2015-07-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En dansk läkare skriver en debattartikel som känns väldigt relevant även för den svenska debatten. Detta är något som borde tas upp även i Sverige.
Jag översätter så att även stockholmare kan hänga med:

http://jyllands-posten.dk/debat/brev...gtningeansvar/

När ban ki moon, uppmanade europa att ta ett större ansvar för flyktingar och ta emot fler, så slogs detta stort upp i media.
Vad som lyste med sin frånvaro, var frågor om hur stort ansvar hans eget land (sydkorea) tar.
Ej heller såg jag någon artikel, varken lokalt eller internationellt, som diskuterade put frekvensen i sydkorea.

(Sydkorea har sedan år tvåtusen delat ut ett(!) put)
Citera
2015-07-26, 19:25
Medlem
orrtupps avatar
I panelen i Godmorgon världen i morse så skulle våldet i Malmö diskuteras, medverkade gjorde Jenny Sonesson, Paulina Neuding och någon från ETC (Tror Jag) Programledaren frågade efter orsakerna till våldet och Neuding beskrev den sociala misären i staden och Sonesson nämnde den kollapsade Socialtjänsten vad ETC gubben sa minns jag ej.

Nå, efter detta säger då programledaren att saken inte behöver diskuteras vidare eftersom paneldeltagarna var överrens och går snabbt över till nästa ämne.

Själv satt jag snopen kvar och jag kan tänka mig att detsamma gällde dom två nämnda debattörerna som istället fick diskutera upptäckten av en ny planet och något annat mindre brännande ämne, ingen diskussion om orsakerna bakom den sociala misären, ingen diskussion om tänkbara åtgärder. Nej snabbt vidare innan någon säger något opassande.
Citera
2015-07-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är ett exempel på snuttifiering, som låtsas föra en debatt. Man kan ifrågasätta sammansättningen av debattörerna. Vore det inte lämpligt med någon polis med? Någon med professionell överblick. Inte bara omsorgs-/vårdarmentalitet, men ett mer myndigt, polisiärt perspektiv.

Anledningen till våldet är helt enkelt att det finns många kriminella? Varför är de kriminella? Därför att det lönar sig, ekonomiskt och statusmässigt utifrån deras antisociala värderingar.

Vilka undanträngningseffekter och bortval för redigt, arbetande folk, företagare som överväger etablering osv, har den eskalerande våldsbrottsligheten och samhällskontraktets klyvning, i Malmö med den höga andelen invandrare, svartsektor, arbetslöhet och analfabetism medfört? Klanlojaliteter som ser staden, staten och det offentliga som en kassako att utsuga? Nolltaxerare som kör bilar i miljonkronorsklassen? Språkförbistring, parallellsamhällen och "hederskultur".

Ännu är inte politikerkorruptionen i Sverige på rysk nivå, men politikerna är desto svagare; de saknar både vilja och kapacitet att lösa befintliga samhällsproblem. Sverige börjar bli en failed state, Malmö går i bräschen för den våldsamma samhällsomvandlingen, jämte Göteborg.

Det går inte att skylla "social misär" för våldsbrotten, t ex nu handgranatsbrisader tre nätter i följd i Malmö, ett tiotal sedan förra månaden och ungefär det dubbla antalet granat- och bombexplosioner i år. Kriminella element skapar misär, det är en växelverkan; de skrämmer bort hederligt folk och sätter normen för kvarteren, stadsdelarna, staden och hela mentaliteten. Moralen påverkas, skattebasen, precis alla samhällsområden påverkas. Folk drar sina slutsatser och försöker anpassa sig så gott det går till den nya verkligheten, genom att flytta eller gradvis vända myndighetssverige ryggen.

Min egen slutsats är att kaoset är en konsekvens av massinvandringen med korrumperingen av asylrätten och den kravlösa/frånvarande integrationspolitiken (som växelverkar med immigrationsvolymen); urvalet immigranter och offentlig tandlöshet har gynnat selektionen av bedragare och offentligt slöseri. MSM:s roll för uppkomsten av detta klimatet är vi väl införstådda med.
Citera
2015-07-26, 20:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
I panelen i Godmorgon världen i morse så skulle våldet i Malmö diskuteras, medverkade gjorde Jenny Sonesson, Paulina Neuding och någon från ETC (Tror Jag) Programledaren frågade efter orsakerna till våldet och Neuding beskrev den sociala misären i staden och Sonesson nämnde den kollapsade Socialtjänsten vad ETC gubben sa minns jag ej.

Nå, efter detta säger då programledaren att saken inte behöver diskuteras vidare eftersom paneldeltagarna var överrens och går snabbt över till nästa ämne.

Själv satt jag snopen kvar och jag kan tänka mig att detsamma gällde dom två nämnda debattörerna som istället fick diskutera upptäckten av en ny planet och något annat mindre brännande ämne, ingen diskussion om orsakerna bakom den sociala misären, ingen diskussion om tänkbara åtgärder. Nej snabbt vidare innan någon säger något opassande.

Neuding är för fri invandring. Hon erkänner dock att det blir problem. Hennes agenda är då att lyfta problem så att myndigheter tar tag i frågan.

Idén om fri invandring grundar sig på att det spelar ingen roll vilken bakgrund människor har. Ger man rätt förutsättningar blir den fria invandringen en resurs. Neuding vill då med sina reportage visa att man har vinsterna framför sig, men inte använder dem och att det då kan vända till sin motsats. Alice Teoderesco och Adam Cwejman är inne på samma linje. Hanif Bali kan även han föras in i samma team. Tove Lifvendahl har dock på sista tiden visat upp ett så sanslöst stor okunskap att jag numer ser henne som förlorad.
Citera
2015-07-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Precis! Man ska inte heller glömma hur inresan mellan olika länder och kontinenter såg ut. I den moderna historieskrivningen framhålls det ofta hur judar tvingades leva i utlänningsghetton i Europa under lång tid. Vad man dock väljer att inte belysa är att samma sak gällde för en europé som valde att bosätta sig i exempelvis Mellanöstern eller Ryssland. Speciella ghetton för utlänningar har inte bara existerat i Europa, även om judarnas långa bosättning i dylika läger nog tar priset i både längd och omfattning.

Det verkar som om judar bodde i ghetton även utanför Europa. Torben Hansen har skrivit en mycket intressant bok, "Det lyckliga Arabien", som handlar om en dansk expedition på 1700-talet via bl a Egypten mot arabiska halvön. Med på resan var också en svensk, Peter Forsskål, från den finska delen av Sverige. Han var botanist. Han bodde i Uppsala och var en stor förkämpe för tryck- och yttrandefriheten. Tyvärr är hans gärning bortglömd. Det var en stor förlust att han avled under resan, liksom de flesta av hans reskamrater. Av fem eller sex var det bara en, Niels Niebuhr, som kom hem.

De förde anteckningar under resan där bl a ett judeghetto i Egypten nämns.
Citera
2015-07-26, 21:25
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Precis! Man ska inte heller glömma hur inresan mellan olika länder och kontinenter såg ut. I den moderna historieskrivningen framhålls det ofta hur judar tvingades leva i utlänningsghetton i Europa under lång tid. Vad man dock väljer att inte belysa är att samma sak gällde för en europé som valde att bosätta sig i exempelvis Mellanöstern eller Ryssland. Speciella ghetton för utlänningar har inte bara existerat i Europa, även om judarnas långa bosättning i dylika läger nog tar priset i både längd och omfattning.

En lite närmre studie av historien leder väldigt snabbt fram till slutsatsen att människor alltid präglats av ett visst mått av främlingsfientlighet/försiktighet och lojalitet till den egna etniska gruppen. Sverige av idag och delar av den moderna världen är det historiska undantaget, inte det historiska normaltillståndet.

Och det är väl trots allt inte så märkligt med ett visst mått av försiktighet inför främmande bosättningar om man studerar historien. Eller varför inte det svenska mångkulturella projektet? Det räcker gott och väl för att förstå hur man resonerade under exempelvis medeltiden.

Givetvis kan rädslan gå till överdrift och bli manisk, men den kan också vara obefintlig. Total avsaknad av misstänksamhet mot främlingar är också en total avsaknad av självbevarelsedrift och omsorg om den egna gruppen. Inte så märkligt då att denna sjuka är som starkast i det fredsskadade och barnsligt godtrogna Sverige. Det räcker att passera Öresundsbron för att stöta på människor som fortfarande har ett historiskt medvetande kring hur det känns när utlänningar kommer in och tar över landet.

För att spinna vidare på svensk medias aktiva hitorierförfalskning. Angående den svenska moderna invandringsregleringen så startade den ca 1905 med en förpassningskungörelse. Anledningen till regleringen av möjligheten att förpassa folk ut ur Sverige, var främst att det började dyka upp ryssar i landet. Successivt genomfördes genom åren skärpningar av statens legala möjligheter att förpassa misshagliga utlänningar. Kulmen nåddes med svenska statens krav på att judar från Tyskland skulle ha en stämpel i passet, som visade att personen var jude. Detta krav släppte svenska staten vid tiden för tyska arméns förlust vid Stalingrad. Därefter hade vi bara arbetskraftsinvandring, vilket inte var nåt problem eftersom utlänningarna kom i arbete och försörjde sig själva och bidrog till välståndsbyggandet i Sverige. Men redan på 60-talet inrättades Statens Invandraverk, främst som en följd av det minskande antalet arbetskraftsinvandrare och ökningen av vad jag skulle vilja kalla snyltare. Statsmakterna upplevde ett behov av en myndighet, som hanterade invandringen. Förut hanterades denna fråga, hör och häpna, av Socialstyrelsen i de fall frågan om någon utlännings uppehållsrätt gjorde sig gällande. Och på den vägen är det. I dag rakt ner i helvetet, om du frågar mig. Men, men, avsikterna är ju de bästa.

Det jag skrivit här, vill inte ens de som känner till att det faktiskt varit så, tillstå att de ens känner till att det faktiskt varit så en gång i tiden. Och när jag skrev landsstrykeri så menade jag så klart lösdriveri. Och det är väl också ett mer eller mindre korrekt sätt att beskriva dagens svenska mångkulturella politik. Lösdriveri är inte bara ok, det är idealet. De där som bor kvar och jobbar inom sjukvården, sköter sophämtningen, tar hand om barna på dagis, ser till att el och rent vatten kommer ur respektive kran, ja dem, bryr man sig inte så mycket om. När dessa vi, i Sverige främst vi svenskar, försöker hävda vår rätt, skälls vi för att vara nazister med mera. Dem, oss, föraktar man. Helt öppet föraktar man oss samtidigt som man förväntar sig att vi går till jobbet varje dag och ser till att de godas ungar tas om hand, att de goda har både rent vatten och el i kranarna, att de godas avskräde inte finns kvar och förpestar de godas vardag. Pfff vilka töntar, som inte drar land och rike runt likt gammeltestamentliga gräshoppor. Att jag och andra svenskar skulle kunna finnas på riktigt, betraktar man som nåt konstruerat, en amsaga. Men jag svensk finns. Alldeles på riktigt. Och jag börjar bli arg på riktigt. Men min ilska är kanske bara en lustig konstruktion? Nåt svensk media kan avfärda som ett slgas lite obehaglig lustifikation. Ett slags skräp eller sopa, som man tycker luktar illa, och då färväntar sig av mig svensk, att jag ska städa undan. Helt enkelt städa undan mig själv. Vad vet jag?. Vi får väl se vad svensk media har att säga om det, vågar de ens ta i frågan. Frågan om svenskens existens. Spännande fråga. Finns vi svenskar? På riktigt?
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-07-26 kl. 21:38.
Citera
2015-07-26, 21:40
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Neuding är för fri invandring. Hon erkänner dock att det blir problem. Hennes agenda är då att lyfta problem så att myndigheter tar tag i frågan.

Idén om fri invandring grundar sig på att det spelar ingen roll vilken bakgrund människor har. Ger man rätt förutsättningar blir den fria invandringen en resurs. Neuding vill då med sina reportage visa att man har vinsterna framför sig, men inte använder dem och att det då kan vända till sin motsats. Alice Teoderesco och Adam Cwejman är inne på samma linje. Hanif Bali kan även han föras in i samma team. Tove Lifvendahl har dock på sista tiden visat upp ett så sanslöst stor okunskap att jag numer ser henne som förlorad.

Detta är ett väldigt viktigt påpekande. Neuding m.fl. har inte gått och blivit motståndare till massinvandring och mångkultur, tvärtom. Att angripa störningar på bibliotek eller våld mot utryckningspersonal handlar om att påpeka faktorer som gör att svenska folket kan reta sig på, och därmed riskera, den mångkulturella transformationen. Man uppmanar till bortforslande - avpolitiserande - av dessa hinder mot den totala mångkulturen.

Se dem som mångfaldscoacher som även ger sin uppdragsgivare tuff kritik, men alltid i syftet att uppdragsgivaren långsiktigt ska lyckas.

De personer som inte säger att de vill minska volymerna eller avskaffa mångkulturen tycker antagligen inte så heller.
Citera
2015-07-27, 09:13
Medlem
TheLucky- du skriver att du 'numer' anser Tove L som förlorad. Har du någonsin ansett henne som 'vunnen'? Eller ens någorlunda vettig eller nyanserad? Frågar du mig känns det bara som att hennes extremliberalistiska sinnessjukdom ( med därmed följande krav på fri rörlighet/ massinvandring) nu börjar blomma ut på allvar. Nothing more, nothing less. En typiskt Reinfeldtmoderat helt enkelt.
Citera
2015-07-27, 10:51
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
DN har visst publicerat en seriestripp av Hans Lindström idag som rör upp känslor.

https://twitter.com/lisamagnusson/st...83717305618432

Plötsligt är kultureliten inte Charlie längre utan nu skall satiren censureras för att inte stöta sig med Islam samt dess beskyddare.
Citera
2015-07-27, 11:03
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
DN har visst publicerat en seriestripp av Hans Lindström idag som rör upp känslor.

https://twitter.com/lisamagnusson/st...83717305618432

Twittertramset är nästan kusligt. Jag kan nästan se vänsterliberalerna med dräggel i mungipan, skrika om tolerans samtidigt som de radar upp meningsmotståndare mot en vägg.

Om inte annat så visar twittrandet att det inte längre är möjligt att företräda uppfattningen att en sekulär västerländsk civilisation är the shit. och värd att med alla medel försvara. Hans Lindström gör det på sitt sätt.
Citera
2015-07-27, 11:08
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Plötsligt är kultureliten inte Charlie längre utan nu skall satiren censureras för att inte stöta sig med Islam samt dess beskyddare.
Kultureliten var aldrig Charlie.

Däremot rycktes den ängsliga och ryggradslösa kulturelitsflocken med när internationella storheter deklarerade sitt "Je suis charlie". Då ville dom glänsa lite i deras sken utan tanke på innebörden i uttrycket. Att stå upp för yttrandefriheten ville dom ju aldrig, inte på det sätt som "Je suis Sharlie" innebär.
Citera
2015-07-27, 11:13
Medlem
Sixts avatar
Göteborgs-Posten måste väl vara den tidning som på kortast tid gjort den kraftigaste ideologiska omsvängningen. Från det vanliga PK-tramset till fullt realistiska politiska ståndpunkter. Den här ledaren förtjänar att läsas i sin helhet.

Citat:
Vänstern räddas av åsiktskorridorens fall

Inget är för evigt. Inte heller åsiktskorridoren. Ni minns kanske? För bara ett år sen fylldes sociala medier av klickisar från vänstersajter som Politism, Alliansfritt Sverige och Aftonbladet Ledare. Med militärisk precision markerades mot all strukturell rasism, sexism och dålig välfärd omkring oss. Dumma åsikter med potential att växa sköts med några snabba skott ned av både ledarskribenter och nätaktivister med kulor som det stod vit kränkt man eller rasist på.

Nu har något hänt. Rasist har ropats så många gånger att folk slutat ta åt sig. De upprörda texterna har blivit orimligt navelskådande. När det på allvar diskuteras om felaktigt könskodade myror i senaste Marvel-filmen Ant-Man. Då vet man. Under tiden har borgerliga ledarskribenter kvickt gått från tråkigt resonerande liberalism till brinnande delbar konservatism.

Åsikter som förr tryckts ned hela vägen till rasistsajter som Avpixlat kokar idag över alla breddar. Konservativa debattinlägg på teman som invandringsbroms, starkare försvar och islamkritik delas friskt från borgerliga ledarsidor av folk som förr kallades nättroll men nu vågar stå för sina åsikter med namn och bild.

Helt enkelt: Vänstern har tappat greppet om debatten. Den berömda åsiktskorridoren, byggd på av upprörda texter och rasist-shameing har rasat.

Det är klart det är jobbigt att nu behöva värka fram riktig politik. Smarta, trovärdiga och övertygande svar på alla de frågor som ett öppet debattklimat lyfter till ytan.

Jobbigt. Men nödvändigt. För det är dags att tänka om nu. Om vänsterkanten börjar ta samtalen som står på agendan på allvar kommer de snabbt märka att de behöver mer att komma med än rasist och genusanalyser av myror. De kommer behöva använda både vassa argument och riktiga, kraftfulla och genomförbara politiska förslag som alternativ till populistiska förbud och krigshets.

Alternativet? SD i regeringen 2018. Garanterat.

https://www.gp.se/nyheter/ledare/kro...rridorens-fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in