Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Angående hur ”pluggtungt” programmet är, är det någon här som har erfarenhet av att ha pluggat något annat program innan jur.studier och kan ställa pluggandet i relation till det?
Då kanske för en som har ambitioner på normala till bra betyg; inte högsta betyg i allt?

Skulle säga att det är högst individuellt och varierar från kurs till kurs. Personligen lägger jag i runda slängar 15-30h i veckan på plugget och har väl enligt mig ganska bra betyg. tror många hade mått bra av att sluta stirra sig blind på hur mycket man pluggar och istället fundera på hur man pluggar.

Edit: Finns mycket skrivet om det här i tråden om du söker. jag har tidigare läst ekonomi vilket inte var lika tidskrävande men min ambition var nog också något lägre.
Senast redigerad av intothewild2 2019-01-21 kl. 15:42.
Citera
2019-01-22, 00:37
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XDXDXDXD
Om man söker Juristprogrammet i Lund, ger alla matematikkurser man läst extra merit då? Kan inte hitta något om att det krävs en viss matematikkurs för att börja studera deras Juristprogram och då borde väl alla matematikkurser man läst på gymnasiet (även 1:an och 2:an) ge meritpoäng om jag minns rätt? Känns dock absurt om Matte 1 och 2 skulle ge meritpoäng till en av de mest eftertraktade utbildningarna i landet.
Matte 1 ger aldrig meritpoäng eftersom den kursen tillhör grundläggande behörighet men kurserna ovanför matte 1 ger meritpoäng till juristprogrammet.

Det är inte det minsta absurt att ett program som inte innefattar någon matte överhuvudtaget inte har någon särskild matte som behörighetskrav. Det är inte hur eftertraktat ett program är som avgör behörighetskraven.
Citera
2019-01-24, 20:03
Medlem
Ni som går eller nyligen har gått på su, hur tycker ni att det är? Lärarna, kurserna, upplägget på programmet? Försöker överväga Göteborg, Stockholm alternativt Uppsala!
Citera
2019-01-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Skulle säga att det är högst individuellt och varierar från kurs till kurs. Personligen lägger jag i runda slängar 15-30h i veckan på plugget och har väl enligt mig ganska bra betyg. tror många hade mått bra av att sluta stirra sig blind på hur mycket man pluggar och istället fundera på hur man pluggar.

Edit: Finns mycket skrivet om det här i tråden om du söker. jag har tidigare läst ekonomi vilket inte var lika tidskrävande men min ambition var nog också något lägre.

Inklusive eller exklusive föreläsningar, seminarier etc?
Citera
2019-01-25, 00:01
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Ni som går eller nyligen har gått på su, hur tycker ni att det är? Lärarna, kurserna, upplägget på programmet? Försöker överväga Göteborg, Stockholm alternativt Uppsala!

Om du vill ha ett aktivt studentliv och stifta bekantskap med andra studenter så vore SU det sämsta alternativet. Skolan påminner om en smutsig fabrik från 60-talet där studenter, likt skiftarbetare, vandrar fram och tillbaka till föreläsningar som zombies. Miljön runt skolan är minst sagt deprimerande och sammanhållningen i klassen närmast noll. Med lite tur så träffar du någon/några trevliga figurer som du sen hänger med under resterande utbildningen.

Med detta sagt, är jag nöjd med utbildningen som sådan. Bra upplägg på kurserna och mycket kompetenta lärare. Mer och mer av utbildningen börjar nu att digitaliseras, vilket innebär att fler tentor skrivs på dator istället för papper och penna. Att skolan ligger i huvudstaden har också den fördelen att man hyfsat omgående kommer i kontakt med arbetsgivare, t.ex. genom att vissa övningar/seminarier bedrivs direkt på byråerna. Du får PM om du har några specifika frågor om utbildningen som sådan.
Citera
2019-01-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Inklusive eller exklusive föreläsningar, seminarier etc?

Inklusive allt schemalagt (försöker gå på så mycket jag kan).
Citera
2019-01-25, 21:35
Medlem
Nackdelar med att börja på vt?
Citera
2019-01-26, 12:04
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Nackdelar med att börja på vt?

Främsta nackdelen är att VT-elever enbart kan söka notarietjänst en sommar, kontra HT som har möjlighet att söka två då en stor majoritet av byråer rekryterar efter T6.

Nollningsveckorna är också något sämre på våren, beroende på vart du läser och förutsatt att överhuvudtaget tänkt gå på det.
Citera
2019-01-26, 13:04
Medlem
DeFrummeris avatar
Hej!

Jag läser min sjätte termin i Uppsala nu och längtar hem till maken, barnen och västkusten. Är det någon som vet om man kan läsa fördjupningskurserna i Gbg, och skriva sin uppsats där istället?

Jag vet att det har diskuterats byten tidigare i tråden men de inlägg jag hittar handlar ofta om att byta mitt i grundutbildningen vilket ju är näst intill omöjligt...

Tacksam för svar
Citera
2019-01-26, 13:09
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFrummeri
Hej!

Jag läser min sjätte termin i Uppsala nu och längtar hem till maken, barnen och västkusten. Är det någon som vet om man kan läsa fördjupningskurserna i Gbg, och skriva sin uppsats där istället?

Jag vet att det har diskuterats byten tidigare i tråden men de inlägg jag hittar handlar ofta om att byta mitt i grundutbildningen vilket ju är näst intill omöjligt...

Tacksam för svar
Testa Handelshögskolan därborta, ifall det är affärsjuridik du tänker.
Citera
2019-01-26, 13:21
Medlem
DeFrummeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Testa Handelshögskolan därborta, ifall det är affärsjuridik du tänker.
Alltså, jag vill ju läsa klart utbildningen och få en juristexamen bara. Även juristprogrammet i Gbg måste ju erbjuda fördjupningskurser inom fler områden än affärsjuridik? Exempelvis socialrätt, IP-rätt eller kommunalrätt.
Citera
2019-01-26, 13:32
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFrummeri
Alltså, jag vill ju läsa klart utbildningen och få en juristexamen bara. Även juristprogrammet i Gbg måste ju erbjuda fördjupningskurser inom fler områden än affärsjuridik? Exempelvis socialrätt, IP-rätt eller kommunalrätt.
Bäst du ringer dem på måndag och ställer den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in