Idag åkte jag tunnelbana och för ovanlighetens skulle plockade jag med mig gratistidningen Metro. Väl medveten om att det förstås inte blir mycket billigare än så förberedde jag mig på det värsta. Döm om min förvåning när jag får syn på ett foto med KDU:s Sara Skyttedal ovan en verbal snyting i truten på svenskhatande Somar al-Naher. Skyttedal beskriver träffande Somars intellekt i nivå med ett litet barn som helt enkelt inte förstår att kravmaskineriet har nått vägs ände. Det är här det blir intressant när Sara Skyttedal vidareutvecklar Billströms resonemang gällande frågan om tacksamhet:
Det är också intressant att notera det att Sara Skyttedal uttrycker något som jag tror de flesta svenskar känner, nämligen det naturliga i att vara tacksam. Likaså lyfter hon en mycket viktig poäng, nämligen att bilden av invandrare som ej skyldiga Sverige ett jävla skit är gravt felaktig.
Citat:
Skyttedal sätter sin förhoppning till att Somar al-Naher är undantaget som bekräftar regeln om de som kommer till Sverige som djupt tacksamma. Samtidigt är hon medveten om att den kravlöshet som präglar den svenska offentlighetens undfallande förhållningssätt gentemot främlingarna underblåser mot Sverige och svenskarna fientliga strömningar bland invandrare.
För faktum är att Somar Al Naher har en tacksamhetsskuld till Sverige, oavsett om hon vill erkänna det eller inte. Tacksamhet är nämligen en form av rättvisa. När en person mottagit en gåva uppstår också en tacksamhetsskuld som står proportion till gåvans storlek. En gåva är också vad Al Naher mottagit ifrån Sverige.
Hon fick inte asyl i Sverige för att hon har en obestridlig gudagiven rätt att bo här eller ta del av den svenska välfärden, så lätt överförs inte de eviga värdena till lagparagrafer, hon fick asyl för att svenska folket – med rätta – anser att vi bör ta vår del av ett större ansvar för människor som flyr.
Hon fick inte asyl i Sverige för att hon har en obestridlig gudagiven rätt att bo här eller ta del av den svenska välfärden, så lätt överförs inte de eviga värdena till lagparagrafer, hon fick asyl för att svenska folket – med rätta – anser att vi bör ta vår del av ett större ansvar för människor som flyr.
Det är också intressant att notera det att Sara Skyttedal uttrycker något som jag tror de flesta svenskar känner, nämligen det naturliga i att vara tacksam. Likaså lyfter hon en mycket viktig poäng, nämligen att bilden av invandrare som ej skyldiga Sverige ett jävla skit är gravt felaktig.