Citat:
Ursprungligen postat av
Geakmo
Hej!
Jag har personligen gått från "infödd" katolik, till slentrianmässigt kristen, till agnostiker, till "det måste finnas något gott", till ateism, till pessimism, till - nu. Denna video sammanfattar slutstationen enklast och närmast och som jag ville dela med mig av och diskutera.
https://www.youtube.com/watch?v=TLrt6mGR8To
Diskussionsunderlaget handlar bl.a. om språkets absoluta betydelse och roll till "Gud" och vetenskap i modern tid och om människan kan enas om EN Gud via dessa två verktyg?
Motbevisa mig Guds existens med logik här!

Blir ju kul att se vilka som förstår "Gud" och har "Gud" inom sig - på riktigt

Jag köper inte att singulariteten ur vilken Big Bang skapades innehåller allting som någonsin kommer att ske. Det är ung att likställa att en fotbollsmatch slutar med 3-0 för hemmalaget på grund av att spelare nr. X passade bollen med lilltån vid första avsparken genom att härleda alla kommande händelser till den första händelsen, det fungerar knappast i realiteten.
Och vad är det du anser att Gud är i sammanhanget? Själva singulariteten, livet i Universum, Universums energi eller det som orsakade singularitetens expansion? Vi har idag för lite kunskap om Big Bangs ursprung. Det enda vi med säkerhet vet är att allt vi IDAG kan se, med mycket hög sannolikhet är sprunget ur en och samma punkt. Dock är det omöjligt att lokalisera VAR denna punkten befunnit sig (på grund av att det observerbara universum saknar ett centrum då utvidgningen är relativistisk.)
Jag är dessvärre inte med på vad du anser vara svaret på Gud... Förklara gärna hur du tänker.
Gällande språkets absoluta betydelse och roll till Gud så vill jag påstå att den är mycket liten för själva tron, däremot så har den spelat en avgörande roll för olika religioners spridning. Alla mänskliga civilisationer/grupperingar har trott på en eller flera Gudar, alternativt att världens styrs av olika regler (typ Buddhism). Allt ifrån klickspråkens djungelafrikaner till isens eskimåer. Definitionen av Gud varierar stort, framförallt mellan olika geografiska områden (även om det har rörts om en hel del i grytan senaste två-hundra åren).
Så länge som de stora världsreligionerna finns så kommer mänskligheten ALDRIG att anamma EN Gud frivilligt. Det kan endast ske genom tvång, ex om USA skulle starta ett globalt korståg och förklara att kristendom är det enda rätta och att alla som tror på något annat ska dödas eller konverteras).
Vetenskapen kommer aldrig kunna motbevisa Guds existens (det går inte att bevisa någonting som inte finns).
Tyvärr lär vi därför dras med dessa tusenåriga sagor och galna föreställningar många många generationer framåt.
Det är dock möjligt att vi i en framtid där hela Jordens befolkning är bildade och "Svenskifierade" (väldigt många svenskar är kloka nog att förkasta Gud) kan lämna de gamla världsreligionernas uppfattning och ta till sig någonting nytt, baserat på vetenskap. För alla mirakelberättelser som det står om i de gamla skrifterna går inte att hitta på i dagens samhälle.