Flashback bygger pepparkakshus!
2014-09-13, 15:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
S lär värdera sin egen makt högre än att av ren prestigeförlust köra landet i botten. Några skickliga spindoktorer hittar på något finurligt sätt att böja bort SD-färgade ord till något annat språkbruk men som ändå leder till en minskning av invandringen till EU-nivå. En invandringsåtstramning ā la Lucia 1989 lär alltså komma från dem, men klädda i helt andra ordalag, efter att den uppskruvande SD-hatstämningen nu precis innan valet klingat av efter valnatten. Nu är jag för ung för att minnas NyD, men jag har bestämt för mig att Ian har berättat om att utåt hatade S NyD, men att de i det fördolda förde exakt den politik som NyD ville. Och när de väl gjort det, kommer SDs hela väljargrund försvinna.
Fast retoriken var annorlunda då. De olika partierna förde också olika linjer i frågan. Socialdemokrater och moderater bildade en (så) ohelig allians i det att de bedrev en invandringspolitik långt mer reglerad än den politik exempelvis folkpartiet och vänsterpartiet förespråkade. Det fanns en debatt.

Nu har vi en hegemoni. Det parti som bryter den hegemonin kommer att utsättas för en svekdebatt. Dels från de invandrarvänliga krafterna men från de krafter som har kritiserat invandringen, däribland SD.

Så jag är långt ifrån säker på att SD:s väljarbas försvinner. Möjligen försvarar man sin väljarbas genom att ytterligare radikaliseras i frågan (och då tänker jag i den riktning som oyto brukar argumentera för - ett försvar för svenskar som grupp, för en svensk etnicitet).
Citera
2014-09-13, 17:06
Medlem
Citat:
S lär värdera sin egen makt högre än att av ren prestigeförlust köra landet i botten. Några skickliga spindoktorer hittar på något finurligt sätt att böja bort SD-färgade ord till något annat språkbruk men som ändå leder till en minskning av invandringen till EU-nivå. En invandringsåtstramning ā la Lucia 1989 lär alltså komma från dem, men klädda i helt andra ordalag, efter att den uppskruvande SD-hatstämningen nu precis innan valet klingat av efter valnatten. Nu är jag för ung för att minnas NyD, men jag har bestämt för mig att Ian har berättat om att utåt hatade S NyD, men att de i det fördolda förde exakt den politik som NyD ville. Och när de väl gjort det, kommer SDs hela väljargrund försvinna.
Fast när Luciabeslutet togs hade sossarna 43,21% (valet 1988) och kunde göra lite som de ville med hoppande majoriteter. Nu måste de samsas med V och MP och sannolikt samregera med MP. De kommer att söka stöd från allianspartier och dessa kommer att vilja ha något tillbaka, och det kommer alltid att vara något invandringsvänligt.

Det var också ett annat debattklimat 1989, innan media hade börjat hetsa mot invandringsmotstånd inom partierna. Jag vet inte ens hur rapporteringen såg ut i media om Luciabeslutet, men jag kan inte tänka mig att det blev några större rubriker. Idag ligger hundratals journalister och bevakar frågan hungrigt och maktlystet. Minsta glidning (som när Billström talade om volymer) och det blir stora rubriker, ledarkrönikor och debattartiklar. Man säger inte rakt ut att man inte får säga sånt som Billström sa, men man har en förvånad och alarmistisk ton i rapporteringen som antyder att det håller på att ske en otäck utveckling som måste stoppas genast innan "rasismen normaliseras".

En annan sak med S är att de är värst i klassen när det gäller att inte ta tag i problem. De förhalar ihjäl allting med utredningar. Förtidspensioneringar och höga sjuktal rusade under Persson och han pratade om att göra något åt det, men det blev alliansen som skred till handling. Nästan omedelbart efter valet 2006. Mona Sahlin var den mest inaktiva integrationsminister jag kan minnas, förutom att beställa en rapport av Kamali gjorde hon ingenting. Så jag tror inte man ska ha förhoppningar om att Löfven kommer att gå in i invandringsdjungeln med machete och driva igenom några förändringar till det bättre. Det blir 4 år av hjälplöshet inför 4 års maratonmassinvandring.
Citera
2014-09-13, 18:59
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast när Luciabeslutet togs hade sossarna 43,21% (valet 1988) och kunde göra lite som de ville med hoppande majoriteter. Nu måste de samsas med V och MP och sannolikt samregera med MP. De kommer att söka stöd från allianspartier och dessa kommer att vilja ha något tillbaka, och det kommer alltid att vara något invandringsvänligt.

Det var också ett annat debattklimat 1989, innan media hade börjat hetsa mot invandringsmotstånd inom partierna. Jag vet inte ens hur rapporteringen såg ut i media om Luciabeslutet, men jag kan inte tänka mig att det blev några större rubriker. Idag ligger hundratals journalister och bevakar frågan hungrigt och maktlystet. Minsta glidning (som när Billström talade om volymer) och det blir stora rubriker, ledarkrönikor och debattartiklar. Man säger inte rakt ut att man inte får säga sånt som Billström sa, men man har en förvånad och alarmistisk ton i rapporteringen som antyder att det håller på att ske en otäck utveckling som måste stoppas genast innan "rasismen normaliseras".

Håller med, förutsättningarna finns inte helt enkelt. Fast det ryktas faktiskt om någon sorts förändring. Men av samma skäl du angav ser jag ingen praktisk möjlighet för dem att genomföra detta med tanke på den förväntade valutgången. Trettio procent räcker inte även om de skulle släppa all aversion och prestige och utnyttja Sverigedeomkraterna.

Som jag minns blev det ingen kontrovers i media angående Luciabeslutet. Som du mycket riktigt påpekar var invandringspolitiken på den tiden en politisk fråga bland andra så båda sidor fick komma till tals och rapporteringen var neutral. Största motståndet stod kyrkan för och nunnor som gömde utvisngshotade protesterade och fick väl något reportage tillägnat sig...
Citera
2014-09-13, 20:27
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Fast det ryktas faktiskt om någon sorts förändring. Men av samma skäl du angav ser jag ingen praktisk möjlighet för dem att genomföra detta med tanke på den förväntade valutgången. Trettio procent räcker inte även om de skulle släppa all aversion och prestige och utnyttja Sverigedeomkraterna.

Vilken förändring är det som ryktas om då?

Visionen, som politiker numera inte har längre, om Sverige, vad är den? Vi fortsätter i samma inkörda hjulspår - alla problem som uppstår under vägen skylls som vanligt på svenskens rasism och stängda hjärta: Ökad asylinvandring, arga småstadsbor, akut bostadsbrist, modulhusslum i diverse grönområden runt om i landet, ökade försörjningsbidragskostnader, från den importerade underklassen ökat svenskhat, från de förargade och ointresserade svenskarna ökat invandrarhat, ökad segregering, no-go-zoner ā la Schenker i Rinkeby, gated communities, minskade framtidsutsikter och ökat intresse för arbetskraftsutvandring, a.k.a brain-drain, minskade företagsetableringar, minskade skatteinkomster, minskade bidrag, ja, vad kommer sen?
Senast redigerad av Uran233 2014-09-13 kl. 20:35.
Citera
2014-09-13, 21:55
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Vilken förändring är det som ryktas om då?

Det ryktas inte om förändring, det ges uttryck för diverse förhoppningar. Vi ser det bland annat hos Wetterstrands och Bildts stöd för Åkesson, media har gått för långt och politikerna börjar inse att de grävt sin egen grav.
Citera
2014-09-13, 23:02
Medlem
KokaGrodas avatar
Media har återigen vunnit. Media har framgångsrikt fått integrationsproblemen att handla om skandaaaalerna inom SD, smårasister som hängs en och en vecka efter vecka, kriminella och våldsamma anarkistgrupper har avlönats av en "liberal" för att göra olagliga dataintrång, statsradion gör likadant i sin iver att sätta dit SD-ledaren. Efter Reinfeldts öppna-era-plånböcker-tal har nästan inget handlat om integrationsproblemen och/eller eventuella lösningar. Bara hetsjakt på SD:are och associationerna till SvP när denna lilla skitgrupp kört nazitour runt om i landet.
Det här kriget har media vunnit förkrossande. I den meningen att media lyckats bromsa SD:s framgångar med minst 3-4% i opinionen, kanske mer.
Och se hur media bestämt sig för Löfven. Kom igen, det är klasskillnad på Reinfeldt och Löfven. Jag avskyr Reinfeldt, men debattera kan han. Sossarna har nu haft 1,5 år på sig att träna upp apan Löfven, men han verkar ju för fan obildbar. Står där och snubblar på orden, sluddrar sina floskler, men räddas ändå av en välvillig media. Det kommer inte att hålla när det är dax att regera. Men det är ju klart, då kaos-regeringen käbblat sig till ett nyval och folk hunnit tröttna även på Löfven kan ju media alltid vända drevet mot Löfven själv.
I den här tråden sitter man och griper efter minsta hopp efter förändring, men det lär inte hända.
Media har Sverige i ett punggrepp. Aj!
Citera
2014-09-13, 23:07
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Media har återigen vunnit.

Man gör den vinst man nu gör på bekostnad av sin trovärdighet och sina inkomster. Dessutom har man retat upp många, många fler, och energiska, arga motståndare är inget att jubla inför. Det enda media egentligen har lyckats med är att skapa ett våldsamt polariserat samhälle -- under ytan, givetvis.
Citera
2014-09-13, 23:27
Medlem
Citat:
Medierna (PK-medierna) har den makt som man tillåter dem att ha. Eftersom majoriteten på denna tråd förmodligen läser dessa sammansvurna medier mellan raderna och har andra källor som komplement eller huvudsakliga, och egna ögon att se med till vardags, så finns det uppenbart en fraktion i samhället för vilka PK-medierna inte betyder mycket. Frågan är då om den fraktionen kritiska läsare och människor kan växa med tiden, eller om det stagnerar.

Ju större klyftan mellan de rosendoftande flosklerna och verkligheten blir, desto hårdare repressionsmedel och ihärdigare lögner från makten och maktens medlöpare. En lögn kan inte vara för evigt. Hur lögnen korrigeras återstår att se: med revolution/inbördeskrig eller en successiv adaptation av politiken, utan något erkännande om lögnen från de skyldigas sida. Det kan bli mycket förbittring oavsett vilket, och det kan ligga långt bort. Välfärdsstaten krisar och individernas egoism ökar, skattemoralen minskar och man kan fråga sig varför man till varje pris ska stötta något gemensamt som kan liknas vid en stat, när nationen har avskaffats och tilliten ett minne blott.
Citera
2014-09-13, 23:28
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Media har återigen vunnit.
Fast glöm nu inte att de sannolikt ändå inte har kunnat förhindra att SD blir vågmästare igen, tredje största parti och kanske t.o.m supervågmästare! SD kommer trots allt att märkas ännu mer än tidigare - och i ett seriöst sammanhang, vilket i längden kommer att generera fler tyngre medlemmar och aktörer. Det är ju ändå bra att vi blir av med såna som han moskébrännaren m.fl.

Fortsättning följer - med besked.
Citera
2014-09-13, 23:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Media har återigen vunnit. Media har framgångsrikt fått integrationsproblemen att handla om skandaaaalerna inom SD, smårasister som hängs en och en vecka efter vecka, kriminella och våldsamma anarkistgrupper har avlönats av en "liberal" för att göra olagliga dataintrång, statsradion gör likadant i sin iver att sätta dit SD-ledaren. Efter Reinfeldts öppna-era-plånböcker-tal har nästan inget handlat om integrationsproblemen och/eller eventuella lösningar. Bara hetsjakt på SD:are och associationerna till SvP när denna lilla skitgrupp kört nazitour runt om i landet.
Det här kriget har media vunnit förkrossande. I den meningen att media lyckats bromsa SD:s framgångar med minst 3-4% i opinionen, kanske mer.
Och se hur media bestämt sig för Löfven. Kom igen, det är klasskillnad på Reinfeldt och Löfven. Jag avskyr Reinfeldt, men debattera kan han. Sossarna har nu haft 1,5 år på sig att träna upp apan Löfven, men han verkar ju för fan obildbar. Står där och snubblar på orden, sluddrar sina floskler, men räddas ändå av en välvillig media. Det kommer inte att hålla när det är dax att regera. Men det är ju klart, då kaos-regeringen käbblat sig till ett nyval och folk hunnit tröttna även på Löfven kan ju media alltid vända drevet mot Löfven själv.
I den här tråden sitter man och griper efter minsta hopp efter förändring, men det lär inte hända.

Så som media har agerat i denna valrörelse, så kan det mycket väl bli en Pyrrhusseger. Attackerna på vanliga svenskar som råkat skriva "neger" på internet, eller på Åkesson för att han spelar bort och vinner pengar på nätpoker, har uppväckt sådan indignation hos allmänheten, och hos en del politiker också, att många börjar få nog av fasonerna. Efterhand som upplagerasen kommer, och det skall diskuteras utökade presstödsmöjligheter, då har man ett svagt mål att föra när man samtidigt beter sig odemokratiskt och maktfullkomligt. Stora delar av fr a print-media kan ha satt yxan i båten under dessa senaste månader. Sannolikt kommer vi att se ännu fler varsel på redaktionerna fram till nyår.
Citera
2014-09-13, 23:40
Medlem
Uran233s avatar
Citat:

Men hur kommer det se ut till nästa valomgång? I parallelltråden om Gammelmedias död spås ju Aftonbladet och Expressen gå under inom en inte allt för avlägsen framtid, kanske innan 2018, SvD hänger på en skör tråd medan DN är ett favoritprojekt hos Bonnier och med kapital därifrån upprätthålles en bra tid framöver. SR och SVT med "statlig" finansiering sitter säkert i båten. Vad händer med Researchgruppen när Expressen inte finns längre? Hur hårt är punggreppet utan Aftonbladet och Expressen?
Senast redigerad av Uran233 2014-09-13 kl. 23:43.
Citera
2014-09-13, 23:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Efterhand som upplagerasen kommer, och det skall diskuteras utökade presstödsmöjligheter, då har man ett svagt mål att föra när man samtidigt beter sig odemokratiskt och maktfullkomligt.

Efterhand? Expressen är konkursmässigt och måste sparka 70 pers. Det är en ganska stor del av personalen på deras illaluktande redaktion.
Allt fler läsre ju alternativ media samt ser själva i Verkligheten att det som står i gammelmedia helt enkelt inte stämmer. Det är lögn, det som står där. Varför köpa aftonbaldet eller expressen när man kan få en Ding ding värld för samma pengar? Samma skit, olika omslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in