2015-07-21, 09:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är väl grunden för hela mediekriget? Att tiden då yta trumfade kunskap verkar vara över.
Allt i alla medier ifrågasätts tack vare Internet nu med djup kunskap. Förr räckte det med att tycka. Nu måste man ha på fötterna.

Förr kunde man problematisera utifrån tyckande och politisk tro. Idag måste man för att vinna debatter och åsikter ha gedigna kunskaper och referenser på sina uppgifter.

"Källa på det?" är ett typiskt exempel.

Referensgranskningen som här på FB gör att alla PK-tyckare utan kunskap och verklighetsförankring får problem, medan de som bygger sin argumentation på saklighet, fakta och verklighetsanalys snabbt ökar sin popularitet.

Det är inte bara en svenskt företeelse utan återfinns världen över.

"Kejsaren är naken" vågar fler och fler säga om medierna, politikerna och PK-tyckarna.
Den omsvängning jag tycker mig ha sett, om man jämför med BBS-tiden & internets barndom, är att på den tiden bemöttes kritik mot PK-sidan med att "Det är bara tyckande, dom har ingen fakta".
På senare år har jag flera gånger sett PK-"manualer" för hur man känner igen en "högerextremist" & en av de viktigaste punkterna är numera att "Dom har alltid en massa referenser & länkar".

Så visst har det svängt.
Citera
2015-07-21, 09:32
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den omsvängning jag tycker mig ha sett, om man jämför med BBS-tiden & internets barndom, är att på den tiden bemöttes kritik mot PK-sidan med att "Det är bara tyckande, dom har ingen fakta".
På senare år har jag flera gånger sett PK-"manualer" för hur man känner igen en "högerextremist" & en av de viktigaste punkterna är numera att "Dom har alltid en massa referenser & länkar".

Så visst har det svängt.

Exakt.
Synpunkten att de egentligen inte är intresserade av politik har också fått ge vika. Tydligt är att dessa generellt är mer pålästa, mer politiskt insatta och har betydligt mer fakta att stötta sina slutsatser med.

Jämför med de 50% av väljarkåren som robotmässigt röstat på M eller S i evinnerliga tider. När de väl tar steget till SD beror det ofta på att de kommit till insikt och ser att de blivit förda bakom ljuset. Denna insikt väcker folk och man börjar undersöka sin omgivning och utsätta sanningar för prov.
Denna insikt ger också en glöd som gör att t.ex. SD anhängare dominerar undersökningar på nätet där man får rösta. Detta kallas sedan för konspiration och "organiserad trollning" men beror oftast på att man är mer intresserad, diskuterar politik och inte är politiska får som man kan lura vid varje val.
Citera
2015-07-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Det är omtvistat om polisens nolltoleranspolicy mot brott i New York City sedan 90-talet var den stora orsaksvariabeln till den minskade brottsfrekvensen i staden, men det har ofta framhållits i allmänna medier som en lyckosam policyändring (mina kunskaper om detta begränsar sig till Wikipedia, som uppger att en liknande policy prövades redan på 80-talet men med motsatt effekt); kanske kan man tala om någon påverkan men att det finns större tendenser i samhället som inte polisen kan rå på. Frågan är då vad den omvända (o)ordningen kan ge för samhällseffekter, för i Göteborg är polisen på reträtt och brottslingarna framåt; Adam Cwejman i GP:

Citat:
Polisen varken förhörde eller fotograferade de misstänkta. GP frågade förundersökningsledaren Maria Wiklund varför inget förhör ägde rum. Wiklund gav inget bra skäl. Vad var chanserna att utreda fallet? Enligt Wiklund troligtvis små och enbart om ”personerna begår brott igen”.

Citat:
Vetskapen om att polisen inte prioriterar viss brottslighet leder till att människor hittar andra vägar till trygghet. Det blir en privatiserad trygghet som är få förunnad medan sämre bemedlade helt enkelt får acceptera att ingen hjälper dem. De med pengar isolerar sig, segregationen ökar och väktarbolagen hurrar.

I Göteborg, som leder årets humanskytteliga, besköts tre bussar (linje-, flyg- resp turistbuss) inatt, f ö. Uppväxande generationer tror väl att detta är normalt, eftersom det är vanligt med skottlossning. Kriminalitetens normalisering blir allmänhetens rättesnöre, en vardaglig händelse att på ett eller annat sätt förhålla sig till. Kanske är den samhällsglömska som generationsväxlingen medger, den möjlighet som politikerna kan hoppas på, sedan hoppet att konkret påverka utvecklingen till det bättre har försvunnit. Om inte folkets perceptioner kan bearbetas till det bättre medialt eller uppmärksamheten avledas genom konsumtion med låga räntor, kanske helt enkelt glömskan, generationernas succession och befolkningsutbytet kan bli politikernas räddningsplanka.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Citat:
Det statliga presstödet som är oförenligt med EU:s regelverk försvinner, det är redan klart. Frågan är om andra stödformer kan bli aktuella och hur dessa i så fall ska se ut.

Ovanstående är daterat i april, men i maj beslutade riksdagen om ett ändrat presstöd, inte ett slopat.

Citat:
Anette Novak, som själv är VD för det statliga Interactive Institute Swedish ICT har samlat en liten grupp omkring sig. Utredningen är alltså inte parlamentariskt sammansatt. I gruppen ingår Göran Blomberg från kulturdepartementer, Oscar Westlund från JMG och Emma Crépin, datavetare och kommunikatör.

Utredningen ska belysa och föreslå åtgärder när det gäller
◾Medborgarnas behov av allsidig information/demokratisk delaktighet – oavsett bostadsort
◾Fria självständiga medier ”av hög kvalitet”
◾Granskande journalistik, kvalitet, fördjupning
◾Spegling, ur olika perspektiv
◾Mångfald
◾Tillgänglighet
◾Fri åsiktsbildning, utbyte av idéer
◾Bibliotekens roll

http://jmg.gu.se/aktuellt/Nyheter/fu...tik.cid1287701

Reinfeldts Det sovande folket (1993) såg det som en viktig individuell resurs i framtiden att kunna tillgodogöra sig information och medier; en vattendelare i samhället mellan dem som besitter denna förmåga och dem som inte gör det. För politikerklassen som bespetsar sig på lukrativa, livslånga karriärer kan sådana individuella resurser kanske ses som en målkonflikt. Den misstänksamme känner då farhågor för ytterligare statlig propaganda genom initiativ som den statliga medieutredningen. SVT/SR är väl facit så gott som något. Det är internet som blivit det fria ordets räddning, inte nomenklaturans klåfingriga försök att behärska medierna och styra folket genom distraktioner, bearbetning av perceptioner och pur lögn. Kanske behövs det en Edit 2.0, för att slutgiltigt övertyga om att massimmigration och multikulti i svensk tappning är en succé.

Citera
2015-07-21, 09:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Exakt.
Synpunkten att de egentligen inte är intresserade av politik har också fått ge vika. Tydligt är att dessa generellt är mer pålästa, mer politiskt insatta och har betydligt mer fakta att stötta sina slutsatser med.

Jämför med de 50% av väljarkåren som robotmässigt röstat på M eller S i evinnerliga tider. När de väl tar steget till SD beror det ofta på att de kommit till insikt och ser att de blivit förda bakom ljuset. Denna insikt väcker folk och man börjar undersöka sin omgivning och utsätta sanningar för prov.
Denna insikt ger också en glöd som gör att t.ex. SD anhängare dominerar undersökningar på nätet där man får rösta. Detta kallas sedan för konspiration och "organiserad trollning" men beror oftast på att man är mer intresserad, diskuterar politik och inte är politiska får som man kan lura vid varje val.

Ja, man kan nästan säga att det finns hög sannolikhet att om någon är politiskt intresserad och påläst, utan att vara politiskt försörjd (eller på väg att bli det), så sympatiserar personen med SD.
Citera
2015-07-21, 13:51
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är omtvistat om polisens nolltoleranspolicy mot brott i New York City sedan 90-talet var den stora orsaksvariabeln till den minskade brottsfrekvensen i staden, men det har ofta framhållits i allmänna medier som en lyckosam policyändring (mina kunskaper om detta begränsar sig till Wikipedia, som uppger att en liknande policy prövades redan på 80-talet men med motsatt effekt); kanske kan man tala om någon påverkan men att det finns större tendenser i samhället som inte polisen kan rå på. Frågan är då vad den omvända (o)ordningen kan ge för samhällseffekter, för i Göteborg är polisen på reträtt och brottslingarna framåt; Adam Cwejman i GP:

Om jag inte missminner mig anför man i boken "Freakonomics" att Roe v. Wade innebar ett ansenligt bidrag till USA:s minskande brottsstatistik.

Man menar att när abort blev tillgängligt för alla föddes färre barn i trasiga hem, vilket ledde till färre antal kriminella i nästa generationsväxling.

Hur sanningsenligt detta är vet jag inte, men jag håller det inte för osannolikt att profilen på humankapitalet är avgörande för en generations framgångar i samhället.
Citera
2015-07-21, 14:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Om jag inte missminner mig anför man i boken "Freakonomics" att Roe v. Wade innebar ett ansenligt bidrag till USA:s minskande brottsstatistik.

Man menar att när abort blev tillgängligt för alla föddes färre barn i trasiga hem, vilket ledde till färre antal kriminella i nästa generationsväxling.

Hur sanningsenligt detta är vet jag inte, men jag håller det inte för osannolikt att profilen på humankapitalet är avgörande för en generations framgångar i samhället.

Fast detta eventuella positiva kompenseras väl av att det mer samhällsbärande skiktet skaffar barn senare och skaffar färre barn (och har blivit mindre samhällsbärande genom att skilsmässor och ensamstående mammor ökar även i denna grupp).
Citera
2015-07-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Så visst har det svängt.
På alternativa kanten: Avpixlat, Fria Tider, Nyheter Idag, Samtiden.

I mittfältets allt mer invandringsproblematiserande del: Göteborgs-Posten, Expressen, Svenska Dagbladet, Barometern, Dagens Industri, Dagens Samhälle och Folkbladet.

I en spretig mittenposition där man ibland är uppfriskande neutrala (Marcus Oscarsson m fl) men oftast sorgligt PK: SVT, TV4.

I mittfältets alltjämt invandringsvurmande del: Aftonbladet, DN, Nerikes Allehanda (Ströman), Örnsköldsviks Allehanda (Bergner), Eskilstunakuriren (Voronov) samt olika lokaltidningar där liberala nyhetsbyrån ännu får härja fritt.

På yttersta vänsterkanten: Politism, ETC, Dagens Arena.

Det är faktiskt ingen David- mot Goliat-situation längre.
Citera
2015-07-21, 14:54
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
På alternativa kanten: Avpixlat, Fria Tider, Nyheter Idag, Samtiden.

I mittfältets allt mer invandringsproblematiserande del: Göteborgs-Posten, Expressen, Svenska Dagbladet, Barometern, Dagens Industri, Dagens Samhälle och Folkbladet.

I en spretig mittenposition där man ibland är uppfriskande neutrala (Marcus Oscarsson m fl) men oftast sorgligt PK: SVT, TV4.

I mittfältets alltjämt invandringsvurmande del: Aftonbladet, DN, Nerikes Allehanda (Ströman), Örnsköldsviks Allehanda (Bergner), Eskilstunakuriren (Voronov) samt olika lokaltidningar där liberala nyhetsbyrån ännu får härja fritt.

På yttersta vänsterkanten: Politism, ETC, Dagens Arena.

Det är faktiskt ingen David- mot Goliat-situation längre.
Du glömde oberoende sverigedemokratiska Nya Wermlandstidningen.
Citera
2015-07-21, 15:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Menved
NT och Smålandsposten likaså. Taktfast march utgående från i huvudsak borgerlig landsort.
Citera
2015-07-21, 17:38
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Förutom media kan man också nämna jippon som Almedalen. Det råder knappast någon större tveksamhet för neutrala observatörer att SD var den store vinnaren där. I år är man också och knapprar in på Pride-festivalen. Och då genom att ha en egen. Då fungerar inte utestängningen. Den fungerar dessutom som ett legitimt skäl att köra själv.

Det kan tyckas strunt samma med egen parad om de hade 2 procent i opinionen, men nu är man långt över 20 procent - även inom hbtq-rörelsen. Då är man en maktfaktor. Det är därför Alexander Bard (som är jude) stödjer projektet. Vi kan förvissa oss om att fler än Bard inom etablissemanget lär stödja paraden. Flera elskåp hos pk-människornas huvuden lär brinna innan det här är över. Segraren blir givetvis Sjunnesson och hans Sverigevänliga folkrörelse. Det är ett nytt fenomen som kommer att växa i mediekriget.
Citera
2015-07-21, 17:53
Medlem
Citat:
Hört namnet förut men inte sett det på åratal. Troligen för att ingen spridit och delat, såvitt jag har sett... verkar vara ett familjeprojekt som går i arv?

Mellan 1889-1921 hade de 8 chefredaktörer som satt i snitt 4 år var. Därefter hände följande:

Ernst Ander - chefred i 18 år
Gustaf Ander - chefred i 39 år
Staffan Ander - chefred i 37 år (1978-idag)
Citera
2015-07-21, 18:01
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Hört namnet förut men inte sett det på åratal. Troligen för att ingen spridit och delat, såvitt jag har sett... verkar vara ett familjeprojekt som går i arv?
Då får väl jag länka då:

http://nwt.se/asikter/ledare/2015/06...g?refresh=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in