2015-06-14, 17:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Stanley Kubrick var på flera sätt en mycket skicklig regissör. Framför allt när det gällde att skapa och bygga mäktiga scener och stämningar. Men att jobba med mer sensitiva, känsliga värden hörde inte dit. Därför är hans version av Lolita så otroligt platt för oss som ställer krav när en film ska handla om något så oerhört känsligt och ovanligt som den här filmen faktiskt handlar om. Det torde ha hört till Kubricks största misstag i karriären att försöka regissera Lolita.

Jag håller med helt och hållet. Kubrick var generellt en mycket bra regissör, men i hans version av Lolita var det inte mycket som var rätt. Det enda jag kan komma på är Peter Sellers, som inte verkade vara kapabel att vara dålig i någon film. Att han var bra som vanligt hade sannolikt inget att göra med att Kubrick regisserade.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det är bättre skådespelare, det är min åsikt. Irons är ingen höjdare även om han funkar någorlunda i Lolita. Melanie Griffith är som vanligt på sin höjd medioker. Den enda som gör en bra insats är Dominique Swain.

Men detta är ju knappast Kubricks "förtjänst".

Jag tycker att det är Irons som är den stora behållningen med den nyare versionen av Lolita. Han är visserligen ganska understated, men det tycker jag passar perfekt. Jag har visserligen inte läst boken, så jag vet inte om Irons tolkning av Humbert är trogen originalkaraktären.
Citera
2015-06-14, 18:27
Medlem
Bittersteels avatar
the devil rides out
Det är Storbritannien 1929. Vår. Duke de Richelieu (Christhopher Lee) undersöker sin väns son hus, där man har funnits mystiska märken och symboler. Richelieu kommer snabbt fram till att det är djävulstyrkare som ligger bakom det här. De leddes av Mocata (Charles Gray) och har något hemsk planerade. Richelieu måste stoppa det till varje pris.
Japp. Christopher Lee vs djävulen. Det kan inte bli bättre än det. Som vanligt, är både Charles Grey och Lee i toppform (kan man hata Grey? Trodde det inte) och att se de i samma film höjer filmen väldigt mycket. filmen är också utmärkt fotat och man känner av att den är ifrån 60-talet på grund av det. Den har också en trevlig färg till filmen. Många färger här och där.
Det här är en film som alla som är fans av Hammer och Lee borde se någon gång i sina liv.
9/10
Citera
2015-06-14, 19:20
Bannlyst
French Connection 2

Helt okej film men den var inte bättre än den första filmen.

3/5
Senast redigerad av Godhate 2015-06-14 kl. 19:24.
Citera
2015-06-14, 21:00
Bannlyst
The Imitation Game

http://www.imdb.com/title/tt2084970/

Väldigt, väldigt bra. Jag hade förväntat mig mer krigsscener än det var, men den handlar mer om kryptering.

Klart 4/5!
Citera
2015-06-14, 21:38
Medlem
nihilverums avatar
Scarecrows (1988)

Fem personer stjäl Camp Pendletons lönekassa och kidnappar en pilot och hans dotter för att tvinga piloten att flyga dem till Mexiko. Längs vägen bedrar en av tjuvarna de andra och hoppar ut i fallskärm med pengarna. Han landar på en kyrkogård som är omgiven av underliga fågelskrämmor. Två av de andra tjuvarna hoppar också ut på jakt efter sin partner och pengarna, men de möter mer motstånd än bara från sin partner...

Filmen mörkar (bokstavligen) sina lågbudgeteffekter genom att utspela sig under en mörk natt. Skådespelarinsatserna är inget att hänga i julgranen.

Betyget blir 4.5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-06-14, 22:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
the devil rides out

9/10

Det är utan tvekan den bästa filmen som Hammer klämde ur sig och då har jag sett ett trettiotal produktioner av dom, gillar den riktigt jävla mycket!
Citera
2015-06-15, 00:27
Medlem
Catapillas avatar
Lord of the Flies (1963)

Handlar om en ett antal pojkar som blir strandsatta på en öde ö i stilla havet och om hur deras kamp för att bygga upp en strukturerad tillvaro i väntan på räddning slås i spillror på grund av interna maktdispyter.

Denna version är väldigt trogen boken till sådan grad att vissa saker hänvisas till därför att dom är viktiga i boken utan att egentligen förklaras ordentligt i filmen, viss dialog som är saxad rakt ur boken känns också rätt out of place.
Eftersom jag har läst boken kan jag inte svara på hur bra filmen står på egna ben men som komplement till boken fungerar den utmärkt, trots att jag vet 100% vad som kommer hända hela vägen har jag aldrig tråkigt.
Skådespelet är rätt ojämnt (förlåtligt eftersom det rör sig om barn) men den viktigaste rollen vilket är antagonisten fungerar riktigt bra, fotot är grymt snyggt på ripen av criterion blurayen jag såg och musiken som mest består av trumpeter och olycksbådande motoriska trummor är grym och bidrar till att sköpa en domedagsliknande stämning.

Även om jag gillade denna en del har jag svårt att bortse från att den så fantasilöst saxat boken rakt av utan att ta hänsyn till om bitarna fungerar eller inte därför blir det en 6 / 10

Sevärd men inte fantastisk, boken är bättre.
Citera
2015-06-15, 01:30
Bannlyst
Cyberbully

Drama från 2011 regisserad av Charles Binamé med Emily Osment och Kay Panabaker. Handlar om en tonårstjej som blir utsatt för näthat på ett socialt nätverk. Såg denna på Netflix ikväll och jag har sett den förut ett par gånger. Den är gjord för TV men jag tycker ändå den är bra. Man sugs snabbt in i handlingen och skådespelarnas insatser kan man väl inte klaga på direkt.

Betyg: 6,5/10.

American Beauty

Drama från 1999 regisserad av Sam Mendes med Kevin Spacey och Thora Birch. Handlar om Lester som har en medelålderskris och blir förälskad i sin dotters väninna. Det här är en riktigt bra film med suveräna skådespelarinsatser och jag tycker att Spacey gör sin bästa roll hittills.

Betyg: 8/10.
Citera
2015-06-15, 01:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
the devil rides out
Instämmer i hur bra den är. Lees bästa efter The Wicker Man. Förvirrande att du har samma avatar som Lotso.
Citera
2015-06-15, 02:34
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Instämmer i hur bra den är. Lees bästa efter The Wicker Man. Förvirrande att du har samma avatar som Lotso.

Tankade nyss ner den för att hedra Lee, som ju nyligen gick hädan. "The Wicker Man" har jag bara sett med Nicholas Cage, och den var ren dynga. Utan tvekan en av dom allra sämsta filmerna jag sett - valfri Troma-rulle är ett mästerverk i jämförelse!
Citera
2015-06-15, 10:00
Medlem
jotnans avatar
Jurassic World (2015)
Av Colin Trevorrow

Efter en bioklassiker och två undermåliga uppföljare har Jurassic Park-serien expanderat till den efterlängtade Jurassic World. Är det en värdig nästa del till Spielbergs original eller platsar den hos resten av uppföljarna?

Efter många om och men har den tveksamma affärsidén om en nöjespark fylld av köttätande dinosaurier återinförts. Man vill gärna glömma de forna misstagen och människoslakten, och har därför helt enkelt bytt namn från Park till World. "These people never learn" säger den manliga huvudrollen, och jag är benägen att hålla med.

Två bröder, en i tonåren (Nick Robinson) och hans knatte till lillebror (Ty Simpkins) bjuds på en resa för att hälsa på sin moster Claire (Bryce Dallas Howard, någon man ser för lite av nu för tiden) som styr den stora nöjesparken. Arbetsnarkoman som hon är slarvar hon bort bröderna som har roligt på egen hand. Problemet uppstår dock i att eftersom dinosaurier inte ses som nog häftigt, har man nu tagit fram genmodifierade raser. En av dem är den s.k. Indominus Rex, som traditionsenligt lyckas bryta sig ut ur sin inhägnad. Med Chris Pratt i en roll som raptortränare leder detta till en sommar-blockbuster som vi känner dem. Skillnaden från många andra är att Jurassic World verkligen lyckas med sin enda ambition, att underhålla.

Det här är en film som vet exakt vad publiken förväntar sig av sitt biobesök. Antingen är det föräldrar som vill vara med om en nostalgitripp, eller deras barn som bara vill ha en cool film om dinosaurier. Vad som från de allra första scenerna slog mig är hur filmskaparna leker med våra förväntningar. Pappan skyndar på sin sons avsked till flickvännen med: "Det är inget krig du ska till". Eller mamman som lekfullt säger att om det kommer en dinosaurie: "Run!" Vi vet varför vi är här och det gör filmen också.

I filmen är Jurassic World en nöjespark. Den är fylld med åkattraktioner och shower perfekt designade för att väcka förundran. Precis så fungerar filmen. Det finns inte en scen för mycket, nästan allt som nämns kommer igen i ett senare tillfälle. Jurassic World är en av de bäst klippta filmerna på senare tid. Vi bjuds på olika storyelement som knyts ihop så vackert och så perfekt i slutändan. Man skulle kunna säga att den går på räls. Men däri kan också problem uppstå.

För det första kan många av karaktärerna kännas som kartongutsnitt. Vi har den stora skurken som vill använda sig av Chris Pratts raptorer för militärt syfte (inte bara en kliché, utan kanske den dummaste idé jag hört). Den har också en viss schizofren hållning till hur allvarlig och djup den vill vara. I en scen lutar det åt samhällskritik på genmodifiikationsfronten vilket aldrig syns igen, för att direkt hoppa till uppenbara publikflörtande dialoger mellan huvudrollsinnehavarna. Det mest bedrövliga försöket att vara något djupare än en dinosauriefilm är scenen där bröderna pratar om en uppkommande skilsmässa för föräldrarna. Det är taget helt utanför något sammanhang, följs aldrig upp och bidrar ingenting till berättelsen eller karaktärerna. Nej, de moraliska delarna faller pladask, vilket är synd eftersom det finns mycket att reflektera kring angående genmodifiering. Filmen försöker att balansera drama, action och komedi som så många familjefilmer gjort tidigare, men det går tyvärr inte så bra.

Jag förstår helt och hållet om någon av dessa brister tar över upplevelsen och gör den negativ. För mig var underhållningsvärdet så pass överväldigande att skavankerna bleknar jämfört med mitt stora flin i slutscenen. Filmen är likt nöjesparken en enda stor berg-och-dalbana, en åkattraktion där vi helt och hållet sitter i greppet på de som designat den. Varför skulle det vara något negativt? Jurassic World var en riktigt härlig film. Jag hade roligt på räls, och därför får den en Stark Rekommendation
Citera
2015-06-15, 12:09
Medlem
MartinStLouiss avatar
It Follows från 2014

Börjar riktigt bra, men som med många andra skräckfilmer så får man svårt att knyta ihop storyn i slutet. Betyget blir 3/5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in