Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-23, 20:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Ska grilla ytterfile av vildsvin på lördag, bör den marineras innan och vad för typ av marinad behöver den i såna fall?

Denna lät jäkligt trevlig, om än lite salt för vissa http://rylinsrecept.blogspot.se/2013/06/grillad-lattgravad-vildsvinsytterfile.html grillat gravat kött skall inte vara för salt från början, det blir bara värre efter man grillat det.

Vildsvin har jag inte lagat, men samma bit från gris skulle jag bara ge en rub och lägga krutet på en god sås till. Vet faktiskt inte om det smakmässigt skiljer så mycket, men till vilt passar enbär (inte för mycket) till tycker jag. Sen tenderar vilt att vara magrare så såsen är liksom inte nåt jag skulle vara utan. Så receptet jag länkade till skulle jag nog mortla ner lite enbär till åxå. Och ha nån typ av sås vi sidan av utifall att.

Marinad vetefasiken, är det en gammal gris så kanske nån ölmarinad skulle passa. Men lite yngre djur så lättgravadgravad eller en rub.
Citera
2015-07-23, 22:41
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför ville du koka olja?

Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Måste stämma in i Isnatts fråga! Är vansinnigt nyfiken på vad du skulle med den kokande oljan till!?

Min syrra har testat att göra hemmagjorda chips av kokande vatten och rapsolja och sen lagt på den skivade potatisen så att de kokar ovanpå. Jag ville testa att göra det, men det gick ju inte så bra. Jag trodde jag visste hur man gjorde. Jag tror att man skulle blanda vatten och rapsolja först och sen börja koka, men jag tänkte inte ens på att man skulle ha vatten i. Verkar inte ens vara något bra sätt att göra chips på. Lär ju aldrig testa igen på det sättet, fy helvete vad läskigt det var när det rykte och skvätte så mycket och lät så högt. Brände mig lite till och med men det var inte så farligt.
Citera
2015-07-23, 22:46
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vatten är tyngre än oljan och har en längre kokpunkt.

När du häller i vatten i riktigt het olja, kommer den sjunka till botten och där expandera hundratals gånger.

Lite som att släppa ner en bomb. Oljan kan då orsaka enorma brännskador och även ta eld.

Sån tur så var antagligen inte oljan så varm att det kunde börja brinna... Hade inte spisen på så jätte hög värme heller så tur att det inte blev värre än vad det blev. Har verkligen lärt mig en läxa nu.
Citera
2015-07-24, 01:59
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Sån tur så var antagligen inte oljan så varm att det kunde börja brinna... Hade inte spisen på så jätte hög värme heller så tur att det inte blev värre än vad det blev. Har verkligen lärt mig en läxa nu.

Jag har friterat ganska stora mängder chips i en vanlig fritös en gång. Nu har jag bara drygt två dygns erfarenhet av det, men både jag och min kollega var förvånade över vilken låg temperatur som krävdes för att det skulle bli bra. Ca 140 grader vill jag minnas och mycket olja och lite potatis är det som gäller. Inte värt att göra det själv med andra ord. Kan inte ens svära på att våra chips var bättre än OLW:s trots att de kostade säkert det tjugodubbla.

När jag skriver stora mängder chips, så menar jag kanske fem stora chipspåsar på ca 20 timmar. Jag tyckte inte att vi var ineffektiva. Det var verkligen tidskrävande att göra bra chips med bara en fritös.
Citera
2015-07-24, 02:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliopolis
Är det förhållandevis dyrt att köpa viltkött som vildsvin och älg? Finns det ens att köpa i vanliga Ica-butiker? Kikar på att göra älggryta eller vildsvinspanna men har aldrig hanterat vilt själv förut.

Edit: rådjur också.

Om du har jägare kring dig kan du köpa älgkött löjligt billigt under säsong. 50-60kr kilot med ben. Det kan vara en bra idè att gå ihop med en bekant och dela på en halv kalv t ex, och anlita gärna någon som kan stycka.
Citera
2015-07-24, 16:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Min syrra har testat att göra hemmagjorda chips av kokande vatten och rapsolja och sen lagt på den skivade potatisen så att de kokar ovanpå. Jag ville testa att göra det, men det gick ju inte så bra. Jag trodde jag visste hur man gjorde. Jag tror att man skulle blanda vatten och rapsolja först och sen börja koka, men jag tänkte inte ens på att man skulle ha vatten i. Verkar inte ens vara något bra sätt att göra chips på. Lär ju aldrig testa igen på det sättet, fy helvete vad läskigt det var när det rykte och skvätte så mycket och lät så högt. Brände mig lite till och med men det var inte så farligt.

Citat:
Du börjar nu ana i hur illa det kan gått för dig verkar det som.
Du kunde legat på Linköpings brännskadeenhet just nu, med lite otur.

Nu är jag osäker på mängden vatten du skickade i.
Men inte speciellt mycket eller?
Funderar på om du inte heller hade kommit upp i för höga temperaturer.
Det tar längre tid än vad man tror, i att komma upp i 200grader på sin olja.
Och där händer det saker om vatten introduceras.

Edit:
Chipsen varför skulle dom ha vatten för?
Vet man kan koka potatisen kort, för sen friteras direkt.
Men vad vatten under oljan skulle ha för funktion, förstår jag inte riktigt.
Oljans temp kan ju inte ta sig över 100 grader(eller?)
Senast redigerad av klyban 2015-07-24 kl. 16:17.
Citera
2015-07-24, 17:58
Medlem
Någon som kan förklara eller länka till en text som förklarar varför ångkokta grönsaker är bättre än kokta.
Sitter på telefonen så har svårt att söka. Telefonen har också svart med de tre sista bokstavarna i alfabetet
Citera
2015-07-24, 18:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Någon som kan förklara eller länka till en text som förklarar varför ångkokta grönsaker är bättre än kokta.
Sitter på telefonen så har svårt att söka. Telefonen har också svart med de tre sista bokstavarna i alfabetet
Rent spontant, så är det antagligen för om man kokar.
Så sipprar vitaminer och det nyttiga ut i vattnet lättare, än med ångkokt.
Som i princip bara ger värme.

Hehe, din dina bokstäver blev roliga.
Men tydde dom rätt hopas jag.
Citera
2015-07-24, 19:15
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du börjar nu ana i hur illa det kan gått för dig verkar det som.
Du kunde legat på Linköpings brännskadeenhet just nu, med lite otur.

Nu är jag osäker på mängden vatten du skickade i.
Men inte speciellt mycket eller?
Funderar på om du inte heller hade kommit upp i för höga temperaturer.
Det tar längre tid än vad man tror, i att komma upp i 200grader på sin olja.
Och där händer det saker om vatten introduceras.

Edit:
Chipsen varför skulle dom ha vatten för?
Vet man kan koka potatisen kort, för sen friteras direkt.
Men vad vatten under oljan skulle ha för funktion, förstår jag inte riktigt.
Oljans temp kan ju inte ta sig över 100 grader(eller?)

Japp jag förstår verkligen nu hur illa det kunde ha gått. Jag blir nästan lite rädd när jag tänker på det.

Jag tänkte hälla i 1 dl vatten så jag gjorde det, men det började ryka och stänka så fort så jag gick ifrån snabbt, troligen kom ca 0,5 dl in. Oljan hade stått på spisen (7 av 9 i värme) i ca 15 min eller mer, så jag vet inte riktigt hur många grader den hade kunnat komma upp i men jag tror under 200. Det var inte heller särskilt mycket olja heller, kanske ca 3 dl. Hällde bara så den skulle täcka botten på den lilla kastrullen.

Jag hade inte lagt på potatisskivorna än. Jag vet inte vad det var för något recept min syster hittade, tror det var från en youtube video. Men hon brukar lägga på de när den har börjat koka. Felet för mig var väl att den inte kunde koka för jag inte hade blandat i vatten. Hon "kokar" chips skivorna på något sätt, det är väl något snabbt sätt att göra chips på. Tycker att det sättet att göra chips i ugn verkar bättre.
Senast redigerad av Yoshi.crew 2015-07-24 kl. 19:19.
Citera
2015-07-24, 19:54
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Japp jag förstår verkligen nu hur illa det kunde ha gått. Jag blir nästan lite rädd när jag tänker på det.

Jag tänkte hälla i 1 dl vatten så jag gjorde det, men det började ryka och stänka så fort så jag gick ifrån snabbt, troligen kom ca 0,5 dl in. Oljan hade stått på spisen (7 av 9 i värme) i ca 15 min eller mer, så jag vet inte riktigt hur många grader den hade kunnat komma upp i men jag tror under 200. Det var inte heller särskilt mycket olja heller, kanske ca 3 dl. Hällde bara så den skulle täcka botten på den lilla kastrullen.

Jag hade inte lagt på potatisskivorna än. Jag vet inte vad det var för något recept min syster hittade, tror det var från en youtube video. Men hon brukar lägga på de när den har börjat koka. Felet för mig var väl att den inte kunde koka för jag inte hade blandat i vatten. Hon "kokar" chips skivorna på något sätt, det är väl något snabbt sätt att göra chips på. Tycker att det sättet att göra chips i ugn verkar bättre.

Fast du kan ju göra skapliga chips på 10 minuter med bara vanlig olja i en liten kastrull. Skiva potatisen tunt, hetta upp oljan, fritera tills gyllenbruna, lägg på papper, salta och låt svalna så är dom klara sedan.

Att koka potatisen först gör ju att man får bort stärkelse i den, men jag kan inte tänka mig att man ska göra på något annat sätt än att koka, skiva, låta torka och sen köra som jag beskrev ovan. Att blanda het olja och vatten är 9ggr av 10 en katastrof av ofantliga mått. Ska du fritera så se alltid till att ha ett lock som sluter tätt, eller en matta eller något att kväva eländet med.
Citera
2015-07-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Fast du kan ju göra skapliga chips på 10 minuter med bara vanlig olja i en liten kastrull. Skiva potatisen tunt, hetta upp oljan, fritera tills gyllenbruna, lägg på papper, salta och låt svalna så är dom klara sedan.

Att koka potatisen först gör ju att man får bort stärkelse i den, men jag kan inte tänka mig att man ska göra på något annat sätt än att koka, skiva, låta torka och sen köra som jag beskrev ovan. Att blanda het olja och vatten är 9ggr av 10 en katastrof av ofantliga mått. Ska du fritera så se alltid till att ha ett lock som sluter tätt, eller en matta eller något att kväva eländet med.

Jo exakt så. Dessutom man man torka dem i frysen som är en mycket torrare miljö

----

För övrigt så tycker jag att man ska köpa fritös. Det är både säkrare och väldigt mycket bättre att fritera i. Det är väldigt svårt att justera temperaturen på oljan på en platta. När ni kastar i potatis så sjunker temepn till 100 C och tar väldigt lång tid på sig för att komma upp igen. Doppvärmarna i en fritös är mycket mer effektiva. En bra fritös får man för en femhundring
Citera
2015-07-25, 08:44
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jo exakt så. Dessutom man man torka dem i frysen som är en mycket torrare miljö

----

För övrigt så tycker jag att man ska köpa fritös. Det är både säkrare och väldigt mycket bättre att fritera i. Det är väldigt svårt att justera temperaturen på oljan på en platta. När ni kastar i potatis så sjunker temepn till 100 C och tar väldigt lång tid på sig för att komma upp igen. Doppvärmarna i en fritös är mycket mer effektiva. En bra fritös får man för en femhundring

Jag har många gånger funderat på fritös, sen inser jag att om jag faktiskt äger en fritös så kommer jag, garanterat gå upp 10kg utan problem, och jag väger redan för mycket som det är

Jag har gjort pommes, lökringar och en hög olika sorters chips i min gjutjärnsgryta och det har fungerat skapligt, absolut inte lika smidigt som med en fritös såklart, men med tanke på hur sällan och hur lite jag gjort det tror jag att jag klarar mig. Även om det vore gött med en fritös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in