Citat:
Ursprungligen postat av
Valyrien
Vad jag menade var att HSV fullständigt sågade SU:s utbildning vid granskningen för ett par år sedan, men nu när jag googlat runt lite så ser jag att bristerna är åtgärdade och att utbildningen bedöms hålla god kvalitet. Med andra ord är nog SU inget dåligt val heller. Dessutom har jag av vänner hört bra om den.
Jag är inte så insatt i vad som skiljer utbildningarna men jag vet att vissa är mer PBL-baserade, vissa har mindre kurser istället för stora och så vidare. Det går säkert hitta en hel del jämförelser här på Flashback.
HSV:s granskning var värdelös, och "förbättringarna" ändrar egentligen inget i sak.
Uranks lista tar hänsyn till en massa faktorer som inte säger något alls om grundutbildningens kvalitet.
Det är sedan länge känt att det inte spelar någon större roll vilket juristprogram du väljer. Bevisbördan ligger på de som påstår annat, och de kan lätt bevisa sin tes genom att t ex kolla hur stor % av de examinerade som blir anställda på affärsjuridiska byråer eller dylikt. (Och om man kollar det märker man att den enda skillnaden är geografin; på kontor i Skåne är jurkandare från Lund överrepresenterade etc).
Betyg matters. Skola inte.