The Bicycle Thief (1948)
Efter att ha sett De Sicas fullträff
Umberto D. höjdes mina förväntningar på den här klassikern om möjligt ännu mer. Tyvärr är den inte i närheten av nämnda mästerverk.
Det är en bra film och jag gillade den, men jag har verkligen svårt för att sympatisera med vår huvudperson när han bland annat trakasserar en fattig, gammal gubbe, slår sin son och bjuder honom på alkohol. Man kan argumentera för att det var en annan tid och ingenting konstigt då, men det ändrar inte på faktumet att han i mina ögon inte är en särskilt bra människa, och då blir jag inte vidare rörd.
Jämfört med
Umberto D. som rörde mig mycket mer är den i min mening underlägsen. Varken karaktärerna, musiken, fotot eller klippningen (som innehåller en del jump cuts) kan mäta sig med den, även om det inte är dåligt gjort alls.
Det allra bästa med filmen är skådespelet, och då särskilt av Lamberto Maggiorani som var väldigt trovärdig i huvudrollen. Det är svårt att tro att det här var hans debut! Jag fortsätter imponeras av De Sicas personregi, så här långt verkar han ha varit en mästare på den biten. Stabilt skådespel ifrån resten av skådespelarna också.
Slutet var väldigt rörande och hjärtskärande; jag tyckte så jävla synd om ungen, och, trots att jag tidigare under filmens gång avskytt honom, till viss del även pappan.
En besvikelse. Den nämns ofta som en av världens bästa filmer och efter att jag såg min första film av De Sica så trodde jag att den mycket väl kunde vara det, men hos mig fungerade den inte fullt ut. Fortfarande bra dock och klart sevärd, både för det filmhistoriska värdet och filmens kvalité.
3/5
Edit:
Rakii: gillade inte
The Big Doll House,
The Big Bird Cage uppskattade jag dock mycket.