2013-02-02, 14:48
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vad innebr egentligen "kvalificerat arbete"?

Som jag ser det: fullt ansvar ver renden, egna klienter, kvalificerad rdgivning (dvs. inte bara fylla i blanketter och skriva en rttsutredning mellan fikavarven, som r vanligt fr sommarnotarier) o.s.v.
Citera
2013-02-02, 14:48
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskrepansikubik
Ja, det r vanligt. Men det terstr minst lika mnga som har vldigt bra meriter och toppar testerna. Vi kan vlja och vraka relativt fritt bland de skande som genomgtt testerna. Det r s marknaden ser ut. Annars r det som du sger, betyg och meriter tar dig till tester som tar dig till slutliga intervjuer, som tar dig till provanstllning, som tar dig till fast anstllning. Efter 7, 8 r fast anstlld blir du delgare, "konsult" eller ker ut. Majoriteten ker ut innan de tagit sig s lngt.

Lite kuriosa ang. sommarnotarietjnsterna vi diskuterade tidigare r att en del drakar nu i lgkonjunktur slopar lnen fr dessa. Varfr betala 18 000 fr 5 veckor per sommarnotarie nr 500 sker till 10 platser - man kan ju hitta lika bra personer som kan tnka sig att jobba utan ln.
Intressant att det faktiskt r vanligt. En spontan tanke r att om du lyckats ta dig igenom hela skolan inklusive juristprogrammet med utmrka betyg borde du ocks rimligtvis ha de frmgor som krvs fr att lyckas p testerna. Men uppenbarligen inte om det r som du sger.

Det finns ju dremot ingen brist p diverse case vningar under utbildningen som ju anordnas rtt s konstant av olika arbetsgivare. Varfr det knappast borde vara ngot helt nytt fr de som sker. Men det r klart case vningar och testerna fr de arbetsskande lr ju vara betydligt svrare n de som studenterna fr gra.

Har du ngot konkret exempel p ngon byr som inte ger ln har funderat ibland p varfr de inte kr utan ln, tnkte dock att ingen "vgade" gra det eftersom de d skulle tappa i prestige.
Citera
2013-02-02, 14:55
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Intressant att det faktiskt r vanligt. En spontan tanke r att om du lyckats ta dig igenom hela skolan inklusive juristprogrammet med utmrka betyg borde du ocks rimligtvis ha de frmgor som krvs fr att lyckas p testerna. Men uppenbarligen inte om det r som du sger.

Det finns ju dremot ingen brist p diverse case vningar under utbildningen som ju anordnas rtt s konstant av olika arbetsgivare. Varfr det knappast borde vara ngot helt nytt fr de som sker. Men det r klart case vningar och testerna fr de arbetsskande lr ju vara betydligt svrare n de som studenterna fr gra.

Har du ngot konkret exempel p ngon byr som inte ger ln har funderat ibland p varfr de inte kr utan ln, tnkte dock att ingen "vgade" gra det eftersom de d skulle tappa i prestige.

Inte ndvndigtvis. Juristprogrammet r inte svrt att ta sig igenom med bra betyg. Det r bara att komma in i ett tnk, plugga och prestera bra p tentor. Testerna mter logisk frmga, personlighet och vissa andra begvningar som inte alltid gr att va sig till. Att du r driven och har bra meriter r inte detsamma som att du r intelligent och socialt kompetent, ven om detta gr hand i hand mnga gnger.

Jag tnker inte namnge ngra byrer i den hr trden, men det rr sig om ngra drakar. Prestige hos en advokatbyr mts inte i hur mycket sommarnotarierna fr i ln, den mts i storleken p rendena, omsttningen, och kvaliteten p det utfrda arbetet. Sedan r ju en sommarnotarietjnst mer som en utbildning med mycket interna frelsningar o.s.v., allts lite t traineehllet, varfr det inte r helt ologiskt att inte betala ln under tjnsten. Men frmst beror det p att sktrycket tillter oavlnade tjnster.
Citera
2013-02-02, 15:01
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Inte ndvndigtvis. Juristprogrammet r inte svrt att ta sig igenom med bra betyg. Det r bara att komma in i ett tnk, plugga och prestera bra p tentor. Testerna mter logisk frmga, personlighet och vissa andra begvningar som inte alltid gr att va sig till. Att du r driven och har bra meriter r inte detsamma som att du r intelligent och socialt kompetent, ven om detta gr hand i hand mnga gnger.

Jag tnker inte namnge ngra byrer i den hr trden, men det rr sig om ngra drakar. Prestige hos en advokatbyr mts inte i hur mycket sommarnotarierna fr i ln, den mts i storleken p rendena, omsttningen, och kvaliteten p det utfrda arbetet. Sedan r ju en sommarnotarietjnst mer som en utbildning med mycket interna frelsningar o.s.v., allts lite t traineehllet, varfr det inte r helt ologiskt att inte betala ln under tjnsten. Men frmst beror det p att sktrycket tillter oavlnade tjnster.
Dr har du nog i och fr sig en pong. Mste vara jobbigt om du lyckas skaffa utmrka meriter och sen ska ska ditt drmjobb och dr f veta att du tyvrr inte presterar tillrckligt bra p testerna fr att f jobbet. Men men sdant r livet.

Kommentaren om prestige var mer n tanke i att snacket gr och att det helt enkelt sg lite dligt ut fr den byr som inte ens gav sommarnotarierna ln. Men det r klart du kan ju spara in ett par hundra tusen kronor och om du kan gra det och nd fr bra skande lr det ju vara vrt det ur ett ekonomiskt perspektiv. Kanske blir det normen i framtiden.

Passar dessutom p att tacka igen fr all intressant information och alla svar.
Citera
2013-02-02, 15:12
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Som jag ser det: fullt ansvar ver renden, egna klienter, kvalificerad rdgivning (dvs. inte bara fylla i blanketter och skriva en rttsutredning mellan fikavarven, som r vanligt fr sommarnotarier) o.s.v.

Hur lng tid in p sin anstllning tar det innan man befinner sig i den dr situationen? Jag har ftt den uppfattningen att nybakade jurister inom det affrsjuridiska omrdet knappt fr skicka ivg ett mail utan ett ok ifrn ngon hgre upp i hierarkin. Inte sagt att det kanske inte behvs i brjan, men det knns som ett antiklimax att hamna i den situationen efter fina betyg, fina meriter, ev. dubbelexamen, studier utomlands, en rad tester och falska leenden t det ena och det andra hllet.
Citera
2013-02-02, 15:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ja, det r vanligt. Men det terstr minst lika mnga som har vldigt bra meriter och toppar testerna. Vi kan vlja och vraka relativt fritt bland de skande som genomgtt testerna. Det r s marknaden ser ut. Annars r det som du sger, betyg och meriter tar dig till tester som tar dig till slutliga intervjuer, som tar dig till provanstllning, som tar dig till fast anstllning. Efter 7, 8 r fast anstlld blir du delgare, "konsult" eller ker ut. Majoriteten ker ut innan de tagit sig s lngt.

Vad gr de som "ker ut" eftert? Sker till en annan byr och brjar om? Byter karrir helt? ker de ut som i att de inte fr fortsatt anstllning, eller hoppar de av sjlva d de inser att mjligheterna att bli delgare/konsult r sm?

Tack frresten fr all info. Bsta inlggen p veckor.
Citera
2013-02-02, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Hur lng tid in p sin anstllning tar det innan man befinner sig i den dr situationen? Jag har ftt den uppfattningen att nybakade jurister inom det affrsjuridiska omrdet knappt fr skicka ivg ett mail utan ett ok ifrn ngon hgre upp i hierarkin. Inte sagt att det kanske inte behvs i brjan, men det knns som ett antiklimax att hamna i den situationen efter fina betyg, fina meriter, ev. dubbelexamen, studier utomlands, en rad tester och falska leenden t det ena och det andra hllet.

Relativt snabbt. Efter ett par veckor knner man av ifall en ny, yngre kollega r mogen att ta p sig det ansvaret. Ofta gr den avgrande klientkontakten genom seniora jurister och delgare, men kvalificerat arbete blir det defintivt tal om snabbt. Sedan gller det att alltid fortstta utvecklas, den dagen initiativfrmga brister och man inte kan leverera lsningar p allt komplexare och strre problem har byrn inte nytta av en. D kostar man pltsligt som en senior jurist i ln men utfr arbete som en junior sdan, och den uppenbara skillnaden gr det svrt att motivera varfr man ska vara kvar.
Citera
2013-02-02, 16:57
Medlem
Citat:
Snip

Jag instmmer med kren och tackar fr mycket intressanta inlgg.

Vad hnder med personerna i "konsult"-facket? Har du fortfarande chans p en delgartjnst i framtiden eller hur fungerar det?

Har du kontakt med gamla kursare som inte r i byrsvngen? Jag uppskattar verkligen om du har lust att bertta vad dina vnner tycker om att jobba p diverse myndigheter, framfrallt som klagare om du knner ngon.
Citera
2013-02-02, 17:01
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vad gr de som "ker ut" eftert? Sker till en annan byr och brjar om? Byter karrir helt? ker de ut som i att de inte fr fortsatt anstllning, eller hoppar de av sjlva d de inser att mjligheterna att bli delgare/konsult r sm?

Tack frresten fr all info. Bsta inlggen p veckor.

De flesta ker ut fr att:
1. De har jobbat hos oss i ett par r och vill testa ngot annat.
2. De skaffar familj.
3. De orkar inte med jobbet lngre. (ofta sammanlnkat med p.2)
4. De utvecklas inte.

Ett par av de vi nyanstller brukar ofta ka ut inom ett r. De visar sig inte klara arbetsbrdan, tnker fr snvt, ser inte den stora bilden utan lser problem som de gjorde p juristprogrammet. Jag ger dem i regel bra vitsord, och rekommenderar dem att brja p ngon mindre byr dr de kan utvecklas i ett lugnare tempo.

En stor del slutar efter 2-5 r. D har de ftt en enormt vrdefull "utbildning" p byrn och ftt bra erfarenhet inom de omrden de jobbat. Hr kan man vara genersare mot de som sger upp sig/blir uppsagda och rekommendera dem fr ngon klient att jobba som bolagsjurister. Har man en f.d. medarbetare som bolagsjurist hos en klient/potentiell klient kar chanserna att klienten ska anlita oss. Ofta r det ju bolagsjuristens roll att veta vad fr rdgivning som behvs fr bolaget, och sedan ha s bra kontakter med byrerna att bolaget kan f rdgivningen till ett bra pris. Win/win fr den f.d. medarbetaren, som fr ett lugnare jobb, och byrn som fr in mer jobb tack vare medarbetaren.

Vissa ker ut precis innan delgarniv, och mnga r inte s glada ver det. En vlknd sdan person rkar vara kvinna, och har skrivit en bok om hur det kan vara. ven fast hon inte jobbade fr min byr tror jag att delar av det hon skriver kan stmma, ven om mycket r verdrifter.

Det var lite om hur byrn tnker om medarbetare som slutar. Normalt r det oftast jobb p bolag eller andra byrer som brukar locka. Det kan finnas mer vlbetalda jobb p byrn p andra sidan gatan, eller lugnare jobb p ett bolag inom sektorn man arbetat. Kvinnor sker sig ocks ofta till myndigheter p.g.a. work/life-balans och vissa brjar t.o.m. domarbanan.

Edit: Roligt att inlggen uppskattades, mitt nje!
Senast redigerad av Diskrepansikubik 2013-02-02 kl. 17:04.
Citera
2013-02-02, 17:17
Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Jag instmmer med kren och tackar fr mycket intressanta inlgg.

Vad hnder med personerna i "konsult"-facket? Har du fortfarande chans p en delgartjnst i framtiden eller hur fungerar det?

Har du kontakt med gamla kursare som inte r i byrsvngen? Jag uppskattar verkligen om du har lust att bertta vad dina vnner tycker om att jobba p diverse myndigheter, framfrallt som klagare om du knner ngon.

Man har som konsult i regel chans att bli delgare, men f blir det efter ett par r som konsult. Man r inte fast anstlld lngre, utan jobbar som oftast genom eget bolag dr man sjlv str fr arbetsgivaravgifter o.s.v. Det r billigare fr byrn, och ersttningen blir hgre fr en sjlv, eftersom man kan lta lnen g in i bolaget till lgre skatt, samtidigt som bolaget kan st fr bil, inkp och liknande. Konsulter r i regel mer sedda som experter, och jobbar mer med ett specifikt omrde, som r smalare n de flesta p byrn hanterar. Efter ett par r som konsult tenderar man att bli kvar, eftersom ersttningen r hg och man kan g hem nr uppgifterna r lsta. En associate, senior associate och t.o.m. delgare i vissa perioder kan sitta betydligt lngre timmar. Konsulter riskerar dock att ka ut snabbare n de med fast anstllning, eftersom man kan gra sig av med en konsult utan ngra strre kostnader, till skillnad frn de fast anstllda. Sedan ska tillggas att det r ganska f som anses vara tillrckligt vrdefulla fr att bli konsulter, men inte tillrckligt drivna fr att bli delgare. De allra flesta ker ut efter 1-8 r.

klagare har jag bara bekanta som r. Det r tufft de frsta ren med mycket press, men planar skerligen ut efter en tid. Har vnner som jobbar p diverse statliga verk, och de r spass erfarna att arbetstiderna verkligen r bra. Dock r de flesta chefer, och kan alltid kallas in i kritiska perioder. Finns fr- och nackdelar med alla arbetsgivare.

Edit: Tack fr uppskattningen!
Senast redigerad av Diskrepansikubik 2013-02-02 kl. 17:20.
Citera
2013-02-02, 17:24
Medlem
Citat:
De flesta ker ut fr att:
1. De har jobbat hos oss i ett par r och vill testa ngot annat.
2. De skaffar familj.
3. De orkar inte med jobbet lngre. (ofta sammanlnkat med p.2)
4. De utvecklas inte.

Ett par av de vi nyanstller brukar ofta ka ut inom ett r. De visar sig inte klara arbetsbrdan, tnker fr snvt, ser inte den stora bilden utan lser problem som de gjorde p juristprogrammet. Jag ger dem i regel bra vitsord, och rekommenderar dem att brja p ngon mindre byr dr de kan utvecklas i ett lugnare tempo.

En stor del slutar efter 2-5 r. D har de ftt en enormt vrdefull "utbildning" p byrn och ftt bra erfarenhet inom de omrden de jobbat. Hr kan man vara genersare mot de som sger upp sig/blir uppsagda och rekommendera dem fr ngon klient att jobba som bolagsjurister. Har man en f.d. medarbetare som bolagsjurist hos en klient/potentiell klient kar chanserna att klienten ska anlita oss. Ofta r det ju bolagsjuristens roll att veta vad fr rdgivning som behvs fr bolaget, och sedan ha s bra kontakter med byrerna att bolaget kan f rdgivningen till ett bra pris. Win/win fr den f.d. medarbetaren, som fr ett lugnare jobb, och byrn som fr in mer jobb tack vare medarbetaren.

Vissa ker ut precis innan delgarniv, och mnga r inte s glada ver det. En vlknd sdan person rkar vara kvinna, och har skrivit en bok om hur det kan vara. ven fast hon inte jobbade fr min byr tror jag att delar av det hon skriver kan stmma, ven om mycket r verdrifter.

Det var lite om hur byrn tnker om medarbetare som slutar. Normalt r det oftast jobb p bolag eller andra byrer som brukar locka. Det kan finnas mer vlbetalda jobb p byrn p andra sidan gatan, eller lugnare jobb p ett bolag inom sektorn man arbetat. Kvinnor sker sig ocks ofta till myndigheter p.g.a. work/life-balans och vissa brjar t.o.m. domarbanan.

Edit: Roligt att inlggen uppskattades, mitt nje!

Till att brja med instmmer jag med resten och tackar fr givande information.

Har du ngon uppfattning om hur mycket mindre en byr mste vara fr att kraven p att bli antagen skall brja sjunka en del? Skiljer sig antagningskraven fr vlrenommerade men mindre byrer i Stockholm avsevrt frn dom allra strsta eller hur ser det ut? Lt oss sga en byr som har runt 20-30 anstllda, och om s r fallet skiljer sig verkligen arbetstempot i ngon strre utstrckning?

Kommer g ut med runt hlften AB och kommer tack vare sidomeriter kunna sitta ting i ngon mindre stad. Har ven erfarenhet av utlandsstudier och en statsvetarexamen i bagaget. Tidigare juridisk erfarenhet i form av sommarjobb r det dock dligt med och p.g.a. betygen (mitt enda B lyckades jag tyvrr pricka i en av dom viktigare civilrtts kurserna) s knner jag inte riktigt att jag kommer kunna vara med att konkurrera om en plats p ngon av dom strre byrerna. Tror du det r realistiskt att hysa hopp om anstllning p ngon mindre/medelstor affrsjuridisk byr i Stockholm eller r kraven lika hrda dr?
Senast redigerad av ronben 2013-02-02 kl. 17:28.
Citera
2013-02-02, 17:51
Medlem
fuckpopes avatar
Jag vgar pst att ting i Norrland smller hgre n de flesta sidomeriter och sommarjobb jag kan tnka mig (Sommarnotarietjnst p byrn man sker undantaget). Jag baserar det p min erfarenhet ur rekryteringsgruppen fr en av byrerna vid Norrmalmstorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in