2011-04-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Och... vad har det med mitt inlägg att göra? Kan du inte försöka lära dig att diskutera sakligt - det finns säkert någon kurs man kan gå.

Vad du är bråkig?
Citera
2011-04-06, 14:12
Medlem
Ber om ursäkt om detta kommit upp tidigare, men frågan är ofullständig. TS har inte definierat VILKEN guds existens som ska motbevisas.
Vad har denna gud för egenskaper?
Om en av gudens egenskaper är att den ska vara synlig, igenkännbar och manifestera sig för alla människor hela tiden, så är gudens existens motbevisad i och med att detta inte upplevs av alla människor.

Om det däremot är en gud som har ungefär samma egenskaper som Russels berömda tekanna, är uppgiften omöjlig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna

Däremellan finns i stort sett oändligt många variationer. "Gud" är bara ett tomt ord om det inte knyts egenskaper till fenomenet.

Det är till exempel bevisbart att det inte finns någon gud som skapar blixt och åska genom att kasta hammare i huvudet på jättar. Det är dock inte möjligt att bevisa att det inte existerar någon gud som enbart har egenskapen att heta "Tor".

Så min motfråga till TS är: Vilken gud och vilka egenskaper?
Senast redigerad av bkb1000 2011-04-06 kl. 14:15.
Citera
2011-04-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
Ber om ursäkt om detta kommit upp tidigare, men frågan är ofullständig. TS har inte definierat VILKEN guds existens som ska motbevisas.
Vad har denna gud för egenskaper?
Om en av gudens egenskaper är att den ska vara synlig, igenkännbar och manifestera sig för alla människor hela tiden, så är gudens existens motbevisad i och med att detta inte upplevs av alla människor.

Om det däremot är en gud som har ungefär samma egenskaper som Russels berömda tekanna, är uppgiften omöjlig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna

Däremellan finns i stort sett oändligt många variationer. "Gud" är bara ett tomt ord om det inte knyts egenskaper till fenomenet.

Det är till exempel bevisbart att det inte finns någon gud som skapar blixt och åska genom att kasta hammare i huvudet på jättar. Det är dock inte möjligt att bevisa att det inte existerar någon gud som enbart har egenskapen att heta "Tor".

Så min motfråga till TS är: Vilken gud och vilka egenskaper?

Finns enbart en Gud som kan ge oss livet åter och upprätta paradiset på jorden igen.
Denne Gud har ett namn JHWH.

Ordet gud i sig är enbart en titel.
Citera
2011-04-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Finns enbart en Gud som kan ge oss livet åter och upprätta paradiset på jorden igen.
Denne Gud har ett namn JHWH.

Ordet gud i sig är enbart en titel.

Ok, nu har du gett guden tre egenskaper: ska kunna återuppliva döda, upprätta ett paradis på jorden och namnet JHWH.
Är det de enda egenskaperna?

Vilka döda ska uppväckas? Alla eller bara de som tror? Vad har paradiset för egenskaper? Varifrån kommer namnet? Ska det verkligen skrivas med romerska bokstäver? Hur uttalas det?

För att det ska gå att motbevisa en gud så måste den definieras noga, annars blir hela övningen meningslös.
Citera
2011-04-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ok, nu har du gett guden tre egenskaper: ska kunna återuppliva döda, upprätta ett paradis på jorden och namnet JHWH.
Är det de enda egenskaperna?

Vilka döda ska uppväckas? Alla eller bara de som tror? Vad har paradiset för egenskaper? Varifrån kommer namnet? Ska det verkligen skrivas med romerska bokstäver? Hur uttalas det?

För att det ska gå att motbevisa en gud så måste den definieras noga, annars blir hela övningen meningslös.

De som är i minnesgravarna kommer att uppväckas, kanske du och jag.
Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.

Vad kan vi lära oss av skaparverket?
Vi lär oss framför allt mycket om JHWH och hans underbara egenskaper, däribland hans vishet. ”Hans osynliga egenskaper ses ... tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda.” (Romarna 1:20)
Naturen lär oss att Guds vishet är överlägsen människans.
Om han kan konstruera bättre saker än vad människan kan, är det då inte rimligt att han också kan ge oss bättre råd än vad mänskliga rådgivare kan?

Varför vill du motbevisa Gud?
Citera
2011-04-06, 14:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
Om man vill ha bevis för Bibelns auktoritet tycker jag att det starkaste är Israels existens. I Bibeln kan man läsa att judarna skulle skingras åt jordens alla väderstreck pga sin synd, vilket skedde år 70 e kr.

Men Bibeln säger också att judarna ska komma tillbaka till sitt land igen i den yttersta tiden. 1948 utropades staten Israel.

Under de 1900 år som gått sedan förskingringen har ingen trott att det skulle vara möjligt för judarna att komma tillbaka till sitt land. Nu är dom där.

Detta är, tycker jag, det starkaste beviset i vår tid för Bibelns tillförlitlighet som Guds Ord.

Så ditt bevis för bibelns auktoritet är att något hände, som "förutspåddes" i bibeln?

Hur vet du att det är yttersta tiden? Det kanske inte passar in ännu?

Dom kanske kom tillbaks just FÖR att det stod i bibeln, så dom följde instruktionerna?

Jag tyckte Evid3nc3 film om bibelns historia är rätt intressant appropå judarna.
http://www.youtube.com/watch?v=MlnnWbkMlbg
Citera
2011-04-06, 14:53
Medlem
Citat:
De som är i minnesgravarna kommer att uppväckas, kanske du och jag.
Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.

Vad kan vi lära oss av skaparverket?
Vi lär oss framför allt mycket om JHWH och hans underbara egenskaper, däribland hans vishet. ”Hans osynliga egenskaper ses ... tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda.” (Romarna 1:20)
Naturen lär oss att Guds vishet är överlägsen människans.
Om han kan konstruera bättre saker än vad människan kan, är det då inte rimligt att han också kan ge oss bättre råd än vad mänskliga rådgivare kan?

Varför vill du motbevisa Gud?

Okej, nu har du börjat ge lite fler egenskaper till den där guden. Han har en evig makt (lite svårt att förstå vad som menas med det, måste jag säga) han är visare än människan och han kan konstruera saker. Och så ger han råd också… i vilken form då?

Du har kvar att definiera egenskaperna i begreppet "paradis" och förresten: ska paradiset verkligen vara på jorden?

Appropå din fråga: förstår du vilken tråd du skriver i?
Citera
2011-04-06, 15:11
Medlem
Citat:
Okej, nu har du börjat ge lite fler egenskaper till den där guden. Han har en evig makt (lite svårt att förstå vad som menas med det, måste jag säga) han är visare än människan och han kan konstruera saker. Och så ger han råd också… i vilken form då?

Du har kvar att definiera egenskaperna i begreppet "paradis" och förresten: ska paradiset verkligen vara på jorden?

Apropå din fråga: förstår du vilken tråd du skriver i?

Råd, t ex Matt kap 5 - 7

Varför skulle inte paradiset vara på Jorden, det var på Jorden det skapades och det är på Jorden det avgörs om Adam och Eva hade rätt om att de kunde styra Jordens samhälle utan Gud.

Jag förstår vilken tråd jag är i och frågan kvarstår.
Citera
2011-04-06, 15:20
Medlem
Citat:
Han har en evig makt (lite svårt att förstå vad som menas med det, måste jag säga) [...]

Helt OT men jag försöker mig på att svara ändå.

Att en Gud har evig makt kräver först och främst att Guden är evig, dvs att han alltid har, och alltid kommer att existera. Därtill måste Guden ha möjligheter att växelverka med eller på att annat sätt påverka vår fysiska verklighet. Gud har helt enkelt möjligheten att utplåna hela skapelsen om han så vill, därav ligger makten i "Guds händer". Gud blir då den yttersta domaren över allt levande.
Citera
2011-04-06, 15:25
Medlem
Citat:
Råd, t ex Matt kap 5 - 7

Varför skulle inte paradiset vara på Jorden, det var på Jorden det skapades och det är på Jorden det avgörs om Adam och Eva hade rätt om att de kunde styra Jordens samhälle utan Gud.

Jag förstår vilken tråd jag är i och frågan kvarstår.

Trådskaparen ville ha argument för guds (gudars) ickeexistens. Det är liksom hela trådens syfte.
Citera
2011-04-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad

Att en Gud har evig makt kräver först och främst att Guden är evig, dvs att han alltid har, och alltid kommer att existera. Därtill måste Guden ha möjligheter att växelverka med eller på att annat sätt påverka vår fysiska verklighet. Gud har helt enkelt möjligheten att utplåna hela skapelsen om han så vill, därav ligger makten i "Guds händer". Gud blir då den yttersta domaren över allt levande.

Just nu lever vi efter upproret i Eden under dessa premisser:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”
Citera
2011-04-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad

Ok, jag förstår, men den guden har vi inte sett eftersom vi aldrig träffat på något som strider mot de fysikaliska lagarna så som vi känner dem. Vi har aldrig sett något som bryter med gravitationen, ljudhastigheten i luft kan vi räkna ut med exakthet om vi känner temperatur och lufttryck. Solen har aldrig stannat på himlavalvet och 20 gradigt vatten har aldrig blivit is.

Om det är en förutsättning för gudens existens att den ska kunna påverka den fysiska verkligheten så är det ett gott bevis för ickeexistens att denna påverkan aldrig har kunnat observeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in