2014-11-09, 22:31
Medlem
Jag har svaret på Gud - Är detta slutspurten? Försök motbevisa Guds existens nu!

Hej!

Jag har personligen gått från "infödd" katolik, till slentrianmässigt kristen, till agnostiker, till "det måste finnas något gott", till ateism, till pessimism, till - nu. Denna video sammanfattar slutstationen enklast och närmast och som jag ville dela med mig av och diskutera.

https://www.youtube.com/watch?v=TLrt6mGR8To

Delar av innehåll på svenska:

Diskussionsunderlaget handlar bl.a. om språkets absoluta betydelse och roll till "Gud" och vetenskap i modern tid och om människan kan enas om EN Gud via dessa två verktyg?

Motbevisa mig Guds existens med logik här! Blir ju kul att se vilka som förstår "Gud" och har "Gud" inom sig - på riktigt
Senast redigerad av Geakmo 2014-11-09 kl. 22:33.
Citera
2014-11-09, 22:32
Medlem
Btw lägg gärna till förbättring av språket - är ju min översättning och efter ett tag blir man dålig på att se sitt s.a.s.
Citera
2014-11-09, 22:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Det går inte att bevisa att någonting inte finns, bevisbördan ligger på den som påstår att något finns.

Kul att du länkat till ett klipp med StormCloudsGathering som är uttalat kristen och en av Youtubes mest kända konspirationsteoretiker...

Det är fortfarande inte bevisat att Gud finns.

Ditt drag/Your move.
Citera
2014-11-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det går inte att bevisa att någonting inte finns, bevisbördan ligger på den som påstår att något finns.

Kul att du länkat till ett klipp med StormCloudsGathering som är uttalat kristen och en av Youtubes mest kända konspirationsteoretiker...

Det är fortfarande inte bevisat att Gud finns.

Ditt drag/Your move.

Åh vilken tuffing du är som inte läst och därefter inte svarar med gott underlag för argument
Vad är din subjektiva definition av att "någonting inte finns" samt "någonting finns". Kan du hålla med om att materia är något som "finns"?
Senast redigerad av Geakmo 2014-11-09 kl. 23:32.
Citera
2014-11-09, 23:03
Medlem
Tack för den intressanta trådstarten. Det sjuka är att jag själv började tänka lite i sådana banor efter att ha sett en dokumentär som behandlar just singulariteten.

Men jag har några funderingar som uppstod efter det där klippet:

1. Var verkligen stunden innan Big Bang en singularitet? Jag har hört några säga att det handlade om en oändligt liten punkt (dvs tar inte upp någon yta), samtidigt som jag hört andra säga att punkten var ungefär lika stor som en proton (dvs mycket mindre än en atom, men fortfarande inte oändligt litet). Vet man hur det ligger till? Vet man att stunden innan Big Bang rörde sig om en oändligt liten punkt?

2. Vad jag är mer säker på, är att punkten i svarta hål faktiskt ska vara oändligt litet, vilket inte gör det omöjligt alls att så även var fallet innan Big Bang. Men detta bäddar för nya "problem". Tror man på detta om singulariteten som presenterades i klippet, så borde det väl finnas flera "Gudar"? Eller är alla singulariteter egentligen samma singularitet eftersom de delar samma egenskaper och att alla singulariteter "innehåller allt"? Är det så du har tänkt det?

3. Den mest intressanta frågeställningen. Jag fattar argumentet och som jag själv kom fram till, att i en singularitet så existerar bara nuet (tiden står helt still och det finns inget rum). Men, jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om att singulariteten innehåller "alltet" i nuet (exempelvis intelligens). Är väl min begränsade hjärna som hindrar mig från att greppa detta. Kan man tänka sig att "uttrycket" av singulariteten i form av Big Bang fram till universums död, färgar av sig på singulariteten? Allting som kan hända speglas tillbaka i singulariteten eftersom singulariteten "sammanfattar" allt som kan hända och är tidlös/evig? Har jag förstått det rätt? Hoppas du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av Feru 2014-11-09 kl. 23:09.
Citera
2014-11-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Tack för den intressanta trådstarten. Det sjuka är att jag själv började tänka lite i sådana banor efter att ha sett en dokumentär som behandlar just singulariteten.

Men jag har några funderingar som uppstod efter det där klippet:

1. Var verkligen stunden innan Big Bang en singularitet? Jag har hört några säga att det handlade om en oändligt liten punkt (dvs tar inte upp någon yta), samtidigt som jag hört andra säga att punkten var ungefär lika stor som en proton (dvs mycket mindre än en atom, men fortfarande inte oändligt litet). Vet man hur det ligger till. Vet man att stunden innan Big Bang rörde sig om en oändligt liten punkt?

2. Vad jag är mer säker på, är att punkten i svarta hål faktiskt ska vara oändligt litet, vilket inte gör det omöjligt alls att så även var fallet innan Big Bang. Men detta bäddar för nya "problem". Tror man på detta om singulariteten som presenterades i klippet, så borde det väl finnas flera "Gudar"? Eller är alla singulariteter egentligen samma singularitet eftersom de delar samma egenskaper och att alla singulariteter "innehåller allt"? Är det så du har tänkt det?

3. Den mest intressanta frågeställningen. Jag fattar argumentet och som jag själv kom fram till, att i en singularitet så existerar bara nuet (tiden står helt still och det finns inget rum). Men, jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om att singulariteten innehåller "alltet" i nuet (exempelvis intelligens). Är väl min begränsade hjärna som hindrar mig från att greppa detta. Kan man tänka sig att "uttrycket" av singulariteten i form av Big Bang fram till universums död, färgar av sig på singulariteten? Allting som kan hända speglas tillbaka i singulariteten eftersom singulariteten "sammanfattar" allt som kan hända och är tidlös/evig? Hoppas du förstår vad jag menar.

1. Personligen lutar jag åt det första resonemanget. Men att spinna vidare blir mer åt vetenskapen i sig och mindre om vad majoriteten människor sätter för definition av Gud och hur deras koncept av Gud har för effekt på nutid. Då tänker jag mer på hur definitionen av Gud påverkar/styr vardagen och mänskliga beslut, vidare till konflikter i världen.

2 & 3. Läs om texten/ta om filmen fler gånger så ska du se att definitionen tid blir djupare och att du får en närmare förståelse av begreppet bakom själva ordet tid. Språket i sig är nyckeln skulle jag säga. Därefter kommer ditt resonemang att utvecklas vidare
Senast redigerad av Geakmo 2014-11-09 kl. 23:30.
Citera
2014-11-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
2 & 3. Läs om texten/ta om filmen fler gånger så ska du se att definitionen tid blir djupare och att du får en närmare förståelse av begreppet bakom själva ordet "tid". Språket i sig är nyckeln skulle jag säga. Därefter kommer ditt resonemang att utvecklas vidare

Jag beskrev väl den korrekta beskrivningen rätt bra? För jag tror att jag förstår, men vill ha bekräftelse på det. Är det inte korrekt att beskriva singulariteten som en "sammanfattning" av allt som kan hända? Och därför sammanfattas även all intelligens i denna singularitet/nuet?

Om man accepterar denna förklaring, så väntar ändå det jobbigaste att klura ut. Vad skulle detta innebära? Varför är vi på jorden och varför är vi inte längre i singulariteten? Kommer vi födas om i ett nytt "uttryck" i nästa liv eller kommer vi att hamna i singulariteten? Naturligtvis lär ingen kunna svara på detta, och att det enda vi har att gå på är teorier/religioner.
Citera
2014-11-09, 23:39
Medlem
MentosFruitcores avatar
Kan du sammanfatta TS så att trådens läsare inte behöver läsa en lång wall of text på usel svenska? Vilka är frågeställningarna t.ex?

Förövrigt: Ingen påstår sig kunna motbevisa Gud. Bevisbördan ligger dock på teisterna, så det spelar ingen roll.
Citera
2014-11-09, 23:41
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kan du sammanfatta TS så att trådens läsare inte behöver läsa en lång wall of text på usel svenska? Vilka är frågeställningarna t.ex?

Förövrigt: Ingen påstår sig kunna motbevisa Gud. Bevisbördan ligger dock på teisterna, så det spelar ingen roll.
Har du läst Koranen?
Citera
2014-11-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag beskrev väl den korrekta beskrivningen rätt bra? För jag tror att jag förstår, men vill ha bekräftelse på det. Är det inte korrekt att beskriva singulariteten som en "sammanfattning" av allt som kan hända? Och därför sammanfattas även all intelligens i denna singularitet/nuet?

Om man accepterar denna förklaring, så väntar ändå det jobbigaste att klura ut. Vad skulle detta innebära? Varför är vi på jorden och varför är vi inte längre i singulariteten? Kommer vi födas om i ett nytt "uttryck" i nästa liv eller kommer vi att hamna i singulariteten? Naturligtvis lär ingen kunna svara på detta, och att det enda vi har att gå på är teorier/religioner.

Ok ska försöka bryta ner det så vi möts någonstans.

Citat:
"Vad jag är mer säker på, är att punkten i svarta hål faktiskt ska vara oändligt litet".
Med ordet punkt, hur definierar du ordet? Är det något fysiskt eller som i en händelse i tidrum?
Med ordet "Gud" och "Gudar", vad är din personliga definition på det ordet?
Vi utgår från att ordet singularitet handlar om Big Bang här.
Det är viktigt att förstå tid bakom själva ordet tid, för att komma vidare. Så det blir svårt att bena ut dina resonemang. Jag menar verkligen att du behöver backa för att komma framåt
Senast redigerad av Geakmo 2014-11-10 kl. 00:01.
Citera
2014-11-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Ok ska försöka bryta ner det så vi möts någonstans.

"Vad jag är mer säker på, är att punkten i svarta hål faktiskt ska vara oändligt litet". Med ordet punkt, hur definierar du ordet? Är det något fysiskt eller som i en händelse i tidrum?
Med ordet "Gud" och "Gudar", vad är din personliga definition på det ordet?
Vi utgår från att ordet singularitet handlar om Big Bang här.
Det är viktigt med att förstå tid bakom själva ordet tid, för att komma vidare. Så det blir rörigt att bena ut dina resonemang. Jag menar verkligen att du behöver backa för att komma framåt

Jag skrev ju "punkt" för att min text skulle bli begriplig. Punkten i en singularitet är ju något som egentligen inte finns i rummet och där tiden står helt still/evighet råder. Vad gäller "Gudar" så skrev jag ju det andra alternativet eftersom jag misstänkte att du syftade på, dvs att all singularitet är samma singularitet eftersom de delar samma egenskaper, i det att de är eviga, tar inte upp någon yta och innehåller allt som har hänt och kommer att hända. Korrekt uppfattat?
Citera
2014-11-10, 00:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Har du läst Koranen?
Hur så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto