2016-05-23, 09:16
Medlem
Retsinas avatar
Legend från 2015
https://en.wikipedia.org/wiki/Legend_(2015_film)
Filmen handlar om bröderna Krays uppgång och fall som gangsters i 60-talets London.

Gillade filmen skarpt, riktigt bra dialoger samt väldigt välgjord.
4/5 blir betyget.
Citera
2016-05-23, 20:16
Medlem
Mor och Son

Filmen för dig som tyckte att The Assassin hade för många klipp
Vi bjuds på en otroligt långsam historia om en son som tar hand om sin sjuka mor.
Kärnan i filmen är det Tarkovskyliknande fotot, vi bjuds på många bilder av oerhört sköna naturmiljöer och imponerande jobb med ljus.

Överlag är storyn för tunn, scenerna för långa och det är för lite dialog.
Folk som gillar Tarkovksy, The Assassin och långsam film överlag borde vara målgruppen men det fungerar inte riktigt för mig.

2.5 / 5
Citera
2016-05-24, 00:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Baksmällan (2009)

En svensexa förläggs i Las Vegas, och en rad märkligheter inträffar.

Absolut inte min typ av film, pubertal, förfärlig historia.
Jag har svårt att se något roligt alls i den här narkotikaromantiken.
Måste sluta lyssna på mina arbetskamrater som rekomenderade det här eländet.
Den här går absolut in på min bottenlista.

0/5
Citera
2016-05-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Baksmällan (2009)

0/5

Aaah noll poäng, visst filmen upplevs väl som löjlig med något barnslig humor, för det ska väl passa den stora massan.
Tycker ändå Alan är en klockren karaktär så med honom blir dynamiken helt okej i gruppen av karaktärer, som dom flesta komedier håller det inte hela vägen men ändå schysst underhållning.
Inflikar också att uppföljarna är minst lika braiga, fast ja det kanske inte leder dig någon var

Senaste filmen jag såg, också TV, tack TV; Life of Pi
När jag först hörde talas om en tiger och en unge på en båt så tänkte jag; detta måste vara segaste filmen någonsin med massa drama-dravel.

Var ju mycket bättre än jag någonsin kunde hoppats på, helt fantastisk saga med underbara fantasifullt förstärkta visuella miljöer.
Fick lite vibrationer från dom härliga filmerna Grand Budapest Hotel och A Life Aquatic, en väldigt trevlig stil på själva berättelsen samtidigt som det visuellt lutar åt karaktärernas subjektiva upplevelser av miljön filmen utspelar sig i.
4/5
Citera
2016-05-24, 03:13
Medlem
JefCostellos avatar
Il divo - La spettacolare vita di Giulio Andreotti (2008)

Giulio Andreotti (1919-2013) var en av de mäktigaste italienska politikerna under förra århundradet; flerfaldig premiärminister och på ett eller annat sätt vid maktens grytor sedan 40-talet. Han var också en väldigt italiensk politiker; mutor, misstänkt maffiasamröre och suspekta kopplingar till mördade ministrar, mördade motståndare, mördade bankmän och mördade journalister. Nog borde en biopic om denna man kunna fånga de flestas intresse? I synnerhet när den snorbegåvade Paolo Sorrentino drar i spakarna.

Tyvärr inte. Sorrentinos stundtals abstrakta stil känns snabbt igen och visst är det ofta snyggt (men inte lika tjusigt som i hans senare filmer), men här hamnar konsten ofta i vägen för storyn som är oengagerande och för en ickeitalienare svårbegriplig. Birollerna namn- och bilddroppas i kulsprutetakt och det är helt omöjligt att hålla isär alla figurer. Fanny Ardant kände jag dock igen i en oviktig liten biroll.

Jag lovar att till exempel Martin Scorsese hade kunnat vrida ut minst 25 vassa biografier om Andreotti och gubbarna runt honom men Sorrentino var inte rätt man för det här jobbet. En biopic om en intressant person får inte vara ointressant.

2/5
Citera
2016-05-24, 11:25
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Baksmällan (2009)

0/5

En komedi utan ett uns av humor. Hade lika gärna kunnat klassats som ett socialrealistiskt drama. Deprimerande nonsens. Uppföljarna är (till och med) ännu värre.
Citera
2016-05-24, 11:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
En komedi utan ett uns av humor. Hade lika gärna kunnat klassats som ett socialrealistiskt drama. Deprimerande nonsens. Uppföljarna är (till och med) ännu värre.
Jösses ! finns det till råga på allt uppföljare.
Nej, nej, nej, ingen chans att jag befattar mig med dessa.

Men vänta nu, hur känner ni till det här ?
ni har väl inte, hemska tanke, sett dom allihop ?

Att man kör sönder en fin Mercedes cabriolet gör inte saken bättre.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2016-05-24 kl. 12:14.
Citera
2016-05-25, 01:10
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Confirmation (2016) USA 1991 och det är dags att utnämna en ny domare till en plats i högsta domstolen. President George Bush d.ä anser att domare Clarence Thomas är en bra kandidat delvis därför att han är en neger. I slutskedet av processen stiger en kvinna vid namn Anita Hill fram och det blir allmänt känt att Clarence Thomas förmodligen inte är en så väldigt bra kandidat.

Det är alltid kul att glo på filmer som tar upp det politiska spelet bakom kulisserna.

6/10
Senast redigerad av Man-o-Hast 2016-05-25 kl. 01:27.
Citera
2016-05-25, 12:54
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Mor och Son

Filmen för dig som tyckte att The Assassin hade för många klipp
Vi bjuds på en otroligt långsam historia om en son som tar hand om sin sjuka mor.
Kärnan i filmen är det Tarkovskyliknande fotot, vi bjuds på många bilder av oerhört sköna naturmiljöer och imponerande jobb med ljus.

Överlag är storyn för tunn, scenerna för långa och det är för lite dialog.
Folk som gillar Tarkovksy, The Assassin och långsam film överlag borde vara målgruppen men det fungerar inte riktigt för mig.

2.5 / 5

Låter rätt lockande ändå. Har för övrigt tänkt ta och se Sokurovs magnum opus (?) Russkiy Kovcheg i dagarna. Är det något du sett? Det är väl, så vitt jag vet, inte enda klipp i hela filmen och inget jävla Birdman-fuskande heller utan the real deal.
Citera
2016-05-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Låter rätt lockande ändå. Har för övrigt tänkt ta och se Sokurovs magnum opus (?) Russkiy Kovcheg i dagarna. Är det något du sett? Det är väl, så vitt jag vet, inte enda klipp i hela filmen och inget jävla Birdman-fuskande heller utan the real deal.

Ja, jag rekommenderar att du ser den, helt klart. Det är ingen dålig film men jag sätter väldigt subjektiva betyg som domineras av upplevelsen och i detta fallet gav jag ett ljummet betyg men tycker absolut du ska se den om du kände dig lockad av referenserna.

Nej, det här var enda Sokurov jag sett men det var inget dåligt hantverk så jag kommer nog att se mer av honom
Citera
2016-05-25, 13:27
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ja, jag rekommenderar att du ser den, helt klart. Det är ingen dålig film men jag sätter väldigt subjektiva betyg som domineras av upplevelsen och i detta fallet gav jag ett ljummet betyg men tycker absolut du ska se den om du kände dig lockad av referenserna.

Nej, det här var enda Sokurov jag sett men det var inget dåligt hantverk så jag kommer nog att se mer av honom

Jag förstår!

Såg förresten att du satte en tvåa (eller fyra i en tiogradig skala) på Attenberg. Trist att du inte gillade den, men i ärlighetens namn så tyckte inte jag heller lika mycket om den, nu när jag såg om den. För mig är det fortfarande en stark trea även om det finns en hel del, mer eller mindre, påträngande störningsmoment.
Citera
2016-05-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag förstår!

Såg förresten att du satte en tvåa (eller fyra i en tiogradig skala) på Attenberg. Trist att du inte gillade den, men i ärlighetens namn så tyckte inte jag heller lika mycket om den, nu när jag såg om den. För mig är det fortfarande en stark trea även om det finns en hel del, mer eller mindre, påträngande störningsmoment.

Den var inte helt bortkastad tid, t.ex. höll jag på att garva ihjäl mig under denna scenen:

http://www.luxprize.eu/sites/default.../attenberg.jpg

Mitt huvudproblem med filmen var dock att stilen var så monoton. Alla scener var obekväma och präglade av konstig stämning. Idéen var kanske att det skulle spegla karaktären Marina som är obekväm med sexualitet, både sin egen och alla andras, men det blev påfrestande efter ett tag.
Den hade dock intressanta teman och en del bra scener men jag hade som sagt lite problem med stilen.

Jag ångrar dock inte att jag såg den då det trots allt var en ganska unik film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in