2014-07-24, 12:16
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missworldwide
Vill inget annat än att läsa juridik men är inte ens i närheten av att komma in. Gick ut gymnasiet med 20,3 förra året inte helt illa men långt ifrån nära. Vad ska jag göra? Någon som tagit sig igenom samma struggle som mig och sen tagit sig in på juristprogrammet??
Var glad att programmet du sökte inte led av nedskärningar, det kunde ha varit värre.
Bara att ta sig i kragen och börja plugga till höstens HP.
Citera
2014-07-24, 21:14
Medlem
Dr_knass avatar
Har alltid undrat, varför läser inte jurister en master som många andra utbildningar? En kandidat låter så lite i jämförelse.
Citera
2014-07-24, 21:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_knas
Har alltid undrat, varför läser inte jurister en master som många andra utbildningar? En kandidat låter så lite i jämförelse.

Det är inte en kandidat även om man säger jur kand; det är en juristexamen på 4,5 år (270 HP).
Citera
2014-07-24, 21:34
Medlem
RobinNilsens avatar
Har tänkt läsa lite kurser för att få sidomeriter medan jag pluggar till HP i höst. Är redan antagen till Kriminologi men tänkte försöka komma in på en till kurs genom sen anmälan. Bland de jag väljer mellan finns historia och genusvetenskap, men ger dessa sidomeritspoäng i grupp 1?
Citera
2014-07-24, 22:09
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Har tänkt läsa lite kurser för att få sidomeriter medan jag pluggar till HP i höst. Är redan antagen till Kriminologi men tänkte försöka komma in på en till kurs genom sen anmälan. Bland de jag väljer mellan finns historia och genusvetenskap, men ger dessa sidomeritspoäng i grupp 1?

Jag vågar svara nej. De som nämns är fek/nek/stats/praktisk svenska(här kanske retorik går bra)/rättssociologi/sociologi/psykologi. Se:http://www.domstol.se/Publikationer/Informationsmaterial/notarie_pa_vag_in_i_juridikens_finrum.pdf , p9.
Citera
2014-07-24, 22:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Var glad att programmet du sökte inte led av nedskärningar, det kunde ha varit värre.
Bara att ta sig i kragen och börja plugga till höstens HP.
Å andra sidan är juristprogrammet i behov av nedskärningar.
Citera
2014-07-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag vågar svara nej. De som nämns är fek/nek/stats/praktisk svenska(här kanske retorik går bra)/rättssociologi/sociologi/psykologi. Se:http://www.domstol.se/Publikationer/Informationsmaterial/notarie_pa_vag_in_i_juridikens_finrum.pdf , p9.

På sid. 9 står det "som exempel"

Någon som sitter på samtliga kurser som kan tillgodoräknas?
Citera
2014-07-25, 16:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
På sid. 9 står det "som exempel"

Någon som sitter på samtliga kurser som kan tillgodoräknas?
Fråga notarienämnden.
Citera
2014-07-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fråga notarienämnden.

Mailat dem nu! Postar deras svar här i tråden så småningom
Citera
2014-07-25, 21:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Mailat dem nu! Postar deras svar här i tråden så småningom
Oj, satt på jobbet och inlägget blev onödigt kort. Det jag ville ha sagt var mest att jag inte tror att någon sitter på en lista med alla kurser och alla typer av arbeten som kan resultera i extrapoäng, och i så fall huruvida det är grupp ett eller två. Bortsett från klara fall såsom FEK, NEK, stats, sommarnotarie, biträdande jurist osv. blir det mer eller mindre in casu-avgöranden.

Så det bästa är att fråga gällande specifika arbeten och kurser. Är det mera udda kurser är det alltid bra att slänga med en länk till en beskrivning av innehållet, så att tjänstemännen kan göra en bedömning.
Citera
2014-07-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Oj, satt på jobbet och inlägget blev onödigt kort. Det jag ville ha sagt var mest att jag inte tror att någon sitter på en lista med alla kurser och alla typer av arbeten som kan resultera i extrapoäng, och i så fall huruvida det är grupp ett eller två. Bortsett från klara fall såsom FEK, NEK, stats, sommarnotarie, biträdande jurist osv. blir det mer eller mindre in casu-avgöranden.

Så det bästa är att fråga gällande specifika arbeten och kurser. Är det mera udda kurser är det alltid bra att slänga med en länk till en beskrivning av innehållet, så att tjänstemännen kan göra en bedömning.

Hm. Aja, nu har jag i alla fall mailat.

Kan ingen dra några roliga anekdoter från de olika lärosätena? T.ex. när UU inrättade en etnisk kvot för juristlinjen (varpå de fälldes för detsamma) etc etc.
Citera
2014-07-26, 01:45
Medlem
mattekilles avatar
Hur tunga är de olika terminerna? Är arbetsbelastningen hyfsat konstant, eller är vissa terminer värre än andra? Man kan ju tycka att T1 borde vara lite lugnare just för att det är den första, men jag har ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in