2015-01-19, 00:41
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyrien
Vad jag menade var att HSV fullständigt sågade SU:s utbildning vid granskningen för ett par år sedan, men nu när jag googlat runt lite så ser jag att bristerna är åtgärdade och att utbildningen bedöms hålla god kvalitet. Med andra ord är nog SU inget dåligt val heller. Dessutom har jag av vänner hört bra om den.

Jag är inte så insatt i vad som skiljer utbildningarna men jag vet att vissa är mer PBL-baserade, vissa har mindre kurser istället för stora och så vidare. Det går säkert hitta en hel del jämförelser här på Flashback.

HSV:s granskning var värdelös, och "förbättringarna" ändrar egentligen inget i sak.

Uranks lista tar hänsyn till en massa faktorer som inte säger något alls om grundutbildningens kvalitet.

Det är sedan länge känt att det inte spelar någon större roll vilket juristprogram du väljer. Bevisbördan ligger på de som påstår annat, och de kan lätt bevisa sin tes genom att t ex kolla hur stor % av de examinerade som blir anställda på affärsjuridiska byråer eller dylikt. (Och om man kollar det märker man att den enda skillnaden är geografin; på kontor i Skåne är jurkandare från Lund överrepresenterade etc).

Betyg matters. Skola inte.
Citera
2015-01-19, 00:58
Medlem
Citat:
Vad jag menade var att HSV fullständigt sågade SU:s utbildning vid granskningen för ett par år sedan, men nu när jag googlat runt lite så ser jag att bristerna är åtgärdade och att utbildningen bedöms hålla god kvalitet. Med andra ord är nog SU inget dåligt val heller. Dessutom har jag av vänner hört bra om den.

Jag är inte så insatt i vad som skiljer utbildningarna men jag vet att vissa är mer PBL-baserade, vissa har mindre kurser istället för stora och så vidare. Det går säkert hitta en hel del jämförelser här på Flashback.

Alltså det var bara brister i examensarbetet och det pga. praktiken, hela utbildningen sågades inte. Är SU-student och gick på programmet när den rapporten kom, läser kvar fortfarande. Redan nästa termin efter granskningen hade SU god kvalité igen.
Citera
2015-01-19, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Alltså det var bara brister i examensarbetet och det pga. praktiken, hela utbildningen sågades inte. Är SU-student och gick på programmet när den rapporten kom, läser kvar fortfarande. Redan nästa termin efter granskningen hade SU god kvalité igen.

Hej du.
Hur är dett att studera programmet på SU?
Är det så svårt som det sags? Är det svårt att få höga betyg?
Citera
2015-01-19, 01:09
Medlem
Citat:
Juristbranschen är konservativ jämfört med andra yrken men jag känner att du överdriver betydelsen av att välja det du kallar det klassiska lärosätet. Om du nu ändå vill bråka om vilket som är det klassiska lärosätet vill jag bara påminna om att Lund både har finare och äldre anor än Uppsala. Det är Sveriges äldsta stad. Det var sätet för den nordiska ärkebiskopen. Det var platsen för Nordens första Studium Generale. Allt det som Uppsala är känt för gjorde Lund flera årtionden tidigare.

När grundades Uppsala Universitet? Och när grundades Lunds Universitet?

Så hur var det nu igen med "äldre anor"?

Citera
2015-01-19, 01:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Hej du.
Hur är dett att studera programmet på SU?
Är det så svårt som det sags? Är det svårt att få höga betyg?

Jag tjuvsvarar: det är sämre studentliv än UU/LU och sannolikt de andra tre också.
Det är kul i Stockholm. Stockholm är dock dyrt.
Du stavar rätt bra, så du kommer inte ha det svårt att få höga betyg om du bara lägger ner tiden.
Citera
2015-01-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tjuvsvarar: det är sämre studentliv än UU/LU och sannolikt de andra tre också.
Det är kul i Stockholm. Stockholm är dock dyrt.
Du stavar rätt bra, så du kommer inte ha det svårt att få höga betyg om du bara lägger ner tiden.

Tack för uppmuntrandet.
Jag längtar inte efter nåt studentliv. Jag hade det när jag pluggade före, och jag vill fokusera bara på studierna. Jag vill studera och jobba, så tror jag att Stockholm tycks det bästa alternativ.
På tal om mitt språk. Det är bara 5 månader sedan jag började plugga svenskan och det kommer att förbättra samtidigt som jag pluggar.
Citera
2015-01-19, 01:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Tack för uppmuntrandet.
Jag längtar inte efter nåt studentliv. Jag hade det när jag pluggade före, och jag vill fokusera bara på studierna. Jag vill studera och jobba, så tror jag att Stockholm tycks det bästa alternativ.
På tal om mitt språk. Det är bara 5 månader sedan jag började plugga svenskan och det kommer att förbättra samtidigt som jag pluggar.

Fem månaders seriösa svenskstudier gör dig bättre på svenska än de flesta som går i svenska gymnasieskolan.
Citera
2015-01-19, 01:52
Bannlyst
Citat:
Fem månaders seriösa svenskstudier gör dig bättre på svenska än de flesta som går i svenska gymnasieskolan.

Trams och åter trams.
I bästa fall en förenkling av precis allting för att själv framstå som duktig eller för att generalisera något extremt. Förmodligen båda.

Trams ska dock påpekas.
Citera
2015-01-19, 02:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Trams och åter trams.
I bästa fall en förenkling av precis allting för att själv framstå som duktig eller för att generalisera något extremt. Förmodligen båda.

Trams ska dock påpekas.

Jag är inte särskilt duktig; thats the point. Någon större begåvning krävs helt enkelt inte.
Citera
2015-01-19, 04:04
Bannlyst
Citat:
Jag är inte särskilt duktig; thats the point. Någon större begåvning krävs helt enkelt inte.

låter mest som tramsigt relativiserande. Kan vara tufft att utföra men aldrig särskilt givande.
Citera
2015-01-19, 07:18
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kring 70 % fick AB under 2013 i Uppsala.
Har du en källa?

Betygssituationen vid examensarbetet är ju ett förhållandevis vanligt samtalsämne när man börjar närma sig utbildningen, men hittills har jag aldrig sett någon officiell källa för betygsstatistik. Det vore bra att kunna ha något att hänvisa till.
Citera
2015-01-19, 09:10
Medlem
Citat:
Man förväntar sig inte att sakrätt ska vara spännande men om man tillåter sig att go all aspie är det verkligen fascinerande. Väldigt logiskt uppbyggt. Jag pluggade mycket sakrätt i mina dagar, åh... det var som att jag fick en uppenbarelse en natt och alla bitar föll på plats. Kanske att jag hade självmedicinerat något i samma veva också.

Rättshistorian var en av mina favoritkurser. Nu läste jag förstås inte vid SU, men här nere i Lund var det en inspirerande kurs.

Håller med, sakrätt är ett av de absolut roligaste ämnena man läser enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in