2015-01-24, 19:10
Medlem
Jaha, ja du fick ju massa tips nr du skrev i din trd "juristprogrammet tar livet av mig". Allts jag lser p SU precis som dig och lser ocks gamla studieordningen som dig. Jag tror att du har nog svrt att frst vad examinator vill ha fr svar p sin tenta. Visst jag har medelmttiga betyg, pluggar verkligen inte s mycket och gr inte p allt och fr ocks bra/hgt pong p alla PM men klarar mina tentor, konsten att frst vad examinator vill ha fr svar p en viss tentafrga samt hur man argumenterar och skriver sitt svar r jtteviktigt. Gamla tentor r bra vning fast B klarar man utan att ens behva va p gamla tentor, fr B kan man skriva sitt svar utifrn hur man tror man ska svara och det tror jag alla har kapacitet fr eftersom man har ju rtt s hga gymnasiebetyg nr man kommer in p utb.
Citera
2015-01-24, 20:48
Medlem
Finns det en rimlig chans att jobba som jurist (det vill sga med rttsfall och argumentation) om man snittar B-BA? Eller r det i huvudsak AB-folk och tingsmeriterade som har denna mjlighet?
Citera
2015-01-24, 20:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytttkonto
Finns det en rimlig chans att jobba som jurist (det vill sga med rttsfall och argumentation) om man snittar B-BA?
Ja.
Citera
2015-01-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja.
Hur vet du det?
Citera
2015-01-24, 21:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hur vet du det?
Drfr att en driven person alltid nr sina ml. Vill du t.ex. arbeta p en byr, utan att du har betygen? Brja p en mindre byr och arbeta dig uppt, eller hitta en annan vg. Folk r fr lsta vid att g direkt till byr frn examen. Det enda som till 100 % r uteslutet r ting.

EDIT:

Men sjlvklart s br man alltid satsa p ett hgt betyg, det r inte ndvndigt fr att f ett bra jobb men det r verkligen inte dligt nr det kommer till jobbskandet.
Senast redigerad av eXtremo 2015-01-24 kl. 21:27.
Citera
2015-01-24, 21:29
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Hur vet du det?
Om man stller dliga frgor finns det en stor risk att man fr dliga svar.

Rent allmnt kan jag tipsa dig om att lsa igenom mer av den hr trden. Din frga dyker upp titt som ttt i olika skepnader, och det finns vid det hr laget mnga vettiga svar p den.

Om du betraktar en karrir som spnner ver ett helt liv r det givetvis s att du kommer ges en mjlighet att jobba "som jurist" ven om du har dliga/medelmttiga betyg. Vsentligare frgor r snarare:
1. Vad kommer ditt frsta jobb best av?
2. Hur lng kommer vgen vara till jobbet dr du fr jobba "som jurist"?

Rent generellt kan man sga att ju bttre betyg och vriga meriter du har, desto bttre utgngslge har du i frhllande till de bgge frgorna ovan. Sedan beror det p en mngd andra saker, bland annat vad fr typ av juridik du vill arbeta med och vilken typ av arbetsplats du vill vara p.

Om du r duktig p det du gr, nr du vl brjar arbeta, kommer vgen till drmarbetsplatsen bli kortare. Sen r det en annan femma att det egentligen finns ganska lite som talar fr att du skulle vara en grym jurist om du bara kan skrapa ihop ett betygssnitt p BBA.

EDIT:
Ser att extremo frekom mig. Tusan.
Senast redigerad av The_Keeper 2015-01-24 kl. 21:32.
Citera
2015-01-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Sen r det en annan femma att det egentligen finns ganska lite som talar fr att du skulle vara en grym jurist om du bara kan skrapa ihop ett betygssnitt p BBA.
Kan och kan. Man kan vara bra p att argumentera utan att finna lagarna i sig intressanta. Det som belnas p tentor r kunskap snarare n argumentationsfrmga.
Citera
2015-01-24, 21:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Kan och kan. Man kan vara bra p att argumentera utan att finna lagarna i sig intressanta. Det som belnas p tentor r kunskap snarare n argumentationsfrmga.
Nu r det emellertid s att det r den juridiska metoden som betygstts och inte ditt intresse fr lagarna. Sedan kan det fr ordningens skull vara lmpligt att notera idiotin i att studera juridik, om man inte finner juridik intressant. Men det r likvl metoden, frmgan att identifiera och lsa problem samt argumentationen som betygstts.
Citera
2015-01-24, 21:53
Medlem
Citat:
Nu r det emellertid s att det r den juridiska metoden som betygstts och inte ditt intresse fr lagarna. Sedan kan det fr ordningens skull vara lmpligt att notera idiotin i att studera juridik, om man inte finner juridik intressant. Men det r likvl metoden, frmgan att identifiera och lsa problem samt argumentationen som betygstts.
Metoden i sig betygstts inte. Det som betygstts r de juridiska kunskaper (om exempelvis lagar och rttsfall) du redovisar fr i dina svar.

Att skriva svar som ger bra pong krver sledes i frsta hand kunskap. Utan kunskap finns det inget stt att skriva argument som skulle godtas av examinatorerna.

Det finns mnga som pluggar mnen som de inte tycker r srskilt intressanta, inte sllan som ett medel fr att f jobb.
Citera
2015-01-24, 21:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Metoden i sig betygstts inte. Det som betygstts r de juridiska kunskaper (om exempelvis lagar och rttsfall) du redovisar fr i dina svar.

Att skriva svar som ger bra pong krver sledes i frsta hand kunskap. Utan kunskap finns det inget stt att skriva argument som skulle godtas av examinatorerna.

Det finns mnga som pluggar mnen som de inte tycker r srskilt intressanta, inte sllan som ett medel fr att f jobb.
Nu stmmer det inte riktigt, d du kan vara hur duktig som helst p sjlva juridiken, men ha svrigheter att argumentera p ett korrekt stt. Det som premieras r en god juridisk argumentation som anknyter till rttskllorna (d.v.s. du kan inte balla ur helt).

Vidare r det dumt att studera ett mne man finner ointressant om det enkom grs fr att f ett jobb, om man genom ointresset fr betyg som resulterar i svrigheter att f ett jobb. Personer som fr B har ofta ett bristande intresse, ett bristande intellekt eller helt enkelt inte ngra planer p att satsa p ett hgre betyg.

Att ha ett bristande intresse fr juridik, men att studera det fr att f ett arbete r dumt ocks frn andra aspekter. Du kommer ju arbeta med juridik under hela livet, varfr ett bttre val vore att studera ett mne som r intressant. Jag skulle aldrig studera ett mne jag fann trkigt, det r vldigt vldigt vldigt korkat.
Citera
2015-01-24, 22:19
Medlem
Citat:
Nu stmmer det inte riktigt, d du kan vara hur duktig som helst p sjlva juridiken, men ha svrigheter att argumentera p ett korrekt stt. Det som premieras r en god juridisk argumentation som anknyter till rttskllorna (d.v.s. du kan inte balla ur helt).

Mer eller mindre rtt. Allts inte metoden i sig utan att du redovisar fr rtt juridisk kunskap i dina svar och ibland att du ven tillmpar kunskapen p rtt stt och argumenterar med hjlp av den.

Men viktigare n att vara bra p att argumentera r att kunna juridik. Kunskaperna r grunden.

Citat:
Vidare r det dumt att studera ett mne man finner ointressant om det enkom grs fr att f ett jobb, om man genom ointresset fr betyg som resulterar i svrigheter att f ett jobb. Personer som fr B har ofta ett bristande intresse, ett bristande intellekt eller helt enkelt inte ngra planer p att satsa p ett hgre betyg.

Fair enough. Det r bland annat drfr att jag frgar hur svrt det skulle vara att jobba som jurist med B eller BA-snitt. Jag r inte speciellt intresserad av lagar men vill ha ett jobb dr argumentationen och sprk r en central del.

Citat:
Att ha ett bristande intresse fr juridik, men att studera det fr att f ett arbete r dumt ocks frn andra aspekter. Du kommer ju arbeta med juridik under hela livet, varfr ett bttre val vore att studera ett mne som r intressant. Jag skulle aldrig studera ett mne jag fann trkigt, det r vldigt vldigt vldigt korkat.

Det kan vara s att det finns extremt litet som man egentligen tycker r intressant och att det nd inte finns jobb inom det.
Citera
2015-01-24, 22:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Mer eller mindre rtt. Allts inte metoden i sig utan att du redovisar fr rtt juridisk kunskap i dina svar och ibland att du ven tillmpar kunskapen p rtt stt och argumenterar med hjlp av den.

Men viktigare n att vara bra p att argumentera r att kunna juridik. Kunskaperna r grunden.
Vad lustigt att ngon som verkar vara i brjan av sin utbildning frsker lxa upp en student som r i slutet av sin utbildning och drmed har skrivit fler tentor, pratat mer med praktiker och jobbat med juridik mer n personen i brjan av programmet. Lite gulligt.

Jag frutstter givetvis att det r korrekt juridik, det var anledningen till att jag framfrde att god argumentation (med std i rttskllorna) premieras. Enbart juridisk kompetens leder inte till hga pong. Jag kan t.ex. vara mycket kunnig inom skattertt och direkt se vad som r lsningen p ett problem, men det kommer inte att resultera i ngra pong vrda namnet om jag bara anger, den frvisso korrekta, lsningen. Det r allts vgen till lsningen som r intressant och det r den som betygstts, inte sjlva svaret i sig. Du kan allts, givetvis inom rimliga grnser, ha "fel" men nd f hga pong p en tenta.

Kontentan r allts att en person som inte har med sig den juridiska metoden, eller besitter frmgan att argumentera p ett vedertaget juridiskt stt, inte kommer att erhlla hga pong. Oavsett hur stor materiell kunskap personen besitter.

Citat:
Det kan vara s att det finns extremt litet som man egentligen tycker r intressant och att det nd inte finns jobb inom det.
Vilket gr det irrationellt att studera mnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in