2014-07-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Svensk Författningspolitik är ju inte ämnesrelevant, däremot är den ju bra att läsa då det inte lär ge så mycket att läsa den juridiska kurslitteraturen innan start. EU-boken som du säger är kanske också bra dock. Däremot är den ju tung att läsa i jämförelse...
Mycket jobbigare att läsa, men jag skulle fortfarande uppdatera mina kunskaper om EU före det svenska systemet, om man får vara lite efterklok. Personligen, och jag tror också att mina kurskamrater hade samma problem, var EU väldigt förvirrande i början och det hade varit skönt att starta kursen med en bra bas att stå på när det kom till EU, istället för att hoppa in helt kunskapslös.
Dock löste det sig så egentligen kvittar det kanske vad du gör. Skumma igenom böckerna om du vill men mitt tips i slutändan (till Yr) skulle vara att njuta av sommaren och sedan köra på för fullt när du väl börjar.
Citera
2014-07-19, 13:42
Medlem
Graflunds avatar
Om jag tackar ja till Örebro nu men vill söka Uppsala i vår med förhoppningar om att komma in där istället. Är det möjligt? Dvs att jag läser eventuellt ett halvår och sedan söker Uppsala och byter dit istället?
Citera
2014-07-19, 15:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Om jag tackar ja till Örebro nu men vill söka Uppsala i vår med förhoppningar om att komma in där istället. Är det möjligt? Dvs att jag läser eventuellt ett halvår och sedan söker Uppsala och byter dit istället?

Det är osannolikt att du får tillgodoräkna dig det du har läst i Örebro. Prata med studiekoordinator el dyl.
Citera
2014-07-19, 15:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tror det finns vissa användare i tråden som har bytt, men är osäker vid vilken termin det är bäst att byta. Som tidigare sagts bör du höra med UU om det går.
Citera
2014-07-19, 18:40
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Min uppfattning är nog, väldigt grovt generaliserat, att de som kämpade sig genom gymnasiet klarar sig något bättre än genierna som slappade sig igenom. Som andra användare har sagt ovan så är studiedisciplin oerhört viktigt. Samtidigt är studiedisciplin något som de allra flesta torde kunna tillägna sig.

Det är alltid möjligt att göra förändringar. Är det verkligen nödvändigt att göra det du gör för att erhålla den kunskap som krävs? Själv har jag under studietiden i mycket liten utsträckning läst alla kapitel som "man ska ha läst". Det har helt enkelt tagit för lång tid, för mig, att tröska igenom sida efter sida. Snarast har det handlat om att försöka extrahera det väsentliga ur dem.

Det är positivt att vara ambitiöst och att lägga tid på att försöka förstå. Vid en viss mängd nedlagd tid är det dock tveksamt huruvida ytterigare tid verkligen är lösningen – chansen är stor att ytterligare tid snarast blir kontraproduktiv. För att orka med 4,5 års förhållandevis krävande studier krävs att man hittar en balans där man återhämtar sig tillräckligt för att kontinuerligt kunna prestera när det behövs, såsom inför tentor och uppsatsskrivande. Med alltför mycket studier under veckorna blir återhämtningen antagligen alltför liten.

Om du är nöjd med din studiesituation tycker jag att du ska fortsätta på den inslagna vägen, men om så inte är fallet kan finnas skäl att reflektera över varför du gör alla dessa saker som du gör. Är det för att du känner att du borde? För att du tror att det behövs? För att alla andra gör det? För att du upplever att det funkar bäst för dig? Det är lätt att bli påverkad av hur man tror att man borde studera, när det i själva verket är väldigt individuellt.

Betygen är det inget fel på men jag vet ärligt talat inte hur man skulle kunna förbättra tekniken då tekniken är väldigt simpel. Vi får scheman i undervisningsplanen där det står vilka specifika kapitel man ska ha läst till undervisningstillfället. Då är det bara att sätta sig och läsa det och acceptera den tid det tar. Jag läser inte dessa kapitel en gång till utan jag läser igenom det riktigt ordentligt med lagboken vid sidan om och antecknar det viktiga och gör sidhänvisningar.

Såhär ser det ut för oss mer eller mindre på kurserna.

Jag ser inte riktigt vad man har för val. Visst när man läser så kan man skippa sådant som verkar meningslöst, exempelvis om författaren börjar ta upp någon obskyr konvention eller börjar prata om sakrätt när det handlar om immaterialrätt. Men det tar sin tid att läsa igenom och det finns lite man kan göra för att påverka mängden tid det tar. Det känns oklokt att inte läsa igenom det som förväntas. Jag erkänner dock att jag säkert lägger ner mer än de flesta på att läsa det så ordentligt.

Angående återhämtningstiden så försöker jag alltid att göra något kul minst en gång i veckan som att gå ut e.t.c. Min syn på det hela är att alla andra har det lika jävligt som jag tidsmässigt och det är bara och bita ihop och kämpa på. Men har du några tips som har hjälpt dig att effektivisera studierna så välkomnar jag de med öppna armar .
Citera
2014-07-20, 18:48
Medlem
Graflunds avatar
Så, tackade ja till Örebro till slut. Men när får man information om när terminen börjar? Någon som vet kanske?
Citera
2014-07-20, 18:58
Avslutad
Citat:
Så, tackade ja till Örebro till slut. Men när får man information om när terminen börjar? Någon som vet kanske?
Det står i de mejl du kommer få eller redan har fått. Det står även på lärosätets hemsida. Sluta skämma ut oss 90-talister.
Citera
2014-07-21, 20:24
Medlem
Vill inget annat än att läsa juridik men är inte ens i närheten av att komma in. Gick ut gymnasiet med 20,3 förra året inte helt illa men långt ifrån nära. Vad ska jag göra? Någon som tagit sig igenom samma struggle som mig och sen tagit sig in på juristprogrammet??
Citera
2014-07-21, 21:15
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missworldwide
Vill inget annat än att läsa juridik men är inte ens i närheten av att komma in. Gick ut gymnasiet med 20,3 förra året inte helt illa men långt ifrån nära. Vad ska jag göra? Någon som tagit sig igenom samma struggle som mig och sen tagit sig in på juristprogrammet??
Plugga på högskoleprovet och http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12. Förra året krävdes 1.3 på HP för att komma in i örebro, pluggar du så är det ganska enkelt att nå.
Citera
2014-07-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ja, var väl själv i sitsen. Gick ut med 20,6 men kom faktiskt in som reserv i Umeå, men det tackade jag nej till. Istället som jobbade jag ett halvår och efter det läste jag två terminer nationalekonomi och en termin företagsekonomi. Skrev HP nu i våras och fick tillräckligt högt för att komma in på vilken juristutbildning jag ville nu.

Så du behöver inte oroa dig, ge det lite tid bara.
Citera
2014-07-21, 22:40
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Plugga till HP samtidigt som du studerar ett ämne som FEK, NEK, stats etc. för att få bonuspoäng till tinget.
Citera
2014-07-24, 11:37
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanpaolo1926
Tja,

Spökskrivare på detta program, någon som har erfarenhet av det och kan berätta lite om tillvägagångssättet? Kan ta det via PM då jag förstår att det är lite OT...
Du har ju för fan redan skapat en tråd om din jävla trollfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in