Citat:
Ursprungligen postat av
jketzetera
Nostradumbass, ditt inlägg om "Problem - Reaction - Solution", avseende Moderaternas gärning och deras "nästa steg" kunde inte ha varit bättre tajmat.
För att återknyta till mitt tidigare inlägg "Problem-Reaction-Solution" så vill jag torgföra följande tes:
Alliansen har alltid haft någon sorts dröm om att göra Sverige till ett USA i miniatyr. Lika spännande och dynamiskt och framgångsrikt. Det leder till att USA ses som den att följa efter både när det gäller arbetsmarknad och även andra reformer. NATO är viktigt för alliansen.
Det man måste ha i åtanke är att det är idag primärt USAs utrikespolitik som driver flyktingströmmarna. Sverige vill så gärna vara på USAs sida och kriga lite (eller iallafall visa sig villiga att kriga) men kör med oladdade JAS-plan och åker och såsar runt, för att kriga på riktigt vill vi inte. Eller kan vi inte. Det kanske var för att inte tvingas kriga med värnpliktsarmé åt NATO som Alliansen avskaffade värnpliktsförsvaret?
Istället för att tvingas kriga med mycket värnpliktstrupp tillsammans med NATO tror jag Alliansen tog på sig "humanitär stormakts"-tröjan och lovade USA att reda upp flyktingsituationen som deras krig driver på, för att få vara med och ta del av informationen som USA samlar in, och Sverige också bidrar till.
Detta är också anledningen till Assange-affären som Sverige egentligen inte har ett skit med att göra - mer än att "vara med i NATO utan att vara med i NATO" så att säga - äta kakan och ha den kvar.
Vi har hört att Sverige är bundna av konventioner och "internationella avtal"; det behöver ju naturligtvis inte vara avtal med FN - det kan lika gärna vara avtal som ingåtts med USA för att lindra konsekvenserna av USAs krig i MENA. Vi har hört vissa partiers ifrågasättande av dessa avtal och att om andra länder kan - så kan också Sverige omförhandla dessa. Det är ju bara det att andra jämförbara länder redan är med i NATO - och har andra förbindelser, t.ex. att bidra med mer "stridsnära" trupp och materiel som Sverige inte längre kan.
Jag tror alltså att den rådande invandringspolitiken är tillkommen via påtryckningar och önskningar från USA och hotet att Sverige inte skulle få "vara med i klubben" och ta del av information om terrorattacker mm. är för dyrt att avstå ifrån. Detta passade Alliansens avsikt som hand i handske när det gäller att iscensätta deras "överbelastningsattack" mot den svenska välfärden. Därför tror jag att också att S kommer att bibehålla politiken trots att den är ekonomiskt och samhälleligt oförsvarbar, men det bottnar alltså i det "halvhemliga" NATO-nästan-medlemsskapet.
7K sitter bakbundna i nästan-NATO-båten och kan inte ta sig ur situationen. Det är därför S nu tokhoppas på EU att stänga allt vad gränser heter, och hjälpa Sverige få en syndabock att kunna skylla på att vi det är EUs fel att vi inte kan vara behjälpliga längre. Inte vårt fel.
Nu har bubblan med "det är ekonomiskt lönsamt" spruckit genom debatten mellan Wennerholm(S) och Bali(M) i Almedalen, så nu försöker man sig på att måla det i "humanitära skälens" färger.
Också detta är ohållbart då det inte är ett dugg humanitärt att nära flyktingsmugglare. Återstår NATO och att politikerna ligger i samma säng som dom, utan att medge det.
Och det har ju förekommit påtryckningar från USA att skära av t.ex. information om eventuella terrordåd till länder som inte lyder USAs vilja.
Nu ska jag ta av mig foliehatten för idag ;-)