2014-11-16, 00:45
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyduck123
Hej snabb frga till er som lser juridik bara: Hur brukar det se ut med klasser och lektioner osv? r det som det brukar vara p vissa andra utbildningar att hela rskursen har frelsning tillsammans i en stor aula fr 200 pers, och att man sen kanske har lite seminariegrupper i specifika delkurser, eller r det mer att man har klasser om 20-30 pers som man har de flesta lektioner tillsammans med?

Och hur ofta har man lektioner? r det typ en lektion om dagen+ sjlvstudier eller har man mer 9-17 dagar?

Frstr att det skert kan vara olika mellan olika universitet, men ah ni fattar.

SU har som du beskriver i stycke 1. Omfattningen undervisning varierar frn kurs till kurs. Kolla tillbaka om ett dygn s ska jag beskriva varje kurs p nya studieordningen versiktligt.
Citera
2014-11-16, 16:53
Medlem
Citat:
Hej snabb frga till er som lser juridik bara: Hur brukar det se ut med klasser och lektioner osv? r det som det brukar vara p vissa andra utbildningar att hela rskursen har frelsning tillsammans i en stor aula fr 200 pers, och att man sen kanske har lite seminariegrupper i specifika delkurser, eller r det mer att man har klasser om 20-30 pers som man har de flesta lektioner tillsammans med?

Och hur ofta har man lektioner? r det typ en lektion om dagen+ sjlvstudier eller har man mer 9-17 dagar?

P UU har du frelsning tillsammans med alla som lser samma termin som dig sjlv, dvs. ~200 personer. Du blir indelad i en seminariegrupp om 25, och sedan delas du in i en s.k. basgrupp, vilken sin tur utgrs av fem studenter.

Hur mnga seminarier i veckan du har varierar frn termin till termin, men i genomsnitt skulle jag gissa p att det r ca tv i veckan. Infr seminarietillfllena r tanken att respektive basgrupp ska ha frberett sig. Du jobbar sjlvstndigt med seminarieuppgiften och checkar sedan av med basgruppen om ngot r oklart. Vid seminarietillfllet presenterar basgruppen gemensamt vad man kommit fram till.
Citera
2014-11-16, 19:37
Medlem
Fire-walk-with-mes avatar
Har ni ngra tips fr en som - sent pkommet - funderar p att bli klagare? Problemet r att mina betyg r rtt undermliga... Lser frdjupningar nu och med en och en halv termin kvar landar jag p 2,5 terminer AB och resterande BA, vilket inte rcker till ting ven om jag skulle stta AB p resterande del av programmet. Maxade sidomeriter skulle gra mina chanser betydligt bttre - men detta ligger naturligtvis lngt framt i tiden och frgan r om jag ens kommer kunna f fatt i ett jobb dr jag skrapar ihop 30-36 meritpong inom en rimlig tid (rknar med att frmst grupp 2-jobben r aktuella fr mig).

Till mitt frsvar fr jag sga att tiden inte r ett problem. Vid tidpunkten fr examen kommer jag att vara 25 och att sitta ting vid 30 r fullt acceptabelt, ven om mlen gllande arbete skerligen kan ha ndrats tills dess. Att jobba ngra r som handlggare p Frskringskassan, Trafikverket, Lnsstyrelsen eller dylik myndighet fr att dra in meritpong r absolut inga problem fr mig. Har man ngra konkurrensfrdelar som jurist fr sdana tjnster? En (tycker jag) realistisk drm i dagslget r att hamna som civil utredare p Polisen. Ett sdant arbete br vl ge bra erfarenheter om man i framtiden vljer att ska sig till klageriet d man arbetar med brottml, om n p en lite lgre niv? Jag r dock inte krsen vad gller frsta jobb efter examen!

Tips p hur jag kan g till vga mottages tacksamt. En lite mer generell frga ocks. Hur ser arbetsmarknaden fr jurister med lga betyg?

Fan vad man ngrar i dagslget att man inte gick all in frn T1 och arbetade ihop fler AB:n under grundterminerna Har haft en allt fr slapp instllning till betygen om jag jmfr med mina kursare.
Citera
2014-11-16, 19:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire-walk-with-me
Har ni ngra tips fr en som - sent pkommet - funderar p att bli klagare? Problemet r att mina betyg r rtt undermliga... Lser frdjupningar nu och med en och en halv termin kvar landar jag p 2,5 terminer AB och resterande BA, vilket inte rcker till ting ven om jag skulle stta AB p resterande del av programmet. Maxade sidomeriter skulle gra mina chanser betydligt bttre - men detta ligger naturligtvis lngt framt i tiden och frgan r om jag ens kommer kunna f fatt i ett jobb dr jag skrapar ihop 30-36 meritpong inom en rimlig tid (rknar med att frmst grupp 2-jobben r aktuella fr mig).

Till mitt frsvar fr jag sga att tiden inte r ett problem. Vid tidpunkten fr examen kommer jag att vara 25 och att sitta ting vid 30 r fullt acceptabelt, ven om mlen gllande arbete skerligen kan ha ndrats tills dess. Att jobba ngra r som handlggare p Frskringskassan, Trafikverket, Lnsstyrelsen eller dylik myndighet fr att dra in meritpong r absolut inga problem fr mig. Har man ngra konkurrensfrdelar som jurist fr sdana tjnster? En (tycker jag) realistisk drm i dagslget r att hamna som civil utredare p Polisen. Ett sdant arbete br vl ge bra erfarenheter om man i framtiden vljer att ska sig till klageriet d man arbetar med brottml, om n p en lite lgre niv? Jag r dock inte krsen vad gller frsta jobb efter examen!

Tips p hur jag kan g till vga mottages tacksamt. En lite mer generell frga ocks. Hur ser arbetsmarknaden fr jurister med lga betyg?

Fan vad man ngrar i dagslget att man inte gick all in frn T1 och arbetade ihop fler AB:n under grundterminerna Har haft en allt fr slapp instllning till betygen om jag jmfr med mina kursare.

Ls Krim 1 + en kurs till, t ex FEK = 18 meritpong (eller tre kurser fr 27p). De r mycket ltta att f godknt p. Drefter (eller under tiden) 9 mnaders juridiskt jobb fr resterande 18p.

Jag vet inte vad som krvs fr jobb p t ex trafikverket dock, men 33 % AB borde vl knappast utesluta dig.
Citera
2014-11-16, 20:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire-walk-with-me

Det r vl dumt att utesluta grupp 1, generellt torde ett flertal juridiska arbeten sorteras in dr. ven fast jag bara r student har jag ett antal pong som kan hrledas frn grupp 1, s det r ofrklarligt varfr du som frdig jurist inte skulle lyckas landa ett arbete i grupp 1.
Citera
2014-11-16, 21:38
Medlem
Fire-walk-with-mes avatar
Tack fr svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ls Krim 1 + en kurs till, t ex FEK = 18 meritpong (eller tre kurser fr 27p). De r mycket ltta att f godknt p. Drefter (eller under tiden) 9 mnaders juridiskt jobb fr resterande 18p.

Jag vet inte vad som krvs fr jobb p t ex trafikverket dock, men 33 % AB borde vl knappast utesluta dig.

Jag frestller mig att tjnster som verksjurist och dylika arbeten i praktiken krver ting. Annars kanske beslutsfattare eller kvalificerad handlggare kommer i frga som nyutexad och ej tingsmeriterad. Frgan r om dessa arbeten r hnfrliga till grupp 1 eller grupp 2 dock. Tack fr tipset om kriminologi ocks.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det r vl dumt att utesluta grupp 1, generellt torde ett flertal juridiska arbeten sorteras in dr. ven fast jag bara r student har jag ett antal pong som kan hrledas frn grupp 1, s det r ofrklarligt varfr du som frdig jurist inte skulle lyckas landa ett arbete i grupp 1.

Bra jobbat. Du var sommarnotarie p byr/TR d frmodar jag? Domstolsverket r enligt egen utsago restriktiva med vad som fr hnfras till grupp 1, och mnga arbeten som jurist p en myndighet verkar ju ha processvana, dvs. ting, som grundkrav (rtta mig om jag har fel). Byr r nog uteslutet fr min del, och heller inget jag r srskilt intresserad av.
Citera
2014-11-16, 23:15
Medlem
Pz.Kpfw.VI-Tigers avatar
Citat:
Bra jobbat. Du var sommarnotarie p byr/TR d frmodar jag? Domstolsverket r enligt egen utsago restriktiva med vad som fr hnfras till grupp 1, och mnga arbeten som jurist p en myndighet verkar ju ha processvana, dvs. ting, som grundkrav (rtta mig om jag har fel). Byr r nog uteslutet fr min del, och heller inget jag r srskilt intresserad av.

Skattehandlggare rknas till grupp 1. Det kanske kan vara ngot att syssla med och drefter ska ting?
Citera
2014-11-18, 10:52
Medlem
hokoshas avatar
Hej!
Behver planera min uppsgning infr juridikstudier p SU VT-15.
Terminen brjar 19/1. Gr det att hitta info(/hur brukar det vara?) om upprop infr vrterminen redan nu?
Tack p frhand!
Citera
2014-11-18, 12:22
Medlem
Citat:

Jag gr T1 p GU. Vi har hittills haft bde helklass och mindre grupper. Oftast helklass nr vi har en frelsning om ett nytt mne, och mindre grupper vid vningar/seminarium. De frsta veckorna var det ganska jobbigt/trngt nr vi hade helklass. Nu har man vant sig lite, och vi r ven frre pga avhopp. Vi har vanligtvis en lektion per dag. Ibland mer, ibland mindre. Resten av tiden frvntas du sitta och plugga sjlv, vilket verkligen behvs!
Citera
2014-11-18, 14:39
Medlem
Hej vart kan man f tag p tentor fr T1: Grundlggande juridisk metod, statsrtt och konstitutionell EU-rtt
Citera
2014-11-18, 15:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babbie
Hej vart kan man f tag p tentor fr T1: Grundlggande juridisk metod, statsrtt och konstitutionell EU-rtt
Begr ut tentorna bara?
Citera
2014-11-18, 17:47
Medlem
HalChases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Hej!
Behver planera min uppsgning infr juridikstudier p SU VT-15.
Terminen brjar 19/1. Gr det att hitta info(/hur brukar det vara?) om upprop infr vrterminen redan nu?
Tack p frhand!
Maila institutionen och frga. De vet skerligen bst av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av niirak
Jag gr T1 p GU [...] Vi har vanligtvis en lektion per dag. Ibland mer, ibland mindre. Resten av tiden frvntas du sitta och plugga sjlv, vilket verkligen behvs!
Vnta bara till KERAI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in