Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vad gr de som "ker ut" eftert? Sker till en annan byr och brjar om? Byter karrir helt? ker de ut som i att de inte fr fortsatt anstllning, eller hoppar de av sjlva d de inser att mjligheterna att bli delgare/konsult r sm?
Tack frresten fr all info. Bsta inlggen p veckor.
De flesta ker ut fr att:
1. De har jobbat hos oss i ett par r och vill testa ngot annat.
2. De skaffar familj.
3. De orkar inte med jobbet lngre. (ofta sammanlnkat med p.2)
4. De utvecklas inte.
Ett par av de vi nyanstller brukar ofta ka ut inom ett r. De visar sig inte klara arbetsbrdan, tnker fr snvt, ser inte den stora bilden utan lser problem som de gjorde p juristprogrammet. Jag ger dem i regel bra vitsord, och rekommenderar dem att brja p ngon mindre byr dr de kan utvecklas i ett lugnare tempo.
En stor del slutar efter 2-5 r. D har de ftt en enormt vrdefull "utbildning" p byrn och ftt bra erfarenhet inom de omrden de jobbat. Hr kan man vara genersare mot de som sger upp sig/blir uppsagda och rekommendera dem fr ngon klient att jobba som bolagsjurister. Har man en f.d. medarbetare som bolagsjurist hos en klient/potentiell klient kar chanserna att klienten ska anlita oss. Ofta r det ju bolagsjuristens roll att veta vad fr rdgivning som behvs fr bolaget, och sedan ha s bra kontakter med byrerna att bolaget kan f rdgivningen till ett bra pris. Win/win fr den f.d. medarbetaren, som fr ett lugnare jobb, och byrn som fr in mer jobb tack vare medarbetaren.
Vissa ker ut precis innan delgarniv, och mnga r inte s glada ver det. En vlknd sdan person rkar vara kvinna, och har skrivit en bok om hur det kan vara. ven fast hon inte jobbade fr min byr tror jag att delar av det hon skriver kan stmma, ven om mycket r verdrifter.
Det var lite om hur byrn tnker om medarbetare som slutar. Normalt r det oftast jobb p bolag eller andra byrer som brukar locka. Det kan finnas mer vlbetalda jobb p byrn p andra sidan gatan, eller lugnare jobb p ett bolag inom sektorn man arbetat. Kvinnor sker sig ocks ofta till myndigheter p.g.a. work/life-balans och vissa brjar t.o.m. domarbanan.
Edit: Roligt att inlggen uppskattades, mitt nje!