2015-07-13, 13:33
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Du hänvisar till en rapport om bortförda barn (mellan 0-15...18år). Många av fallen handlar om vårdnadstvister mm.

Jag pratar om flickor i termen "flickor"=unga kvinnor och trafficking.

http://emmaus-europe.org/165-welcome-to-the-section-citizen-activities/734-2010-emmaus-europe-is-fighting-human-trafficking-by-supporting-a-lithuanian-organisation-the-mis sing-persons-families-support-centre

Ca 1000 årligen => ca. 3 om dagen. Tror du man söker efter försvunna flickor på samma sätt i LT?
Verkligen?
Även där ligger Litauen långt ner på listan. C:a 20% av trafficingoffren är under 18, samt att de innefattar ryssar etc. som kommit via Litauen som transitland. Det kan röra sig om max 20-30 personer årligen. Jämför man med Rumänien varifrån det kommer c:a 2000 offer eller Frankrike, Tyskland och Holland där 100-tals är offer för trafficing är det inget jättestort problem.

https://combathumantrafficking.wordpress.com/category/visualization/
2015-07-13, 13:33
Medlem
[quote=Fagro]
Jag anser den här litauern som nu sitter häktad och är misstänkt för mordet på Lisa är helt oskyldig.
Orsaken till det baserar jag mig på att det är helt omöjligt att för en ensam person ta en levande kvinna som Lisa från cafeet, till fyndplatsen där kroppen hittades.

Som Lisa? Hur menar du nu?
2015-07-13, 13:35
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
- Det finns inte ett enda ärende hon rimligen kan ha gjort sig i ladan inkl. uträttande av naturbehov och mobilfotande av "gulliga djur". - Möjligen skulle man kunna tänka sig att hon behövt en spik...

Nä, det må vara svårt att se en rimlig anledning till att hon skulle behöva gå in i ladan efter jobbet för var och en som inte har normala naturbehov.
Men kanske ändå på morgonen om hon startat i mycket god tid för att hon var osäker på körtiden. Det här var ju första resan när hon körde själv med moppen.

Om hon kom före de andra blir i så fall den första tanken när hon kommer fram till kaféet: "Var ska jag parkera?"
Hon vill som alla andra mopedägare parkera så att mopeden är så osynlig som möjligt för att minska risken för stöld och skadegörelse och helst under tak för väderskydd.
Hon ser då de öppna portarna i ladan mitt emot som en möjlighet, kör dit, kliver av, stoppar handskarna i fickan, lossar de obekväma hjälmremmarna och går in för att kolla.
Kanske går hon ända till öppningen mot baksidan för att se om där är någon bra plats att ställa moppen under dagen.
När hon går tillbaka till mopeden tappar hon ena handsken utan att märka det och tycker nu att alternativet parkera bakom kaféet kanske är bättre när hon nu tittar åt det hållet. Hon kör dit.

Har detta hänt så skulle det förklara tidsskillnaden på kvällen med att hon letat länge efter handsken utan att ha hittat den.
2015-07-13, 13:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Har skrivits i tråden att en bagare/ bagarna : dom/den, måste ju haft en nyckel, har dom redan åkt hem, då dom öppnade kl 10?

En god gissning är att bagare sätter igång bra mycket tidigare än caféet/bageriet öppnar = egen nyckel. Bagare är nästintill att betrakta som nattarbete.
Sedan bakas det upp en buffert som räcker under dagen. I de flesta fall går bagaren hem för dagen mycket tidigare än övrig personal.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-13 kl. 13:43.
2015-07-13, 13:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Har skrivits i tråden att en bagare/ bagarna : dom/den, måste ju haft en nyckel, har dom redan åkt hem, då dom öppnade kl 10?
Nej, men sannolikt när kaféet stängde kl 18 och Lisa försvann.
2015-07-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Återigen. Jag tror inte man ska gräva ner sig för långt i detta. Jag tror inte det fanns någon annan baktanke än att "bli av med skiten".

Att brottslingar oftast är idioter ska vi vara glada för.

Precis, det är lätt att sitta här och vara efterklok och peka på alla saker de kunde gjort annorlunda men just där och då tror jag bara de gjorde de första som flög in i deras små huvuden.

Uppenbart är det väl i alla fall att mordet inte var särskilt planerat, om det nu är Litauerna.
2015-07-13, 13:55
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Om jag tyder Per-Olov E: Han skriver "affären i Källby". Den enda kvarvarande mataffären i Källby verkar vara Handlar´n. Högst troligt så är det där 2 av de 3 litauerna litauerna ska ha varit.

http://www.hallekis.com/xx141020a.htm
Det finns även en pizzeria i källby.
http://www.hitta.se/pizzeria+källby/källby/zSl5UHHHHG
2015-07-13, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Även där ligger Litauen långt ner på listan. C:a 20% av trafficingoffren är under 18, samt att de innefattar ryssar etc. som kommit via Litauen som transitland. Det kan röra sig om max 20-30 personer årligen. Jämför man med Rumänien varifrån det kommer c:a 2000 offer eller Frankrike, Tyskland och Holland där 100-tals är offer för trafficing är det inget jättestort problem.

https://combathumantrafficking.wordpress.com/category/visualization/

Nu hänvisar du till statistik om hur många som blivit dömda eller misstänkta, och deras ursprung.

Återigen. Det försvinner ungefär 3 flickor dagligen i LT ett land med ca. 3 miljoner invånare.

Jag tror fortfarande "våra misstänkta gästarbetare" blev mycket förvånade över helikoptrar, hundar, poliskontroller och 1000-talet MPSare som finkammade. De hade helt enkelt inte förståelsen för hur vi svenskar urskiljer, agerar och vilka resurser som då ställs till förfogande vid Särskild Händelse.

Jag finner en viss komik i detta, bröderna sket nog bokstavligen knäck.
2015-07-13, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Absolut. Jag syftade mer på uppslutningen i Missing People. De verkade ju finkamma varenda kvadratcentimeter.

Återigen. Jag tror inte man ska gräva ner sig för långt i detta. Jag tror inte det fanns någon annan baktanke än att "bli av med skiten".

Att brottslingar oftast är idioter ska vi vara glada för.

Variant 1.
Överfall vid cafét, kanske en sväng in i ladan, iväg med bil (?) via grusvägen till Martorp. Kastar ut mobil? Åker till Martorp, tar med sig flera av Lisas tillhörigheter - utom det som blir kvar då i ladan som MP finner på fredag. Sen åter via grusvägen, ut på åkern en sväng för att dumpa sakerna.
Variant 2.
Har Lisa i bilen och stannar allt eftersom och slänger saker lite här och där. Martorp nästa.
Variant 3.
Tar Lisa till en tillfällig plats för att sen ta henne till Martorp. Plockar med sig vissa persedlar och dräller runt med dem innan avfärd till Martorp alternativt efteråt.

Japp, enig. Det ter sig så jävla väldans idiotiskt.
2015-07-13, 14:07
Medlem
PeterNosters avatar
Hjälmen hade hon väl på sig när hon hittades.
Varför skulle en GM ta med sig mopednyckeln?
2015-07-13, 14:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nu har jag läst ikapp vad som förekommit i tråden sedan inatt. Det är två saker jag skulle vilja påpeka:

Att en silverfärgad bil ska ha synts i närheten av kaféet, är inte någon märkvärdig grej. Härom dagen promenerade jag genom gårdarna här till mitt lokala köpcenter. Jag närmade mig en T-korsning vid den större vägen som löper genom området. På andra sidan den från mitt håll sett, går en mindre väg. Vid denna mindre väg ligger en liten butik, utanför den står två bilar parkerade vilka båda är silverfärgade. Just när jag kommer fram till korsningen passerar från vänster två bilar i följd, båda är silverfärgade. Samtidigt kommer en bil från höger, även den är silverfärgad.
Jag tänkte då att om jag haft kameran framme skulle jag ha fått en bild med fem stycken silverfärgade bilar, av fem, i samma korsning!
Faktum är, att jag redan för något år sedan gjorde den observationen, att väldigt många bilar av idag är silverfärgade. Det verkar vara den klart vanligaste färgen på bilar nu för tiden (med mindre variationer i ton etc.). Det går mode även i färgen på bilarna. För 15-20 år sedan var ju de flesta bilarna röda, om ni kommer ihåg?

Den andra saken rör polisens plötsliga intresse för Martorp på fredagen då Lisa hittades.
Vad jag förstått var litauerna med och sökte efter henne i ett tidigt skede, åtminstone ska "personal" ha använts till att leta på området.
Om man tänker sig att litauerna då blev ålagda att söka på Martorp, bör polisen ha känt till detta. Då var det kanske inte så svårt att lägga ihop två och två (eller 1+1 som det så ofta uttryckts här).
Alltså, så fort man fick lite mer misstankar mot MGM ("fyndet", MPS vittnesmål etc.), så trillade polletten ned och man koncentrerade söket till de platser som tidigare endast genomsökts av MGM!
2015-07-13, 14:19
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Variant 1.
Överfall vid cafét, kanske en sväng in i ladan, iväg med bil (?) via grusvägen till Martorp. Kastar ut mobil? Åker till Martorp, tar med sig flera av Lisas tillhörigheter - utom det som blir kvar då i ladan som MP finner på fredag. Sen åter via grusvägen, ut på åkern en sväng för att dumpa sakerna.
Variant 2.
Har Lisa i bilen och stannar allt eftersom och slänger saker lite här och där. Martorp nästa.
Variant 3.
Tar Lisa till en tillfällig plats för att sen ta henne till Martorp. Plockar med sig vissa persedlar och dräller runt med dem innan avfärd till Martorp alternativt efteråt.

Japp, enig. Det ter sig så jävla väldans idiotiskt.

Du har aldrig funderat på att drällandet av saker kan bero på att MGM ville se till att inget fokus lades på Martorp för att han hade tänkt att flytta kroppen eller kanske gräva ner den . Jag tror inte han var en komplett idiot . Bara stressad och panikslagen . Det som ställde till det var att sökpådraget kom igång alldeles för snabbt . Han vågade aldrig försöka sig på att flytta kroppen . Hade han hunnit flytta eller gömma kroppen bättre så hade väl MP och polisen trampat runt där fortfarande . Att han betedde sig klantigt ska vi väl vara väldigt tacksamma för .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in