Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Stanley Kubrick var på flera sätt en mycket skicklig regissör. Framför allt när det gällde att skapa och bygga mäktiga scener och stämningar. Men att jobba med mer sensitiva, känsliga värden hörde inte dit. Därför är hans version av Lolita så otroligt platt för oss som ställer krav när en film ska handla om något så oerhört känsligt och ovanligt som den här filmen faktiskt handlar om. Det torde ha hört till Kubricks största misstag i karriären att försöka regissera Lolita.
Jag håller med helt och hållet. Kubrick var generellt en mycket bra regissör, men i hans version av Lolita var det inte mycket som var rätt. Det enda jag kan komma på är Peter Sellers, som inte verkade vara kapabel att vara dålig i någon film. Att han var bra som vanligt hade sannolikt inget att göra med att Kubrick regisserade.
Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Det är bättre skådespelare, det är min åsikt. Irons är ingen höjdare även om han funkar någorlunda i Lolita. Melanie Griffith är som vanligt på sin höjd medioker. Den enda som gör en bra insats är Dominique Swain.
Men detta är ju knappast Kubricks "förtjänst".
Jag tycker att det är Irons som är den stora behållningen med den nyare versionen av Lolita. Han är visserligen ganska understated, men det tycker jag passar perfekt. Jag har visserligen inte läst boken, så jag vet inte om Irons tolkning av Humbert är trogen originalkaraktären.