så speciellt i mjölet?

"Det här mjölet är malt och siktat på höst- och vårvete i vår Malmökvarn. Det är ett extra starkt vetemjöl vilket betyder att glutenkvaliteten är högre än i ett kärnvetemjöl. Vetemjöl Special passar bra till luftiga bröd med mycket volym. Degen kräver ofta längre och mer intensiv bearbetning, gärna med en maskin. Men resultatet blir underbart!"

Det blir nog ingen märkbar skillnad när du nu skall göra pannkakor.
Här är deras recept i alla fall på vetemjöl special så kan du jämföra kvantiteterna med ditt eget recept och se om det är någon skillnad.

http://www.kungsornen.se/recept/pannkakor/pannkakor-grundrecept/
Citera
2016-02-26, 07:46
Medlem
christerys avatar
Suttit och bildgooglat en timme nu, blir inte klok på vad jag åt på jobbet tidigare. Har för mig att det var fläskkaré men bilderna jag får upp är på tjocka bitar, funderade på slottstek men det var utan marmoreringen.

Det var tunt skivat (1-2 mm) tjocka bitar med ljust kött (fläsk?) som serverades med gräddsås och gärna nån röd gele till+ kokt potatis. Den var så mör att den nästan föll isär på gaffeln, kanhända för att den var tunn eller för att en fått gå länge så kollagenet (?) lösts upp.

Småknäpp som jag är så kommer jag ihåg att jag brukade säga "fläskarré kan ingen vara, förutom denna lilla skara" dvs travesti på "tryggare kan ingen vara" men om det var fläskkarre så liknar det inte alls dom bilder jag har fått fram.
Citera
2016-02-26, 08:30
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Suttit och bildgooglat en timme nu, blir inte klok på vad jag åt på jobbet tidigare. Har för mig att det var fläskkaré men bilderna jag får upp är på tjocka bitar, funderade på slottstek men det var utan marmoreringen.

Det var tunt skivat (1-2 mm) tjocka bitar med ljust kött (fläsk?) som serverades med gräddsås och gärna nån röd gele till+ kokt potatis. Den var så mör att den nästan föll isär på gaffeln, kanhända för att den var tunn eller för att en fått gå länge så kollagenet (?) lösts upp.

Småknäpp som jag är så kommer jag ihåg att jag brukade säga "fläskarré kan ingen vara, förutom denna lilla skara" dvs travesti på "tryggare kan ingen vara" men om det var fläskkarre så liknar det inte alls dom bilder jag har fått fram.

Kotlettrad?
http://www.mytaste.se/s/helstekt-kotlettrad-med-gr%C3%A4dds%C3%A5s.html
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-02-26 kl. 08:39.
Citera
2016-02-26, 09:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kotlettrad?
http://www.mytaste.se/s/helstekt-kotlettrad-med-gr%C3%A4dds%C3%A5s.html

Kan vara, helt klart en stark kandidat

http://3.bp.blogspot.com/-_7E-N1fZwg8/VOOo939LM1I/AAAAAAAACuw/D0Cg7a_AMdA/s1600/Helstekt%2Bkotlettrad%2Bmed%2Bskys%C3%A5s.JPG

Men om minnet fungerar så var det mer... tja marmorerat var det egentligen inte (då är väl lite av fettet kvar i alla fall) utan småöar av kött med bindväv eller vad man skall kalla det emellan, kanske har varit fett där men då hade det smält ner.

Färgen är perfekt, så gris är det i alla fall. Vet inte hur jag skall förklara marmoreringen, men muskelgrupper lite större än en femkrona och flera sådana som binds ihop av nåt genomskinligt. Smakade i sig inte mycket (troligen bara lite S&P innan den åkte in i ugnen) utan det var såsen som fick vara smaksättare.

Alternativet är ju http://receptfavoriter.se/recept/flaeskkarre-i-ugn.html men jag ser inte riktigt marmoreringen på den heller. Sen tycker jag den såg lite mörkare ut än vad jag minns.
Citera
2016-02-26, 11:18
Medlem
Hur ska man steka ägg egentligen? Mitt problem är att fanskapet alltid fastnar. Vad jag förstått ska pannan vara varm iaf. Ska oljan i innan den blir varm, eller efter? Eller ska man köra på smör?
Citera
2016-02-26, 12:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krettatin
Hallå!

Det är lite högre proteinhalt i sånt mjöl.
Kan inte se det påverkar dina pannkakor på nått sätt.
Citera
2016-02-26, 12:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Hur ska man steka ägg egentligen? Mitt problem är att fanskapet alltid fastnar. Vad jag förstått ska pannan vara varm iaf. Ska oljan i innan den blir varm, eller efter? Eller ska man köra på smör?
Gjutjärnspanna?
Och du diskat den?
Jag steker i de flesta olika varianterna, från kallt till rykande het.
Det fastnar bara när man varit på med borsten eller när man stekt nått annat precis före.
Då får man jobba en del med stekspaden.
Citera
2016-02-26, 12:40
Citat:
Ursprungligen postat av Nup

Jag steker alltid i smör, och gärna en rejäl klick.
Inte för hög värme, men tillräckligt för att ägget ska koagulera hyfsat snabbt när du slänger i det.
Ha inte för bråttom, låt ägget få ta sin tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in