Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Jamen... det vet du väl. Alla somalier är för all framtid (eller åtminstone 1.000 år framåt) sargade av kolonialismen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Somalia...#Kolonialismen
Det jag vill lyfta fram ur den somaliska historien är att dess patriarkat av bruna kroppar deltog i den arabiska slavhandeln av afrikanska bantufolk, vars rasistiskt förtryckta ättlingar ännu i denna dag utsätts för övergrepp och etnisk rensing av sina plågoandars och ägares efterlevande.
Detta bruna patriarkala kollektiv av strukturella förtryckare tog sig rätten att handla med slavar långt innan den vite européen dök upp på arenan.
Och det var så sent som 1930 som de vita kropparna i form av italienare satte stopp för slaveriet i Somalia och satte punkt (?) för en muslimsk/arabisk/somalisk tradition av subsaharisk slavhandel som i sin omfattning med bred marginal överträffar den omtalade transatlantiska.
Det är detta som gör att den fullvärdige, jämlike, respekterade Rashid Musa faktiskt inte har rätten att kritisera oss svenskar för slavhandeln: Han är man, afrikan, etnisk somalier och muslim. Hans fullvuxna, kollektiva skuldbörda är astronomisk jämfört med min.
Historiskt är jag väl närmast skyldig ryssar och irländare något för svenska vikingars roll i transithandeln med slavar från Europa till den muslimska mellanöstern.
Jag förstår vad du menar om vilka föreställningar som är
rådande, men vill nog ändå hävda att denna angreppsväg är helt öppen och oantastlig - till skillnad från det betydligt kinkigare talet om raser.
Identifikationen av rasifierade och vita är redan gjord och legitimerad av Athena F och Åsa Romson. Vi etniska svenskar har utpekats och kontrasterats av våra ovänner - därför finns ingen anledning att krångla till det med överdriven begreppsanalys. Man ska inte skåda given häst i mun.