2015-07-07, 20:52
Medlem
Menveds avatar
Håkan Boström har skrivit om bluffsiffran att Sverige tjänat 900 miljarder på invandringen. En representativ mening från krönikan är den här:
Citat:
Dagens höga migrationsflöden är ohållbara för en fungerande integrationspolitik och det är detta som Arena vill sopa under mattan.
http://m.gp.se/nyheter/ledare/1.2770...m-invandringen

Jag kollade upp lite av vad han skrivit tidigare för att visa på hyckleriet men jag hade fel. Denne Boström har varit orolig över invandringen en längre tid, även på DN:s ledarsida. På något sätt har han flugit under radarn.
Citera
2015-07-07, 21:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Håkan Boström har skrivit om bluffsiffran att Sverige tjänat 900 miljarder på invandringen. En representativ mening från krönikan är den här:

http://m.gp.se/nyheter/ledare/1.2770...m-invandringen

Jag kollade upp lite av vad han skrivit tidigare för att visa på hyckleriet men jag hade fel. Denne Boström har varit orolig över invandringen en längre tid, även på DN:s ledarsida. På något sätt har han flugit under radarn.

Det var den uppriktigaste ledare vi sett hittills i någon tidning. Ord och inga visor på GPs ledarsida, som verkligen har fått en ny profil.

RUBRIK: Sluta vilseleda om invandringen

Avstutning;

Citat:
Migrations- och integrationspolitiken utgör en av Sveriges största utmaningar. Att i det läget förvanska fakta är allvarligt. Dagens höga migrationsflöden är ohållbara för en fungerande integrationspolitik och det är detta som Arena vill sopa under mattan. Gång på gång upprepas det i rapporten att all invandring är lönsam på sikt. Detta är bara spekulation. För att invandringen ska bli socialt och ekonomiskt lyckosam för Sverige krävs en fungerande integration. Vad författarna och diverse okritiska journalister i själva verket gör är att försvåra en politikomläggning som kan leda dit. Deras förment goda motiv är en dålig ursäkt för så allvarliga konsekvenser.

Vi ser i dag ett växande utanförskap med snabbt ökande segregation, trångboddhet, social oro och sjunkande skolresultat. Lägg därtill en politisk, religiös radikalisering samt allt färre jobb i industrin och det bådar inte gott inför framtiden. Att vissa journalister och opinionsbildare ändå väljer att skönmåla verkligheten är inte bara oansvarigt. Det är moraliskt förkastligt.
Citera
2015-07-07, 21:44
Medlem
Mycket viktigt. "Falsarium". "Moraliskt förkastligt".

Det är precis den här typen av armerande klander som är det jag efterlyst i sakligt underbyggda argument. Tvärtemot den rådande impulsen att träda försiktigt och anlägga ett förment neutralt tonläge av fundersamhet.

Grejen har alltid varit denna: I ett känsloladdat värdeparadigm så kommer alltid någon att klandras. Det är alltså säkrare att ta steget heeeela vägen från de egna skyttegravarnas säkerhet till motståndarens försvarslinjer - och anfalla med blanka vapen. I det eftertänksamma noterandets ingenmansland finns ingen trygghet.
Senast redigerad av oyto 2015-07-07 kl. 21:51.
Citera
2015-07-07, 21:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Mycket viktigt. "Falsarium". "Moraliskt förkastligt".

Det är precis den här typen av armerande klandrande som är det jag efterlyst i sakligt underbyggda argument. Tvärtemot den rådande impulsen att träda försiktigt och anlägga ett förment neutralt tonläge av fundersamhet.

Grejen har alltid varit denna: I ett känsloladdat värdeparadigm så kommer alltid någon att klandras. Det är alltså säkrare att ta steget heeeela vägen från de egna skyttegravarnas säkerhet till motståndarens försvarslinjer - och anfalla med blanka vapen. I det eftertänksamma noterandets ingenmansland finns ingen trygghet.

Det är LÄTT att såga den världsunika invandringspolitiken inte bara som demokratiskt förkastlig utan som moraliskt förkastlig.

Att vilseleda, lura och bedra väljarna är inte bara ett demokratiskt sammanbrott - det är ett moraliskt sammanbrott.
Citera
2015-07-07, 22:14
Medlem
longbow4ys avatar
Enklast är inte att ta första steget utan att passivt sitta kvar i sin position tills skitstormen blåst över.
Det är där medierna är nu. De VET men vill inte, vågar inte för politrukerna skjuter skarpt på alla som gör en ansats till förflyttning från nuvarande försvarspositioner. De till och med försöker med motanfall med erbarmliga förutsättningar och argument. Givetvis förlorar de slaget men de försöker undvika ett slut på kriget, för då finns inte längre något hopp kvar för dem.

Det är lite som Japanernas försvarstaktik i slutet av andra världskriget. Hellre ärorikt självmord än att ge upp inför övermakten. Harakiri kallas också Seppuku.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seppuku

Vi har faktiskt ett företag som heter Seppuku Media i Sverige. Det är det den del inom Researchgruppen som har utgivningstillståndet som de gömmer sig bakom. Det är nog ingen slump.
http://www.allabolag.se/7696161004/befattningar

De kommer aldrig att ge sig. Aldrig.

Kanske det krävs, likt Japans kapitulation, en eller två mentala A-bomber för att de skall släppa sitt tryck på de andra i sin egna hierarki. Frågan är vad som kan få dessa självutnämnda mediekejsare att kasta in handduken? Vad kan få dem att ge upp sin kamp?
Argument? Logik? Skam?

Troligtvis inte. Det enda är att förpassa dem till där de hör hemma. Historien. Deras kamp är en föråldrad kamp som är passé för länge sedan. De som inser det sist är de själva.
Att i varje möjligt tillfälle påtala att deras kamp är över sedan länge kommer att marginalisera dem bortom åtlöjets gräns.

Det samma gäller för övrigt för deras samarbetspartner Expo.
Citera
2015-07-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Enklast är inte att ta första steget utan att passivt sitta kvar i sin position tills skitstormen blåst över.
Det är där medierna är nu. De VET men vill inte, vågar inte för politrukerna skjuter skarpt på alla som gör en ansats till förflyttning från nuvarande försvarspositioner. De till och med försöker med motanfall med erbarmliga förutsättningar och argument. Givetvis förlorar de slaget men de försöker undvika ett slut på kriget, för då finns inte längre något hopp kvar för dem.

Det är lite som Japanernas försvarstaktik i slutet av andra världskriget. Hellre ärorikt självmord än att ge upp inför övermakten. Harakiri kallas också Seppuku.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seppuku

Vi har faktiskt ett företag som heter Seppuku Media i Sverige. Det är det den del inom Researchgruppen som har utgivningstillståndet som de gömmer sig bakom. Det är nog ingen slump.
http://www.allabolag.se/7696161004/befattningar

De kommer aldrig att ge sig. Aldrig.

Kanske det krävs, likt Japans kapitulation, en eller två mentala A-bomber för att de skall släppa sitt tryck på de andra i sin egna hierarki. Frågan är vad som kan få dessa självutnämnda mediekejsare att kasta in handduken? Vad kan få dem att ge upp sin kamp?
Argument? Logik? Skam?

Troligtvis inte. Det enda är att förpassa dem till där de hör hemma. Historien. Deras kamp är en föråldrad kamp som är passé för länge sedan. De som inser det sist är de själva.
Att i varje möjligt tillfälle påtala att deras kamp är över sedan länge kommer att marginalisera dem bortom åtlöjets gräns.

Det samma gäller för övrigt för deras samarbetspartner Expo.

Uppförsbacken är nådd nu.
Nu kommer allt att gå allt lättare.
Som invandrings/asyl kritiker ( och samtidigt paradoxalt nog invandringsförespråkare av samhällsnyttiga individer) så pekar ALLT i en riktning nu.

Nu uppstår problem nummer 2, hur skall vi hantera dom som i decennier blåljugit och förvanskat fakta?
Många av dom med statsunderstödd budget.
Det duger inte med att skylla på oförstånd, dom flesta av dom skyldiga är högutbildade och insatta.
Dessa individers brott är långt värre än några flyktingars som ljugit sig till uppehållstillstånd.

Hur skall vi hantera dom och deras brott mot skattebetalarna?
Citera
2015-07-07, 23:00
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det var den uppriktigaste ledare vi sett hittills i någon tidning. Ord och inga visor på GPs ledarsida, som verkligen har fått en ny profil.

RUBRIK: Sluta vilseleda om invandringen

Avstutning;

Detta är också en viktig passage i ledaren:

Citat:
Dagen efter Arena-rapporten släpptes konstaterade Riksrevisionen att antalet asylsökande ökat med 50 procent på ett år samt att enbart statens direkta kostnader för migration och integration nästan kommer att trefaldigats mellan 2012 och 2016 – från 15 till 41 miljarder kronor per år. Uppmärksamheten blev förstås betydligt mindre än för Arena-rapporten.

Den fetade meningen är ett uppgivet konstaterande av den mediala åsiktskorridoren.
Vi har sett åsiktskorridorens mekanismer så många gånger nu att den enda responsen blir en uttröttad suck.

Åsiktskorridorens existens har blivit ett så okontroversiellt faktum att ett lakoniskt hå hå ja ja är allt man behöver skriva.
Citera
2015-07-07, 23:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlibbSommar
Nu uppstår problem nummer 2, hur skall vi hantera dom som i decennier blåljugit och förvanskat fakta?
Många av dom med statsunderstödd budget.
Det duger inte med att skylla på oförstånd, dom flesta av dom skyldiga är högutbildade och insatta.
Dessa individers brott är långt värre än några flyktingars som ljugit sig till uppehållstillstånd.

Hur skall vi hantera dom och deras brott mot skattebetalarna?
Jag tror att tiden strax är mogen att, på ett seriöst vis, börja skjuta in möjligheten av framtida rättslig prövning i det kollektiva medvetandet.
Inget vulgärvrålande om "häng dom", men en påminnelse om att det faktiskt kan finnas en laglig grund för åtal i framtiden för de som medvetet ljugit, bedragit & förstört landet.
Citera
2015-07-07, 23:30
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror att tiden strax är mogen att, på ett seriöst vis, börja skjuta in möjligheten av framtida rättslig prövning i det kollektiva medvetandet.
Inget vulgärvrålande om "häng dom", men en påminnelse om att det faktiskt kan finnas en laglig grund för åtal i framtiden för de som medvetet ljugit, bedragit & förstört landet.

Vad skulle det vara baserat på? Det är inte olagligt att ljuga och driva agenda. Menar inte att raljera utan är nyfiken.
Citera
2015-07-07, 23:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Vad skulle det vara baserat på? Det är inte olagligt att ljuga och driva agenda. Menar inte att raljera utan är nyfiken.
Jag vet inte heller, jag är ingen jurist. Men att ljuga som offentliganställd är knappast tillåtet, ej heller att undanhålla fakta.
Man kan också damma av det gamla tyska yrkesförbudet för extremister. Det finns nog en hel del man kan göra för att så ett frö av oro hos lögnarna.

Jag manar inte att det skulle gå att döma en massa för landsförräderi & liknande, inte med nuvarande lagstiftning. Men bara tanken på att det kan komma surt efter för den som medvetet förstört för landet borde kunna planteras på något vis.

Samt att arbeta för en nerläggning av Public Service & ett avskedande av alla som jobbar där.
Citera
2015-07-07, 23:54
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Jag vet inte heller, jag är ingen jurist. Men att ljuga som offentliganställd är knappast tillåtet, ej heller att undanhålla fakta.
Man kan också damma av det gamla tyska yrkesförbudet för extremister. Det finns nog en hel del man kan göra för att så ett frö av oro hos lögnarna.

Jag manar inte att det skulle gå att döma en massa för landsförräderi & liknande, inte med nuvarande lagstiftning. Men bara tanken på att det kan komma surt efter för den som medvetet förstört för landet borde kunna planteras på något vis.

Samt att arbeta för en nerläggning av Public Service & ett avskedande av alla som jobbar där.

Tyvärr är ju tjänstemannaansvaret avskaffat sedan en tid tillbaka. För tidnings- och mediafolk är det nog alltför lätt att slå ifrån sig och säga att man agerade utifrån bästa vetande eller verkligen trodde på det man skrev, även om detta inte är med sanningen överensstämmande. För en omsvängning i opinionen är tack och lov på väg så att det står härliga till.

Håller verkligen med om att de ansvariga som drivit denna agenda måste stå till svars och förklara vad man tänkte på. Frustrationen är enorm i mina ögon när politiker- och journalistskrået i oskön symbios pullar varandra medurs. Minns med fasa när Ullenhag åkte till Hjällbo och pratade sig varm om att områden som det är Sveriges framtid och vilket dynamiskt område det är. Reportern hade guldläge att fråga vad fan han menade med "dynamiskt" (detta evinnerliga skituttryck) och att en snabb titt på skolstatistiken i Hjällbo ger för handen att resultaten är så skrämmande dåliga att dom stackars kretinerna till elevers enda hopp om anställning i framtiden lär vara att bli riksdagsledamöter eller ledarskribenter på AB. Detta uteblev dock och ett lätt jakande medhåll blev journalistens enda respons. Jösses.
Citera
2015-07-07, 23:55
Medlem
Citat:

Jag håller med,men kanske kan det skapas en politisk opposition som inte kommer låta förrädarna komma undan likt Statsi-medlöparna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in