2014-11-10, 14:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Medvetande är till och med allt som finns -

Nix, det är en new-age myt.

Citat:
detta fakt hör nästan till allmänbildning!

Det är inget fact, men new-age pseudo-vetenskap skapad av personer som förvrängar riktig vetenskap.
Citera
2014-11-10, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Guid kommer att höra av sig till dig, när det är dags för dig att söka Hans hjälp. Det kan du vara helt säker på! Om inte i detta liv, då i din nästa. När du kommer i en situation, där ingen annan kan eller vill hjälpa dig. Han visar sig för de som söker Honom, inte för de som tror sig veta att Han inte finns eller skriker efter "bevis".

Din subjektiva TRO är varken mer eller mindre din subjektiva tro, som inte nödvändigvis är valid för andra än dig.

Citat:
Din existens är bevis nog.

Hur så?
Citera
2014-11-10, 14:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
I all vetenskaplig forskning ställs ju hypoteser och beslutas om sannolikheter beroende på hur motbevisningen av hypotesen ter sig.

Du förvränger vetenskapens systematiska metodologi.
Citera
2014-11-10, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag är dock inte helt såld på idén än, jag förstår ju hur du tänker, men jag är rätt svårflörtad när det gäller Gud och religion. Om nu allting sammanfattas i singulariteten (såväl dåtid som framtid) så är det ju inte bara de positiva aspekterna det handlar om, utan även de negativa, som all ondska och lidande som någonsin funnits och kommer att finnas? All intelligens från allt intelligent liv sammanfattas i singulariteten, vilket innebär att även alla känslor också borde sammanfattas? Känns som en enda stor sörja av lidande i så fall. Hur tänker du kring detta?

Samtidigt, om man erkänner denna teori fullt ut, så måste man ju även erkänna att det inte är Gud som står högst upp i hierarkin, utan snarare fysiken som gör Guds existens möjlig från första början, är du med på det? Anammar man en strikt vetenskaplig riktning som du skriver, så funkar ju inte bara förklaringen att "Gud alltid har funnits", utan man måste ju även förklara hur Gud faktiskt kan det, och då är väl fysiken svaret på det? Det är de fysiska lagarna som ger upphov till singulariteten från första början, eller hur?

Såna "argument" bygger på semantisk korrelationism och har inget med varken vetenskap eller logisk-epistemisk-rationalism att göra.
Citera
2014-11-10, 14:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Om vi betänker jordens föstörelse genom allt fabriker och teknologi framställt jfr luftens, jordens och havens nedsmutsning och förgiftning. Har då kunskap och vetenskap gagnat världen med dess människor och allt annat levande?

Intellektuell ohederlighet. Du plockar bort minst hälften av det sak-relevante.
Citera
2014-11-10, 14:52
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Koranen är ju som sagt rationellt motbevisad.
Syftar du på vattendelningsfrågan?
Citera
2014-11-10, 14:55
Medlem
Turbojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo

Motbevisa mig Guds existens med logik här! Blir ju kul att se vilka som förstår "Gud" och har "Gud" inom sig - på riktigt

Lite funderingar bara..
Singulariteten är väl skaparen av rum-tiden, och upphörde att existera i.om den ofantliga mängd energi den utlöste? Jag brukar se det som att singulariteten löstes upp då tid och rum tog plats.

Den smällde till och expanderade rummet, och inom denna singularitet som nu expanderade skapades rum och tid. Det fanns inget före, det fanns inget efter utifrån singulariteten, men inom denna punkt så skapades ju rummet och tiden!
Om vi ska använda einsteins relativitet... relativt utanför singulariteten har varken rum eller tid existerat.. men relativt inom singulariteten har rum och tid skapats..och vi lever nu i denna kontinuella "bubbla".
Senast redigerad av Turbojan 2014-11-10 kl. 15:00.
Citera
2014-11-10, 14:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Koranen är ju som sagt rationellt motbevisad.

Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Syftar du på vattendelningsfrågan?

Ja.
Citera
2014-11-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Precis som han hjälpte judarna i koncentrationslägren. Dvs inte alls. Hur många miljoner stackare bad till gud förgäves?
Judarna dog för en god sak. Även om de inte visste det själva. Utan deras död skulle staten Israel inte ha grundats och inte finnas idag. Och även om Sverige är israelfientlig, det var Guds avsikt att de skulle komma tillbaka till sin heliga land. De som dog visste naturligtvis inte det, desas lidande var outhärdig, framförallt eftersom de flesta förmodligen inte visste något om reinkarnation. Men som sagt, de dog för en bra sak. Du kan inte ana, vilken betydelse staten Israel har för hela världen (tänker inte förklara det för er på detta forumsdel). Vi kan be och be, men vi vet inte, vad som är det bästa för oss. Bara Han vet, därför att Han känner till den STORA Bilden. Vi får alltid exact det vi behöver för att uppfylla syftet med Skapelsen.
Citera
2014-11-10, 15:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Hej!

Jag har personligen gått från "infödd" katolik, till slentrianmässigt kristen, till agnostiker, till "det måste finnas något gott", till ateism, till pessimism, till - nu. Denna video sammanfattar slutstationen enklast och närmast och som jag ville dela med mig av och diskutera.

https://www.youtube.com/watch?v=TLrt6mGR8To

Delar av innehåll på svenska:

Diskussionsunderlaget handlar bl.a. om språkets absoluta betydelse och roll till "Gud" och vetenskap i modern tid och om människan kan enas om EN Gud via dessa två verktyg?

Motbevisa mig Guds existens med logik här! Blir ju kul att se vilka som förstår "Gud" och har "Gud" inom sig - på riktigt

Kul att någon hittat säkra bevis för att gud finns. På internet av alla stället. Tänk att ingen sett det för än nu. Det finns ungefär 1000 liknande trådar på FB. Läs på om Russles teapot och fundera vidare sen.

Jag kan i princip påstå att Gud är dvärg och bor på Mars. På fritiden gillar han vattensport med sin kompis molgan. Trotts ivrigt sökande har vi inte hittat honom med våra rymd-rovers av en enkel anledningen. Han hinner alltid springa undan..

Motbevisa detta med logik! Sen ska ska jag motbevisa Gud...
Citera
2014-11-10, 15:55
Medlem
Jag kan gott lämna det vid att jag som människa aldrig kommer kunna förstå mig på universums komplexitet och har inget som helst intresse av att göra det heller. Det hade nog blivit lite för mycket info för mig men någon gubbe i himlen som dömer mig finns det då inte. Vidskepligt kan man väl tycka att Gud är ens egna samvete men längre än så går jag inte för då kan jag inte längre kalla mig smart, eller ens vettig.

Människor behöver förstå saker och när man inte förstår något så skapar man sig en verklighet som man kan förstå. Förr så var folk lika övertygade om att Thor fanns när det åskade som muslimerna är över Allah. Men ja, sen så kom vetenskapen och talade om för oss att åskan inte var en arg man med skägg som svingade sin hammare, utan det var olika små grejer som man inte kan se som reagerar med varandra. Jaha se där. Om några år kanske vi får svar på vad universum är och vad ska alla religiösa säga då?

Jag ser religion som ett slags nederlag. Man accepterar saker man inte förstår i tanke att "Gud" bestämmer åt en. Jag förstår vikingarna som aldrig kunde lista ut vad åskan var och den är ju rätt så mäktig, men sen så kom vi fram till vad åskan var och nu tror ingen på Thor längre. Men på andra platser på jorden ligger man fortfarande på stenåldern och istället för att acceptera deras stenålder borde dom acceptera våran utveckling.
Senast redigerad av Istidraj 2014-11-10 kl. 16:05.
Citera
2014-11-10, 16:38
Medlem
Citat:
Såna "argument" bygger på semantisk korrelationism och har inget med varken vetenskap eller logisk-epistemisk-rationalism att göra.

Nog fan är det ändå det närmaste man har kommit med att försöka argumentera för Guds existens på en någorlunda vetenskaplig basis? Du får gärna hänvisa till något annat argument som inte bygger på Bibeln, Koranen eller "ögonvittnen". Jag ger då inte mycket för "bevis" som det "kosmologiska Gudsbeviset" då det bara är en lek med ord. Det här nuddar ändå vid naturvetenskapliga rön. Sedan att det är långt ifrån en naturvetenskaplig teori är det väl ingen som ifrågasätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in