2015-01-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Sen blev byrn ocks sgad i ett program p Dagens juridik, typ "driver man en konsultbyr kan man inte g hem vid fem, man mste alltid vara tillgnglig blablabla".

Japp, i samma program konstaterade dock en representant byrn att "det behver man inte alls det". Fr vl se hur det gr med det dr.
Citera
2015-01-23, 00:29
Medlem
Hjlp med juristprogrammet

Hej!

Jag skriver det hr inlgget d jag behver hjlp fr att f bttre studieteknik fr mina studier.
Jag har kuggat tenta efter tenta och egentligen frstr jag inte vad jag gr fr fel. Jag gr p alla frelsningar, deltar p alla obligatoriska som icke obligatoriska seminarium, jag fr fullpott p mina PM, jag lser mina uppgifter p ett bra stt infr varje seminarium, arbetar i grupp och tar del av hur andra reflekterar kring en uppgift men jag kuggar p tentorna. Det mste jag vara ngot jag uppenbarligen gr fel d jag kuggar tentan och jag vet lngre inte vad jag ska gra fr att klara mina tentor.

S jag r ute efter ngon som kan hjlpa mig att klara mina tentor och f mig att frst vad jag gr fr fel. Vad ska jag gra? Det tar p mitt psyke att kugga och jag hamnar i en ond cirkel. Skriv grna till mig p PM.

Lser juristprogrammet. Kuggat Civilrtt A/1.

Tack fr svar.
Citera
2015-01-23, 00:46
Medlem
Du kanske kan g en kurs eller g p en frelsning gllande studieteknik. De brukar finnas p universitetet. Det tog mig en viss tid att inse att tentor inte alltid testar kunskap utan minne, att terskapa litteratur och problemlsning.

Om du har tillflle s prova att titta p gamla tentor och ta pauser nr du pluggar. Hoppas det r till ngon hjlp.
Citera
2015-01-23, 01:29
Medlem
Schwindelfreis avatar
vervgt att du kanske inte har vad som krvs fr att studera juridik? En del klarar det, andra inte. Det sger hursomhelst ingenting om din intelligensniv.
Citera
2015-01-23, 01:32
Medlem
Det var ett tag sedan jag beskte den hr trden, jag ser dock att samma individer hnger kvar hr.
Fr man lov att frga er vad ni sysslar med numera? Vad ledde eran utbildning till (svida ni r frdigutbildade jurister)? Sedan jag startade p min utbildning, fr ungefr 3 r sedan, har jag haft otroligt mnga ambitioner om min framtid. Frst och frmst var det klagare jag skulle bli, sedan skulle jag bli en framgngsrik affrsjurist, drefter skulle jag bli en advokat p ett strre kontor medan jag numera satsar p att vara rdgivande jurist p ett strre fretag inom antingen marknadsfringsrtt eller frskringsrtt - Vore drfr kul att veta vad ni sysslar med, ni har antagligen varit igenom samma funderingar och slutligen hittat ngot som passat just era behov.
Senast redigerad av penatre 2015-01-23 kl. 01:34.
Citera
2015-01-23, 01:35
Medlem
Glisseurs avatar
Nu vet jag inte om juristprogrammets utbildning skiljer sig mrkvrdigt frn vriga men frsk att komma p egna frgor till bckerna! Jag sjlv lser till civilekonom och nr jag pljer igenom studielitteraturen s skriver jag mina egna frgor som r relevanta till texten. Detta leder till en viss frstelse d du mste fatta sammanhanget och logiken i mnet. Jag kan ven rekommendera en app som heter quizlet, den fungerar galant fr mig nr jag ska plugga in termer! Den finns ven p internet s om du inte r sugen p att sitta p telefonen s kan du gra det ifrn datorn.
Citera
2015-01-23, 09:43
Medlem
http://www.unt.se/uppland/uppsala/mi...a-3561971.aspx
Misstnkt massfusk p tenta i Uppsala med nio anmlningar p samma tenta. Ngon som vet vilken terminskurs det handlar om och vilken typ av fusk det rr sig om? r det ngra klantarslen som tagit med sig otilltet material eller suttit med telefonen p tentan?
Citera
2015-01-23, 11:00
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Misstnkt massfusk p tenta i Uppsala med nio anmlningar p samma tenta. Ngon som vet vilken terminskurs det handlar om och vilken typ av fusk det rr sig om? r det ngra klantarslen som tagit med sig otilltet material eller suttit med telefonen p tentan?

Frn din lnk kan man utlsa att det handlar om otilltet material. Ingen aning om vilken terminskurs det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av UNT
De nio anmlningarna hnger inte samman, men handlar alla om att studenterna haft med sig material som kan ha varit otilltet, som bcker eller frgeuppgifter. Den personal p juridiska institutionen som gjort anmlan vill inte kommentera rendena i och med att de r under utredning. Men i det material som de skickat in till Uppsala universitets juridiska avdelning finns frteckningar ver vad man som student fr ta med sig till tentan och vad man inte fr ta med sig, uppgifter som man menar har varit tillgngliga fr studenterna p det stt som krvs.

Att det r s ovanligt mnga som vid samma tillflle misstnks fr att ha anvnt otilltna hjlpmedel kan ju tyda p att varit otydlig information. Studenterna ska f information om vad som gller bde i god tid fre och p plats vid tentatillfllet , sger Caisa Lycken som nd anser att det oavsett utfallet av prvningarna kan finnas skl till eftertanke p institutionen.
Citera
2015-01-23, 11:07
Medlem
Sobofieds avatar
De gjorde skert ngot regelvidrigt i stil med att ha en otillten frg p sina flrpar.
Citera
2015-01-23, 13:11
Medlem
Juriststudenter r verrepresenterade i disciplinrenden vid UU. De r ocks verrepresenterade i vandalism av biblioteksbcker. Rackarns trevliga typer det dr...
Citera
2015-01-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwindelfrei
vervgt att du kanske inte har vad som krvs fr att studera juridik? En del klarar det, andra inte. Det sger hursomhelst ingenting om din intelligensniv.

Och vad exakt r det jag inte skulle ha som andra har?
Ren skitsnack. Finns inget annat jag vill syssla med i framtiden om inte juridik
Citera
2015-01-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Handskrivna kopior av lex frklaris + hetsig kontrollant gissar jag p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in