2014-07-26, 03:48
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattekille
Hur tunga är de olika terminerna? Är arbetsbelastningen hyfsat konstant, eller är vissa terminer värre än andra? Man kan ju tycka att T1 borde vara lite lugnare just för att det är den första, men jag har ingen aning.

I Uppsala så kallas T3 för "väggen", tydligen så ska den vara svårare än många andra terminer. T1 brukar oftast vara lugnare samtidigt som relevansen är ganska låg. Den innehåller mycket statsvetenskap och betygen man får på denna termin är fullständigt irrelevanta för ens CV om man jämför med de civilrättsliga terminerna. Syftet med T1 är endast att fungera som introduktion till det juridiska tänket. Den senare delen av program när man får välja kurser själv brukar också ses som relativt lätt/lugn.
Senast redigerad av KonradMorgan 2014-07-26 kl. 03:50.
Citera
2014-07-26, 10:58
Medlem
mattekilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
I Uppsala så kallas T3 för "väggen", tydligen så ska den vara svårare än många andra terminer. T1 brukar oftast vara lugnare samtidigt som relevansen är ganska låg. Den innehåller mycket statsvetenskap och betygen man får på denna termin är fullständigt irrelevanta för ens CV om man jämför med de civilrättsliga terminerna. Syftet med T1 är endast att fungera som introduktion till det juridiska tänket. Den senare delen av program när man får välja kurser själv brukar också ses som relativt lätt/lugn.

Ok, tack! Brukar upplägget vara ungefär lika oavsett lärosäte? UU är inte aktuellt för mig, lutar mer åt SU.
Citera
2014-07-27, 10:11
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ok, tack! Brukar upplägget vara ungefär lika oavsett lärosäte? UU är inte aktuellt för mig, lutar mer åt SU.

Förmodligen inte eftersom "Väggen" kommer i T5 i kursen som heter KERAI på GU.
Citera
2014-07-27, 12:59
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:

Tyckte statsrätten på t1 var rätt lugn, de andra två kurserna speciellt europarätten var jobbigare. jämfört med termin två är civilrätt A tuffare som ämne men civilrätt B tuffare då de är strängare med betygen.
Citera
2014-07-28, 23:27
Medlem
Jur stud!

Ni kommer i er utbildning i framtiden inte att möte de bästa lärarna och forskarna, ni kommer att möta kvinnliga lärare! Så många manliga lärare har under tidens rensats ut pga deras kön. Många kvinnliga jur. stud. kommer säkert njuta härav. Jag måste dock tillägga att övergreppen strider mot RF, både kapitel 1 och 12. Men vem bryr sig om rättsstat när det finns en ny överideologi...?
Citera
2014-07-29, 00:11
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayek10
Jur stud!

Ni kommer i er utbildning i framtiden inte att möte de bästa lärarna och forskarna, ni kommer att möta kvinnliga lärare! Så många manliga lärare har under tidens rensats ut pga deras kön. Många kvinnliga jur. stud. kommer säkert njuta härav. Jag måste dock tillägga att övergreppen strider mot RF, både kapitel 1 och 12. Men vem bryr sig om rättsstat när det finns en ny överideologi...?

Har du något belägg för denna fantasifulla teori? På lärosätena runt om i Sverige är manliga lärare en majoritet till den graden att jag kan räkna kvinnliga lärare under senaste året på en hand (4). Att lite fler kvinnor kommer in som lärare är något jag tacksamt motar för övrigt. Och inte fan strider en ökning av kvinnliga lärare mot RF.
Hänvisar dig vidare till ett mer passande forum där du kan starta upp kopiöst många trådar gällande det här ämnet om du så önskar.
Citera
2014-07-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Tog inte direkt tid på hur mycket jag pluggade, men hade som dagligt mål att läsa 20-30 sidor kurslitteratur om dagen. Jag ägnade mig åt träning, musik och allmän ledighet.

Jag blir uttråkad väldigt fort och hade som mål att bara ta mig igenom utbildningen så smärtfritt som möjligt. Men som sagt, jag rekommenderar inte att man pluggar så lite som jag gjorde. Min poäng var att man kan plugga långt mindre än 40 timmar/vecka och ändå prestera helt OK.

Men herregud, det var precis vad jag gjorde på t1 och t2. Sträckläste 25 sidor om dagen, varje dag. La drygt 30h på pm och tentaplugga 6h per dag i två veckor, fick AB båda terminerna. Problemet med din uppskattning är att du inte klockat dig själv och inte heller räknat med tid som går åt på seminarier, eventuella basgruppsmöten och mycket mer. Du verkar faktiskt vara bitter över att du inte har bra betyg och därför slår din försvarsmekanism in som gör att du skyller ifrån dig. Du kan säkert vara mer begåvad än många av de som fått toppbetyg men du är fortfarande dum som inte lyckades leverera. Ett geni är inte en begåvad person som gör medelmåttiga saker, det är en begåvad person som gör extraordinära saker.
Citera
2014-07-29, 16:04
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMGunRL
Men herregud, det var precis vad jag gjorde på t1 och t2. Sträckläste 25 sidor om dagen, varje dag. La drygt 30h på pm och tentaplugga 6h per dag i två veckor, fick AB båda terminerna. Problemet med din uppskattning är att du inte klockat dig själv och inte heller räknat med tid som går åt på seminarier, eventuella basgruppsmöten och mycket mer. Du verkar faktiskt vara bitter över att du inte har bra betyg och därför slår din försvarsmekanism in som gör att du skyller ifrån dig. Du kan säkert vara mer begåvad än många av de som fått toppbetyg men du är fortfarande dum som inte lyckades leverera. Ett geni är inte en begåvad person som gör medelmåttiga saker, det är en begåvad person som gör extraordinära saker.

Nu är det ju knappast så att bra betyg på juristprogrammet är en extraordinär sak dock.
Citera
2014-07-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Mailat dem nu! Postar deras svar här i tråden så småningom

"Hej!

Domstolsverket har exemplifierat de ämnen som räknas till grupp 1 när man har läst minst 30 hp på grundnivån i ämnet. Vi måste hålla öppet om nya ämnen bedöms vara sådan till sitt innehåll att de bör räknas till grupp 1."
Citera
2014-07-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalklausulen
Jag skulle tro att du har fått alla svar som behövs, men vill ändå tillägga en sak: Även om Legal-Eagle är värd att lyssna till bör du absolut inte lyda uppmaningen att göra anteckningar i lagboken! På den överväldigande majoriteten av kurserna på SU räknas detta som fusk, vilket innebär att din lagbok inte kan användas när du sedan skall skriva tentan. Gör hellre överstrykningar med två eller tre olikfärgade överstrykningspennor.

Hur är det på UU vad gäller detta?
Citera
2014-07-30, 20:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Hur är det på UU vad gäller detta?
Givetvis tillåtet.
Citera
2014-07-31, 01:19
Medlem
Forever Winters avatar
Inte ens för de som läser socionomprogrammet på SU är det tillåtet med anteckningar i lagboken, och de läser endast 22 poäng juridik under utbildningen.
Anledningen är att eftersom lagtexter uppdateras på regelbunden basis så måste du alltid ha den senaste upplagan (aktuella) av lagboken. Had e du tänkt sitta och föra över anteckningarna varje år då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in