Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jo jag förstår hur du menar. Dock är jag i en sits där jag inte vågar gå cold turkey än på grund av prestationskrav, därav nedtrappningsölen. Min terapeut tyckte också det verkade bra att trappa ner innan jag klipper helt, men att jag ska vara helt alkoholfri en längre period snart är det övergripande målet. Har dock gått över förväntan så jag har öl kvar som jag "borde" druckit vid detta laget enligt min plan. Känns jätteskönt att vara igång med samtalsbehandling så man får lite struktur och ser vad man behöver jobba med. Ser det som en utmaning att dricka så lite som möjligt och skjuta på det så länge som möjligt tills jag börjar ta antabus inom kort.
Även om jag är stolt över hur jag hanterade dagens svacka (helt nybörjare på detta med svartsjuka också så det är lite extra tungt) vet jag att det kan komma fler och djupare svackor och att jag kanske inte är lika stark då som idag. Abstinensen lär väl slå på mer ju längre jag låter bli att dricka. Vem vet, jag kanske låter alla öl vara oöppnade ikväll, det skulle ju vara en seger till som skulle öka självförtroendet.
Tack för svaret Morfar-52, har läst mycket bra skrivet av dig här!
Jo jag vet ju mycket väl hur du känner dig. Hur du mår och hur rädd du är inför framtiden.
Bra att du fått någon att prata med och tagit dina första steg. Allt börjar med ett steg, sedan fler och fler steg.
Varje steg har sin smärta och sin mardröm, men för varje steg kommer du framåt.
Till slut måste man möta fienden, det går inte att gömma sig eller ge den ammunition. Då blir man skjuten till slut.
Till slut måste man ta striden om man vill leva och det gör ont överallt i denna strid. Man vinner lite i taget och det går långsamt.
Ta därför ett steg i taget, ge fan i ölen i kväll även om det känns jävligt. För då har du vunnit en delseger. Du mår skit i morron också, men du har en liten seger i bakhuvudet. I stället för ytterligare en baksmälla och ångest för det.
/Lycka till hursomhelst, du grejar det!