Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-29, 20:33
  #10681
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Måste den vara rak? träpinnen borde ju gå att pressa in i en lite krokig kabanoss som hålls rak mot skärbrädan antar jag. Har inte testat dock, men det såg ju jäkligt fiffigt ut.
Hm, om man tänker efter lite så borde det ju funka. Pinnen ska ju bara sitta i så länge man skär korven, sen har ju spänningen i skinnet släppt och korvspiralen borde bli rak. Får ta och testa om det blir något mer grillväder den här jävla "sommaren"
Citera
2015-07-29, 21:02
  #10682
Medlem
irrblosss avatar
Åt en väldigt god örtkräm ute för ett par dagar sedan (till kyckling). Bestod av någon mejeriprodukt blandad med lite salt och färska hackade örter. Så enkelt och gott i sin enkelhet. Har själv försökt med både creme fraiche och kvarg, men får inte till smaken riktigt. Det jag åt var väldigt milt och samtidigt väldigt krämigt. Kvarg hade krämigheten men var lite för syrligt. Förslag på andra mejeriprodukter som skulle funka till detta, som inte är så syrliga, men ändå lena och krämiga? Färskost var det inte heller.
Citera
2015-07-30, 00:14
  #10683
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Åt en väldigt god örtkräm ute för ett par dagar sedan (till kyckling). Bestod av någon mejeriprodukt blandad med lite salt och färska hackade örter. Så enkelt och gott i sin enkelhet. Har själv försökt med både creme fraiche och kvarg, men får inte till smaken riktigt. Det jag åt var väldigt milt och samtidigt väldigt krämigt. Kvarg hade krämigheten men var lite för syrligt. Förslag på andra mejeriprodukter som skulle funka till detta, som inte är så syrliga, men ändå lena och krämiga? Färskost var det inte heller.

Avrunnen turkisk yoghurt?
Citera
2015-07-30, 08:06
  #10684
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Åt en väldigt god örtkräm ute för ett par dagar sedan (till kyckling). Bestod av någon mejeriprodukt blandad med lite salt och färska hackade örter. Så enkelt och gott i sin enkelhet. Har själv försökt med både creme fraiche och kvarg, men får inte till smaken riktigt. Det jag åt var väldigt milt och samtidigt väldigt krämigt. Kvarg hade krämigheten men var lite för syrligt. Förslag på andra mejeriprodukter som skulle funka till detta, som inte är så syrliga, men ändå lena och krämiga? Färskost var det inte heller.

Blanda creme fraiche med lite hårt vispad grädde? Vet att det brukar vara vispgrädde i vissa såna krämer
Citera
2015-07-30, 13:34
  #10685
Medlem
irrblosss avatar
Tack, ska testa era förslag. Hur är smetana förresten? Förutom att det låter lite äckligt (nästan som smegma), så är det väl en produkt som skulle kunna användas? Är den mild eller syrlig? Någon som testat?
Citera
2015-07-30, 14:09
  #10686
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är det nån skillnad i smak på mjölken på sommaren - vinterhalvåret? Jag tänker att kossera äter mer grönt gräs och så på sommarhalvåret och torkad föda på vintern?
Jag köper ägg av en lantbrukare och där märker jag stor skillnad eftersom äggen smakar mer 'grönt' eller hur man ska beskriva det, dom smakar mer klorofyll, nästans som en uns av friskt gräs. På vintern smakar dom bra men den där gröna smaken är borta.
Hur är det med mjölken?
När jag var liten så köpte mina föräldrar mjölk direkt från en bonde. Dvs den tog inte omvägen via ett mejeri och blev pastöriserad mm. Då kände man en rejäl skillnad på smaken. Nu får ju korna mestadels kraftfoder och några timmars bete är enbart för att lagen kräver det. Så den mjölk som köps i affären har nog ingen skillnad som vi märker.
Citera
2015-07-30, 14:18
  #10687
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
När jag var liten så köpte mina föräldrar mjölk direkt från en bonde. Dvs den tog inte omvägen via ett mejeri och blev pastöriserad mm. Då kände man en rejäl skillnad på smaken. Nu får ju korna mestadels kraftfoder och några timmars bete är enbart för att lagen kräver det. Så den mjölk som köps i affären har nog ingen skillnad som vi märker.
Så gjorde vi också! Den var god. Tänker att ost också borde ha smakskillnad om det är skillnad på mjölken, men det kanske det inte är då. Svårt att veta iom att man inte har två glas mjölk framför sig från olika årstider och kan jämföra.
Citera
2015-07-31, 01:23
  #10688
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Åt en väldigt god örtkräm ute för ett par dagar sedan (till kyckling). Bestod av någon mejeriprodukt blandad med lite salt och färska hackade örter. Så enkelt och gott i sin enkelhet. Har själv försökt med både creme fraiche och kvarg, men får inte till smaken riktigt. Det jag åt var väldigt milt och samtidigt väldigt krämigt. Kvarg hade krämigheten men var lite för syrligt. Förslag på andra mejeriprodukter som skulle funka till detta, som inte är så syrliga, men ändå lena och krämiga? Färskost var det inte heller.

Det skulle kunna vara mascarpone. Det är visserligen en färskost, men den är ljusår från Keso och den färskosten man gör själv. Nu känns det som jag skrev dig på näsan här. Du har säkert koll på mascarpone.
Citera
2015-08-02, 23:23
  #10689
Medlem
Dr.Kwakkes avatar
Hjälp mig laga en måltid av dessa varor/ingredienser

Hungrig
Jaaha, nu har man sattit sig i skiten. Jag är fullständigt inspirationslös när det kommer till att öppna kylskåpet och få till en shysst måltid.
För ovanlighetens skull befinner jag mig på öde ort utan Subway och Donken.
Kommer till mitt tillfälliga boende och finner följande:
7 vanliga potatisar
1kg pasta
1 L mjölk
3 vitlöksklyftor
1 kg Havregryn
och en stulen skvätt ketchup

Snälla flashbackare, hjälp mig.
Citera
2015-08-02, 23:35
  #10690
Medlem
BrainDisorders avatar
Går ju inte att göra något vettigt utav det där, oavsett hur man försöker.
Gör mjölkstuvad pasta med vitlök och hoppas sällskapet nöjer sig med det.
Gör egna chips genom att skiva potatisen tunn och fritera på något vis?

Jag röstar för en väldigt vitlökskryddad mjölkstuvad pastarätt med typ salt & peppar. Täpper till i magen åtminstone.
Citera
2015-08-03, 00:02
  #10691
Medlem
Dr.Kwakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Går ju inte att göra något vettigt utav det där, oavsett hur man försöker.
Gör mjölkstuvad pasta med vitlök och hoppas sällskapet nöjer sig med det.
Gör egna chips genom att skiva potatisen tunn och fritera på något vis?

Jag röstar för en väldigt vitlökskryddad mjölkstuvad pastarätt med typ salt & peppar. Täpper till i magen åtminstone.


Ger mig genast på detta. Tipset om potatisen älskar jag. Tusen hjärtligt tack!
Citera
2015-08-03, 03:31
  #10692
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tack, ska testa era förslag. Hur är smetana förresten? Förutom att det låter lite äckligt (nästan som smegma), så är det väl en produkt som skulle kunna användas? Är den mild eller syrlig? Någon som testat?

Smetana är en fetare och mildare variant av kräm frääs så att säga. Inte lika mycket syra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback