Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-18, 23:32
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nja, problemet är ju att det är stärkelse och inte majsmjölet jag hade förväntat mig så blir nog ingen pasta på den inte. Sen vet jag inte hur bra det är att äta så mycket stärkelse om den beter sig likadant i magen sen.

Knådar jag den blir den hård som en deg men när jag slutar blir den flytande igen.

https://youtu.be/XbWBkwM1WAI?t=2m13s

Nu jäklar har jag letat... ett par matskedar blir du av med varje gång du gör http://www.food.com/recipe/classic-beef-burgundy-stew-207605?photo=61859
Citera
2016-09-19, 09:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tortillas gör du på masa harina om du ska göra majstortillas.

Låter som du kommer ha majsstärkelse ett bra tag framöver
Men börja reda allt med detta, så kanske det händer nått.
Sen går det ha i vissa maträtter, men kommer inte på någon nu som kommer göra så det händer nått med dessa kilon du har.
Senast gjorde jag citronkräm, det gick väl åt en dl i alla fall.

Facepalm på mig då.

I recepten jag kollade skrev man majsmjöl och står ju det på påsen. Men då gör jag ett nytt försök då.

I vissa av recepten hade dom även i lite stärkelse så den kan få gå åt lite i taget.
Citera
2016-09-19, 09:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Facepalm på mig då.

I recepten jag kollade skrev man majsmjöl och står ju det på påsen. Men då gör jag ett nytt försök då.

I vissa av recepten hade dom även i lite stärkelse så den kan få gå åt lite i taget.
Du är inte ensam
Funnit det besvärligt att hitta masa harina i affärerna, men finns på nätet om man vill ha.
Eller så nån större stad kanske och lite letande.
Citera
2016-09-19, 09:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu jäklar har jag letat... ett par matskedar blir du av med varje gång du gör http://www.food.com/recipe/classic-beef-burgundy-stew-207605?photo=61859

Testar det sen men kanske en egen variant av det beroende på vad man kan hitta/pris här borta. Kan göra den i riskokaren så sparar jag gas också
Citera
2016-09-19, 09:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Du är inte ensam
Funnit det besvärligt att hitta masa harina i affärerna, men finns på nätet om man vill ha.
Eller så nån större stad kanske och lite letande.

Ska kolla i butiken eller på marknaden sen när jag inte är bakis. Tack
Citera
2016-09-19, 10:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ska kolla i butiken eller på marknaden sen när jag inte är bakis. Tack
Du kommer få många undrande blickar på dig, och undra vad du vill ha egentligen(det fick jag när jag kryssade mellan affärerna).
Och säger man det är ett typ av majsmjöl, ja då styr dom snabba steg till just majsmjölet eller majsenan.
Citera
2016-09-19, 10:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Du kommer få många undrande blickar på dig, och undra vad du vill ha egentligen(det fick jag när jag kryssade mellan affärerna).
Och säger man det är ett typ av majsmjöl, ja då styr dom snabba steg till just majsmjölet eller majsenan.

Att jag inte talar flytande Khmer eller nog för att förklara vad jag vill ha kommer inte göra saken bättre.

Men kikar i butiken sen. Kanske är vanligare här i Kambodja. Jag vet inte. Annars får jag hitta en motochaffis som talar engelska och ge han en dollar för att följa med in och hjälpa mig. Är så sugen på allt jag skulle kunna slå in i en tortilla så måste bara fixa det.
Citera
2016-09-19, 10:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Att jag inte talar flytande Khmer eller nog för att förklara vad jag vill ha kommer inte göra saken bättre.

Men kikar i butiken sen. Kanske är vanligare här i Kambodja. Jag vet inte. Annars får jag hitta en motochaffis som talar engelska och ge han en dollar för att följa med in och hjälpa mig. Är så sugen på allt jag skulle kunna slå in i en tortilla så måste bara fixa det.
Hehe, låter som du kommer har en del att göra
Men finns det någon Mexikansk restaurang, så kanske de har majstortilla, och då brode de rimligtvis även ha masa harina, men om Kambodja använder sånt mjöl vet jag inte.

Du kan ju alltid göra själv
För göra masa harina, så lägger man hel torkad majskorn i kraftigt basiskt(för mig det var det aktiva i kaustiksoda).
Sen skölja av och mala.
Låter som nått man inte gärna gör, sodan är på gränsen mot farlig, så man måste vara tok försiktig.
Citera
2016-09-19, 11:34
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du kokar inte bort det utan reducerar det och smakerna koncentreras.

Citat:
All reducering koncentrerar smaken och smakar mer, en klassisk tillagningssätt.

Ja så borde det vara. Tack för svar.
Citera
2016-09-19, 15:51
Medlem
Fick en massa vitkål över vid dagens matlagning och har inte så mycket plats i kylen. Går det att frysa in riven vitkål utan att den måste förvällas?
Citera
2016-09-19, 20:21
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Fick en massa vitkål över vid dagens matlagning och har inte så mycket plats i kylen. Går det att frysa in riven vitkål utan att den måste förvällas?

Vitkålen behöver inte förvällas.
Citera
2016-09-20, 08:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vitkålen behöver inte förvällas.
Allting "går" ju att frysa, så även färsk vitkål.

Personligen skulle jag dock undvika det eftersom den blir sladdrig och fadd i smaken pga att membrancellväggarna sprängs i samband med infrysning.

Lagar man kålpudding och liknande så kanske det inte gör så mycket men till en pizzasallad duger en sådan kål inte längre.

Att förvälla kålen blir bättre men inte optimalt eftersom det begränsar dess användningsområden. Tyvärr är det bäst att äta kålen färsk. Den håller ju förhållandevis länge i kylen så varför inte ta ut lite då och då . Vitkål är ju heller inte den dyraste grönsaken att inhandla .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in