Citat:
Fast retoriken var annorlunda då. De olika partierna förde också olika linjer i frågan. Socialdemokrater och moderater bildade en (så) ohelig allians i det att de bedrev en invandringspolitik långt mer reglerad än den politik exempelvis folkpartiet och vänsterpartiet förespråkade. Det fanns en debatt.S lär värdera sin egen makt högre än att av ren prestigeförlust köra landet i botten. Några skickliga spindoktorer hittar på något finurligt sätt att böja bort SD-färgade ord till något annat språkbruk men som ändå leder till en minskning av invandringen till EU-nivå. En invandringsåtstramning ā la Lucia 1989 lär alltså komma från dem, men klädda i helt andra ordalag, efter att den uppskruvande SD-hatstämningen nu precis innan valet klingat av efter valnatten. Nu är jag för ung för att minnas NyD, men jag har bestämt för mig att Ian har berättat om att utåt hatade S NyD, men att de i det fördolda förde exakt den politik som NyD ville. Och när de väl gjort det, kommer SDs hela väljargrund försvinna.
Nu har vi en hegemoni. Det parti som bryter den hegemonin kommer att utsättas för en svekdebatt. Dels från de invandrarvänliga krafterna men från de krafter som har kritiserat invandringen, däribland SD.
Så jag är långt ifrån säker på att SD:s väljarbas försvinner. Möjligen försvarar man sin väljarbas genom att ytterligare radikaliseras i frågan (och då tänker jag i den riktning som oyto brukar argumentera för - ett försvar för svenskar som grupp, för en svensk etnicitet).