2014-08-15, 00:23
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det tragikomiska är att efter succén för SD i valet kommer etablissemangets post mortem-analys att vara att man inte larmade, tjöt och tutade tillräckligt högt.

Jag tror du har rätt. Men jag känner ingen glädje över vad jag tror vi får för näraliggande framtid.

Det måste städas inom borgerligheten för att vi ska ha en ordentlig chans igen i modern tid. Nu får vi stå ut med rödgrönt (och kanske rosa) ett tag innan folk verkligen fattar...

Hmm...
Citera
2014-08-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Och så det finns det ju olika sorters intelligens, t ex emotionell intelligens, som är precis lika viktig som vad ska vi kalla det, intellektuell intelligens. Och intelligens är egentligen inte mätbar. Men framförallt ska man inte ställa grupper emot varandra.
Den så kallade emotionella intelligensen är poppis bland många lekmän; en förlorarnas revansch för bristande intellektuella resurser. "killing with kindness"
Citera
2014-08-15, 01:08
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Johan Westerholms tes om att han skulle bevisa invandringens lönsamhet på längre sikt fick skarp slagsida av migrationsverkets behov för kortsiktiga kostnader, nu vet han inte riktigt vilket ben han ska stå på.

JW ter sig som en märklig blandning av yttersta naiv idealism för vad han vill uppnå men grundad realism i vad läget på fältet är för tillfället.
Trodde tråden hade avfärdat Westerholm, ändå dyker han upp här hela tiden. Suck. Den där mannen är klart förvirrad. Jag läste honom yra redan i hans förra blogg att han - när han bestämde sig för en politisk karriär (alltså innan han gjort sig till smyg-SD:are med tillhörande självförnekelser och förkastats som tilltänkt av S-folket) - valde mellan S, FP och MP... (kan någon få ihop det resonemanget?) dessutom har han sagt sig vara ateist fast kanske troende ändå och i så fall med starka influenser ur islam, judendom och kristendom (i den ordningen).
Ibland lyser det igenom vilket missförstått geni han anser sig vara. Denna konsult som även är nattväktare. En med snobbiga brittiska smaklökar ur den liberala överklassen som stigit ner för att frälsa den något dumsluga svenska socialdemokratin med sina hemmasnidade tankar från hur underklasser i Bergslagen och Husby mobiliserar för krig till att kasta sig över Putin, Obama och allehanda världspolitik. Inget undslipper Westerholms skarpa blick och vassa penna.
De senaste månaderna hur nu plötsligt MP blivit en börda för kommande S-regeringen, förr var MP en naturlig tillgång. Innerst inne vill Westerholm att S triangulerar med SD:s politik. Han vill sminka SD-grisen med sosserött läppstift och tror pöbeln skulle gå på det. Fast just i detta har han ju rätt...
Westerholms åsikter är snurriga. Jävla gnällgubbe. Ignorera.
Citera
2014-08-15, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Johan Westerholms tes om att han skulle bevisa invandringens lönsamhet på längre sikt fick skarp slagsida av migrationsverkets behov för kortsiktiga kostnader, nu vet han inte riktigt vilket ben han ska stå på.

JW ter sig som en märklig blandning av yttersta naiv idealism för vad han vill uppnå men grundad realism i vad läget på fältet är för tillfället.

Mitt intryck är att han lider av förvirring som orsakats av konflikten mellan de värderingar han programmerats med sedan barnsben, och som han "vet" är politiskt "rätt", och den verklighet som han observerar med sina sinnen. Förnuft mot känsla, således. Det är ingen lätt match för honom att hantera detta, när han samtidigt skriver om politik och vill i alla fall i någon mån vara trogen sosse. Vi kan väl anta att han har en bit kvar till en statsrådspost.
Citera
2014-08-15, 09:04
Medlem
kajakhyvlarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Jag tror du har rätt. Men jag känner ingen glädje över vad jag tror vi får för näraliggande framtid.

Det måste städas inom borgerligheten för att vi ska ha en ordentlig chans igen i modern tid. Nu får vi stå ut med rödgrönt (och kanske rosa) ett tag innan folk verkligen fattar...

Hmm...

Precis! Nya Moderaterna och dess smygsossepolitik är harakiri på borgerligheten och framför allt Svensk högerpolitik. De sålde sin själ för en tillfällig topp. Reinfeldt är lika skadlig för Moderaterna som Sahlin var för Socialdemokraterna! De kommande fyra åren kommer förvandla Sveriges redan politiska kalhygge till ett månlandskap..
Det enda glädjande med det är väl att det ges ännu mer utrymme åt Sverigedemokraterna i nuläget.
Citera
2014-08-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra

Hmm...

Jag tror detsamma. Om inte något av blocken (läs de rödgrönrosa) får majoritet kommer de att skvätta lite med vattenpistol på brasan med urvattnade SD-inspirerade motioner, och grodan kokas ett tag till.

Med blockmajoritet kommer galenskapen att fortsätta, folket lacka ur ordentligt, och SD landa nära egen majoritet i nästa val. De etniska svenskar som röstat för massinvandring och intersektionalitetscertifieringskrav tvingas slutligen att nyktra till politiskt. Fast i vilket skick är landet då? Tanken skrämmer.
Citera
2014-08-15, 12:34
Medlem
Angående de senaste sidornas diskussion om intelligens och ärftlighet i förhållande till "ras" eller "föreställning om ras", så är det nog ett exempel på hur man kan välja mellan att försöka hejda det frustande PK-lokomotivets framfart och kraft i frontalkonfrontation. Som Stålmannen när han gräver ned klackarna och bryter upp syll i ett hundratals meter långt sår av rå, ärlig kraftmätning.

Eller så kan man slå om växeln med en hand och låta tåget spåra ur helt av egen kraft: Istället för att ifrågasätta doktrinen om den lika intelligensen så insisterar man på dess konsekventa applikation.

E.g.: Somalier är lika kapabla att ta vuxenansvar över sin egen situation som japaner och tyskar i Sverige och svenskar i Japan, Tyskland eller Somalia. Anpassning, utbildning, egenförsörjning och laglydighet är en självklarhet för de tre sistnämnda etniciteterna varhelst i världen de har hamnat historiskt - så vad har somalierna för ursäkt att misslyckas?

Varför ska den likvärdige, fullvärdige, ansvarsadlade afrikanen, araben eller muslimen inte bära the White Man's burden på lika villkor, komplett med historiskt, kollektivt tillvitande av begångna brott och förbrytelser?

Somalier, kurder, araber och romer har alltså RÄTTEN att stå till svars för sina dysfunktionella kulturer och beteenden utan den koloniala blick som ständigt ömkar och ursäktar. Och faktiskt outtalat förutsätter att dessa grupper är mindre vetande och på inget sätt är våra likar.

Om dessa grupper sedan själva vill urskulda sig med att de inte har samma förutsättningar som svenskarna så kan diskussionen med fördel tas då.
Citera
2014-08-15, 13:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
E.g.: Somalier är lika kapabla att ta vuxenansvar över sin egen situation som japaner och tyskar i Sverige och svenskar i Japan, Tyskland eller Somalia. Anpassning, utbildning, egenförsörjning och laglydighet är en självklarhet för de tre sistnämnda etniciteterna varhelst i världen de har hamnat historiskt - så vad har somalierna för ursäkt att misslyckas?

Jamen... det vet du väl. Alla somalier är för all framtid (eller åtminstone 1.000 år framåt) sargade av kolonialismen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Somalia...#Kolonialismen
Citera
2014-08-15, 13:13
Medlem
Åsikten att det inte finns människor raser hittades på av Franz Boas och andra judiska antropologer i början av 1900-talet. Dessa "teorier" motiverades av en rädsla för antisemitism. Det finns dock inga som helst vetenskapliga bevis för den här teorin. Tvärtom visar all modern forskning att det absolut finns skillnader mellan olika populationer på gruppnivå.

Föreställningen att det inte existerar några raser, är en extremt viktig faktor i dagens svenska invandringspolitik. Om man tror att alla kan bli svenskar och fungera i det svenska samhället, bara de får växa upp i en svensk miljö -- då kan det logiskt sätt bara vara en tidsfråga innan invandringen från tredje världen blir kostnadseffektiv. Tyvärr är sanningen att ju fler människor från andra människoraser som flyttar in i Sverige, ju mer kommer Sverige likna invandrarnas hemländer.

Man kan kanske tycka att det är taktiskt smart att spela med i det Boasiska paradigmet, på grund av att detta paradigm har en så stark ställning i vårt samhälle. Men i det långa loppet måste faktiskt sanningen komma fram, om Sverige som land och svenskarna som folk ska ha en framtid värd namnet.
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-08-15 kl. 13:16.
Citera
2014-08-15, 13:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Läser på TextTV att Konjunkturinstitutet skriver ner tillväxten för andra gången i år.
Detta harmonierar fint med Borgs dystra ekonomiska profetior samt Migrationsverkets miljarduppskrivning.

Det blir en spännande mandatperiod.
Citera
2014-08-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jamen... det vet du väl. Alla somalier är för all framtid (eller åtminstone 1.000 år framåt) sargade av kolonialismen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Somalia...#Kolonialismen

Det jag vill lyfta fram ur den somaliska historien är att dess patriarkat av bruna kroppar deltog i den arabiska slavhandeln av afrikanska bantufolk, vars rasistiskt förtryckta ättlingar ännu i denna dag utsätts för övergrepp och etnisk rensing av sina plågoandars och ägares efterlevande.

Detta bruna patriarkala kollektiv av strukturella förtryckare tog sig rätten att handla med slavar långt innan den vite européen dök upp på arenan.

Och det var så sent som 1930 som de vita kropparna i form av italienare satte stopp för slaveriet i Somalia och satte punkt (?) för en muslimsk/arabisk/somalisk tradition av subsaharisk slavhandel som i sin omfattning med bred marginal överträffar den omtalade transatlantiska.

Det är detta som gör att den fullvärdige, jämlike, respekterade Rashid Musa faktiskt inte har rätten att kritisera oss svenskar för slavhandeln: Han är man, afrikan, etnisk somalier och muslim. Hans fullvuxna, kollektiva skuldbörda är astronomisk jämfört med min.

Historiskt är jag väl närmast skyldig ryssar och irländare något för svenska vikingars roll i transithandeln med slavar från Europa till den muslimska mellanöstern.

Jag förstår vad du menar om vilka föreställningar som är rådande, men vill nog ändå hävda att denna angreppsväg är helt öppen och oantastlig - till skillnad från det betydligt kinkigare talet om raser.

Identifikationen av rasifierade och vita är redan gjord och legitimerad av Athena F och Åsa Romson. Vi etniska svenskar har utpekats och kontrasterats av våra ovänner - därför finns ingen anledning att krångla till det med överdriven begreppsanalys. Man ska inte skåda given häst i mun.
Citera
2014-08-15, 13:53
Medlem
På DN:s ledarsida idag skriver Maja Hagerman en krönika om förhållandet mellan Jimmie Åkersson och Le Pen. Se http://www.dn.se/ledare/kolumner/sd-...glomma-le-pen/

SD:s historia är nog det enda starka argument som de politiskt korrekta har kvar i kampen mot SD.

Jag ser i min egen bekantskapskrets att många väl fattar vilken katastrof den nuvarande invandringspolitiken riskerar att utlösa. Men det psykologiska motståndet mot att rösta på ett parti som kanske har både antisemitiska och bruna rötter är intensivt. Man väljer att bortse från situationens allvar och när ett infantilt hopp om att sjuklöverpartierna vet vad de gör.

Hagerman raljerar mot att Åkessons parti numera helt saknar rasistisk underström: ”Om vägen till makten kräver att man byter kostym så får man göra det”.

Kolumnisten låter det framstå som en skandal att Åkessons mål är makt. ”På fullt allvar tror han att kan få vara med och regera Sverige”. Ja den dagen kan komma snabbt.

Säkerligen arbetar man nu i de borgerliga partikanslierna med en plan B. Bibehåller SD sin vågmästarställning kan regeringen sitta kvar så länge inte SD är med och röstar bort den. Men rimligtvis kommer priset för SD:s indirekta stöd att vara högt.

Statsministern har ju målat in sig i ett hörn där allt samarbete med SD synes vara otänkbar. Men det är möjligt att utvecklingen i Irak/Syrien ger honom möjligt att gå SD till mötes. Stöd ”där” finansierat med ett moratorium på anhöriginvandring ”här”. Typ. Så nog kan Jimmie Åkesson snart få makt och inflytande.

För övrigt så ser jag att idag - på SvD:s Brännpunkt – så pläderar bl a Soran Isamail för ett svenskt militärt och humanitärt stöd till den kurdiska armén. Se http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ft_3822734.svd

Den osäkra faktorn för en sverigevänlig utveckling är i vilken utsträckning borgerliga och socialdemokratiska väljare verkligen vågar ge sin röst till SD. Väljare som inser att vårt välfärdssamhälle håller på att brista men som är livrädda att stödja ett parti med rasistiska rötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in