2015-06-10, 21:09
Avstängd
sherms avatar
Idag åkte jag tunnelbana och för ovanlighetens skulle plockade jag med mig gratistidningen Metro. Väl medveten om att det förstås inte blir mycket billigare än så förberedde jag mig på det värsta. Döm om min förvåning när jag får syn på ett foto med KDU:s Sara Skyttedal ovan en verbal snyting i truten på svenskhatande Somar al-Naher. Skyttedal beskriver träffande Somars intellekt i nivå med ett litet barn som helt enkelt inte förstår att kravmaskineriet har nått vägs ände. Det är här det blir intressant när Sara Skyttedal vidareutvecklar Billströms resonemang gällande frågan om tacksamhet:
Citat:
För faktum är att Somar Al Naher har en tacksamhetsskuld till Sverige, oavsett om hon vill erkänna det eller inte. Tacksamhet är nämligen en form av rättvisa. När en person mottagit en gåva uppstår också en tacksamhetsskuld som står proportion till gåvans storlek. En gåva är också vad Al Naher mottagit ifrån Sverige.

Hon fick inte asyl i Sverige för att hon har en obestridlig gudagiven rätt att bo här eller ta del av den svenska välfärden, så lätt överförs inte de eviga värdena till lagparagrafer, hon fick asyl för att svenska folket – med rätta – anser att vi bör ta vår del av ett större ansvar för människor som flyr.
Skyttedal sätter sin förhoppning till att Somar al-Naher är undantaget som bekräftar regeln om de som kommer till Sverige som djupt tacksamma. Samtidigt är hon medveten om att den kravlöshet som präglar den svenska offentlighetens undfallande förhållningssätt gentemot främlingarna underblåser mot Sverige och svenskarna fientliga strömningar bland invandrare.

Det är också intressant att notera det att Sara Skyttedal uttrycker något som jag tror de flesta svenskar känner, nämligen det naturliga i att vara tacksam. Likaså lyfter hon en mycket viktig poäng, nämligen att bilden av invandrare som ej skyldiga Sverige ett jävla skit är gravt felaktig.
Citera
2015-06-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man blir inte riktigt klok på Expressens nuvarande kurs. Men säkert är ju att man bidrar till att tydliggöra var fronten börjar utkristallisera sig. På ena siden diverse vita svenskar som börjar tala om besinning & förnuft. På andra sida sådana som Bilan Osman, som överhuvudtaget inte har i Sverige att göra, som tillåts kasta skit på svenskarna med oförminskad styrka.
Expressens kurs är ledarsidan. Att de släpper in krönikörer med en helt annan infallsvinkel är inte konstigare än att Aftonbladet har och har haft såna som Hakelius, Teodorescu och Weidmo Uvell. Expressen spretar mer men liberaler sätter ju en ära i det där med att ha en bred åsiktskorridor. Expressens är nog den bredaste, vare sig SVT eller DN kommer i närheten av den spännvidden. Det är trist bara att det alltid är högern som låter alla komma till tals. Det skulle aldrig komma på fråga att Sanandaji, Hörstadius, Erixon eller Formgren skulle få breda ut sig i Dagens ETC.
Citera
2015-06-10, 21:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Idag åkte jag tunnelbana och för ovanlighetens skulle plockade jag med mig gratistidningen Metro. Väl medveten om att det förstås inte blir mycket billigare än så förberedde jag mig på det värsta. Döm om min förvåning när jag får syn på ett foto med KDU:s Sara Skyttedal ovan en verbal snyting i truten på svenskhatande Somar al-Naher. Skyttedal beskriver träffande Somars intellekt i nivå med ett litet barn som helt enkelt inte förstår att kravmaskineriet har nått vägs ände. Det är här det blir intressant när Sara Skyttedal vidareutvecklar Billströms resonemang gällande frågan om tacksamhet:

Skyttedal sätter sin förhoppning till att Somar al-Naher är undantaget som bekräftar regeln om de som kommer till Sverige som djupt tacksamma. Samtidigt är hon medveten om att den kravlöshet som präglar den svenska offentlighetens undfallande förhållningssätt gentemot främlingarna underblåser mot Sverige och svenskarna fientliga strömningar bland invandrare.

Det är också intressant att notera det att Sara Skyttedal uttrycker något som jag tror de flesta svenskar känner, nämligen det naturliga i att vara tacksam. Likaså lyfter hon en mycket viktig poäng, nämligen att bilden av invandrare som ej skyldiga Sverige ett jävla skit är gravt felaktig.

Har semestrarna redan börjat på Metro och chefredaktören intet ont anande zippar paraplydrinkar på Bahamas medan någon tillfällig vikarie smyger in en riktig artikel i den i övrigt vänsterextrema blaskan?
Mycket intressant och vi väntar nu med späning på Somar Al Nahers motdrag.

Leif D vibbar nämligen att Somar Al Naher anser att det är Sverige som fått en gåva (Somar Al Naher), inte tvärtom. Det är Sverige som skall vara tacksamma för att Somar Al Naher kom hit istället för något annat land. Klar lågoddsare.
Citera
2015-06-11, 01:08
Moderator
Meijis avatar
Årets (hittills) mest säregna/dunkla/skruvade (vet inte riktigt vilket ord som lämpar sig bäst) tankegång... står GPs ledarsida för. Csaba Bene Perlenberg träffade tidigare i år en man (taxichaufför) från Irak, som bott i Sverige i femton år och sympatiserade med SD. Perlenberg skriver: "Om denna man, själva sinnebilden av en person som inte var önskad av det parti han tänkte rösta på, tänkte stödja dem, då kunde inget stoppa SD."

Perlenberg kommenterar:

"I själva verket kan det vara det yttersta beviset på att den integration som SD menar misslyckats, i själva verket har fungerat. Människor med bakgrund från andra länder, är och tycker mest som alla andra."

http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...som-alla-andra

Att invandrare röstar på SD skulle vara det "yttersta beviset" på att integrationen fungerar... eh? Vad säger månne Aftonbladets ledarredaktion om det?
Citera
2015-06-11, 14:58
Medlem
SmokeOns avatar
SVT sände ett reportage om en somalisk transperson i en förort i Göteborg. "Sandra" trakasseras av de boende för sin sexuella identitet. Det HBTQ-råd som ska värna om dessa människors rättigheter i Göteborg saknar helt en plan för förorterna men slår sig ändå på bröstet för sina insatser. Avslutningsvis pratar reportern med en HBTQ-förening och där är uppmaningen tydlig: Flytta till ett område där det bara bor svenskar. Dessutom fastställer föreningen att det bara blir värre ju fler invandrare som kommer.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...uella-forfoljs

Den naiva/oskuldsfulla realisten, för stunden otyglad av överjagets PK-piska, ser den lille pojken Oliver Twist (eller i det här fallet den transexuella somaliern "Sandra") och frågar hur det är fatt. Fram växer en bild som står i total kontrast mot den gyllene samhällsutveckling som vi annars matas med.

Den journalist som vill fly mediakrigets kulisser och rökmaskiner behöver bara gå ut genom dörren och välta första bästa soptunna. Där kommer han se A som leder till B som säger C. Journalistens egna subjektiva avtryck begränsas på så sätt av den journalistiska metoden.

Målet ska inte vara att hitta en syndabock för innehållet i soptunnan, eller beskylla den som ville att dess inehåll skulle förbli under lock. Målet är att fortsätta även när det blir obekvämt och se den typen av journalistik som en förlösande kraft som befriar samhället från oönskade låsningar.
Citera
2015-06-11, 15:26
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Årets (hittills) mest säregna/dunkla/skruvade (vet inte riktigt vilket ord som lämpar sig bäst) tankegång... står GPs ledarsida för. Csaba Bene Perlenberg träffade tidigare i år en man (taxichaufför) från Irak, som bott i Sverige i femton år och sympatiserade med SD. Perlenberg skriver: "Om denna man, själva sinnebilden av en person som inte var önskad av det parti han tänkte rösta på, tänkte stödja dem, då kunde inget stoppa SD."

Perlenberg kommenterar:

"I själva verket kan det vara det yttersta beviset på att den integration som SD menar misslyckats, i själva verket har fungerat. Människor med bakgrund från andra länder, är och tycker mest som alla andra."

http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...som-alla-andra

Att invandrare röstar på SD skulle vara det "yttersta beviset" på att integrationen fungerar... eh? Vad säger månne Aftonbladets ledarredaktion om det?

Väldigt intressant artikel, det mesta som står skrivet där är ju tyvärr bara svammel men...det är intressant svammel som säger mer än vad skribenten nog avsåg.

För det första så inser han och kollegan tydligen att det enda som kan stoppa gängvåldet i förorterna är SD, han säger ju själv att: ”Vet ni”, började han, ”Det finns egentligen bara en sak som kan lösa allt det här". Jag och kollegan höll andan, vi visste nog båda två vad som var på väg: ”Sverigedemokraterna.”

För det andra så tycker skribenten tydligen att det är värre att en Irakisk invandrare röstar på SD än att folk skjuts ihjäl när dom ska hämta pizza, jag citerar "Om det fanns någonting som kändes mer hopplöst än en besinningslös våldsorgie mitt under en TV-sänd fotbollsmatch på en helt vanlig restaurang, så var det nog en irakisk man som levt i Sverige i sexton år, och som nu deklarerat att han tänkte rösta på ett parti som enligt alla definitioner är främlingsfientligt. Om denna man, själva sinnebilden av en person som inte var önskad av det parti han tänkte rösta på, tänkte stödja dem, då kunde inget stoppa SD."

Sen påstår han alltså att beviset för en lyckad integration är att invandrare röstar på SD, och menar väl då att SD inte behövs. Detta trots att han i början av texten antagligen oavsiktligt avslöjade att även han inser att SD är lösningen på integrationsproblemen.
Citera
2015-06-11, 15:26
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Vilken skam. Kulturrelativismen i sin nakna prakt visar hur vi som samhälle är villiga att göra avsteg från våra värderingar och vår samhällsmodell för att inte stöta dessa urtidsmänniskor. Politikern (vars namn jag inte ser i SVT play) slänger sig med floskler om skola, åtgärder (men kommer lägligt inte på några...) och så vidare. Varför ställs inte fler kritiska frågor i dessa sammanhang?

Påminner om när Ullenhag åkte ut till Hjällbo här i Göteborg och pratade om vilket "dynamiskt" område det är. Vad menar man med flosklerna? Nästa steg i mediakriget borde vara att journalisterna kräver konkreta svar och inte nöjer sig med icke-svar. Hur kan ett område vara "dynamiskt" och "Sveriges framtid" när arbetslösheten är skyhög, analfabetism förekommer och segregationen från det riktiga svenska samhället är total?

Det som behövs är det som vi har fått se i tidningarna den senaste veckan: frihetstörstande invandrade människor som vill leva i ett västerländskt samhälle, helst kvinnor. Jag vill gärna tro att trenden är bruten nu och att nästa stora kamp kommer stå mellan kontrasterande värderingar snarare än den förenklade mediabilden av svenskar mot invandrare. Tror dom allra flesta inte har något emot eller i alla fall kan acceptera ett mångetniskt samhälle, det är det mångkulturella samhället som är den stora faran. Mångkultur ÄR per definition "vi och dom", tänk på det nästa gång någon politiker eller annan opinionsbildare anklagar Sverigedemokraterna för det.
Citera
2015-06-11, 18:07
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Apropå huruvida det har infunnit sig en oro inom P1 som leder till att små köttben kastas in i radioproduktionen:

Dagens Studio Ett är som vanligt en studie i politisk korrekthet.

Citat:
Hotet mot den ryska oppositionen allt tuffare

Emigrera innan det är för sent eller bara ligga lågt ett tag och vänta ut istiden. Så går resonemanget bland Rysslands Kremlkritiker.

Citat:
Romer vräks från Nydalabadet i Umeå för att ge plats för badgästerna

Sommaren är här och badsäsongen står för dörren. I Umeå har en politisk strid blossat upp kring kommunala Nydalabadet där kommunen vill vräka de romer som bott där en längre tid och som kunnat nyttja bland annat omklädningsrum och toaletter. Nu är det badgästernas tur, menar kommunen, "skamligt"- hävdar kritikerna.

Citat:
Stort sökpådrag på Kinnekulle efter försvunna 17-åringen

Flera hundra personer har i dag deltagit i sökandet efter en 17-årig flicka från Skövde som försvann från ett café på Kinnekulle utanför Lidköping i söndags.

Citat:
Varför petas Emma Henriksson? Vilka andra KD-toppar sitter löst?

Kristdemokraternas gruppledare i riksdagen, Emma Henriksson, lämnar sin post motvilligt efter att ha blivit uppmanad till det av nya partiledaren, Ebba Busch Thor. Det väcker nya frågor om hur det står till med sämjan i KD. Hör Ekots inrikespolitiska kommentator Tomas Ramberg.

Men! Så fanns även detta med:

Citat:
Feministerna sviker förorten

Har feminismen svikit kvinnorna i förorten? Ja, det menar i alla fall Parvin Kaboly på dagens Aftonbladet Debatt. Parvin Kaboly, debattör och ordförande för organisationen Vita Liljor och Linnéa Bruno, doktorand i sociologi medverkar.

Det förbjudna ämnet. Igår hijabuppror. Idag detta. Har P1 någonsin berört ämnet tidigare? Det är trots allt en ickefråga hos Mp och V.
Citera
2015-06-12, 00:01
Medlem
Magasinet Axess är en intressant källa för samhällsanalyser. I förra numret propagandatema, i senaste numret public service-tema... vilket väl för svenskt vidkommande kan ses som överkurs i propaganda.

Kameleonten Jasenko Selimovic, själv med erfarenhet från SR, är en som fått äran att reflektera över public service:

Ta oss på allvar!

Citat:
Idén om journalistiken håller på att förändras. Tidigare handlade journalistik (och konst) om att spegla, visa väljarna verklighet ur olika vinklar, få dem att förstå människor som inte tänker som en själv, öppna upp debatten. Nuförtiden agerar journalister allt oftare som ledsagare, hjälpare och opinionsbildare och allt mindre som journalister. Jag har under min tid på SR deltagit i minst tre fyra debatter om ”hur vi ska hantera SD”. Journalisternas uppdrag blev alltså inte att visa, spegla och granska SD och sedan överlåta till väljarna att dra sina slutsatser, utan att själva ”hantera” partiet.

Idén bottnar i en övertygelse om att medborgare är svaga, infångade i övermäktiga strukturer, oförmögna att motsätta sig eliternas och mediernas makt. Därför behöver de hjälp, uttolkare, ledsagare, snarare än journalister. Vänstern på Arena och Aftonbladets kultursidor hånar oviljan att ta ställning. Neutralitet anses vara medlöperi. För om medborgarna är svaga och faran med rasismen riktig, måste alla, inklusive journalister, agera, tycks de mena. Så försvaras medborgarna och demokratin.

Aktivism istället för journalistik, ställningstagande istället för neutralitet, konsekvensmedvetande istället för konsekvensneutralitet. Vissa frågor bör därför inte ställas (till exempel ”Hur mycket invandring tål Sverige?”), andra bör vi ställa med konsekvensmedvetande i tanke. Rollövertagande, identifikation, reportage som syftar till att få mig att förstå någon, utan att berätta för mig vad jag ska tycka, minskar i popularitet. Väldigt få skulle idag våga, eller ens vilja, göra en riktig Susanne Björkman-dokumentär om SD-väljare, där man utan att karikera och dumförklara får lyssnaren att känna identifikation, medlidande och förståelse för SD:s anhängare.

http://axess.se/magasin/default.aspx...1#.VXn6yH2ezMJ

Jasenko avslutar med uppfattningen att public service ska vara "relevant i globaliseringsåldern". Mitt påpekande är att denna globalisering är så inpräntat i svenskarna att det ses som ett mer eller mindre fullbordat faktum, och essentiellt innebär en uppfordran till att låta oss öppna våra hjärtan eller få dem öppnade med hjälp av gymnasieskolade folkvalda. Ett inhamrat humanitärt budskap med en enkelriktad tolerans; solidaritetens strukturer, svensken som fix donator... Men även Selimovics smörkniv av trä jan användas att hötta med, man får ta det onda med det goda.
Citera
2015-06-12, 01:30
Medlem
Droidlifes avatar
Mycket av cirkusen i dagens samhälle styrs helt enkelt av dumhet och brist på inormation och perspektiv, vilket jag tycker att Jesenkos beskrivningar kokar ner till, samt att man är gisslantagen av samtidens PK/vänster/liberal-religion iom att man är inpluggad i matrix genom yrkeslivet. Det sista är väl den tyngsta faktorn för de mer intelligenta i gängen, som trots bättre vetande och gnagande moraliska kval ändå kniper käft och spelar spelet.

Sedan tillkommer ju hela "vi och dem"-hysterin de senaste decennierna med anledning av att stora grupper inom media verkligen tror att de kämpar mot tredje riket, hos de med dårpippi, eller att man motar nittiotalet.v02 i grind, som någon beskrev psykologin (CripsyKreem?), eller iallafall vulgär och otäck rasism som inte har nått i möblerade rum att göra.

En stenhård laguppställning med "det normala" på ena sidan och ondska och mörker och avvikelse på andra.
Citera
2015-06-12, 20:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tino Sanadaji påminner inte så lite om en ettrig terrier när han fått vittring på en lögnare i sitt gryt.

Den här gången är det SVT som hamnat i hans käftar efter det löjeväckande reportaget om alla läkare, forskare och ingenjörer från Syrien -- "kompetensregnet" ni vet.

Läs alla delarna i detta, ni som inte gjort det. SVT kom med en inte så lite stöddig replik, det är denna som Tino nu tuggar i småbitar. Fortsättningen på detta blir klart underhållande. De flesta fattar att SVT körde en rövare och hoppades på att ingen skulle syna bluffen. Man hade inte räknat med terriern Tino.

http://www.svt.se/opinion/article3006165.svt

Norska NRK hade ett 3 minuters repotage härom dagen där Tino Sanadaji var med och förklarade att dom flesta syrier inte har någon utbildning värd att nämna och att hälften av kvinnorna aldrig någonsin jobbat.
Rappotaget sändes med anledning av stortingets beslut att ta in 8000 syriska kvotflyktingar dom kommande 3 åren. Detta har drivits igenom av Ap (som är nära kopplat till NRK) och extremistpartierna V och Krf.
Man förklarar hur grovt svek det är att lägga pengarna på att skeppa hit folk istället för att hjälpa dom i närområdet.
Och i slutet av repotaget får Tino Sanadaji göra en kort utläggning om bristen på utbildning.

Jag har ingen länk till NRK-klippet, men tänkte det kunde vara lite kul för tråden att Sanningen sprids på annat håll. Även SVT föredrar att ljuga i klassisk DDR-stil.
Citera
2015-06-12, 20:43
Medlem
SingMeToSleeps avatar
LeifD2

Menar du denna intervjun? Ingen video men verkar handla om samma tillfälle. Tino säger som det är. http://www.nrk.no/norge/beregninger_...-ar-1.12379363

Jag hoppas att denna vinkeln blir mer och mer rapporterad. Avkastningen per krona är alltid högre ju närmre oroshärden man kommer. Och vad gäller ekonomiska flyktingar säger det sig självt att det enda hållbara är att bygga upp deras samhällen till en rimlig levnadsstandard. Det är antagligen inte möjligt att Afrika ska nå upp i europeisk levnadsstandard, men ju mindre gapet blir desto mindre blir incitamentet att förflytta sig. Möjligen blir kanske kapaciteten att förflytta sig dock högre ju mindre gapet blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in