Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 18:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kollegorna visste exakt vart den stod. Självklart är det av största intresse vart den var parkerad. Mopeden är ju själva nollpunkten för försvinnandet.

Vet du det eller tror du det. Även om de visste vart den stod så kanske de inte visste hur den stod. Hur var den vänd, i vilken vinkel i förhållande till något stod den? Var styret vänt åt något håll eller rakt fram o.s.v o.s.v.
2015-07-14, 18:42
Medlem
Polisen hade bett om alla i området att checka ut sina byggnadens. Varför i Martorp inte hade gjord denna saken? Eller de hade kontrollerats? Martorp ligger relativt nära, så man kan anta att byggnaden besiktigas omedelbart i måndag
efter försvinnandet av Lisa.
2015-07-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Fast nu är det väldigt många som går igång för att några diskuterar föräldrarna. Visst kan det tyckas osmakligt om nu faktiskt vi visste om vad som hade hänt. Men om man inte tror att den äldre brodern har gjort det så måste ju faktiskt folk få tro något annat eller ??

Det är ju ändå en tråd som handlar ju nu om vad som kan ha hänt Lisa, då finns det ju flera möjliga GM och där i ingår ju alltid familjemedlemmar.

Sen tillhör jag dom som tror att rätt GM sitter. Men vad jag tro förändrar ju ingenting. Precis som att ni tror att det inte var någon ur familjen inte förändrar någonting.

Hoppas aldrig att någon anhörig någonsin läser på FB då det alltid spekuleras på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Man utgår alltid från platsen där den försvunna personen bevisligen har varit . Därifrån får hunden söka av området tills den hittar ett spår som den kan följa . Ibland händer det att hunden tappar spåret och då gäller det att som hundförare kunna läsa sin hund . Man bör kunna se när hunden spårar och när den har tappat spåret . Lämpligen återför man då hunden dit den tappade spåret och tar omtag därifrån . Så jobbar man sig framåt längs spåret . När det gäller söket runt cafeét så hoppas och förmodar jag att man sökt igenom samtliga utrymmen . För att söka spår inne ladan måste man ta in hunden dit som förare om den inte har ett spår den följer som går in där . Hunden kan inte känna vad som finns inne i ladan genom att gå utanför och nosa . Om inte det den letar efter ligger i öppningen där dörrarna fattades . Där kan hunden känna saker även om den går utanför ladan . Men som jag skrivit tidigare , ju mer orörd en plats är desto större chans är det att hunden får upp ett bra spår . Ju fler som har rört sig på platsen ju svårare är det för hunden att reda ut vad som hänt och att hitta ett bra spår att följa .

Ponera att Lisa blev förd till ladan eller inlurad. Då bör ju en hund kunna spåra dit. Men om hon togs av daga därinne då försvinner det aktuella spåret eftersom att hunden letar efter en levande person? Säg att gm bar Lisa från ladan på natten till platsen de fann henne på troligtvis den gamla arbetsboden. Då måste man ha en annan hund till det spåret en likhund? Ifall hon blev förd bort med ett fordon levande eller död då skulle hundarna känna av platsen där fordonet stod? Hur många dagar sitter dofterna kvar så en hund kan spåra? Jag menar i flera dagar så har polisen utgått från att Lisa levde vilket hon kanske även gjorde i början? Allt i inledningen när söket börjar är ett virr varr med olika händelser massvis med människor som sprungit runt kors och tvärs. Har polisen eller militären verkligen haft hund sök från första dagen eller väntade man tills det var försent?
2015-07-14, 18:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norddennick
Polisen hade bett om alla i området att checka ut sina byggnadens. Varför i Martorp inte hade gjord denna saken? Eller de hade kontrollerats? Martorp ligger relativt nära, så man kan anta att byggnaden besiktigas omedelbart i måndag
efter försvinnandet av Lisa.
Någon kanske missade den oansenliga lilla boden på baksidan.
2015-07-14, 18:51
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men Le Grand Maîtres utgångspunkt är ju att om överfallet skett vid kaffeét så skulle det finnas spår efter ett sånt överfall. Nu vet vi ju inte om det finns spår där men vi kan ju spekulera som om det inte finns spår där och då låter Le Grand Maîtres resonemang helt logiskt. Något tyder alltså på att nånting annat kunde ha skett än det man först kommer att tänka på.

Sen var det ett jävla tjat om spekulationer. Står det någonstans i reglerna att man inte får spekulera? Det står i reglerna att ens inlägg skall tillföra något till tråden och det gör ju verkligen LeGrand.Maître.
Alla trådar på FB skall väl inte handla bara om invandrare och invandring. Det finns väl trådar för det också.
Fråga medlemmen krackelerar:

Måste jag dra allt en gång till (har du läst vad jag skrivit tidigare)? Det tänker jag inte göra. Men nej, hans resonemang kring att en svartsjuk tonåring skulle gjort det på det sätt som han beskriver är inte logiskt på något sätt över huvud taget.
Återigen, för sista gången nu, jag reagerar på hans sätt att helt och hållet avfärda möjligheten att Lisa ska ha blivit attackerad vid caféet som helt osannolikt, och sedan lägga fram en egen teori som inte är det minsta mer trolig.
Han anser inte att en gästarbetare med gott rykte och som inte är känd av polisen sedan tidigare skulle ha kunna överfalla och mörda Lisa.

Däremot tycker han det är troligt att en ostraffad svartsjuk tonåring som aldrig någonsin tidigare besvärat Lisa väntar på henne på hemvägen utan att hon vet om det, och då oplanerat också mördar henne. Därefter ska han ha gömt undan kroppen, kört tillbaka moppen till caféet, gjort sig av med hennes ägodelar, åkt tillbaka till brottsplatsen med bil, kört iväg med kroppen och vid något tillfälle gömt den där den hittades. Utöver allt detta skulle han dessutom även lagt ut stickspår med avsikten att rikta polisens misstankar mot balterna, och bort från honom och mordplatsen.

Att denne svartsjuke tonåring som aldrig väckt någon uppmärksamhet eller misstänksamhet bland Lisa eller hennes bekanta och som dessutom var ostraffad skulle ha mördat henne utan att ha planerat det och sedan dessutom rensat undan alla spår efter sig på det felfria sätt som presenterats är inte logiskt någonstans.
Och varför skulle det vara mer troligt att en sådan person skulle begått mordet än balten?

Förstår du inte vari motsägelserna i hans resonemang ligger?
2015-07-14, 18:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymiffy
Nu har jag följt den här tråden ett tag och var bara tvungen att ansluta mig.

Några punkter jag vill ha sagt;

* När man är 17 år är man oftast inte "trött" efter jobbet som en annan ev småbarnsförälder på 30+

* Den här handsken och hjälmen: alla som har kört/kör moppe/mc kanske vet att man innan avfärd stuvar undan det man bär på under sadeln, på scooter på "golvet" mellan fötterna om det är ont om plats under sadeln.

Sedan knäpper man jacka och HJÄLMEN brukar man bära som så: armen inkörd där man stoppar huvudet och ut genom visiröppningen, alltså som en handväska. HANDSKAR I HJÄLMEN. Man tar ut handskarna precis innan man tar på sig hjälmen och HANDSKARNA är det sista som åker på eftersom det är så förbannat omständigt att knäppa hakremmen och peta in håret/luggen som gärna vill lägga sig i periferin vilket är jäkligt störigt.

Kan du lista turordningen hur du skulle ha gjort eftersom du verkar kört MC.
Sätter du i nyckeln med handskarna på? Vrider du om nyckeln med handskarna på? Om det finns både elstart och kickstart vad använder du då? Trycker du på startknappen först och sätter på dig handskarna sen?
Om nyckeln sitter i låset vad har hänt precis innan?
2015-07-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Fy fan tänk om hon levde första dagarna intryckt i ett omklädningsskåp eller vad det var för skåp. Kraftigt misshandlad och oförmögen att ropa på hjälp :-(
2015-07-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingen i Martorp att cheka på byggnaden.
2015-07-14, 19:06
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ponera att Lisa blev förd till ladan eller inlurad. Då bör ju en hund kunna spåra dit. Men om hon togs av daga därinne då försvinner det aktuella spåret eftersom att hunden letar efter en levande person? Säg att gm bar Lisa från ladan på natten till platsen de fann henne på troligtvis den gamla arbetsboden. Då måste man ha en annan hund till det spåret en likhund? Ifall hon blev förd bort med ett fordon levande eller död då skulle hundarna känna av platsen där fordonet stod? Hur många dagar sitter dofterna kvar så en hund kan spåra? Jag menar i flera dagar så har polisen utgått från att Lisa levde vilket hon kanske även gjorde i början? Allt i inledningen när söket börjar är ett virr varr med olika händelser massvis med människor som sprungit runt kors och tvärs. Har polisen eller militären verkligen haft hund sök från första dagen eller väntade man tills det var försent?

Det var ju just det som var problemet . Att alltför många personer sprang omkring på platsen och letade i inledningsskedet . Hade hunden varit på plats direkt hade den ju haft större chans att lyckas . Om nu BO hade blivit buren som död så hade samma hund kunnat spåra ändå . Hunden går ju på fotspåren och inte på den man bär på . Risken att man bär någon drygt 3 km är väl inte så stor så den risken kan vi nog bortse ifrån . Hade hunden haft ett spår fram till en plats där en bil stod parkerad så hade man ju sett på hunden att den tappat spåret och förmodligen kunnat lista ut att en bil stått där som använts att transportera bort BO i . Lämpligt hade ju då varit att kolla däckavtryck m.m så man har nåt att jämföra med på bilar som är misstänkta . Hur länge spåret finns kvar beror på massa olika saker . Underlaget på marken , vädret (om det regnar eller är blåsigt ) m.fl faktorer kan göra att spåret luktar bättre eller sämre . Det beror också på vad det är för slags spår . Ett blodspår känns ju betydligt längre än spåret efter bara fotspår .
Senast redigerad av boidis12 2015-07-14 kl. 19:11.
2015-07-14, 19:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Litar på polisen när det gäller det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag har inget behov av att hitta en alternativ GM. Jag litar fullt på polisen i detta fallet.

Tack för den kommentaren.

Även jag litar till fullo på polisen gällande detta fall.
2015-07-14, 19:13
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför borde hundarna ha sniffat upp handsken, finns det hundar specifikt skolade för att markera handsklukt?
Det funkar väl inte heller så som på film att man låter hunden lukta på något klädesplagg tillhörande den saknade och så springer hunden per automatik efter det 'spåret'; hundar kan inte följa en enskild individ på det sättet om flera andra personer har klampat omkring i området.
Vet ej mkt om hundar, någon mer kunnig får gärna fylla i.

Just på söndag kväll, var det minst upptrampat av en massa folk jämfört med efterföljande dagar när söket fick rejäl fart och sen även via MPS.

Det är alla sammanlagda teorier och artiklar osv, som bara ger mig den här egna tron på att det aldrig låg en handske där på söndag kväll.
Jag har bland alla bilder i div. googlande sett nån bild av ladan kvällstid, och där lyser en lampa nånstans inne i nån av de stora öppningarna och plus att alla poliser och militärer säkerligen hade gott om ficklampor - det känns så osannolikt att de inte skulle letat utvidgat från caféet efter Lisa och inte sökt i ladan och i så fall missat en handske.
2015-07-14, 19:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den kommentaren.

Även jag litar till fullo på polisen gällande detta fall.
I det här fallet satt en man häktad, på sannolika skäl misstänkt för dråp i fyra veckor. Vid dagens häktningsförhandling, när obduktionsprotokollet var klart, sänkte åklagaren brottsrubriceringen till vållande till annans död, men ville ändå hålla honom kvar i häktet. Det ville inte domstolen, utan släppte honom. (FB) Ung kvinna hittad mördad i Helsingborg 15/6 - 2015

Vid nästa häktningsförhandling i detta fall kommer obduktionsresultatet sannolikt att vara klart. Litar du mer på polisen i det här fallet än i helsingborgsfallet? I så fall, varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in