Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 18:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag ifrågasätter riktigheten i varenda uppgift i en artikel skriven flera dagar i efterhand.
Risken finns tyvärr hela tiden att media rör ihop uppgifter.

I denna tidslinje finns redan ett uppenbart fel:
Citat:
Sent på eftermiddagen gör polisen ett fynd som leder till att tre personer hämtas till förhör.
Det var ju, som vi alla här vet, MP som gjorde fyndet.
2015-07-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu kommenterade jag nån som ansåg att båda bröderna var skyldiga och gjort detta tillsammans - och även slängt ut föremålen. Men är du är inne på att nån annan gjort detta och planterat bevis? Vad är i så fall det verkliga händelseförloppet?

Jag är inte alls hundra procent säker (än) på att det är den häktade mannen som gjort det. Väntar på bevisen och är öppen för andra GM. Däremot lägger jag inte så stark tilltro till vad en advokat säger. De säger många förunderliga saker för att fria sina klienter. Och likaså har jag svårt för teorier angående eventuell GM som känns som ett manus från CSI.

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är en person som bor i området som uttalat att 2 av litauerna var och köpte 3 pizzor i en affär i Källby kl 19.30 den kvällen Lisa blev saknad. Han skall ha fått uppgifterna från en mycket säker källa, sannolikt butiksägaren, eftersom han finns bosatt i samma område.
Jag anser att det finns ingen anledning att misstro det här vittnet, men är man helt indoktrinerad att gästarbetarna är gärningsmännen måste allt som är till deras fördel misstros.
Jag anser den här litauern som nu sitter häktad och är misstänkt för mordet på Lisa är helt oskyldig.
Orsaken till det baserar jag mig på att det är helt omöjligt att för en ensam person ta en levande kvinna som Lisa från cafeet, till fyndplatsen där kroppen hittades.
Om hon mördades vid cafeet hade det funnits en brottsplats som hade hittats och även i sådant fall är det omöjligt, utan att det lämnas en väldigt massa spår efter sig med en sådan operation, som skulle medfört att det funnits tekniskt bindande bevis till personen och den hade blivit åtalad omedelbart.
Därför påstår jag utan minsta tvekan litauern som sitter häktad har ingenting med Lisas död att göra.
De här personerna som sitter och försvarar den här dårskapen, är sannolikt personer som har ingen praktisk erfarenhet utan är endast teoretiker.
Ställer man frågan hur den här flyttningen av kroppen eller personen gått till jag garanterar du kommer inte få något vettigt svar.

[quote=Ka7700|54000203]
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser den här litauern som nu sitter häktad och är misstänkt för mordet på Lisa är helt oskyldig.
Orsaken till det baserar jag mig på att det är helt omöjligt att för en ensam person ta en levande kvinna som Lisa från cafeet, till fyndplatsen där kroppen hittades.

Som Lisa? Hur menar du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En god gissning är att bagare sätter igång bra mycket tidigare än caféet/bageriet öppnar = egen nyckel. Bagare är nästintill att betrakta som nattarbete.
Sedan bakas det upp en buffert som räcker under dagen. I de flesta fall går bagaren hem för dagen mycket tidigare än övrig personal.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, men sannolikt när kaféet stängde kl 18 och Lisa försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Var väl längesen försvaret gick att lita på i Sverige?

Källa: Ska vara en polis!
2015-07-14, 18:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Men det finns ju absolut inget som tyder på detta. Visst skulle det kunna vara så, men det är ju bara spekulation. Men det förutsätter att hon inte haft någon mobilkommunikation alls med GM som bekräftar detta, och att hon dessutom inte berättat det för någon annan över huvud taget. Dessutom kan man fråga sig varför hon bara smsar sin pappa att hon är påväg hemåt men inte att hon ska träffa någon på vägen först. Och troligtvis hade polisen även kunnat pejla mobilen till ungefär den platsen isf.

Lisa verkade ju inte på något sätt vara en person som ensam skulle åka och träffa en person på det sättet på en "öde plats" som hon knappt kände, eller en person hon visste hade sådana känslor för henne, utan att berätta det för en enda individ. Varför skulle hon velat hålla det hemligt till och med fö sina kompisar. Hade hon nu velat träffa honom utan att gå och berätta det för alla hade hon väl mer troligt gjort det på något café eller något i den stilen. Varför träffa honom i hemlighet någonstans längs vägen hem?

Men även om man (trots avsaknad på bevis eller ens antydningar på det) antar att Lisa bestämde träff med någon muntligt, utan att ha någon mobilkommunikation med personen i fråga som kunde bekräftade detta möte, och att hon heller inte berättade det för en enda person (som sagt, tonårstjerjer berättar allt för sina kompisar), men att hon ändå smsade sin pappa att hon var påväg hem utan att nämna att hon skulle träffa någon, och att mobilen dessutom stängdes av innan hon hunnit komma dit (och att polisen därför heller inte kunnat pejla den), så är detta bara spekulationer och inget annat.

Lägger man till allt det andra som måste till för att denna teori ska kunna stämma (som jag tidigare tagit upp) så blir det extremt långsökt att det skulle gått till på det sätt Le Grand Maître föreslår.
Återigen bygger det bara på spekulationer och inget annat.

Men för att vara överdrivet tydlig nu, visst skulle det ha kunnat ske på det sättet, men ingenting pekar på det och dessutom förutsätter det att en rad väldigt osannolika saker skulle ha skett (som jag tidigare tagit upp). Men detta är ändå inte mer sannolikt än att något skulle hänt vid caféet, och därför förstår jag inte varför Le Grand Maître avfärdar den teorin så snabbt men lägger fram denna teori, som inte på något sätt är mer sannolik eller har mer bäring för den delen.
Men återigen, jag har ingen egen teori om vad som hänt, jag ifrågasätter bara de motsägelser som finns i hans teori (vilken som sagt enbart består av spekulationer).

Men Le Grand Maîtres utgångspunkt är ju att om överfallet skett vid kaffeét så skulle det finnas spår efter ett sånt överfall. Nu vet vi ju inte om det finns spår där men vi kan ju spekulera som om det inte finns spår där och då låter Le Grand Maîtres resonemang helt logiskt. Något tyder alltså på att nånting annat kunde ha skett än det man först kommer att tänka på.

Sen var det ett jävla tjat om spekulationer. Står det någonstans i reglerna att man inte får spekulera? Det står i reglerna att ens inlägg skall tillföra något till tråden och det gör ju verkligen LeGrand.Maître.
Alla trådar på FB skall väl inte handla bara om invandrare och invandring. Det finns väl trådar för det också.
Fråga medlemmen krackelerar:
Citat:
Statistiskt sett är det en utlänning i det fall LH blivit överfallen av en GM med avsikt att förgripa sig på henne.
Då Litauern som sitter häktad är utlänning och inte svensk faller han in i kategorin.
En litauer är som bekant just utlänning i Sverige i det fall du inte begriper det mest elementära.
Du tjatar ju väldigt mycket om statistik, du får det således nedkört i halsen.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-14 kl. 18:15.
2015-07-14, 18:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han ställde den väl där han ostört kunde demaskera sig genom att ta av hjälmen och börja gå hemåt och den platsen råkade vara densamma som där både Lisa och Madeleine valt att ställa sina moppar.

Ja, det är ju mycket som ska råka passa in för att era teorier ska ha någon som helst bäring.
2015-07-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
/../Då har vi ju det bekräftat då, och då borde hundarna ha nosat rätt på handsken om den hade legat där då....vilket jag själv inte tror ett smack på, utan jag tror att den landade på ladugolvet nån gång under måndag förmiddag.

Men varför borde hundarna ha sniffat upp handsken, finns det hundar specifikt skolade för att markera handsklukt?
Det funkar väl inte heller så som på film att man låter hunden lukta på något klädesplagg tillhörande den saknade och så springer hunden per automatik efter det 'spåret'; hundar kan inte följa en enskild individ på det sättet om flera andra personer har klampat omkring i området.
Vet ej mkt om hundar, någon mer kunnig får gärna fylla i.
2015-07-14, 18:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Läste men såg inget om att hundarna sökte specifikt i ladan? Stod det? Jag funderar för om hundarna kanske spårade åt ett annat håll, dvs om Lisas GM rört sig åt ett annat håll kanske hundarna inte ville till ladan ens?

Eller söker man även i byggnader som hundar inte markerar mot?

Nån som vet hur hundsök brukar gå till?

Man utgår alltid från platsen där den försvunna personen bevisligen har varit . Därifrån får hunden söka av området tills den hittar ett spår som den kan följa . Ibland händer det att hunden tappar spåret och då gäller det att som hundförare kunna läsa sin hund . Man bör kunna se när hunden spårar och när den har tappat spåret . Lämpligen återför man då hunden dit den tappade spåret och tar omtag därifrån . Så jobbar man sig framåt längs spåret . När det gäller söket runt cafeét så hoppas och förmodar jag att man sökt igenom samtliga utrymmen . För att söka spår inne ladan måste man ta in hunden dit som förare om den inte har ett spår den följer som går in där . Hunden kan inte känna vad som finns inne i ladan genom att gå utanför och nosa . Om inte det den letar efter ligger i öppningen där dörrarna fattades . Där kan hunden känna saker även om den går utanför ladan . Men som jag skrivit tidigare , ju mer orörd en plats är desto större chans är det att hunden får upp ett bra spår . Ju fler som har rört sig på platsen ju svårare är det för hunden att reda ut vad som hänt och att hitta ett bra spår att följa .
2015-07-14, 18:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja, det är ju mycket som ska råka passa in för att era teorier ska ha någon som helst bäring.

...och din teori är? Beskriv gärna i punktform dina argument. Det kan vara bra för din egen skull för att tänka igenom det hela.

Kommer det ingen lista från dig så vet vi andra att du saknar argument och det är ju bra att veta.
2015-07-14, 18:21
Moderator
OYs avatar
Två litauer köpte tre pizzor säger ett vittne enligt en uppgift i tråden. Om det nu är två av de tre misstänkta som köpte tre pizzor så säger det inte mycket om den häktades eventuella skuld.

Vad säger att det inte var förutbestämt att två av dem skulle köpa med sig tre pizzor hem, det var kanske bestämt före 18:30?

Den misstänkte kan panikslagen ha gömt Lisa i ladan och genast åkt hem för att tillsammans med de övriga två beställa pizza. Två kör iväg och den häktade har en stund på sig att flytta Lisa från ladan till Martorp.
2015-07-14, 18:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...och din teori är? Beskriv gärna i punktform dina argument. Det kan vara bra för din egen skull för att tänka igenom det hela.

Kommer det ingen lista från dig så vet vi andra att du saknar argument och det är ju bra att veta.

Jag har inget behov av att hitta en alternativ GM. Jag litar fullt på polisen i detta fallet.
2015-07-14, 18:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad som framkommit från polisen var att hon smsade pappan kl 18.23 och skrev nåt om att hon skulle att åka hem då. Vid halvsju-tiden försvann signalerna från telefonen. Nåt telefonsamtal har aldrig nämnts.

Men det har väl ingen betydelse för positioneringen om hon pratade i telefonen eller skickade ett SMS med den.
Positionen den försvann från var söder om kaffeét. Källa får du leta upp själv.
2015-07-14, 18:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Två litauer köpte tre pizzor säger ett vittne enligt en uppgift i tråden. Om det nu är två av de tre misstänkta som köpte tre pizzor så säger det inte mycket om den häktades eventuella skuld.

Vad säger att det inte var förutbestämt att två av dem skulle köpa med sig tre pizzor hem, det var kanske bestämt före 18:30?

Den misstänkte kan panikslagen ha gömt Lisa i ladan och genast åkt hem för att tillsammans med de övriga två beställa pizza. Två kör iväg och den häktade har en stund på sig att flytta Lisa från ladan till Martorp.
Eller om en satt kvar i bilen?
Om den äldre brodern är skyldig så borde han väl varit med då de bara har en bil. Det kan ju se bra ut om någon sett han i Källby. Kanske t.o.m hans egen idé?
Var någon hemma tror jag det var frun.
2015-07-14, 18:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är det verkligen! En familj som helt plötsligt har förlorat en älskad dotter/syster genom ett mord, får ta emot en massa anklagelser från olika håll. Alla skribenter gör ju inte på detta sätt men tyvärr alltför många!

Rent ut sagt ett dj*vla lågvattenmärke hur en del har betett sig!

Däremot när det gäller de båda bröderna då gäller det något helt annat. Dessa skall det tyckas synd om och försvaras. Visar på vad Sverige är för ett sjukt land!

Hur skulle du själv ha reagerat om det hade gällt din syster/dotter med att få läsa sida upp och sida ner med anklagelser att det är du själv som är GM? Fy f*n!
Några få tycker kanske att inte föräldrarna har det svårt nog.
Nej, ta och antyd inblandning i dotterns död så blir det än jävligare för dem...

Man matar tangentbordet med illvilja och tyvärr finns det inget som filtrerar bort eländet
innan det hamnar här till allmän beskådan. Yttrandefriheten har onekligen sina baksidor ibland.

Några andra som är inne på det här spåret med en kanske inblandad pappa tror sig
nog tänka "skarpt", men eftersom det ingalunda föreligger något som helst konkret
underlag för att omge sig med en sån teori, så ger det föga intryck av annat än att man
har rysligt med deg i skallen och har kört rätt ner i diket med sitt lilla teoribygge.

Nej, låt nu för tusan föräldrarna få vara ifred uppmanas det till.
Familjen kan jag aldrig tänka mig går in och läser här, men det spelar ingen roll.
Sjuka skiten hör inte hemma här ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in