Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-20, 22:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Varför i helvete frågar ingen äggskallen om hans regerings aktiva och passiva stöd till alla krigsinsatser (här finns för övrigt ingen verklig opposition) som onekligen leder till kaoset, misären och flyktingströmmarna?

Men det var väl ingen som ens frågade Reinfeldt/Borg vad de menade när Borg stod och tackade amerikanarna för att de krigade, så Sverige fick ta hand om/dra nytta av flyktingströmmarna? Det finns ju för fan inspelat på video. Han säger det ju rakt ut. Och skrattar.

Om de äckliga ludren till "journalister" inte orkade flytta tungorna från politikerrövarna och ställa frågor då, varför skulle de göra det nu?
Citera
2014-08-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Höll på sätta kvargen i halsen när jag läste Margit Silbersteins analys på text-TV. Har censuren fallerat totalt?
Jag kopierar in hela texten så den blir sparad.

Tycka vad man vill om Reinfeldts utspel och syftena med det, men han har öppnat dammluckan för debattörer att prata om invandringens kostnader. Vet inte om alla inser vilken milstolpe det är men för några år sedan var det något man bara gjorde på Flashback med hänvisning till enstaka referenser som t.ex. Jan Ekberg. Dock upprättade man en ny tabugräns i samma andetag, det är nu tillåtet att prata kostnader men ondskefullt att ifrågasätta dem. Det kanske är mer förlust än vinst, eftersom risken är uppenbar att folk nu vänjer sig vid tanken på att invandring ska få vara en brakförlust. Om det blir så illa kommer jag att längta tillbaka till Sandvikenrapporten.
Citera
2014-08-20, 22:55
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Om de äckliga ludren till "journalister" inte orkade flytta tungorna från politikerrövarna och ställa frågor då, varför skulle de göra det nu?

Det var ett retoriskt spörsmål bara.
Citera
2014-08-20, 22:58
Medlem
Iliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Är det direkta citat? Använde han ordet "frälst"? Sa han rakt ut att det var den största invandringen någonsin, eller är det dina tolkningar? Jävlar vad det kommer sluggas innan valet! Det är väl det enda muntra man har att se fram emot för resten av sitt kvarvarande liv i Sverige, tyvärr.

Nej, du bad om en sammanfattning.

Här är ett direkt citat med reservation för fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ivar Arpi
Det var en väldigt långtgåend strategi från FR när han under MUF-tiden drev om deras linje till fri invandring. Han har haft den mest invandrarvänliga linjen som någon svensk regering någonsin har haft. Det är så oerhört lågt att använda SD som slagträ i den här debatten.
Senast redigerad av Ilium 2014-08-20 kl. 23:02.
Citera
2014-08-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tycka vad man vill om Reinfeldts utspel och syftena med det, men han har öppnat dammluckan för debattörer att prata om invandringens kostnader.

Ja, och det intressant bara att se hur alla famlar efter något att hålla i när tabut till viss del (ej helt, som du påpekar) har brutits. Dolda sanningar poppar upp och positioner byts. Jag nämnde Silberstein som talade om migrationsdebattens känslighet, nu kommer Anna Hedenmo och försvarar SD genom att påpeka det oärliga och felaktiga i Hägglunds retorik om "jackpoten" (Andraandningen citerar nedan).

Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Att Ivar Arpi påstår att det är "helt ny situation" är ju en sanning med modifikation, då de flesta som fått ta del av siffror på invandringen sedan lång tid kunnat förutsäga att kostnaderna nu kommer. Det kan ju knappast vara så att regeringen själva inte har kännt till Sveriges helt extrema invandring i skillnad mot resten av Europa, och de problem som detta skulle komma att innebära. Eller är verkligen Reinfeldt så sinnessjuk att han trodde på sin egen politik?

Jag ser fram emot den dagen då någon framstående allianspolitiker med insyn i migrationspolitiken från den här regeringsperioden släpper sina memoarer. Undrar om ekonomerna litat blint på ekonomer och extrapolerat från undersökningar gjorda på andra länder med en helt annan migrantprofil, välfärdspolitik, och mindre volymer per capita? Det verkar osannolikt, men kanske är det faktiskt så de gjort.

"Kolla, Kanada går skitbra och de har stor invandring! Då gör vi samma här fast ännu mer - då jävlar ska det bli drag under galoscherna!!" Glömmer i hasten att Kanada tar emot från Östasien, Europa och USA.. Öppnar gränserna till failed state #1 Somalia samt superduon Irak och Syrien, jättetillströmningen tvingar migverket att inte hinna utreda alla ordentligt. Fullt blås i 8, nej 12 år.

Att Reinfeldt är sjuk på något vis verkar faktiskt sannolikt. Men Reinfeldt hade inte kunnat åstadkomma allt detta på egen hand. Han har haft en kader nickedockor och nyttiga idioter, som väl "bara lydde order" - ett klassiskt försvar...
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-08-20 kl. 23:36.
Citera
2014-08-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tycka vad man vill om Reinfeldts utspel och syftena med det, men han har öppnat dammluckan för debattörer att prata om invandringens kostnader. Vet inte om alla inser vilken milstolpe det är men för några år sedan var det något man bara gjorde på Flashback med hänvisning till enstaka referenser som t.ex. Jan Ekberg. Dock upprättade man en ny tabugräns i samma andetag, det är nu tillåtet att prata kostnader men ondskefullt att ifrågasätta dem. Det kanske är mer förlust än vinst, eftersom risken är uppenbar att folk nu vänjer sig vid tanken på att invandring ska få vara en brakförlust. Om det blir så illa kommer jag att längta tillbaka till Sandvikenrapporten.
Ja, verkligen. Jag vet inte hur många som såg utfrågningen med Göran Hägglund igår eller i förrgår eller när det var. Han fick relevanta frågor, inte sällan i en anklagande ton. Låt mig ta ett exempel som gjorde mig helt förbluffad, och det här blir citering ur minnet:

Citat:
Göran Hägglund: Jag hörde att Jimmie Åkesson hade sagt att det här är en "jackpot för Sverigedemokraterna". Att beskriva ett läge där människor som har förlorat allt och tvingas fly för sina liv som en "jackpot"...

Anna Hedenmo: Jo men nu menade han väl att det var bra att ni erkänner att det här innebär stora kostnader?

Göran Hägglund: Jo men, ja, men att tala om "jackpot" gör mig så extremt...

Jag gissar att en del högt uppsatta sverigedemokrater följer den här tråden. Jag tror, eller åtminstone hoppas, att ni har studerat utfrågningen med Hägglund i detalj, och i så fall är det här som jag kommer att säga inga nyheter.

När Mats Knutsson och Anna Hedenmo började fråga om hur vi ska få bostäder då kollapsade Göran Hägglund mer eller mindre totalt. Detta har han överhuvudtaget inget svar på. Här går det inte att vädja till känslor heller. Finns det inga bostäder så finns det inga bostäder.

Ni bör komma på en massa kluriga frågor till partiledardebatterna om bostadssituationen för här finns det helt enkelt inga svar.
Citera
2014-08-20, 23:06
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilium
Nej, du bad om en sammanfattning.

Aha, jag misstänkte det, det var för bra för att vara sant. Tack! Ja, då tar väl Arpi helt enkelt tillfället i akt och pucklar på vänstern med moralismklubban. Visst kan jag unna gammelmoderater det på en nivå (det var någon annan moderat dumskalle som härom dagen minsann läxade upp nån vänstermupp för att de var moraliskt underlägsna), men jag undrar om de inser att de inte kan vinna en kamp mot religiösa narcissister samt att de nu dessutom får hantera ett sviket folk. Ett dyrköpt och kortvarigt påpucklande.
Citera
2014-08-20, 23:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ni bör komma på en massa kluriga frågor till partiledardebatterna om bostadssituationen för här finns det helt enkelt inga svar.
Så är det & med de Svenska reglerna för bygglov, mijöprövning & planbeslut så tar det åratal att ens komma till skott & börja bygga.
Citera
2014-08-20, 23:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Jag ser fram emot den dagen då någon framstående allianspolitiker med insyn i migrationspolitiken från den här regeringsperioden släpper sina memoarer. Undrar om ekonomerna litat blint på ekonomer och extrapolerat från undersökningar gjorda på andra länder med en helt annan migrantprofil, välfärdspolitik, och mindre volymer per capita? Det verkar osannolikt, men kanske är det faktiskt så de gjort.

"Kolla, Kanada går skitbra och de har stor invandring! Då gör vi samma här fast ännu mer - då jävlar ska det bli drag under galoscherna!!" Glömmer i hasten att Kanada tar emot från Östasien, Europa och USA.. Öppnar gränserna till failed state #1 Somalia samt superduon Irak och Syrien, jättetillströmningen tvingar migverket att inte hinna utreda alla ordentligt. Fullt blås i 8, nej 12 år.

Ja, i den mån det finns någon metod i sinnessjukdomen så handlar det om precis sådana psykologiska mekanismer som du påpekar -- väl kända för övrigt, jag citerar mig själv:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Citera
2014-08-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Jag ser fram emot den dagen då någon framstående allianspolitiker med insyn i migrationspolitiken från den här regeringsperioden släpper sina memoarer.

Speciellt väntar jag på Schlingmanns memoarer. Schlingmann var ju statsministerns högra hand, kanske påtänkt som efterträdare. Grundlagen ändrades enkom för Schlingmanns skull: man tog bort kravet på att ett statsråd måste ha varit svensk medborgare i 10 år för att få utnämnas. Schlingmann var tysk medborgare.

Och så lade han bara av, helt plötsligt. Vill minnas att han också är i PR-branschen. Måste vara trist för den som suttit i maktens verkliga centrum.

Varför drog Schlingmann?
Citera
2014-08-20, 23:23
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det & med de Svenska reglerna för bygglov, mijöprövning & planbeslut så tar det åratal att ens komma till skott & börja bygga.

Framförallt är det få om ens någon byggherre som är intresserad av att bygga för människor vars "inkomst" utgörs av etableringsbidrag eller socialbidrag. Oavsett om det är privata eller offentliga byggerrrar. Det här med bostäderna gick an så länge det handlade om tomma hyreslängor i döende bruksorter eller förorter som redan tjänade som slutförvaringsplatser för socialgrupp tre. Cyniskt av bara den naturligtvis. Nu sitter fler än 10 000 personer med permanenta uppehållstillstånd kvar ute i Migrationsverkets anläggningsboenden. Samtidigt slår 48 miljarder rakt i veka livet på statens finanser som hittills varit relativt förskonade från mångfalden eftersom staten helt fräckt dumpat kostnader på alltmer desperata kommuner. Naturligtvis har Hägglund inga vettiga svar att ge om bostäder.

När frågan om kostnaderna väl börjat ställas i medierna kommer minst ett dussin andra frågor om det havererade mångfaldsprojektet som också väntar på svar. Mediekriget har blivit mycket intressantare. Kanske kan vi ana konturerna av ett ansvarsutkrävande också?
Senast redigerad av NSO 2014-08-20 kl. 23:26.
Citera
2014-08-20, 23:28
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
När Mats Knutsson och Anna Hedenmo började fråga om hur vi ska få bostäder då kollapsade Göran Hägglund mer eller mindre totalt. Detta har han överhuvudtaget inget svar på. Här går det inte att vädja till känslor heller. Finns det inga bostäder så finns det inga bostäder.

Visst kan företrädare för partiet vinna poänger genom att ta upp bostadsbristen (i kombination med EBO-lagen så att ingen börjar prata om tomma lägenheter i gamla bruksorter), men en lösning på bostadsbristen kommer givetvis att trumfa förslaget om en invandringsbroms.

Moderaterna har redan initierat en diskussion om uppluckring av den nuvarande lagstiftningen som rör nya mindre bostadsytor:

Citat:
Ursprungligen postat av DN
– Vi tror att i storstäder kan man höja bullernivåer. Det kommer att möjliggöra fler ettor och studentbostäder och det tycker vi är viktigt, säger Reinfeldt.

Lars Stjernkvist (s) och Gunnar Hedberg (m) presenterade i somras sin utredning gällande svenskt flyktingmottande och problemen med bostadsbristen:

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
Brist på bostäder lyfts ofta fram som ett problem i kommunerna för att ta emot fler flyktingar. Regeringens samordnare föreslår därför fler mindre permanenta bostadslösningar och utvecklad kollektivtrafik för att fler lokaler ska kunna användas.

Jag tror inte att svenska väljare har allt för stora problem med att kvaliten på en del nya bostäder sjunker, speciellt då majoriteten av vuxna svenskar inte själva kommer att behöva bo där.

Vi har fortfarande inte sett en byggboom till följd av massinvandringen, trots att en sådan skulle behövas. Men först måste lagstiftningen ändras. Bli inte förvånad om du ser Bert Karlsson stå framför kameran med en byggarbetsplatshjälm på huvudet inom några år
Senast redigerad av Guitarsmoke 2014-08-20 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in