Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Man bör absolut göra som Du säger, även om jag ogillar tanken på "statsbärande partier" vilka jag ser som ett demokratiskt problem, när ett parti för starkt identifierar sig med ett permanent innehav av politiskt mak. Jag tror att detta är ett problem för M, som efter segern 2006 sett sig som det nya statsbärande partiet, med ty åtföljande ilska mot SD som berövade dem sin majoritet i Riksdagen.
Men man skall alltid minnas oförrätter och ovänner. Långsinthet är mest en bra egenskap. Det är klokt att på förhand meddela att det kan bli andra bullar en gång i framtiden, när det tillsätts en sanningskommission och ansvar skall utkrävas.
Jag är ju heller ingen vän av tanken på SD som en monolitisk maktapparat, både av samma principer som du anför och misstro mot partiets interdemokrati. Det enda sättet som en demokrati kan fungera väl är ju genom någon sorts idé-kapitalistisk konkurrens där minst två parter bjuder över varandra i en önskvärd riktning.
Det är ju denna överbudslogik vi ser en perverterad, svenskfientlig version av nu när man idogt
tävlar om att skada de egna medborgarnas intressen. Jag vill se pendeln slå åt andra hållet, även inom SD. En Jimmie Åkesson som fortsätter förneka att det finns etniska svenskar eller arnstadister inom partiet bör störtas i god demokratisk ordning för att bättre serva sina chefer och uppdragsgivare: partimedlemmarna och medborgarna.
Men det hindrar ju inte att BILDEN av en ny sorts socialdemokrati på ohejdbar frammarsch mot parlamentarisk dominans är den bästa murbräckan in i en public service som är lika ideologiskt korrupt som medarbetarna är rädda att bli av med de enda riktigt säkra journalisttjänsterna som finns kvar i landet.