Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 15:39
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag fick också dåliga vibbar p g a föräldrarnas överdrivna oro efter så kort tid när jag läste om fallet i tidningen. Jag skrev om det i detta inlägg för sådär drygt 300 sidor sen tillbaks i tråden. Där nämnde jag även att ett ”appaspår” borde undersökas närmare utan att komma med närmare teori om det. Förslaget fick ingen respons så jag redogör för min tes nu.

Pappan kan ha befunnit sig i närheten av caféet när han tog emot lisas SMS. Han kan ha tänkt hämta Lisa i det dåliga vädret (normal curlingbeteende). Han förmår Lisa att kliva in i bilen och de kör hemåt. Dock har Lisa invändningar mot att lämna kvar moppen så de stannar vid Martorp för att diskutera om saken. Diskussionen spårar ur och pappan gör något överilat mot Lisa, ett ögonblicks verk som han ångrar direkt och skäms över. Han dödar henne för att skyla över sitt misstag. Han är välutbildad i dödandets konst i sitt yrke. Han gömmer kroppen på plats, tystar Lisas mobil och åker skyndsamt hem.

Väl hemma, visar han förvåning över att Lisa inte har dykt upp och visar sitt SMS för mamman. Efter en stund ger han sig ut för att leta efter Lisa. Scenariot ryms inom ramen för den kända tidsramen.

När han kommer tillbaka till caféet planterar han det fösta beviset, Lisas påse och sätter nyckeln i mopeden, vilket triggar polisen till ett snabbt agerande.

Enligt uppgift deltog föräldrarna i sökandet, ett utmärkt tillfälle att i efterhand kunna placera ut små vilseledande bevis i allt eftersom.

Otur för byggjobbarna att de råkar bo mellan caféet och Martorp.

Detta, i princip känslomässigt otänkbara men ändå möjliga scenario skulle kunna förklara frågeställningarna som Ulf Åsgård, expert på gärningsmannaprofiler. ställer i den länkade artileln.

Ett anat svårsmält fall:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11250858.ab

Jag förstår inte hur faan man tänker när man skriver ett sånt här inlägg . Nog för att man kan bli inspirerad av deckare och annat skit men det här tar ju ändå priset . Men å andra sidan finns det ju andra nötter som påstått nåt liknande tidigare . Respekten för en sörjande familj existerar tydligen inte för vissa . Det är ta mig faan stor skam att häva ur sig en sådan hypotes om hur brottet gått till . Jag hoppas att familjen slipper läsa det här . Jag hade ju blivit så förbannad så det slagit gnistor . Skamligt och jävligt smaklöst med såna här inlägg . Har ni inte bättre vett än att skriva sånt här så låt bli att skriva över huvudtaget .Tredubbla dumstrutar rekommenderas å det bestämdaste
2015-07-14, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda oskyldiga bröderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Varför i allsindar är pappan misstänkt utav vissa här?

Ja säg det? Kanske för att försöka att få bröderna att framstå som oskyldiga!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-07-14 kl. 15:53.
2015-07-14, 16:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Då har vi alltså möjligheten att GM förväxlade Lisa med Madeleine.

Vad jag har kunnat se i denna tråd verkar det inte ha forskats i Svedungs bakgrund, ägarinnan till kafét . Hon har varit i konflikt tidigare där hon erhöll ett skadestånd från kyrkan som fulade med arbetskraft, de som jobbar inom restaurang-branschen vet mycket väl om "beskyddar-belopp" till den undre världen.
Frågan blir alltså om det fanns en hotbild mot Lena Svedung där då hennes dotter Madeleine kunde vara måltavla för kriminella, där då GM råkar förväxla hennes dotter med Lisa.

Både Madeleine och Lisa är lika till utseende, bara dessa två använde moped, men det var Madeleine som egentligen var den ende med moped, denna Söndag var 1:a dagen som även Lisa använde moped. Båda parkerade på samma plats, och just denna Söndag åker plötsligt Madeleine iväg tidigare än vanligt, kvar finns då Lisa med sin moped, alltså mycket stor chans att det blev en förväxling.

Här bild för jämförelse, foton 1-2 år gamla: http://postimg.org/image/goc8y3tjl/

Sen i efterhand har Madeleine raderat sina konton på bl.a Facebook, hon har också gett lite konstiga besked i Expressen (med reservation att Expressen ljugit ihop vissa detaljer):
http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/.
Det som är extra intressant är att detaljen med Madeleines tidiga avfärd helt saknas här.

Ser vi sen till faderns utryckning, kontakt med polisen först vid 22-tiden, och sen att polisen INTE direkt gick ut med flickans identitet utan väntade länge med detta, pekar detta på att det fanns en hotbild.

Ser faktiskt ut som GM kan ha förväxlat kvinnorna där målet kan ha varit Madeleine, vilket då kan ha bidragit till hela det konstiga förlopp med utspridda saker i åkrar och att Lisa dumpades i en byggbod, GM fuckade upp och fick panik där denna då ville dölja mobildelarna genom att lägga dessa mitt ute på en åker och sen la ut klädesdetaljer i syfte att leda sökpatruller i riktning mot boden i någon slags avledande manöver där då bröderna fick skulden istället.

Mitt fetande.

MS har inte als raderat sitt facebook konto, så vart du får du det ifrån?
2015-07-14, 16:05
Medlem
Handsken hittades i en spannmålstork i ladan. Hypotesen från polisen att handsken kan blåst in menar dom såklart inte att handsken blåst från caféet in i ladan. Det dom menar är att handsken ev. låg i öppningen i ladan och där det borde bli ett tvärdrag i denna öppning. Har åkt förbi där många ggr genom åren och lagt märke till att dessa dörrar står öppna, lägger lätt märke till saker och minns diskussion med mitt ex (som har släkt i kinnekulle) varför dom står öppet när det är helg.
Denna spannmålstork höll på att byggas och ligger vid eller en bit från dörröppningen i ladan. Stämmer hypotesen att handsken blåst i spannmålstork så ser jag inget konstigt med att polisen missade den på söndagskvällen. Det är inte en enda stor yta i denna tork som höll på att byggas.
Det var korkat av AJ och arbetarna att plocka upp hansken, men låg handsken i torken så är det mer rimligt att man tar upp något som ligger inågot för att se vad det är, än att ta upp något som ligger på marken som lättare att se vad det är med blotta ögat.
GM helt enkelt missat att plocka med sig den. Ser ingen vidare logik i att GM skulle plantera den där för att t.ex. andra ska avlägga DNA på handsken, ingen vidare logik i att plantera den ö.h.t. så till vida det inte någon annan vill sätta dit någon annan för brottet men då borde alla fynd vara planterade isåfall.
Jag vill tro för dessa polisers skull att hund sökte på söndagskvällen, men hur som helst så torde det vara en förklaring på att handsken inte hittades på söndagskvällen om den låg i spannmålstorken.

OT: polis som gör en utredning har betydligt fler pusselbitar än vad andra som inte tagit del av hela utredningen har. Ska man göra en utredning på flashback så får man snappa upp information (som tex polisen faktiskt gett) betydligt bättre än vad en hel del här tycks göra.
Att benämna en 17-åring som en flicka är inget konstigt alls, det kan bero på vilken ålder man själv har. Är man 20 benämner man kanske inte en 17-åring som en flicka eller ens ett barn. Är man 30+ ligger benämningen flicka och barn närmare till hands. Det betyder inte att det är en Liten flicka eller ett Litet barn. Hur som helst:
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/flicka
2015-07-14, 16:24
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Varför i allsindar är pappan misstänkt utav vissa här?

Ja det är obegripligt och svinaktigt att kasta skit på en sörjande Familj .
2015-07-14, 16:39
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Dom individerna som påstår att pappan är inblandad har ju inte många hjärnceller, förmodligen är dom limsniffare hela högen.
2015-07-14, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett dj*vla lågvattenmärke!

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino

Ja det är det verkligen! En familj som helt plötsligt har förlorat en älskad dotter/syster genom ett mord, får ta emot en massa anklagelser från olika håll. Alla skribenter gör ju inte på detta sätt men tyvärr alltför många!

Rent ut sagt ett dj*vla lågvattenmärke hur en del har betett sig!

Däremot när det gäller de båda bröderna då gäller det något helt annat. Dessa skall det tyckas synd om och försvaras. Visar på vad Sverige är för ett sjukt land!

Hur skulle du själv ha reagerat om det hade gällt din syster/dotter med att få läsa sida upp och sida ner med anklagelser att det är du själv som är GM? Fy f*n!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-07-14 kl. 17:01.
2015-07-14, 16:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är alldeles riktigt att det fanns ett sånt fall. Men parallellerna med Lisafallet är komplett och totalt obefintliga. Det är ovanligt att femåriga barn alls mördas, men när det sker är det inte alldeles ovanligt att de har dödats av sina mammor, och att mamman försöker gömma dem någonstans i närheten av hemmet. Men när flickor på runt sjutton år har dödats av sin far, så rör det sig antingen om en sk familjetragedi - dvs en cocktail på varierande doser av infekterad vårdnadstvist och psykiska problem - eller om ett hedersrelaterat dåd. Det finns inga hållpunkter för någotdera i det här fallet. Att misstänkliggöra pappan därför att han misstänkte att en olycka hade skett när flickan inte kom hem som hon hade flaggat, och misstänkte att något riktigt allvarligt hade skett när han hittade mopeden där Lisa hade parkerat den är tamejfan både bottenkorkat och riktigt ondskefullt. Hur skulle han egentligen ha betett sig för att du inte skulle misstänka honom? Och hur fasen skulle pappan ha kunnat gömma kroppen och sprida ut tillhörigheterna, givet hur snabbt folk kom till platsen?
Sista frågan kan besvaras med att han hade lika mycket tid som mördaren om han var vid kaféet när Lisa slutade, dessutom kunde han lättare än någon annan komma nära Lisa. Men i övrigt håller jag med, pappan är bortom all misstanke, och uppträdde dessutom föredömligt när Lisa inte kom hem. Jag hoppas ingen mer tänker kasta skit på pappan.
2015-07-14, 16:44
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino

Vissa verkar leva i en föreställning att de kommer framstå som väldigt intelligenta om de "lyckas identifiera olika "mönster" som ingen annan lyckats upptäcka än" (oavsett om dessa totalt saknar verklighetsförankring och logik).
Om de på köpet, helt utan anledning, även svartmålar och drar ned en sörjande förälder i skiten så verkar det spela mindre roll för dem.
2015-07-14, 16:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spelar ingen roll - bara man får visa sig vara "duktig"!

[quote=DenLilleTjocke|54011960]Vissa verkar leva i en föreställning att de kommer framstå som väldigt intelligenta om de "lyckas identifiera olika "mönster" som ingen annan lyckats upptäcka än" (oavsett om dessa totalt saknar verklighetsförankring och logik).
Om de på köpet, helt utan anledning, även svartmålar och drar ned en sörjande förälder i skiten så verkar det spela mindre roll för dem.[/QUOTE]

Ja, tyvärr verkar detta vara helt i sin ordning. Det spelar ingen som helst roll bara man får visa sig "duktig"!

Skäms å familjens vägar!
2015-07-14, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ondskefullt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är alldeles riktigt att det fanns ett sånt fall. Men parallellerna med Lisafallet är komplett och totalt obefintliga. Det är ovanligt att femåriga barn alls mördas, men när det sker är det inte alldeles ovanligt att de har dödats av sina mammor, och att mamman försöker gömma dem någonstans i närheten av hemmet. Men när flickor på runt sjutton år har dödats av sin far, så rör det sig antingen om en sk familjetragedi - dvs en cocktail på varierande doser av infekterad vårdnadstvist och psykiska problem - eller om ett hedersrelaterat dåd. Det finns inga hållpunkter för någotdera i det här fallet. Att misstänkliggöra pappan därför att han misstänkte att en olycka hade skett när flickan inte kom hem som hon hade flaggat, och misstänkte att något riktigt allvarligt hade skett när han hittade mopeden där Lisa hade parkerat den är tamejfan både bottenkorkat och riktigt ondskefullt. Hur skulle han egentligen ha betett sig för att du inte skulle misstänka honom? Och hur fasen skulle pappan ha kunnat gömma kroppen och sprida ut tillhörigheterna, givet hur snabbt folk kom till platsen?

Ja detta är verkligen riktigt ondskefullt!

Spelar ingen som helst roll hur än pappan hade betett sig, så hade han ändå betett sig "misstänkt".
2015-07-14, 17:16
Medlem
Sigbrittons avatar
Har det framkommit vem gossen var som svimmade utanför kyrkan? Det kan vara så att först då föll poletten ner och han insåg med full kraft konsekvensen av sitt hemska dåd. Han borde absolut kollas upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in