2015-01-23, 14:53
Medlem
lighten-ups avatar
Som ngon annan skrev r det en id att skriva frgor till materialet som du har att jobba med, s du verkligen frhr dig sjlv och stter dina kunskaper p prov. En del bara lser igenom texten eller litteraturen och fr d fr sig att de kan allt. Sedan p tentan eller duggan s uppenbaras kunskapsluckorna Sjlvklart finns det ocks de som kan minnas saker genom att bara lsa igenom en text, men de personerna r en minoritet kan jag lova.

Det gller att va och frhra sig sjlv regelbundet s man inte hinner glmma det man har lrt sig. Det brukar talas om olika intervaller fr nr man brjar glmma det som man har lrt sig:

10 minuter, 1 timme, 1 dygn, 1 vecka, 1 mnad.

Om du repeterar ngot efter 10 minuter minns du det i ytterligare 1 timme, sedan brjar du glmma det. Om du repeterar saken en gng till inom en timme s minns du saken i ett dygn innan du brjar glmma bort det, o.s.v.

Om du ligger vldigt mycket efter i plugget s kanske ett studieuppehll r p sin plats, s du kan komma i fas med dina studier?
Citera
2015-01-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itaimbezinho
Handskrivna kopior av lex frklaris + hetsig kontrollant gissar jag p
Vet att ngra torskade frra ret p att de hade med sig frelsningsanteckningar frn SU vilket kan vara det mest korkade jag hrt ngon kt dit p, man har allts med sig datorskrivna papper med en stor SU-logga p och tror att ngon ska missa detta.
Citera
2015-01-23, 15:28
Medlem
Jag fattar inte hur du kan kugga en tenta om du pluggar mycket och var p gamla tentor. Det r praktiskt taget idiotskert. Jag skulle frst det om du knappt hade ppnat boken. Men om man gtt p alla frelsningar och seminarium s r det ju nstan givet att man minst klarar godknt.
Citera
2015-01-23, 21:21
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
http://www.unt.se/uppland/uppsala/mi...a-3561971.aspx
Misstnkt massfusk p tenta i Uppsala med nio anmlningar p samma tenta. Ngon som vet vilken terminskurs det handlar om och vilken typ av fusk det rr sig om? r det ngra klantarslen som tagit med sig otilltet material eller suttit med telefonen p tentan?
http://www.ergo.nu/nyheter/20150122-...-f%C3%B6r-fusk

Frn artikeln:
"Det var vid en salstenta som studenterna blev anmlda misstnkta fr vilseledande vid examination. Samtliga av de som anmlts till rektor har haft med sig material till tentan som inte r tilltet att anvnda sig av. "

"I anmlningarna framgr att flera av de anmlda studenterna haft med sig bcker som tidigare varit obligatorisk kurslitteratur men inte lngre r det, och tre studenter har haft med sig papper som delats ut p kursen som angetts som otillten litteratur online p Studentportalen. En av studenterna ska ha haft med sig datorskrivna anteckningar, vilket inte r tilltet, men som kommer att bli tilltet i juni i r."
Citera
2015-01-23, 23:22
Medlem
Jag har precis brjat p T1 UU och de sa p introfrelsningen att vi fick ha med oss datorskrivna anteckningar p tentan. Dock r den ju i slutet av terminen s dr r vl brytpunkten.
Citera
2015-01-24, 00:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto
Jag har precis brjat p T1 UU och de sa p introfrelsningen att vi fick ha med oss datorskrivna anteckningar p tentan. Dock r den ju i slutet av terminen s dr r vl brytpunkten.
Det enklaste r som sagt att lsa vad som framgr av undervisningsplanen etc.
Citera
2015-01-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto

Nytt fr den hr terminen (och framt) r att egenhndigt datorskrivna anteckningar tillts p tentan.
Citera
2015-01-24, 15:08
Medlem
Karatelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Nytt fr den hr terminen (och framt) r att egenhndigt datorskrivna anteckningar tillts p tentan.
r det ngon som konkret vet vad gller, hur dras ev grnser dras? Ctrl v p tidigare rens vningstentamen etc...?
Citera
2015-01-24, 15:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
r det ngon som konkret vet vad gller, hur dras ev grnser dras? Ctrl v p tidigare rens vningstentamen etc...?
Det r, och har aldrig varit, tilltet att skriva av otilltet material. Detta framgr vldigt tydligt.
Citera
2015-01-24, 17:08
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det r, och har aldrig varit, tilltet att skriva av otilltet material. Detta framgr vldigt tydligt.
ven s kallat munkarbete.

Sen r det givetvis svrt fr institutionen att hlla kolla p vad de handskrivna anteckningarna innehller i sak. Det ska vara en riktigt uppenbar avskrivning fr att det ska framg fr tentavakterna vid deras versiktliga genomblddring. Sen blir det givetvis en bedmningsfrga fr det fall man inte har skrivit av ordagrant.

Ibland tycker jag dock att mnga verkar inbilla sig att mngden anteckningar korrelerar med resultatet. Detta gr i sin tur att mnga knner sig trygga bara de har med sig en diger samling papper. Enligt min erfarenhet av trettiopongstentor r det alltid tiden som utgr det strsta problemet ,och bsta sttet att spara tid r att inte behva konsultera anteckningar. I synnerhet r det att skjuta sig sjlv i foten ifall man utan att vara helt sker p vart man ska leta behver kolla i kurslitteraturen.
Citera
2015-01-24, 17:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
ven s kallat munkarbete.

Sen r det givetvis svrt fr institutionen att hlla kolla p vad de handskrivna anteckningarna innehller i sak. Det ska vara en riktigt uppenbar avskrivning fr att det ska framg fr tentavakterna vid deras versiktliga genomblddring. Sen blir det givetvis en bedmningsfrga fr det fall man inte har skrivit av ordagrant.

Ibland tycker jag dock att mnga verkar inbilla sig att mngden anteckningar korrelerar med resultatet. Detta gr i sin tur att mnga knner sig trygga bara de har med sig en diger samling papper. Enligt min erfarenhet av trettiopongstentor r det alltid tiden som utgr det strsta problemet ,och bsta sttet att spara tid r att inte behva konsultera anteckningar. I synnerhet r det att skjuta sig sjlv i foten ifall man utan att vara helt sker p vart man ska leta behver kolla i kurslitteraturen.
Sjlvklart, det r ju mycket svrt att se huruvida det rr sig om en avskrift eller inte om vi inte talar om uppenbara fall. Tentavakterna blddrade igenom prmar och liknande vldigt snabbt, och jag antar att vad som frmst eftersktes var kopior, utskrifter och sdant. rligt talat ska man nog vara vldigt klantig, eller ha extrem otur, fr att ka dit fr fusk pga. att otilltet material har skrivits av.

Jag hller helt och hllet med dig gllande anteckningar, tidpress och ett behov av att inte titta i litteraturen. Litteratur och anteckningar p tentan knns mer som ett skerhetsnt, typ ett skerhetsblte, om man skulle rka glmma ngonting. Det enda jag har tittat upp i litteraturen har varit rttsfall som jag knt ett behov av att slnga in, men att sitta och lsa bckerna under tentan r synnerligen tidsineffektivt, om det inte bara r ett kortare stycke som man vet exakt var i boken det befinner sig.
Citera
2015-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
Jag fattar inte hur du kan kugga en tenta om du pluggar mycket och var p gamla tentor. Det r praktiskt taget idiotskert. Jag skulle frst det om du knappt hade ppnat boken. Men om man gtt p alla frelsningar och seminarium s r det ju nstan givet att man minst klarar godknt.

Den uppmrksamme noterar att TS inte nmnt just "var p gamla tentor" som en del i sin studieteknik. Min misstanke r att det r just det som saknas, om nu alla andra moment fungerar s bra som det lter. Att skriva tentasvar p ett noggrant, tillrckligt utfrligt och tidseffektivt stt lr man sig genom att skriva tentasvar, inte genom att kunna mnet (sedan r det ju rtt bra att kunna mnet s att man inte svarar t helvete fel om n aldrig s snyggt).

Med det sagt s frstr jag inte hur man konsekvent kan skriva underknt p tentor om man hngt med i kursen i vrigt och inte passar p att partyknarka vid varje tentamenstillflle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in