2014-11-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag skrev ju "punkt" för att min text skulle bli begriplig. Punkten i en singularitet är ju något som egentligen inte finns i rummet och där tiden står helt still/evighet råder. Vad gäller "Gudar" så skrev jag ju det andra alternativet efter som jag misstänkte att du syftade på, dvs att all singularitet är samma singularitet eftersom de delar samma egenskaper, i det att de är eviga, tar inte upp någon yta och innehåller allt som har hänt och kommer att hända. Korrekt uppfattat?
Haha ok schysst! Vi landar på samma plattform nu. Big Bang och punkter i universum är din subjektiva definition på ordet Gud! En strikt vetenskaplig inriktning.
Ett annat intressant spår är hur "Gud" använts och används i nutid, hur Gud förhåller sig till olika grupperingar i världen och samspelet mellan religion, stater och människor emellan.
Citera
2014-11-10, 00:54
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hur så?
Ville bara veta om du har läst den eller inte.
Citera
2014-11-10, 03:03
Medlem
Det finns flera mycket bättre förståeliga videon om Gud och Hans skapelse. En av de är t.ex. den som inte bara förklarar vem Gud är, utan även, varför Han bestämt sig att skapa oss och hela universum (på bara 6 minuter):

https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511

En annan heter: "Scentists prove Almighty God´s existence through Science" - a wonderfull documentary, men den är för människor som är villiga att ta sig 1:25 tim tid att titta.
Otroligt vacker!

https://www.youtube.com/watch?v=vvVt4lDSPeY

Och det finns flera om dessa inter räcker.
Citera
2014-11-10, 03:21
Medlem
Del 2: Historiska och moderna Gudar

När det kommer till Gud, så har vi det som beskrivs i början som vårt mer mänskligt individuella perspektiv, om hur vetenskapen och språk är viktiga verktyg för förståelse i sig. Men jag vill spinna vidare till det som kanske är mest spännande och aktuellt idag - Våra historiska och nutida avbilder och bilder av "Gud" och "Gudar".
Varför de uppkommit historiskt?
Ur vilket eller vilka mänskliga behov?
Eller kanske mer specifikt vilka specifika människors behov?

Samma författare spinner vidare på begreppet religion. Ett enkelt första inslag för Guds roll i människans historia och nutid på fem minuter och bra underlag för att diskutera Gud vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=dNDRx24odOs

Svensk förenklad sammanfattning

Nej jag vill inte störta något, men jag tror det kan göra gott för den moderna människan att bli mer upplyst och inte låta sig bli förtryckt av det som egentligen ska utgå ifrån folkets behov.
Dessutom kan man bolla och ha roligt med detta:

Vilka svenska politiker skulle svara för de gamla romerska gudarna exempelvis?

Gustav Fridolin
Morgan Johansson
Senast redigerad av Geakmo 2014-11-10 kl. 03:41.
Citera
2014-11-10, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Det finns flera mycket bättre förståeliga videon om Gud och Hans skapelse. En av de är t.ex. den som inte bara förklarar vem Gud är, utan även, varför Han bestämt sig att skapa oss och hela universum (på bara 6 minuter):

https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511

En annan heter: "Scentists prove Almighty God´s existence through Science" - a wonderfull documentary, men den är för människor som är villiga att ta sig 1:25 tim tid att titta.
Otroligt vacker!

https://www.youtube.com/watch?v=vvVt4lDSPeY

Och det finns flera om dessa inter räcker.

Kikade på den första. De bevisade aldrig att det fanns ett underliggande medvetande, de bara påstod det.
Citera
2014-11-10, 03:45
Medlem
Det du beskrev skulle jag kalla den moderna definitionen av gud, en del av New Age-rörelsen där man fokuserar mycket på att det vi upplever som oss själva, jaget, egot, etc, endast är en illusion, och att mer eller mindre allting vi upplever är subjektivt och våra egna illusioner.
Man menar alltså att inget tillfälle i ens liv är mer värt en något annat, och att man kan njuta av hela livet utan att sätta saker och ting på en skala. Alltså, att man inte skall njuta av olika upplevelser utan att se hela livet som en enda lång upplevelse och njuta av den.
Med detta antyder man även att sanning, skönhet, ondska, gott och ont - alltsammans är vad man själv, eller vad vi som grupp anser att det är.

Låt oss se det ur ett annat perspektiv.

När vi föds, så börjar vi ur ett nolläge, vi har ingen världsuppfattning, ingen kunskap, inget minne, etc. Utfirån denna punkt kan vi sedan observera vår omvärld, först och främst genom sinnesintryck, sedan genom kunskap.
En analfabet kan inte få ut något innehåll av en text, en samling ord, en lång uppsättning tecken. För att kunna observera innehållet i texten krävs ett inre öga, en intelligens.
För en analfabet så är texten betydelselös, och denna personen kan argumentera att det bara är en samling sträck. Om analfabeten skall ha någon som helst chans att ta del av texten, så krävs det definitivt en undran om det som står faktiskt betyder något.

Låt säga att undran finns. Hur går man till väga? Allt man kan urskilja är att det finns olika tecken, och att dessa formar ord, som tillsammans bildar en text. Om man börjar dra slutsatser hur som helst så kommer man garanterat inte hitta innehållet, man behöver definitivt vara väldigt kritisk, och ganska snabbt kan man avgöra att det inte går att tyda något ur texten och gå vidare.

Jag tycker detta kan liknas lite med frågan om gud, vi vet ur vårt ursprungsläge inte vad ordet 'gud' innebär, och det enda vi kan göra är att försöka bilda oss en uppfattning om det.
Om man som analfabet står och observerar en text och en läskunnig person kommer och förklarar texten för en själv, så kan man aldrig veta om det han säger är sant.
Därav skrivs bibeln (så vitt jag förstår) ur symboliska sammanhang, där syftet inte är att förklara något för läsaren, utan att få personen att reflektera på egen hand.

En religiös människa är alltså någon som tycker att livet förespråkar att det finns en djupare mening, och att bli kristen är att söka sanningen i den mån att "sanningen skall sätta oss fria".

Jag har själv inte läst bibeln, ännu, men jag har läst en del av Emanuel Swedenborg, och jag känner själv att livet präglas av en högre ordning.
Senast redigerad av sanninglrbs 2014-11-10 kl. 03:50.
Citera
2014-11-10, 04:07
Medlem
Som tidigare påpekats så är det omöjligt att bevisa att något inte existerar. Det går däremot säga att det är ytterst osannolikt att något existerar och därmed ha en hypotes om dess icke-existens.

Min hypotes är att Gud inte finns eftersom det inte finns några bevis för att han gör det.

Det går inte att bevisa att tomtar, troll eller tandfén inte existerar heller.
Citera
2014-11-10, 04:44
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det går inte att bevisa att någonting inte finns, bevisbördan ligger på den som påstår att något finns.

Ditt drag/Your move.
Nej, så kan man inte resonera och det finns fler anledningar till det. Givetvis är det fullt möjligt att bevisa en saks existentiella frånvaro, om än inte alla ting. Vilket borde vara uppenbart för vilken grundskoleelev som helst. Just i det här sammanhanget så finns det svårigheter åt båda hållen, där man varken kan bevisa dess existens eller dess frånvaro.

Sedan så är det oerhört korkat att frånsäga sig all form av argumentation och diskussion genom att påtvinga motparten en så kallad bevisbörda. Hade religion och Gudatro varit ett modernt påfund så förstår jag att man kan uppfatta det som att bevisbördan ligger i den dyrkandes händer. Men nu talar vi om något som är djupt förankrat i samhälls- och människokroppen sedan urminnes tider, på alla möjliga plan. Och med tanke på hur länge diskussionen har pågått och hur många liv som har ämnat att "lösa gåtan", från båda sidor - så finner jag det olustigt att påvisa någon en bevisbörda. Otaliga genier, institut och forskningar har gjorts för att bevisa det ena eller det andra, men utan några vidare resultat. Så, ur mina objektiva ögon, är det det en 0-0 match där ingen kommer någon vart. Så något konstruktivare än en påhittad bevisbörda får du nog hitta på, möjligen ska du, som ateister i regel tycks göra på det här forumet, gå till personangrepp istället.

I övrigt finner jag det intressant med dessa sektliknande skribenter som kliver in i trådar enbart för att kläcka ur sig "Á, men visa att han finns da" - det känns ju jävligt oseriöst. Vilket i slutändan drabbar de faktiskt intresserade och kunniga ateister, då de per automatik buntas ihop med genomsnittsmänniskorna som bara följer strömmen och häver ur sig klichéer.
Citera
2014-11-10, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Kikade på den första. De bevisade aldrig att det fanns ett underliggande medvetande, de bara påstod det.
"Underliggnde" medvetande? Medvetande är till och med allt som finns - detta fakt hör nästan till allmänbildning! Hela vår fysiska värld, materia, är en illusion, redan Platon visste det! Du själv är medvetande, därför att din själ och medvetande är samma sak. När kroppen dör, fortsätter ditt medvetande (själen) att leva. Otaliga nära dödens rapporter har bekräftat detta för länge sedan. Läs böcker av Elisabeth Kübler-Ross, en sweizisk läkare som jobbade på en klinik i USA och intervjuat människor där. Hennes böcker (originalspråket tyska) är kända i hela världen. "Der Tod und das Leben danach", t.ex. Flera är översatta till svenska, men kanske har en annan titel.
Citera
2014-11-10, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Som tidigare påpekats så är det omöjligt att bevisa att något inte existerar. Det går däremot säga att det är ytterst osannolikt att något existerar och därmed ha en hypotes om dess icke-existens.

Min hypotes är att Gud inte finns eftersom det inte finns några bevis för att han gör det.

Guid kommer att höra av sig till dig, när det är dags för dig att söka Hans hjälp. Det kan du vara helt säker på! Om inte i detta liv, då i din nästa. När du kommer i en situation, där ingen annan kan eller vill hjälpa dig. Han visar sig för de som söker Honom, inte för de som tror sig veta att Han inte finns eller skriker efter "bevis". Din existens är bevis nog. Titta på videon jag har postat.
Citera
2014-11-10, 08:54
Medlem
Det handlar inte om att bevisa om gud existerar (materiellt) eller inte. Det handlar om hur man förhåller sig till gud och det är var mans ensak.
Citera
2014-11-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Guid kommer att höra av sig till dig, när det är dags för dig att söka Hans hjälp. Det kan du vara helt säker på! Om inte i detta liv, då i din nästa. När du kommer i en situation, där ingen annan kan eller vill hjälpa dig. Han visar sig för de som söker Honom, inte för de som tror sig veta att Han inte finns eller skriker efter "bevis". Din existens är bevis nog. Titta på videon jag har postat.
Hur vet du att det är en han?
Kan någon ringa feministjouren?!

Enig med tidigare skribenter. Det finns en bevisbörda hos den som säger att något är eller finns, i större grad än den som säger att det inte finns tills det är bevisat.

Innocent until proven guilty.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in