2015-07-08, 00:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jag håller med,men kanske kan det skapas en politisk opposition som inte kommer låta förrädarna komma undan likt Statsi-medlöparna?
Här är en viktig symbolfråga som jag tycker alla verkar ha släppt. Fler debattörer bör driva kravet på att Stasidokumenten måste offentliggöras. Även det kommer att skapa en känsla av osäkerhet hos förrädarna. Av vilka det i många fall är samma personer nu som då.
Citera
2015-07-08, 00:03
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag vet inte heller, jag är ingen jurist. Men att ljuga som offentliganställd är knappast tillåtet, ej heller att undanhålla fakta.
Man kan också damma av det gamla tyska yrkesförbudet för extremister. Det finns nog en hel del man kan göra för att så ett frö av oro hos lögnarna.

Jag manar inte att det skulle gå att döma en massa för landsförräderi & liknande, inte med nuvarande lagstiftning. Men bara tanken på att det kan komma surt efter för den som medvetet förstört för landet borde kunna planteras på något vis.

Samt att arbeta för en nerläggning av Public Service & ett avskedande av alla som jobbar där.

Jag är också juridisk lekman och är tveksam till att det finns lagrum för sådant. Det bästa vapen som står till buds är att vi som människor helt enkelt börjar att säga ifrån, säga emot och säga att vi inte accepterar lögnerna längre *.

En förändring som jag upplever har skett det senaste året, efter val och efter DÖ, är att fler människor IRL eller under äkta profiler i sociala medier faktiskt gör det. Säger ifrån alltså.

Jag tror att regimen och regimens alla vidriga små hantlangare verkligen hatar den förändringen och är besvärade av att inte bli åtlydda. Se det som mediakrigets gatustrider, och en del av den välförtjänta hämnden.

* I'm mad as hell, and I'm not going to take this anymore
Citera
2015-07-08, 00:03
Medlem
Citat:
Här är en viktig symbolfråga som jag tycker alla verkar ha släppt. Fler debattörer bör driva kravet på att Stasidokumenten måste offentliggöras. Även det kommer att skapa en känsla av osäkerhet hos förrädarna. Av vilka det i många fall är samma personer nu som då.

Har bestämt för mig att allt material Säpo hade brändes vid årsskiftet.
Citera
2015-07-08, 00:12
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har bestämt för mig att allt material Säpo hade brändes vid årsskiftet.

Spelar ingen roll för allt finns dokumenterat i Tyskland för den som vill. Enskilda har alltså rätt att söka denna information, men att sammanställa den och publicera den i Sverige är olagligt.

Ontopic: Detta krig förs i viss mån i media men kommer att vinnas av vanligt folk, alltså sådana som du och jag som till sist tröttnar på att bli förda bakom ljuset dagligen. När vi tröttnar, då är kriget vunnet!
Citera
2015-07-08, 00:14
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Jag vet inte heller, jag är ingen jurist. Men att ljuga som offentliganställd är knappast tillåtet, ej heller att undanhålla fakta.
Man kan också damma av det gamla tyska yrkesförbudet för extremister. Det finns nog en hel del man kan göra för att så ett frö av oro hos lögnarna.

Jag manar inte att det skulle gå att döma en massa för landsförräderi & liknande, inte med nuvarande lagstiftning. Men bara tanken på att det kan komma surt efter för den som medvetet förstört för landet borde kunna planteras på något vis.

Samt att arbeta för en nerläggning av Public Service & ett avskedande av alla som jobbar där.

Jag tror att det är orealistiskt att någonsin kunna åtala journalister och andra opinionsbildare, även om de medvetet fört allmänheten bakom ljuset. Dock kan ju en ansvarsfull nyhetsredaktion i framtiden välja att ge de anställda som gravt misskött sitt arbete sparken. Och alla offentligt finaniserade organisationer och samfund som sprider osanningar, bedriver åsiktsregister eller på andra sätt motverkar allmänhetens intressen, bör givetvis få sin finansiering indragen. Även SVT skulle kunna läggas ned eftersom de alldeles uppenbarligen misskött sitt huvudsyfte, dvs att ägna sig åt oberoende och neutral rapportering.

Vi behöver inte åtala någon som ägnar sig åt samhällsskadlig verksamhet, det räcker att vi slutar göda dem.
Citera
2015-07-08, 00:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Spelar ingen roll för allt finns dokumenterat i Tyskland för den som vill. Enskilda har alltså rätt att söka denna information, men att sammanställa den och publicera den i Sverige är olagligt.
Lite OnTopic: Här finns det utrymme för någon svensk debattör/historiker, som är tyskspråkig, att köra lite crowd funding för att sitta en period i Tyskland & sammanställa materialet.
Sen kan det ju släppas via WikiLeaks eller liknande.

Jag hade lätt bidragit med några tusenlappar.

Då hade vi nog sett en förnyad intensitet i mediakriget.
Citera
2015-07-08, 00:24
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Lite OnTopic: Här finns det utrymme för någon svensk debattör/historiker, som är tyskspråkig, att köra lite crowd funding för att sitta en period i Tyskland & sammanställa materialet.

Nästa insamlingsprojekt för Fria Tider?
Låt oss lägga i en växel i mediakriget!
Citera
2015-07-08, 00:26
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:

Ja, absolut. Vet inte riktigt hur jag kan svara på detta utan att ramla utanför ramen, men man kanske kan säga så här, att visst borde det finnas ett enormt medialt intresse för dessa händelser*. Att det inte gör det i vårt land, till skillnad från de flesta andra civiliserade länder som har (tvingats) tvätta sin byk, är mycket besvärande. Det säger mycket om vår mediekultur.

EDIT: "Dessa händelser" avser alltså massinvandring och tiggeri utanför snart sagt varje liten butik i Sverige.
Senast redigerad av PatriaNostra 2015-07-08 kl. 00:30.
Citera
2015-07-08, 00:52
Medlem
lm5711s avatar
Nu dök MUF-striden upp på nyhetsplats i GP:
"En intern strid om flyktingpolitiken har blossat upp inom Moderata ungdomsförbundet. Ledningen för Muf i Göteborg anklagar riksorganisationen för att vara naiv." (källa)
Det är väl detta vi hoppats på? Dvs att politikerna strider öppet i media om massinvandringen?

Gillar också att det nya mode-ordet "naiv" får fortsatt spridning. "Radikal" är underutnyttjat, undrar om vi får se mer av det?

Citat:

Tja, alla invandringsvurmare brinner ju för att hjälpa till i tredje världen? Varför inte hjälpa dem lite på vägen, och kalla in hela bunten till 36 månaders totalförsvarstjänstgöring i mörkaste Afrika? De kan ju vårda spetälska eller nåt annat behjärtansvärt.
Citera
2015-07-08, 00:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nu dök MUF-striden upp på nyhetsplats i GP:
"En intern strid om flyktingpolitiken har blossat upp inom Moderata ungdomsförbundet. Ledningen för Muf i Göteborg anklagar riksorganisationen för att vara naiv." (källa)
Det är väl detta vi hoppats på? Dvs att politikerna strider öppet i media om massinvandringen?

Gillar också att det nya mode-ordet "naiv" får fortsatt spridning. "Radikal" är underutnyttjat, undrar om vi får se mer av det?
"Naiv" har ju i debatten hittills använts som epitet på MP. Kul att dessa MUF'are nu utökar de naivas skara till att även innefatta den egna förbundsledningen.
Citera
2015-07-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det var den uppriktigaste ledare vi sett hittills i någon tidning. Ord och inga visor på GPs ledarsida, som verkligen har fått en ny profil.

RUBRIK: Sluta vilseleda om invandringen

Avstutning;
Så ska det låta. Håkan Boström förresten, är inte han från DN? Jag förstår inte den här DN-GP-rockaden riktigt. Susanna Birgersson och Håkan Boström var på DN, nu på GP. Csaba Perlenberg var på GP, nu DN. GP ägs av Stampen, DN av Bonnier, så det är inte en intern ommöblering. Har Teodorescu headhuntat dem eller har de erbjudit sig själva efter att de sett att det är nya tongångar nu?

Boström sitter nu alltså och sågar sin gamla arbetsgivare för samma brist på källkritik som vi minns från Sandvikenhaveriet. Apropå mediakrig kan man undra vad han tyckte när han satt på DN... och vad alla som är kvar där tycker.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-07-08 kl. 01:02.
Citera
2015-07-08, 01:08
Medlem
Passepartouts avatar
Kan det bli så att de journalister som har stuckit ut hakan först kommer att avslöja alltmer om hur de har arbetat? Ann-Charlotte Martéus (Expressen) lyfte en aning på locket i februari i år (mina fetningar):

Jag förstår att det kan vara svårt att ställa politiker och journalister till svars för sina uppenbara lögner (rent juridiskt), men är det helt omöjligt att begära en sanningskommission där man lyfter på alla stenar så att man kan göra en omstart? Odugliga journalister och politiker som uppenbarligen ljugit svenska folket rakt upp i ansiktet ges en chans att berätta hur de gått tillväga. Man kan därefter ta nya tag med en allsidig belysning och saklighet som prio ett för politiker och mediefolk (samt införa tjänstemannaansvaret igen).
Senast redigerad av Passepartout 2015-07-08 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in