2015-01-23, 14:53
Medlem
lighten-ups avatar
Som någon annan skrev är det en idé att skriva frågor till materialet som du har att jobba med, så du verkligen förhör dig själv och sätter dina kunskaper på prov. En del bara läser igenom texten eller litteraturen och får då för sig att de kan allt. Sedan på tentan eller duggan så uppenbaras kunskapsluckorna Självklart finns det också de som kan minnas saker genom att bara läsa igenom en text, men de personerna är en minoritet kan jag lova.

Det gäller att öva och förhöra sig själv regelbundet så man inte hinner glömma det man har lärt sig. Det brukar talas om olika intervaller för när man börjar glömma det som man har lärt sig:

10 minuter, 1 timme, 1 dygn, 1 vecka, 1 månad.

Om du repeterar något efter 10 minuter minns du det i ytterligare 1 timme, sedan börjar du glömma det. Om du repeterar saken en gång till inom en timme så minns du saken i ett dygn innan du börjar glömma bort det, o.s.v.

Om du ligger väldigt mycket efter i plugget så kanske ett studieuppehåll är på sin plats, så du kan komma i fas med dina studier?
Citera
2015-01-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itaimbezinho
Handskrivna kopior av lex förklaris + hetsig kontrollant gissar jag på
Vet att några torskade förra året på att de hade med sig föreläsningsanteckningar från SU vilket kan vara det mest korkade jag hört någon åkt dit på, man har alltså med sig datorskrivna papper med en stor SU-logga på och tror att någon ska missa detta.
Citera
2015-01-23, 15:28
Medlem
Jag fattar inte hur du kan kugga en tenta om du pluggar mycket och övar på gamla tentor. Det är praktiskt taget idiotsäkert. Jag skulle förstå det om du knappt hade öppnat boken. Men om man gått på alla föreläsningar och seminarium så är det ju nästan givet att man minst klarar godkänt.
Citera
2015-01-23, 21:21
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
http://www.unt.se/uppland/uppsala/mi...a-3561971.aspx
Misstänkt massfusk på tenta i Uppsala med nio anmälningar på samma tenta. Någon som vet vilken terminskurs det handlar om och vilken typ av fusk det rör sig om? Är det några klantarslen som tagit med sig otillåtet material eller suttit med telefonen på tentan?
http://www.ergo.nu/nyheter/20150122-...-f%C3%B6r-fusk

Från artikeln:
"Det var vid en salstenta som studenterna blev anmälda misstänkta för vilseledande vid examination. Samtliga av de som anmälts till rektor har haft med sig material till tentan som inte är tillåtet att använda sig av. "

"I anmälningarna framgår att flera av de anmälda studenterna haft med sig böcker som tidigare varit obligatorisk kurslitteratur men inte längre är det, och tre studenter har haft med sig papper som delats ut på kursen som angetts som otillåten litteratur online på Studentportalen. En av studenterna ska ha haft med sig datorskrivna anteckningar, vilket inte är tillåtet, men som kommer att bli tillåtet i juni i år."
Citera
2015-01-23, 23:22
Medlem
Jag har precis börjat på T1 UU och de sa på introföreläsningen att vi fick ha med oss datorskrivna anteckningar på tentan. Dock är den ju i slutet av terminen så där är väl brytpunkten.
Citera
2015-01-24, 00:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto
Jag har precis börjat på T1 UU och de sa på introföreläsningen att vi fick ha med oss datorskrivna anteckningar på tentan. Dock är den ju i slutet av terminen så där är väl brytpunkten.
Det enklaste är som sagt att läsa vad som framgår av undervisningsplanen etc.
Citera
2015-01-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto

Nytt för den här terminen (och framåt) är att egenhändigt datorskrivna anteckningar tillåts på tentan.
Citera
2015-01-24, 15:08
Medlem
Karatelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Nytt för den här terminen (och framåt) är att egenhändigt datorskrivna anteckningar tillåts på tentan.
Är det någon som konkret vet vad gäller, hur dras ev gränser dras? Ctrl v på tidigare årens övningstentamen etc...?
Citera
2015-01-24, 15:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Är det någon som konkret vet vad gäller, hur dras ev gränser dras? Ctrl v på tidigare årens övningstentamen etc...?
Det är, och har aldrig varit, tillåtet att skriva av otillåtet material. Detta framgår väldigt tydligt.
Citera
2015-01-24, 17:08
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är, och har aldrig varit, tillåtet att skriva av otillåtet material. Detta framgår väldigt tydligt.
Även så kallat munkarbete.

Sen är det givetvis svårt för institutionen att hålla kolla på vad de handskrivna anteckningarna innehåller i sak. Det ska vara en riktigt uppenbar avskrivning för att det ska framgå för tentavakterna vid deras översiktliga genombläddring. Sen blir det givetvis en bedömningsfråga för det fall man inte har skrivit av ordagrant.

Ibland tycker jag dock att många verkar inbilla sig att mängden anteckningar korrelerar med resultatet. Detta gör i sin tur att många känner sig trygga bara de har med sig en diger samling papper. Enligt min erfarenhet av trettiopoängstentor är det alltid tiden som utgör det största problemet ,och bästa sättet att spara tid är att inte behöva konsultera anteckningar. I synnerhet är det att skjuta sig själv i foten ifall man – utan att vara helt säker på vart man ska leta – behöver kolla i kurslitteraturen.
Citera
2015-01-24, 17:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Även så kallat munkarbete.

Sen är det givetvis svårt för institutionen att hålla kolla på vad de handskrivna anteckningarna innehåller i sak. Det ska vara en riktigt uppenbar avskrivning för att det ska framgå för tentavakterna vid deras översiktliga genombläddring. Sen blir det givetvis en bedömningsfråga för det fall man inte har skrivit av ordagrant.

Ibland tycker jag dock att många verkar inbilla sig att mängden anteckningar korrelerar med resultatet. Detta gör i sin tur att många känner sig trygga bara de har med sig en diger samling papper. Enligt min erfarenhet av trettiopoängstentor är det alltid tiden som utgör det största problemet ,och bästa sättet att spara tid är att inte behöva konsultera anteckningar. I synnerhet är det att skjuta sig själv i foten ifall man – utan att vara helt säker på vart man ska leta – behöver kolla i kurslitteraturen.
Självklart, det är ju mycket svårt att se huruvida det rör sig om en avskrift eller inte om vi inte talar om uppenbara fall. Tentavakterna bläddrade igenom pärmar och liknande väldigt snabbt, och jag antar att vad som främst eftersöktes var kopior, utskrifter och sådant. Ärligt talat ska man nog vara väldigt klantig, eller ha extrem otur, för att åka dit för fusk pga. att otillåtet material har skrivits av.

Jag håller helt och hållet med dig gällande anteckningar, tidpress och ett behov av att inte titta i litteraturen. Litteratur och anteckningar på tentan känns mer som ett säkerhetsnät, typ ett säkerhetsbälte, om man skulle råka glömma någonting. Det enda jag har tittat upp i litteraturen har varit rättsfall som jag känt ett behov av att slänga in, men att sitta och läsa böckerna under tentan är synnerligen tidsineffektivt, om det inte bara är ett kortare stycke som man vet exakt var i boken det befinner sig.
Citera
2015-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
Jag fattar inte hur du kan kugga en tenta om du pluggar mycket och övar på gamla tentor. Det är praktiskt taget idiotsäkert. Jag skulle förstå det om du knappt hade öppnat boken. Men om man gått på alla föreläsningar och seminarium så är det ju nästan givet att man minst klarar godkänt.

Den uppmärksamme noterar att TS inte nämnt just "övar på gamla tentor" som en del i sin studieteknik. Min misstanke är att det är just det som saknas, om nu alla andra moment fungerar så bra som det låter. Att skriva tentasvar på ett noggrant, tillräckligt utförligt och tidseffektivt sätt lär man sig genom att skriva tentasvar, inte genom att kunna ämnet (sedan är det ju rätt bra att kunna ämnet så att man inte svarar åt helvete fel om än aldrig så snyggt).

Med det sagt så förstår jag inte hur man konsekvent kan skriva underkänt på tentor om man hängt med i kursen i övrigt och inte passar på att partyknarka vid varje tentamenstillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in