2015-07-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det gör att man kan undra över debattens, eller debatternas, egentliga möjligheter och begränsningar. Många parallella och insulära röster i ett sammelsurium. Många pratare men desto färre lyssnare? Och de som lyssnar kanske är statsmakternas åsiktspoliser? Om inte annat kan den fria rösten få fortleva som "det läkande samtalet"; man har fått sätta ord på sina tankar och kanske har någon lyssnat, alltid en tröst. Desto värre med åsiktskorridorens tabun och statsmediernas propaganda; tankebakterier och lockpåläggande som orsakar växande bölder och systemkollaps. Stora bölder ska som regel incideras och dräneras; kanske kan det bli en normal procedur även efter den växande försöksverksamheten inom MSM, när det nu står klart att alternativmedierna är syret och skalpellen.

Detta är exempel på den lomhörda vänsterismens argumentationsmässiga rotation och reprisering, dess skräniga Gatlingkulspruta; nog finns det många tillskyndande färskingar beredda att ställa sig bakom och mata kulsprutan med beprövad ideologisk ammo.

Nils Lundgren, ekonomie doktor, med reservofficersbakgrund och förmodligen mest känd som representant för numera insomnade Junilistan:

Invandringen – vår tids största politiska fråga

Nils Lundgren hänvisar till Paul Collier som stöd för sin uppfattning. Eller som någon läsarkommentar skriver: det räcker med sunt bondförnuft. Lundgren förundras över varför Colliers bok Exodus så sällan nämns i den svenska debatten, honom veterligen endast nämnts av Ivar Arpi. Kan det vara så att akademiker och samhällsdebattörer helt enkelt inte deltagit, endast jublat, mimat eller tigit kring multikultievangeliet? Kan det vara så att Arnstberg, Sandelin och Tullberg förtigits eller pestmärkts?

Frågan är vilka sakargument som krävs för att vinna debatten, mot en lomhörd ideologisk kulspruta med två sorters ammunition som byts med jämna mellanrum, för fortsatt massimmigration: "ekonomisk vinst" respektive "humanitär plikt". Sker det ens ett möte mellan de stridande parterna? Enstaka halvhjärtade möten och styrkedemonstrationer, ett relativt stillestånd, men mest förutsägbara slag i luften, alltmedan massimmigrationen fortgår och den sociala tilliten samt välfärdsstaten försvagas. Även om den ideologiskt fixa bunkerpolitiken blir mer isolerad genom dess konsekvenser på samhället och opinionsmässiga bakslag så fortgår den. Mycket prestige och pengar har investerats i de värdelösa moralterminerna som förfallit till leverans och betalning. Det finns givetvis en fysisk och ekonomisk gräns även för ideologiskt svammel; notan ska betalas och det kommer att kännas för svenskarna.
Hade Lundgren varit lite smartare hade hans parti kunnat vara där SD är nu. Så här svarade Lundgren 2005 i en aftonbladet-chatt ang eventuellt samarbete med SD i EU parlamentet (inte oväntat).

Citat:
Nils Lundgren säger: Till Alex: Sverigedemokraterna är totalt uteslutna. Feministiskt initiativ totalt osannolika och Sjukvårdspartiet, vem vet? Till Svensson: Nej.

unvis.it/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10676847.ab

En typisk feg etablissemangsnolla; varför i helvete sa han ingenting nar han och partiet hade en plattform och verkligen var på tapeten medialt. Han kan brinna i PK-helvetet.
Citera
2015-07-25, 20:03
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hade Lundgren varit lite smartare hade hans parti kunnat vara där SD är nu. Så här svarade Lundgren 2005 i en aftonbladet-chatt ang eventuellt samarbete med SD i EU parlamentet (inte oväntat).

unvis.it/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10676847.ab

En typisk feg etablissemangsnolla; varför i helvete sa han ingenting nar han och partiet hade en plattform och verkligen var på tapeten medialt. Han kan brinna i PK-helvetet.
Lundgren och Junilistan måste väl vara att skolboksexempel på kontrollerad opposition? Nja till EU och nja till invandring, men ingen konkret politik i dessa frågor.
Citera
2015-07-25, 21:14
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag väntar just nu på en blocköverskridande samlingsregering. När den tillträder så lär det bli slut på de rådande sötebrödsdagarna för oss dissidenter. Man kommer att slå stenhårt. Stenhårt! Kanske med hjälp mycket repressiv lagstiftning som i Spanien.

När det gäller Mats Svegfors glömde jag hans tid på SVT. Ber om ursäkt för det, Mats.

Vilket slags regering vi kan tänkas komma att få är väl egentligen utanför trådens ämne, men om jag ska säga nåt så tror jag inte på en diktatorisk samlingsregering som sätter dig och mig i fängelse. Så gör vi inte i Sverige. Här använder vi andra metoder. Gärna under en nödtorftig täckmantel av jounarlism och värdegrundsarbete.

Även om vi inte kommer att få en samlingsregering, vilket vi givetvis kan komma att begåvas med, så kan det i mediakriget börja dykja upp nya strategier från den mångkulturalistiska sidan. Ett angreppssät som jag tror inte använts hittills är att börja plädera för, att med hänsyn till rådande omständigheter som krisen för Euron till följd av Greklands agerande, konflikten i vårt relativa närområde Ukraina, de högernationalistiska rörelsernas återkomst på många håll i Europa, sett tillsammans med vår egen allt mer prekära situation med ett växande sverigevänligt politiskt alternativ, vår bostadsbrist, skolkollaps oich fallerande sjukvård, så måste vi alla lägga våra konflikter åt sidan och samlas för att gemensamt rädda om inte världen, så i vart fall Sverige.

Det som kan börja dyka upp i media är då allt från öppna hot till vädjanden, om att nu måste vi verkligen arbeta tillsammans, höger som vänster, svenskar som utlänningar, för att avvärja den riktiga kris som uppenbarligen rycker allt närmare. Och i denna krissituation, med sjunkande levnadsstandard och allt mer farlig nationalism, så måste yttrandefriheten och andra friheter stryka på foten. Givetvis bara tillfälligt.

Så tror jag att en del av mediekriget kan komma att gestalta sig i framtiden. Och det anslaget från etablerad media parat med statliga informationskampanjer om det dåliga med nationalism och det fina med mångkultur och så vidare och et cetera, kan mycket väl leda fram till just inskränkningar i yttrande- och andra friheter, som vi i dag i vart fall till nöds njuter i Sverige.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-07-25 kl. 21:18. Anledning: rättstavning
Citera
2015-07-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
När det gäller Mats Svegfors glömde jag hans tid på SVT. Ber om ursäkt för det, Mats.

Vilket slags regering vi kan tänkas komma att få är väl egentligen utanför trådens ämne, men om jag ska säga nåt så tror jag inte på en diktatorisk samlingsregering som sätter dig och mig i fängelse. Så gör vi inte i Sverige. Här använder vi andra metoder. Gärna under en nödtorftig täckmantel av jounarlism och värdegrundsarbete.

Även om vi inte kommer att få en samlingsregering, vilket vi givetvis kan komma att begåvas med, så kan det i mediakriget börja dykja upp nya strategier från den mångkulturalistiska sidan. Ett angreppssät som jag tror inte använts hittills är att börja plädera för, att med hänsyn till rådande omständigheter som krisen för Euron till följd av Greklands agerande, konflikten i vårt relativa närområde Ukraina, de högernationalistiska rörelsernas återkomst på många håll i Europa, sett tillsammans med vår egen allt mer prekära situation med ett växande sverigevänligt politiskt alternativ, vår bostadsbrist, skolkollaps oich fallerande sjukvård, så måste vi alla lägga våra konflikter åt sidan och samlas för att gemensamt rädda om inte världen, så i vart fall Sverige.

Det som kan börja dyka upp i media är då allt från öppna hot till vädjanden, om att nu måste vi verkligen arbeta tillsammans, höger som vänster, svenskar som utlänningar, för att avvärja den riktiga kris som uppenbarligen rycker allt närmare. Och i denna krissituation, med sjunkande levnadsstandard och allt mer farlig nationalism, så måste yttrandefriheten och andra friheter stryka på foten. Givetvis bara tillfälligt.

Så tror jag att en del av mediekriget kan komma att gestalta sig i framtiden. Och det anslaget från etablerad media parat med statliga informationskampanjer om det dåliga med nationalism och det fina med mångkultur och så vidare och et cetera, kan mycket väl leda fram till just inskränkningar i yttrande- och andra friheter, som vi i dag i vart fall till nöds njuter i Sverige.
Rent praktiskt går det inte. De drömmer nog våta drömmar om det, men det kommer inte hända. Även om etablissemangsmedia kommer låta identiskt, och bannlysa all avfällingar, framgent finns det numera så många andra möjligheter att skapa opinion att det är omöjligt att stoppa det om det finns ett intresse från folket. SDararna är så många nu att de värsta betalda avarterna av SD bashing kommer att upphöra, det kostar för mycket i förlorad ekonomisk förtjänst att göra sig till fiende till SD-kollektivet.
Citera
2015-07-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Jag tror att det var en avgörande förändring i de svenska tidningarnas roll när "den gamla långdebatten", den som kunde rasa under flera veckor på ett par kultursidor och ledarsidor (särskilt kultursidorna) med tjugo eller trettio inlägg, och som fick ta den tid och plats det tog, i tysthet motades ut från spalterna. Idag ser man i princip aldrig sådana debatter, inte med den sortens krav på intellektuell precision, stringens och att skriva problemdrivet i st f ego-drivet, eller med den redaktionella ambitionen att det är tungviktarna som ska yttra sig och inte främst ett gäng anställda krönikörer och posörer. Inte i Sverige i alla fall.

Och ändå har man ju nu mycket större möjligheter att få en utförlig debatt genom att nätet ger närmast outtömligt utrymme jämfört med papperstidningarnas tid. Det valde media bort.

Samtidigt valde man också bort möjligheten att få många och nya röster när man stoppade sina kommentarsfält.

Inte heller länkar medierna till Flashback där det finns minst sagt utförlig debatt om mediakriget om mångkulturen och många andra ämnen.
Citera
2015-07-26, 00:22
Medlem
Samtidigt kan man Inte bli annat än förbluffad hur dåligt pålästa MSM är?! Sitter de bara i Malmö och på Södermalm och stryker billig öl ur hippsterskägget?

Visst, de äger MSM just nu men de skiter i fakta och argument precis som DDR gjorde innan muren föll.

Hur kan man kriga mot några som Inte ens fattar att det är krig? De sitter trygga i sina förskansningar uppbackade av 7 klövern och resten är rasism...
Senast redigerad av Lagring 2015-07-26 kl. 00:27.
Citera
2015-07-26, 00:39
Bannlyst
Lite off, dock verkar ju en del MSM läsa denna tråd så jag tycker att Marika Formgren regelbundet bör lyftas fram, tex detta stycke nedan. För övrigt är det väl framför allt Thomas Mattsson och Jan Helin som bör hållas ansvariga för medias kollaps?:

"Jag vet inte vilken grupp jag tycker är mest förljugen; journalisterna som visar Stasifasoner när de jagar ”rasister” och friserar verkligheten, Alliansen som låtsas att allt blir bra om vi sänker ingångslönerna (vid vilken ingångslön blir svenska företag egentligen intresserade av att anställa en analfabet som vägrar att samarbeta med personer av motsatt kön?), eller vänstern som låtsas att allt blir bra om vi bara erkänner vår ”vita skuld” och ger invandrare tillräckligt mycket positiv särbehandling? Det jag vet är att tävlandet i att förkasta SD står mig upp i halsen, och att om SD får de framgångar jag har skrivit att de har potential till så kommer jag att hånskratta åt journalisterna, Alliansen och vänstern och säga att ”ni får vad ni förtjänar, ni borde ha intresserat er för vad väljarna upplever och tänker i stället för att göda varandras egon på twitter och annorstädes”.

http://www.marikaformgren.se/#post66

Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Samtidigt kan man Inte bli annat än förbluffad hur dåligt pålästa MSM är?! Sitter de bara i Malmö och på Södermalm och stryker billig öl ur hippsterskägget?

Visst, de äger MSM just nu men de skiter i fakta och argument precis som DDR gjorde innan muren föll.

Hur kan man kriga mot några som Inte ens fattar att det är krig? De sitter trygga i sina förskansningar uppbackade av 7 klövern och resten är rasism...
Senast redigerad av fiveinchboots 2015-07-26 kl. 00:49.
Citera
2015-07-26, 01:04
Medlem
Nyhetsartikel i DN om Ungern och landets populäre premiärminister Viktor Orban:

Orban: ”Europa åt europeerna”

Citat:
– För oss står Europa på spel. Överlevnaden, eller mer korrekt, transformeringen bortom igenkänning av det europeiska folkets livsstil, europeiska värderingar och de europeiska nationerna, sa Orban i sitt tal, enligt Reuters.

Enligt Viktor Orban står det klart att det inte går att ”filtrera ut” de fientliga terroristerna från ”horderna av illegala migranter” som kommer till Europa. Han hävdade också att de största hoten inte kommer från krigshärdar, utan från ”djupaste Afrika”.

– Frågan är inte enbart vilken slags Europa vi ungrare skulle vilja leva i, utan snarare – kommer det vi kallar Europa att alls existera? Vår respons är tydlig: vi vill att Europa ska tillhöra europeerna. Detta kräver också en ansträngning från övriga europeiska länder. Men det finns något vi inte bara vill, utan som vi kräver: att bevara Ungern åt ungrarna.

Citat:
Ungern är i stånd att bygga ett kritiserat stängsel som skydd mot att asylsökanden ska kunna ta sig in i landet via Serbien.

Citat:
Ungern har de senaste åren förvandlats till ett transitland för migranter som färdas upp genom Balkan på sin väg mot länder som Tyskland och Sverige.

De flesta flyktingar som söker asyl i Ungern lämnar landet innan deras ansökningar har bearbetats. Orban har upprepade gånger sagt att Ungern inte vill ha några migranter från länder utanför Europa och endast några hundra flyktingar per år har fått asyl under de senaste åren.

En intressant parallell beträffande stängsel är det öppna Sveriges brokigt skimrande mångfaldsjuvel och ständigt subsidierade, kommunala sorgebarn Malmö, där fastighetsägare, hyresvärdar, företag lägger ner mer pengar i rent defensiva åtgärder; staket, för att hindra intrång, passage, stök, nedsmutsning, slitage och annan åverkan. Den gränslösa öppenheten har sin reaktion på det lilla planet, där människorna lever och tillbringar sin tid. Rättigheten för utlänningar att röra sig fritt balanseras av medborgarnas frihet att freda sig från objudna gäster.
Citera
2015-07-26, 02:14
Medlem
En intressant politisk krönika i NWT av Balder Jonsson, ordf i Föreningen Heimdal, den borgerliga studentföreningen i Uppsala:

Politisk gnosticism

Citat:
Den offentliga diskussionen mellan höger och vänster i Sverige stannar oftast vid att vänstern målar upp ett (enligt högern ouppnåeligt) ideal, medan högern refererar till att verkligheten minsann inte fungerar så. Där någonstans fastnar man.

Citat:
Tanken att det är en slump var vi föds är en rent gnostisk produkt. Människan är då inte en kombination av kropp, psyke och ande utan ett från det fysiska frånkopplat väsen som liksom genom ett lotteri föds i Texas eller Kambodja, till man eller kvinna. Demiurgen, den onde skaparguden, går i dag under andra namn som patriarkatet eller vithetsnormen, men han fyller samma funktion: han har skapat den sociala konstruktionen som är verkligheten, och är källan till förtrycket.

Citat:
Gnostikern tror också på magi. Magi är förmågan att genom språket forma verkligheten. Förr gjordes detta genom besvärjelser upplästa ur trollformelböcker åtföljda av rituella, symboliska handlingar. I dag görs magi genom erövrandet av språket för att genom det omforma verkligheten.

Citat:
Därför är alla hänvisningar till fakta ett hån för vår tids gnostiker. Verkligheten är ju ett fängelse, och ska ändå ersättas av Människoriket.

Citat:
Himmelrikets motståndare behandlar man inte som jämbördiga parter i en diskussion, utan som demoner värda att bekämpas och nedgöras till varje pris.

Citat:
Om vi verkligen vill vända trenden i det offentliga samtalet måste vi rycka upp den gnostiska föreställningsvärlden med rötterna och visa att vår verklighet, med alla sina fel och brister, är den enda möjliga. Himmelriket är inte av denna världen.

Nej, det är ingen tillfällighet att vi är födda där vi är födda, det är en sannolikhet baserad på successionen genom många generationer och händelser som påverkat livsvalen man fattat eller låtit andra fatta åt en. Men ödesstyrt är det inte. Ej heller en slump. Med dagens flitiga resande och progressiva familjebildningar eller frivola diskurser tête-à-tête kan det naturligtvis tänkas att "utvecklingen" spelar vänstern i händerna... Det kan slumpa sig att man tappas tusentals meter upp, i luftrummet mellan Angola, Namibia, Botswana och Zimbabwe; kanske kan man skildra förloppet och bifoga selfien med asylsökarappen för meritpoäng att tillgodoräkna sig. Jag är nog utan omsvep beredd att ge den skrivande studenten betyget G.

Det går inte att vinna mediekriget så länge det finns skiljelinjer, vilja/motvilja. Styrkeförhållandena kan skifta, men kampen är aldrig över så länge det finns vilja. Däremot kan man vinna den fysiska verkligheten och herraväldet över narrativet. Verkligheten kommer att rulla på oavsett.
Citera
2015-07-26, 02:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nyhetsartikel i DN om Ungern och landets populäre premiärminister Viktor Orban:

Orban: ”Europa åt europeerna”

En intressant parallell beträffande stängsel är det öppna Sveriges brokigt skimrande mångfaldsjuvel och ständigt subsidierade, kommunala sorgebarn Malmö, där fastighetsägare, hyresvärdar, företag lägger ner mer pengar i rent defensiva åtgärder; staket, för att hindra intrång, passage, stök, nedsmutsning, slitage och annan åverkan. Den gränslösa öppenheten har sin reaktion på det lilla planet, där människorna lever och tillbringar sin tid. Rättigheten för utlänningar att röra sig fritt balanseras av medborgarnas frihet att freda sig från objudna gäster.

Om det vardagliga "brusvåldet" trappas upp så kommer vi naturligtvis att få se en del gated communities i amerikansk stil resas även i svenska storstäder,och troligen också blodiga skolskjutningar, allvarlig förslumning och elnät som stängs av här och där under kortare tid (de senare dock inte på samma håll som GC-kvarteren...). Den tunga orsaken till att vi inte har sett detta i Skandinavien i modern tid är ju att vi haft en fredlig vardagstillvaro, hög grad av tillit (socialt kapital) och ganska litet öppet våld i vardagen, särskilt i jämförelse med USA. Att politiker och medier inte inser den kopplingen utan tror att man bara kan lassa på hur mycket härlig brokighet som helst och hoppas att det ändå ska bli kul, spännande och kreativt är ett svidande underbetyg åt dessa samhällsplaneringens eliter.

Jag tror att jag skrev det tidigare här i tråden, men det tål att upprepas: många svenska politiker och journos drömmer om att Stockholm ska bli som Chicago, men har ingen realistisk uppfattning om hur en sådan stad blivit vad den är, inte heller om Chicagos mörka skuggsidor - ibland dussintals mord i veckan, de flesta då svarta som skjuter svarta, rasism, usla skolor, korruption och eländiga bostadsförhållanden i delar av staden.
Citera
2015-07-26, 06:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag tror att jag skrev det tidigare här i tråden, men det tål att upprepas: många svenska politiker och journos drömmer om att Stockholm ska bli som Chicago, men har ingen realistisk uppfattning om hur en sådan stad blivit vad den är, inte heller om Chicagos mörka skuggsidor - ibland dussintals mord i veckan, de flesta då svarta som skjuter svarta, rasism, usla skolor, korruption och eländiga bostadsförhållanden i delar av staden.
Vita i Chicago, som har råd, flyttar ju till kranskommunerna, där ser det lite annorlunda ut.
Ett exempel, bland många, är Geneva, som har lite svensk-anknytning. Ett välmående samhälle där demografin ser ut så här:
Citat:
96.50% White,
1.02% African American,
0.06% Native American,
1.25% Asian,
0.03% Pacific Islander,
0.58% from other races, and
0.56% from two or more races.
2.77% Hispanic or Latino.

Här ute finns inga rasupplopp eller gängkriminalitet. Sen kan man snabbt köra in till Chicago & gå på någon trevlig konsert eller bluesklubb, men man vill fan inte bo där.
Citera
2015-07-26, 09:35
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

Moderaterna var redan 2012 inne på det där med Chicago som förebild. Kanske redan tidigare. Newsmill publicerade i april 2012 en opinionsartikel skriven av Anna Kinberg Batra, Olof Lavesson och Anja Sonesson med rubriken Malmö får gärna vara Sveriges Chicago. Newsmill är ju släckt sen länge, men hela opinionsartikeln finns att läsa hos Waybackmachine, http://web.archive.org/web/201204131...eriges-chicago, med kommentarer och allt. De senare är så klart roligare och många gånger vettigare än den förra.

Kortfattat är den genomgående tanken i artikeln, förutom att vara ett försvar för mångkulturen, att Malmö är dynamiskt och har potential att utvecklas positivt, som man påstår Chicago utvecklats positivt. För att åskådliggöra detta drömdspelsaktiga scenario hänvisas bland annat till att det blåser mycket i både Malmö och Chicago. På fullt allvar jämför man alltså Malmö med mångmiljonstaden Chicago i jättelandet USA. Kinberg Batra och de två medförfattarna skriver.

Citat:
Kanske är inte jämförelsen med Chicago så dum ändå. Likheterna med Malmö är redan flera. Förutom att de båda är gamla industristäder och tredje största stad i sina länder, präglas de till stora delar av en mångkulturell befolkning. De har ett pulserande och levande kulturliv och att Chicago dessutom bär smeknamnet ”the windy city” behöver knappast kommenteras vidare.

Det är intressant att läsa gamla grejer som politiker har skrivit. Visserligen är nåt som är dryga tre år gammalt egentligen inte gammalt, men åsikter och visioner kan ju ibland ha kort bäst-före-datum. Avslutningen på artikeln är spännande.

Citat:
Men jämförelsen sträcker sig längre än så. Sedan fem-tio år pågår en stor omvandling av Chicago med sikte på att bli en av USAs mest innovativa städer. En EIU-rapport från mars 2012 utnämner Chicago till en av världens mest konkurrenskraftiga städer när det gäller att attrahera affärer, kapital och talanger. Stora insatser görs på miljöområdet och man har blivit en av USAs största användare av grön energi. I närområdet finns tolv Fortune 500-företag och inte mindre än 87 nobelpristagare har koppling till University of Chicago.

Vet inte hur det gått för Chicago. Är staden fortfarande ett föredöme för Malmö? Hur som helst, artikeln avslutas med slagord och utropstecken och allt!

Citat:
Malmö behöver en nystart och en tydlig kompassriktning för framtiden. Genom att idogt söka efter den punkt där hela staden blomstrar av entreprenörsanda, underbyggd av sjudande och pulserande mångfald, hittar Malmö också den livsnerv som ska bära staden in i framtiden. På samma sätt som Chicago söker en ny identitet söker också Malmö sin roll. Malmö får gärna vara Sveriges Chicago – ett annat Chicago!

När jounarlister och politiker fortfarande dessa storslagna drömma? Inget fel med så kallade visioner, men på några redaktioner i landet verkar man ha glömt eller låtsas som att man glömt, att det var så här det lät i stort sett överallt för bara några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in